Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förklaring golvvärme ivt490  (läst 1979 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Trialanderror

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Förklaring golvvärme ivt490
« skrivet: 02 mars 2015, 20:08:08 »
Det går sakta framåt, börjar känna mig bekant med inställningar i menyerna och hur maskinen i stort fungerar.
Tror att min anläggning fungerar ganska bra, men vill naturligtvis att den ska bli bättre, om möjligt.
Undrar nu om nån här har lust att hjälpa mig framåt med en analys av nuvarande status (gärna med tips om förbättringar) och en förklaring av golvvärmen.

Bor i ett tvåvåningshus (135 m2, i Stockholm) från 2008 med golvvärme på nedervåningen och radiatorer på övervåningen, allt matat av en ivt490.
Har, som forumet manar, öppnat alla termostater på elementen, men är osäker på hur golvvärmen fungerar i detalj.
Så här ser det ut med temperaturerna just nu i min pump (Värmekurva 3.2; fininställning 0.0; ekonomiläge):
Framledning : 28,3 (29,4)
Ute GT2 : 1,6 (stämmer med min utetermometer)
Tappvarmvatten GT3:1 : 52,1
Varmvatten GT3:2 : 51,1
Värmevatten GT3:3 : 47,9
Kompressor GT6 : 87,3
Innetemperaturen är 20-21 grader på övervåningen och 21-22 på nedervåningen
Golvvärmen visar 26 grader på turen och 24 grader på returen
Det är fem slingor i golvet som fördelas över fyra rum. Har inga termostater på golvvärmen.

Vad säger expertisen om ovanstÃ¥ende, kan jag komma vidare. Jag är nöjd med temperaturen i huset (hade gärna sett varmare golv i badrummet pÃ¥ nedervÃ¥ningen men har förstÃ¥tt att det är svÃ¥rt att Ã¥stadkomma med bibehÃ¥llen ekonomi) , men sparar gärna mer el om det är möjligt  ;)

Golvvärmen är dessutom lite kryptisk för mig. Vet inte riktigt funktionen på alla ingående delar, eller vad man kan trimma på och vad som ska lämnas (intrimmat vid installationen).
Gissar att 'D' (på bilderna) är balanseringen av flödet i golvslingorna med avseende på deras olika längder och motstånd (=rör ej).
'E' motsvarar väl termostaterna på elementen och kan då användas för att styra temperaturen på individuella slingor (skall i så fall stå helt öppna för bästa ekonomi?)
'A' (märkt 'Temp') och 'B' (märkt 'Flow') står båda på '1' och jag gissar att de på något sätt reglerar hur mycket nytt värmevatten som matas in i golvvärmeloopen och därigenom temperaturen på denna (ska väl vara svalare än värmevattnet till elementen), oklart om jag får röra dessa och i så fall hur man ställer in dem?
Cirkulationspumpen står på 1/2 men enligt en liten folder som bifogats pumpen borde den stå närmare 3/4 för system med golvvärme och radiatorer, vad händer om man vrider på den (förutom att den drar mer eller minde el)?

Ytterst tacksam om nån tar sig tid och förklarar hur det hela hänger ihop så jag kan pyssla lite mer med min pump.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Förklaring golvvärme ivt490
« Svar #1 skrivet: 02 mars 2015, 20:50:37 »
Ser ut att vara en LK fördelasrshunt VS
manual till den finns här
http://www.lksystems.se/sv/LK-Systems-Sverige1/Dokumentation/LK-Golvvarme-/Monteringsanvisningar-/Shuntgrupper/

ser ut som om fördelar rören också är LK mena att det saknas detaljer.

Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!