Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Funderingar Solpannel med solcell för laddning av STOR acctank när solen lyser..  (läst 4188 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad solgonzy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej

Funderar på att sätta solpannel på väggen (söder 90grader).
Detta finns i anläggningen nu, ~3kubik vatten i 3 olika tankar, en tekniktank med beredare på 500l.
Värmepanna.
Tanken med solpannelen är att slippa elda på sommaren, och sätta en värmeväxlare till befintlig tank.
Sträckan mellan väggen och tankarna är runt 10m.

Jag såg på tuben här om dagen ett lite annorlunda sätt att slippa styrning av pannelen,
han hade löst de genom att sätta en solcell som drev pumpen endast när de fanns sol, och slipper den delen av installationen.
Finns de någon sån lösning på marknaden i dag?

Jag har fastnat lite på att sätta en platt i stället för vaccumrör, för de ger mer utbyte när jag vill ha de (på sommaren).

Vad har jag missat?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det finns 12vdc fläktar och pumpar kolla på google om solvent eller dylikt reklam om att sätta i
hus så det blir gratis luftvärme och vent

Utloggad solgonzy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
jo de vet jag fast jag vill värma vattnet.. :)

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
det blir nog svårt , det beror på hur stort system på solceller du har , det enda jag kan tänka mig är
12 dc värmekabel , tror inte en 12vcd/230vac kan dra en värmekabel för liten effekt

Utloggad solgonzy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
nu har du nog helt missförstått mig.. eller så skriver jag dåligt.. säkert de sista..
Då kommer nästa försök...
Sätta en plattsolpannel på väggen i 90grader söder riktad, pumpen som ska dra runt vattnet i panelen gick på 12V och en liten solcell på utsidan som gav den ström, och där av slapp man styrenheten som kostnad.
Samtidigt så vill jag bara ha tappvärmevatten, på sommaren och skickning i tankarna bör väl funka som vanligt?

Utloggad solgonzy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
letat en bra stund nu, men hittar inte det fina systemet jag såg på tuben här omdagen, men här är en som gör samma sak.


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
En modern cirkpump drar inte många watt, och att styra cirkulationen enbart på när en solcell laddar tycker jag känns väldigt grovt, som jag ser det borde det finnas risk att du antingen inte laddar tankarna, trots att solen skiner tillräckligt, eller att du kyler tankarna för att solcellen fortsätter driva cirkpumpen tack vara solen.
T.ex. när det är kallt ute och du har hög temp i tankarna borde den risken vara stor.
En konventionell styrning där tanktemp + x grader = start av cirkpump och tanktemp + x grader = stopp av cirkpump borde vara lika billigt, och ge bättre utbyte.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad solgonzy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu hittade jag den första videon som jag såg de i

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
letat en bra stund nu, men hittar inte det fina systemet jag såg på tuben här omdagen, men här är en som gör samma sak.

OK du säger  solpanel den är elektriska : solfÃ¥ngare är vattenburen det är stor skillnad
enligt videon är det en solfÃ¥ngare  , dÃ¥ är det inga problem att värma VV men kan kopplas pÃ¥ olika
sätt , det beror på vad man har och utgår från , det finns en massa olika system att söka på nätet

Utloggad solgonzy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jo de är ju rätt grovt, men det blir rätt mycket billigare än med styrsystem, och enkelt...
Givetvis finns de nackdelar , dock en intressant lösning för min del, ska nog forska lite mer i de och se vad de ger..
En modern cirkpump drar inte många watt, och att styra cirkulationen enbart på när en solcell laddar tycker jag känns väldigt grovt, som jag ser det borde det finnas risk att du antingen inte laddar tankarna, trots att solen skiner tillräckligt, eller att du kyler tankarna för att solcellen fortsätter driva cirkpumpen tack vara solen.
T.ex. när det är kallt ute och du har hög temp i tankarna borde den risken vara stor.
En konventionell styrning där tanktemp + x grader = start av cirkpump och tanktemp + x grader = stopp av cirkpump borde vara lika billigt, och ge bättre utbyte.

Utloggad solgonzy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nä, har du inte tittat på videon? en liten solcell driver vattenpumpen från solfångaren och på så vis slipper man styrsystemet..

OK du säger  solpanel den är elektriska : solfÃ¥ngare är vattenburen det är stor skillnad
enligt videon är det en solfÃ¥ngare  , dÃ¥ är det inga problem att värma VV men kan kopplas pÃ¥ olika
sätt , det beror på vad man har och utgår från , det finns en massa olika system att söka på nätet

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jo de är ju rätt grovt, men det blir rätt mycket billigare än med styrsystem, och enkelt...
Givetvis finns de nackdelar , dock en intressant lösning för min del, ska nog forska lite mer i de och se vad de ger..
OK de solfÃ¥ngarpaneler som syns pÃ¥ videon är vad jag kan förstÃ¥  vakumrör storlek 2m2 och kostar i storleken 18kkr st dom är effektiva jag har själv  men smakar det sÃ¥ kostar det sÃ¥ vill du en billigt anläggning  köp solfÃ¥ngarpanel dom är billigare men sämre verkningsgrad en sÃ¥n kan du nog för  20kkr ett s.k. startpaket

Utloggad solgonzy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
hittade bolaget som installerade nu..
1353$ för de "enkla" systemet.. då sket de sig..
https://www.simplesolar.ca/store/p13/Freedom_Won_Pump_Station_with_Heat_Exchanger_and_Thermostatic_Bypass.html
;)

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Enligt vad jag kan se är priset ca 10kkr exkl frakt men kanske det ingen ström utomlandsköp kan bli dyrt  Garanti ??? Annars är inte iden dum

Utloggad solgonzy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
iden är ju toksmart, men man kan ju bygga grejor själv med, de har ju inte äns presskopplingar den sidan pölen.. :)

Enligt vad jag kan se är priset ca 10kkr exkl frakt men kanske det ingen ström utomlandsköp kan bli dyrt  Garanti ??? Annars är inte iden dum

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!