Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Temperaturen dyker snabbt (VPA 200/70)  (läst 5758 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad phal

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Själv är bäste dräng
SV: Temperaturen dyker snabbt (VPA 200/70)
« Svar #15 skrivet: 03 december 2006, 09:59:40 »
Nu ser det bättre ut då VB-r och VB-f har samma temp.

Föreslår att du flyttar givarna utanför pumpen, och monterar dom med kylpasta, eltape och armaflex. Spänn fast givarna så att eltapen nästan går av.

Om man tittar på loggern kl. 01:00 3/12, så ser man att VV-temp är högre än VB-f vilket borde vara en omöjlighet.

Att värma 270 liter 5° krävs 1,6 kWh. Kör man ut 8 kW i 12 minuter, så är det också 1,6 kWh d.v.s. det fungerar enligt ritningarna varför någon strypning känns överflödig.

Kommer att flytta givarna utanför istället. Men tycker du att diffen 5 C är ok? Kanske får lite bättre värden när givarna är flyttade.
Kylpasta på givarna hade jag redan innan, men funkar kanske bättre att fästa med eltejp istället.

Tack Lexus!
NIBE 1130-8, VPA 200/70. 145 m aktivt borrdjup. Supra turbokassett 9kw/inbyggt fläktsystem. 103 m2 boyta, 103 m2 biyta, Byggt 1968. Tidigare 3 m3 olja/år. Hus i södra småland.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Temperaturen dyker snabbt (VPA 200/70)
« Svar #16 skrivet: 03 december 2006, 11:29:50 »
Nja, med 5° deltaT har du inte optimal uteffekt. Då jag är förvånad över din låga deltaT vid VV-produktion, så misstänker jag att VB-r påverkas av strålningsvärme. Kan hända att Nibes 200/70 har den egenskapen till skillnad från IVT:s 200/90, som jag har erfarenhet ifrån.

När du flyttat givarna och de fortfarande visar 5° deltaT vid värmeproduktion, föreslår jag att du lättar upp strypningarna på radiatorer/golvvärme.

Jag gissar att du har 20-25% av kompressortiden för varmvatten. Jag skulle inte lägga energi på att rätta till deltaT på VV-laddningarna.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Temperaturen dyker snabbt (VPA 200/70)
« Svar #17 skrivet: 03 december 2006, 20:30:01 »
Nja, med 5° deltaT har du inte optimal uteffekt. Då jag är förvånad över din låga deltaT vid VV-produktion, så misstänker jag att VB-r påverkas av strålningsvärme. Kan hända att Nibes 200/70 har den egenskapen till skillnad från IVT:s 200/90, som jag har erfarenhet ifrån.

Det brukar vara rätt lågt deltaT vid VV-laddning på Nibe, jag antar att det beror på att cirkpumpen på en nibe måste klara hela värmesystemet medan det på IVT finns en yttre cirkpump för värmesystemet och den inre bara behöver pumpa vattnet genom kondensorn.

Tyvärr är det sÃ¥ att deltaT är alldeles för lÃ¥gt (2-3 grader med CP pÃ¥ läge 1) vid VV-laddning pÃ¥ min 1215-5 sÃ¥ dÃ¥ är antagligen uteffekten därefter. Det gÃ¥r inte att göra nÃ¥got Ã¥t sÃ¥vida man inte kapar en bit av röret till VVB:n och sätter dit en strypventil.  :'(

Det verkar vara mycket bättre på en IVT som ju verkar ha en ventil vid cirkpumpen som det går att strypa in flödet med om läge 1 på cirkpumpen ger för högt flöde.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Temperaturen dyker snabbt (VPA 200/70)
« Svar #18 skrivet: 03 december 2006, 20:38:59 »
Ja, just ja....den hade jag glömt bort.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!