Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Teknisk livslängd pÃ¥ en VP ?  (läst 9310 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johawk3

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Teknisk livslängd på en VP ?
« skrivet: 18 april 2004, 22:22:30 »
Hej !
Jag går i tankarna att skaffa bergärme såsmåningom. Det är ju otrooooligt hett med VP för tillfället, Jag har räknat grovt på vad återbetalningstiden är om vi skulle skaffa bergvärme och kommit fram till att den är ca 12-13 år (besparing ca 14000 spänn/år). Låter långt tycker jag. Är det lönt att ens tänka på bergvärme ? Jag menar, om VP pajar innan den är återbetald så är det väl ingen vits att skaffa ?
Är det någon som vet hur lång den tekniska livslängden är på en bergvärmeppump? Beror det på vilken typ av kompressor den har? Kan man verkligen garantera en livslängd på längre än 10 år??
« Senast ändrad: 18 april 2004, 22:23:32 av johawk3 »

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Teknisk livslängd på en VP ?
« Svar #1 skrivet: 18 april 2004, 23:01:13 »
Det finns många sätt att se på det med VP'n.

Är du i behov av att byta panna, sÃ¥ faller den delen av kostnaden bort... är din panna 15 Ã¥r och har en normal livslängd pÃ¥ 20 Ã¥r. Kanske du inte skall räkna hela VP'n som en kostnad.  Säg att den har en medel livslängn pÃ¥ 15 Ã¥r, skulle jag säga att du har 1/3 av pumpenskostnad att spara in....  

Har du 120 000kr på banken och det kostar 120 000kr, du sparar 14 000kr. När fick du 11 % ränta på satsat kapital ???

Kanske lite långsäkt och ute i perferin alla har inte de pengarna på fickan.... :( (suck det skulle man haft)

det är stora investeringar och det är inte så enkelt att besluta vad man skall göra.

Jag skulle kunna tänka mig att jag lånar på större delen av summan (på huset ) en snitt ränta på 9% tills det att jag har beltalt lånet.... (dock längst så länge punpen går utan att ett större haveri inträffar säg 10-12år ) är min total månadskostnad (för uppvärming )lägre än innan då borde det inte vara ngt att fundera på.

Jag skulle om jag var du ta in offerter från flera granska dessa och ta ett beslut efter det du vet mer exakt vad det skulle kosta. Kanske väga in en del av de tanke banor som finns ovan (även om dom skulle var helt tokiga )

Observera att detta ENDAST är till för att tänka i vidare banor....


PS
MÃ¥nga tillverkare har försäkringar pÃ¥ 6Ã¥r som kan förlängas till 10Ã¥r, allt för att minimera din risk och kostnad OM nÃ¥got skulle hända. (har inte läst villkoren med självrisker och avskrivningar TAR jag fögivet att sÃ¥dana förekommer)  

« Senast ändrad: 19 april 2004, 08:33:38 av ME »
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

admin

  • Gäst
admin
Re:Teknisk livslängd på en VP ?
« Svar #2 skrivet: 19 april 2004, 06:48:46 »
Hej !
Jag går i tankarna att skaffa bergärme såsmåningom. Det är ju otrooooligt hett med VP för tillfället, Jag har räknat grovt på vad återbetalningstiden är om vi skulle skaffa bergvärme och kommit fram till att den är ca 12-13 år (besparing ca 14000 spänn/år). Låter långt tycker jag. Är det lönt att ens tänka på bergvärme ?

Den dagen din bergvärmepump är uttjänt så har du kvar övriga installationen, den enda nyinvestering du behöver göra är själva värmepumpen. Detta gör att en kalkyl på 30 år kan visa på att det blir en bra affär. (trots att du under denna tid säkerligen kommer att behöva byta själva värmepumpen)


Var bor du?

Kanske kan en luft/vattenvärmepump vara en lösning för dig, det är ett bra alternativ till bergvärme - speciellt om du bor i södra delarna av landet.

Måste du borra, om du förlägger ytjordvärme istället så kan du spara ca 25-35 000 kr på totalsumman.

Har du mekanisk frånluft utan värmeåtervinning? i så fall säljer Comfortzone (annonsör i forumet) en värmepump som lämnar 5 kW i uteffekt med frånluften som enda värmekälla. (eltillskott finns inbyggt om/när behov finns)

Vilken planlösning har du i ditt hus, har du en relativt öppen planlösning kan en luft/luft-värmepump ge dig en ganska skaplig besparing, pay-off-tiden blir garanterat kortare än med bergvärmepump. Men besparingen/år blir mindre, skall du bo i huset i säg 30 år kanske bergvärmeinvesteringen är bättre ändå...


Detta var några alternativ, kan vara värt att kika lite mer på dessa alternativ innan du slår till.

/Rickard

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Re:Teknisk livslängd på en VP ?
« Svar #3 skrivet: 19 april 2004, 08:10:24 »
En Ã¥terbetalningstid pÃ¥ 12,5 Ã¥r och en besparing pÃ¥  14000 kr/Ã¥r ger att investeringen är 175 tkr. Det tyder pÃ¥ en pump uppemot 10 kW. Det är märkligt att en pump i den storleksklassen inte ger en större besparing.

Är det något speciellt med installationen, t.ex konvertering från direktel?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Teknisk livslängd på en VP ?
« Svar #4 skrivet: 19 april 2004, 10:14:57 »
Precis som Roland säger sÃ¥ verkar besparingen jfrt med  Ã¥terbetalningstiden konstig. Skulle vara intressant att se lite siffror frÃ¥n offerten...

Btrf livslängd så brukar man använda en kalkyllivslängd på 15 år. En del pumpar kommer naturligtvis att haverera tidigare medans andra kommer att tuffa på.

Ta också kontakt med ditt försäkringsbolag och kolla vad de tillämpar för avskrivningstid på värmepumpar. Normalt brukar avskrivningstiden ligga runt 20 år för VA och VVS utrustning. Jag fick tex hälften av en ny panna på försäkringen när den sprang läck efter 11 år. Samma sak skulle gälla om värmepumpen går sönder eftersom man hos länsförsäkringar tillämpar samma villkor, 2 år utan avdrag, därefter 5% per år. Så som jag har fattat det så ska tillverkarens "försäkring" täcka mellanskillnaden under de år som den gäller.

« Senast ändrad: 19 april 2004, 10:24:27 av PerF »
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad johawk3

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Re:Teknisk livslängd på en VP ?
« Svar #5 skrivet: 19 april 2004, 12:44:09 »
Tack för snabb respons  :)

Vi bor ca 7 mil norr om Stockholm.

Idag har vi direktverkande el så det tillkommer en konverteringskostnad också.

Totalt sett har jag räknat på 150kSEK för VP + borrhål och 50kSEK i konverteringskostnad = 200kSEK

Är jag helt ute och cyklar ?

Jag har bara räknat själv än så länge. Har inte tagit in några offerter ännu.

Lite mer data: Boytan är på 173 kvm i 1 1/2 plan (vi bränner ca 30 - 32 Mvh/år). Jo vi har mekanisk ventilation med en lastgammal värmeväxlare fr 1975. Antagligen verkningslös.

NÃ¥got jag inte har tagit med i beräkningen är ju att  hemförsäkringen täcker en del, det tänkte jag faktiskt inte pÃ¥. Man kan ju kanske köpa till trygghetsavtal ocksÃ¥.




« Senast ändrad: 19 april 2004, 12:45:23 av johawk3 »

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Teknisk livslängd på en VP ?
« Svar #6 skrivet: 19 april 2004, 13:20:40 »
Synd att du är lite sent ute, det fanns konverterings bidrag. slutade att "gälla" jan 2003:(

Beträffande VP'n och närheten till stockholm så 130 -150 kkr låter rimligt (7-8 kw pump 160-180 borrhål, lite grovt räknat)...
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Teknisk livslängd på en VP ?
« Svar #7 skrivet: 19 april 2004, 15:53:17 »
Totalt sett har jag räknat på 150kSEK för VP + borrhål och 50kSEK i konverteringskostnad = 200kSEK

Är jag helt ute och cyklar ?

Jag tror att du är lite för optimistisk btrf konverteringskostnaden. Lägg till minst 20-25 tusen om du inte tänker gjöra jobbet själv. Enbart materialkostnaden för ett hus i den storlek du anger ligger gissningsvis på en 40-45 tusen. Räkna med 1500-2000 per radiator till att börja med. Sen tillkommer rör, rördelar, kopplingar, isolering...

Citera
Lite mer data: Boytan är på 173 kvm i 1 1/2 plan (vi bränner ca 30 - 32 Mvh/år). Jo vi har mekanisk ventilation med en lastgammal värmeväxlare fr 1975. Antagligen verkningslös.

Döm inte ut värmeväxlaren utan att kolla upp den. Det är inte mycket som slits utom fläktarna. En värmeväxlare på ventilationen är guld värd och sparar många sköna slantar samtidigt som man får ett suveränt inneklimat.

Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

admin

  • Gäst
admin
Re:Teknisk livslängd på en VP ?
« Svar #8 skrivet: 19 april 2004, 17:04:13 »
Citera
Jag tror att du är lite för optimistisk btrf konverteringskostnaden. Lägg till minst 20-25 tusen om du inte tänker gjöra jobbet själv. Enbart materialkostnaden för ett hus i den storlek du anger ligger gissningsvis på en 40-45 tusen. Räkna med 1500-2000 per radiator till att börja med. Sen tillkommer rör, rördelar, kopplingar, isolering...

Jag köpte Korado radiatorer, 14 st. snittkostnad 1205 kr/radiator eller 1605 kr/kW (vid 55/45 graders delta t)

Omräknat till johawk3:s behov så blir det som du säger ca 20-25 tusen, min erfarenhet är även att det tillkommer ungefär lika mycket för rör och rördelar.

Mitt projekt, Nibe 1210-7 + 500 meter ytjorvärmeslinga + (helkonvertering) 14 radiatorer samt allt som hör till i övrigt gick på ca 100 000 kr.
Han dessutom fÃ¥ bidraget  ;D

Om johawk3 gör allt själv som jag, borde det kunna sluta på ca 100 000 kr + borrhål eller ytjordslingan.

Utloggad johawk3

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Re:Teknisk livslängd på en VP ?
« Svar #9 skrivet: 19 april 2004, 21:20:18 »
Ok. Det blir alltså lite dyrare....

Nej dra rör själv vette 17. Det fixar jag inte (än iallafall).

Tack ska ni ha för all input.

Än sÃ¥ länge är detta bara pÃ¥ funderarstadium. Vi fÃ¥r'la se som göteborgar'n säger  ;)


Jocke

  • Gäst
Jocke
Re:Teknisk livslängd på en VP ?
« Svar #10 skrivet: 20 april 2004, 21:02:31 »
Beräknad livslängd på värmepumpen är ca. 20år.
Beräknad livslängd på energibrunn är ca. 100år.

Det blir oftast svårt att räkna hem en bergvärmeanläggning om man ska räkna in en konvertering också, speciellt i ett mindre någorlunda välisolerat hus.

Konverteringen till vattenburenvärme adderar ju till husets värde och komfort så dom pengarna får man ju igen vid försäljning.
Energibrunnens värde är ju också mer bestående.

Isolerglas är ju också svårt att "räkna hem" men det verkar ju inte hindra folk att byta.

Se till mervärdet m.a.o.


Utloggad johawk3

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Re:Teknisk livslängd på en VP ?
« Svar #11 skrivet: 20 april 2004, 21:13:17 »

Konverteringen till vattenburenvärme adderar ju till husets värde och komfort så dom pengarna får man ju igen vid försäljning.


Ja om man får välja mellan att köpa ett hus som har direktverkande el eller bergvärme med vattenburet system så borde det vara betydligt mer attraktivt med det sistnämnda aternativet. Man borde alltså få tillbaka en del av investeringen vid en försäljning.

En annan sak som är svår att ta hänsyn till är taxeringvärdet. Har hört att det ökar om man byter till ett mer attraktivt värmesystem. Den höjningen är kanske marginell på 10 år sikt.


Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Teknisk livslängd på en VP ?
« Svar #12 skrivet: 20 april 2004, 21:28:12 »
Isolerglas är ju också svårt att "räkna hem" men det verkar ju inte hindra folk att byta.

"Payofftiden" för byte till isolerglas är ca 25år!!! Så att byta till isolerglas utan att man måste byta fönster av andra skäl är ingen lysande affär.

Alla energibesparande Ã¥tgärder bestraffas idag med höjd fastighetsskatt.  ::)

Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad johawk3

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Re:Teknisk livslängd på en VP ?
« Svar #13 skrivet: 20 april 2004, 21:30:59 »
Är det nån som vet ungefär hur mycket taxeringvärdet ökar för olika typer av energibesparande åtgärder...

Opps... den här trÃ¥den börjar visst spÃ¥ra ur lite  :)

admin

  • Gäst
admin
Re:Teknisk livslängd på en VP ?
« Svar #14 skrivet: 20 april 2004, 21:35:36 »

Citera
Alla energibesparande Ã¥tgärder bestraffas idag med höjd fastighetsskatt.  

Håller med om ditt konstaterande, tyvärr ytterligare ett skatteuttag som gör många av oss villaägare till presumtivt "kriminella" skattesmitare.

Har nÃ¥gon sett till den som kontrollerar att fastighetstaxeringen uppdateras som den ska  ???

Jag bara undrar...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!