Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: COP 8 med solfÃ¥ngare och värmelager  (läst 8579 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
COP 8 med solfångare och värmelager
« skrivet: 20 augusti 2016, 12:51:22 »
https://www.byggahus.se/varme/lagrar-solvarme-sand-ases

men kanske bättre med solceller och skippa värmelagret?
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: COP 8 med solfångare och värmelager
« Svar #1 skrivet: 20 augusti 2016, 12:55:05 »
Mycket tveksam att kostnaden motsvarar en borra ett värme lager över dimensionerad solfÃ¥ngare acktank samt styrning till grejerna för ca 50000 kr  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: COP 8 med solfångare och värmelager
« Svar #2 skrivet: 25 augusti 2016, 19:29:16 »
Har läst om systemet förut. Undrar hur han menar med scop 8. Menar han att bvp producerar x8 med köldbärare på i snitt +20. Eller räknar han total tillförd energi till huset, inkl solfångarna och värmeläckage från lagret delat med inköpt energi? Det förstnämnda vore imponerande, det sistnämnda inte så imponerande.

Intressant vore att lösa fuktvandringen så man kan ha lagret så varmt att det kan värma utan värmepump. Hörde om någon som hade en stor kompost i källaren som värmde huset.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: COP 8 med solfångare och värmelager
« Svar #3 skrivet: 25 augusti 2016, 22:02:39 »
Saltlösning med fasomvandling under huset  8)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Hhans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: COP 8 med solfångare och värmelager
« Svar #4 skrivet: 26 augusti 2016, 15:45:08 »
Det är lätt att stirra sig blind på värmefaktorn. I min värld är det också intressant att veta den totala besparingen av köpt energi jämfört med ett standardsystem samt besparingen per installerad kvadratmeter solfångare. Tyvärr brukar det då framkomma att solvärmesystemet utnyttjas väldigt dåligt vilket ger låga utbyten per installerad kvadratmeter solfångare. Jag vet inte om det är så i detta fall men jag misstänker det.
IVT Greenline HT Plus C9, 148 m borrhål
Suterränghus 240 m² i två plan byggt 1974.
Byggnadens specifika energianvändning ca 40 kWh/m² A-temp, år.

Solenergisystem i byggnader är min stora passion!

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: COP 8 med solfångare och värmelager
« Svar #5 skrivet: 26 augusti 2016, 19:46:23 »
Skulle tro att utnyttjandet av solfångarna är ganska effektivt då även låggradig värme nyttjas. Många solvärmesystem utnyttjar ju aldrig värmen som är kallare än rådande framledningstemp på värmesystemet. Däremot känns det som med så stor solfångaryta skulle nog likvärdigt hus komma ned i samma energiförbrukning med konventionell bvp+ftx.

Som sagt det intressanta är att kunna värma lagret till mer än inomhustemperaturen. Vilket inte borde vara något större problem kan jag tycka. Då skulle man kunna skippa värmepump helt och bara ha en elpatron som spetsar vv under tider med dåligt väder.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: COP 8 med solfångare och värmelager
« Svar #6 skrivet: 26 augusti 2016, 21:16:06 »
Jag begriper inte hur det kan bli nÃ¥gon lönsamhet i den här lösningen. Ett modernt hus pÃ¥ 220 m2 ska inte behöva mer än ca 25 MWh/Ã¥r för värme och varmvatten. GÃ¥r man frÃ¥n COP pÃ¥ 4, vilket borde vara möjligt med golvvärme, till 8 sparar man lite mer än 3000 kWh/Ã¥r. Enbart 300 m3 stenmjöl (ungefär 450 ton) bör hemkört till min tomt kosta mer än 100 000 kr. Listpriset för ett enstaka lass om 13 ton är 5300 kr. Lägg till solfÃ¥ngare och allt annat som behövs och merkostnaden i förhÃ¥llande till ett borrhÃ¥l kan aldrig betala sig. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: COP 8 med solfångare och värmelager
« Svar #7 skrivet: 27 augusti 2016, 09:50:14 »
Jag tycker det var mycket interssant. Vi har en tomt på 900 kvadratmeter med torr sand. I dag har vi 520 meter jordvärmeslang nergrävd. Den ligger på mellan 17 och 2 grader i inkommande till värmepumpen.
Har redan solfångare på 8 kvadrat som matar 2 st 500 literstankar. en till golvvärmen och en till tappvatten.

Som nödlylning är solfångaren via en plattvärmeväxlare till jordvärme slingan så när tappvatentanken når 63 grader och golvvärmetanken når 80 grader matas jordvärmeslingan.

Men om jag skulle skaffa en annan styrning sÃ¥ skulle jag kunna mata jordvärmen frÃ¥n 2 grader + med solfÃ¥ngarna och dÃ¥ ger de mÃ¥ngdubbelt mer energi än vid 21 - 27 grader som är där de börjar ge nÃ¥gon nyttig energi  i dagens läge. NÃ¥gon somm känner till en solstyrning som klarar det?
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: COP 8 med solfångare och värmelager
« Svar #8 skrivet: 27 augusti 2016, 14:45:01 »
Håller med att ekonomin inte går ihop. Man skulle behöva kunna nyttja befintliga massor. Tex istället för att betala för att köra iväg massor för att kunna få lönsamhet.

Skulle vilja se mer tester att försöka lagra värme i ett konventionellt jordvärmesystem med isolering.

Churchill: Du får tänka på att pumpa ner 1000 kW kommer inte ge en besparing 1000 kW utan betydligt lägre. Däremot att lagra det i en tank som du gör ger i stort sett inget spill. Det jag skulle pröva om jag var du. Sätta en givare som kan avgöra om solfångarna skulle ge tillräcklig hög framledning för att värma dina tankar, om inte så ska systemet ladda markvärmen. På så sett kan du ta vara på tiden då systemet inte kommer upp i tillräcklig temp för tankarna. Annars kan du ju skaffa en kb tank som du matar överskottsvärmen från tankarna :)

Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Inloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2496
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: COP 8 med solfångare och värmelager
« Svar #9 skrivet: 27 augusti 2016, 15:13:59 »
ASES har byggt större skolor med detta system.
Har träffat gubbarna bakom personligen.
I Bollebygd finns de första villorna sedan ett antal år och även en industrilokal.
Gammal pdf:
http://ases.me/PDF/ASES_hemsida_2012-08.pdf
http://ases.me/PDF/ASES_TILL_PDF_V2.pdf


Ska se om jag hittar den större skolan...
Kanske bilden https://omvarldsbevakning.byggtjanst.se/Artiklar/2015/mars/Spara-energi-med-sasongslagrad-sol/
« Senast ändrad: 27 augusti 2016, 15:20:53 av Mike »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: COP 8 med solfångare och värmelager
« Svar #10 skrivet: 27 augusti 2016, 16:20:28 »
Lite konstiga siffror ca 100000 kr dyrare än frÃ¥nluft vp vid nybygge men sen stÃ¥r det att marklagret kostar ca 100000 kr att anlägga är solpanelerna och resten av grejerna gratis  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: COP 8 med solfångare och värmelager
« Svar #11 skrivet: 27 augusti 2016, 21:28:32 »
Det var ett sådant 3 tanksystem jag sökte man har inte hittat något som någon säljer färdigt.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: COP 8 med solfångare och värmelager
« Svar #12 skrivet: 28 augusti 2016, 10:54:18 »
Jag tycker det var mycket interssant. Vi har en tomt på 900 kvadratmeter med torr sand. I dag har vi 520 meter jordvärmeslang nergrävd. Den ligger på mellan 17 och 2 grader i inkommande till värmepumpen.
Har redan solfångare på 8 kvadrat som matar 2 st 500 literstankar. en till golvvärmen och en till tappvatten.

Som nödlylning är solfångaren via en plattvärmeväxlare till jordvärme slingan så när tappvatentanken når 63 grader och golvvärmetanken når 80 grader matas jordvärmeslingan.

Men om jag skulle skaffa en annan styrning sÃ¥ skulle jag kunna mata jordvärmen frÃ¥n 2 grader + med solfÃ¥ngarna och dÃ¥ ger de mÃ¥ngdubbelt mer energi än vid 21 - 27 grader som är där de börjar ge nÃ¥gon nyttig energi  i dagens läge. NÃ¥gon somm känner till en solstyrning som klarar det?

Vår nya logger kommer att kunna styra mer eller mindre vad som helst, förhoppningsvis kan vi börja sälja inom ett par månader.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: COP 8 med solfångare och värmelager
« Svar #13 skrivet: 29 augusti 2016, 22:17:49 »
Det var ett sådant 3 tanksystem jag sökte man har inte hittat något som någon säljer färdigt.

Du får bygga eget. Jag använde min trasiga vvb i bergvärmepumpen. Skall sedan kompletteras med vvx jag har mot 1500 liters acktanken som bara används som förvärmning till vv. I ditt fall skulle jag skaffa en stor tankvolym och en vvx för några hundringar beg. Vill du göra det enkelt använder du ditt nuvarande system som dumpar till borrhålet först när dina två tankar är fulla, men du dumpar det då till den tredje tanken istället. Men nyttan av detta lär bli marginell. När så mycket solvärme produceras att du fyller tankarna fulla så lär det inte värmepumpen behöva gå ändå? Så du måste nog fixa ett system som mäter om solfångarna kommer upp i användbar temperatur eller ej och om inte så värmer den köldbärartanken.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: COP 8 med solfångare och värmelager
« Svar #14 skrivet: 29 augusti 2016, 22:46:56 »
Det behöver ju vara en riktig solfångarstyrning som gör pauser för att se hur mycket tempen går upp till i mellanåt och matar jordvärmen när den når upp till brine tempen. Den nuvarande gör uppehåll en gång i halvtimmen när den värmer golvvärmen för att se om den kommer upp till tappvattentemperaturen sedan fortsätter den lagra i golvvärmen.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad Hhans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: COP 8 med solfångare och värmelager
« Svar #15 skrivet: 31 augusti 2016, 09:16:11 »
Skulle tro att utnyttjandet av solfångarna är ganska effektivt då även låggradig värme nyttjas. Många solvärmesystem utnyttjar ju aldrig värmen som är kallare än rådande framledningstemp på värmesystemet. Däremot känns det som med så stor solfångaryta skulle nog likvärdigt hus komma ned i samma energiförbrukning med konventionell bvp+ftx.

Som sagt det intressanta är att kunna värma lagret till mer än inomhustemperaturen. Vilket inte borde vara något större problem kan jag tycka. Då skulle man kunna skippa värmepump helt och bara ha en elpatron som spetsar vv under tider med dåligt väder.
Nja i system med värmepump blir besparingen per kvadratmeter solfångare ca 100 - 200 kWh per år. Det ska jämföras med relativt normalt utbyte på ca 400 kWh.
IVT Greenline HT Plus C9, 148 m borrhål
Suterränghus 240 m² i två plan byggt 1974.
Byggnadens specifika energianvändning ca 40 kWh/m² A-temp, år.

Solenergisystem i byggnader är min stora passion!

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: COP 8 med solfångare och värmelager
« Svar #16 skrivet: 03 september 2016, 20:21:45 »
Nja i system med värmepump blir besparingen per kvadratmeter solfångare ca 100 - 200 kWh per år. Det ska jämföras med relativt normalt utbyte på ca 400 kWh.

Förstår inte riktigt hur du resonerar. Systemet är ju som ett konventionellt system där det i första hand värmer en tank för vv och direktvärme, när tanken är full värmer den värmelagret - energi som normalt sett dumpas.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: COP 8 med solfångare och värmelager
« Svar #17 skrivet: 03 september 2016, 22:16:32 »
Det är väl normalt inte vanligt med så stort överskott så man måste dumpa energin solen ger ju mindre vid högre temp så det brukar funka ok ändå om man har anpassad acktank naturligtvis.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: COP 8 med solfångare och värmelager
« Svar #18 skrivet: 03 september 2016, 23:48:34 »
Jag kan se min solfångare den ger typiskt 3 - 4 kW vid 27 graders framledning men bara 800 - 1000 W vid 55 graders framledning det är enormt dyrt för solfångare att producera högre temperaturer.
Jag skulle kuna tänka mig att man närmar sig 1000 W per kvadratmeter om man kommer ner till 10 graders temperatur från sofålfångarna för min del 8 kW.

Dessutom kan de generera värme mycket fler timmar med lägre framledning.

Ingen som har driftsdata på solfångare vid 7 grader eller däromkring på solfångare.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: COP 8 med solfångare och värmelager
« Svar #19 skrivet: 04 september 2016, 08:52:38 »
Teoretisk värde är 1029,8 kWh/m² vid + 5 grader.
Det är vid solinstrÃ¥lning  som anges frÃ¥n rapporten.
 
Med vänlig hälsning
 
Krister Olsson
031-926620
 
Från: webformsuncarry@www.suncarry.se [mailto:webformsuncarry@www.suncarry.se]
Skickat: den 8 november 2015 22:15
Till: info@suncarry.se
Ämne: Suncarry solenergi
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: COP 8 med solfångare och värmelager
« Svar #20 skrivet: 04 september 2016, 12:13:26 »
Jag kan se min solfångare den ger typiskt 3 - 4 kW vid 27 graders framledning men bara 800 - 1000 W vid 55 graders framledning det är enormt dyrt för solfångare att producera högre temperaturer.
Jag skulle kuna tänka mig att man närmar sig 1000 W per kvadratmeter om man kommer ner till 10 graders temperatur från sofålfångarna för min del 8 kW.

Dessutom kan de generera värme mycket fler timmar med lägre framledning.

Ingen som har driftsdata på solfångare vid 7 grader eller däromkring på solfångare.
Frågan är vad som är bäst att som i artikeln dumpa energin i marklagret redan vid 70 grader eller låta solfångarna jobba vidare mot acktanken med sämre effekt utbyte som följd av de höga temperaturerna. Får man tex 90 grader i acktanken har man ju möjlighet att klara några molninga dagar utan sol utan att vp måste starta men kör man till enbart 70 grader har säkert vp en bra brine temp när den väl startar. I exemplet i artikeln hade dom inte så mycket att välja på eftersom dom måste ladda lagret med energi men i en vanligare anläggning som klarar sig bra utan återladdning kan man ju välja.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Hhans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: COP 8 med solfångare och värmelager
« Svar #21 skrivet: 20 november 2016, 00:27:34 »
Förstår inte riktigt hur du resonerar. Systemet är ju som ett konventionellt system där det i första hand värmer en tank för vv och direktvärme, när tanken är full värmer den värmelagret - energi som normalt sett dumpas.
Det beror på att solfångarna spara el som annars skulle använts till drift av värmepumpen plus den energi värmepumpen tar från omgivningen. Bara elen till värmepumpen ger en reel besparing.
IVT Greenline HT Plus C9, 148 m borrhål
Suterränghus 240 m² i två plan byggt 1974.
Byggnadens specifika energianvändning ca 40 kWh/m² A-temp, år.

Solenergisystem i byggnader är min stora passion!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!