Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Högt tryck pÃ¥ ivt 490  (läst 3457 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lillaria

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Högt tryck på ivt 490
« skrivet: 10 december 2015, 16:33:35 »
Hej
Behöver hjälp. Är nybörjare på detta så jag förstår inte allt avancerat snack här på forumet. Vår värmepump har i dag fått för sig att först gå i viloläge. När jag såg det så testade jag att stänga av den, både på klappen och på säkringen. Det hjälpte inte. Sen så såg jag att trycket var lågt och då fyllde jag på så att det låg på 1 bar. Nu efter några timmar så har det stigit till 2,5 bar och kompresson gick i viloläge igen. Har testat med att tömma på vatten till spillvattenkoppen, men i rellation till vad jag fyllde på med så har jag nog tappat på minst fem gånger så mycket. Någon som har någon idé på vad jag kan göra?

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Högt tryck på ivt 490
« Svar #1 skrivet: 10 december 2015, 17:08:44 »
Trycket stiger med att vattnet i ditt system(radiatorer etc) blir varmare, vanligtvis helt naturligt.

Antar att du kollat att påfyllningsventilen verkligen är stängd/inte läcker?

Samt att du inte tappar ur på varmvattenberedarens övertrycksventil, då kan du tappa av tills vattentornet töms=) Tappar man på den så hoppar mätaren bara till momentant, men man har inte tömt något vatten från manteln.

Varför din pump går i viloläge kan ha många förklaringar, kanske är det en trasig givare som ger pumpen fel temp, vilket gör den är "nöjd" i tron att det jobbat upp den temp den ska ha? Ge mer info så kanske någon kan hjälpa dig.
« Senast ändrad: 10 december 2015, 17:11:51 av HansMarten »
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Högt tryck på ivt 490
« Svar #2 skrivet: 10 december 2015, 19:17:31 »
Läs av temperaturerna på GT1, GT2, GT3:1, GT3:2 och GT3:3?
Sen låter det som att expansionskärlet inte är OK, det sitter bakom manometern.
Ibland kan det räcka med att fylla på det med luft men det kan också vara helt trasigt och behöva bytas.
Man kan testa genom att trycka på luftventilen som ska sitta någonstans på kärlet, kommer där vatten så måste det bytas.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!