0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag undrar om de kan kräva mig på ersättning om jag avbeställer resterande jobb? Jag har för mig att Konsumenttjänstlagen ger mig rätt att avbeställa oavsett omständigheter men att den lämnar öppet för leverantören att kräva ersättning om de kan bevisa att de drabbas av utebliven alternativ inkomst. I beställningen (= offterten) framgår inget färdigställandedatum det har jag bara fått muntligt.
36 § Om tidpunkten för betalningen inte följer av avtalet skall köparen betala när säljaren kräver det, dock inte förrän varan hålls köparen till handa.
Har du 90/5 dagar i kontraktet så har du det. Har de dessutom sålt fakturahanteringen till Wasa kredit förstår jag inte problemet alls, hela poängen där är att Wasa kredit sköter det hela.
För övrigt: min installatör kopplade in en mindre låne-vvb över natt mellan dag 1 och 2. Inte så man kunde duscha jättelänge men vi kunde använda lite varmvatten på morron.
Jag skulle tro att de blivit blåsta någon gång och vill undvika detta.Men jag håller med om att det känns fel att betala för en tjänst i förväg, motivationen att utföra tjänsten i tid och utan trubbel sjunker hos installatören ju mer pengar han får.Man kan ju betala för materialet vid leverans, så gjorde jag i ett fall, men arbetet betalas alltid i efterhand.
Ja det var det jag trodde det handlade om också. Sen om leverantören får betalt av Wasa i förskott eller inte bryr inte jag mig om. Men i det här fallet så hävdade leverantören att jag skulle underteckna en kreditansökan och att det var ett underlag de behövde för att sen kunna skicka fakturan. I det avtalet framgick att det skulle dras administrativa avgifter vilket jag inte hade gått med på.
"Betalning, 90 dagar räntefritt på 100 000kr, Alternativt 24 månader räntefritt via wasa, fakturan skickas på hela beloppet i början av januari. Wasa blanketter bifogas. Resterande belopp 5 dgr från fakturadatum."
Så den årliga räntan var inte beräknad? Eller behövs som normalt förstoringsglas?För övrigt kan man väl inte skicka en faktura på någonting som inte har sålts? Det skall väl heta förskottsbetalning?
Surt att hamna i den sitsen. Tycker att Rickards förslag att ta ut summan som motsvarar 60% på en bankväxel verkar vara det bästa alternativet, då behöver du inte betala nåt förrän pumpen står hemma hos dig. Alternativt att installatören får se när du fixar överföringen på internetbanken så att hen känner sig trygg med cashflödet... Att bryta kontraktet blir nog ännu surare med skadestånd och sånt skit...
Jag skulle inte anlita nån för ett så pass stort jobb om det inte känns rätt från början.
Kvitto ska du ha oavsett vad du betalar med annars kan du bli riktigt blåst.
Jag hade helst anlitat en etablerad, lokal rörmokare som faktiskt har erfarenhet av VVS, värme och värmepumpar. Men samtidigt så ville jag också ha Daikin-pumpen och de önskemålen gick inte att kombinera.
Jag hade helst anlitat en etablerad, lokal rörmokare som faktiskt har erfarenhet av VVS, värme och värmepumpar. Men samtidigt så ville jag också ha Daikin-pumpen och de önskemålen gick inte att kombinera. Ett krux om man anlitar ett litet större bolag är att då kommer det antagligen en säljare istället för nån som kan något och då är det ju ännu mer omöjligt att försöka bedöma om den som kommer och installerar faktiskt är kunnig.
Ok, min tanke var att en bankväxel är spårbar på något vis så att jag kan bevisa att de har fått betalningen.
--- klipp ---Daikin-pumpen--- klipp ---
Daikin finns här på forumet, varför inte fråga dom vad dom tycker om det här?
Men återigen, om de valt att fakturera via Wasa, så behöver de i normalfallet inte bekymra sig, de får betalt även om kunden inte betalar. (om det inte finns några nya skumma avtal)
Hej! Har aldrig hört talas om något liknande?Vad händer om det uppstår problem under själva installationen om dom redan fått betalt?Vet inte riktigt varför du inte blir betrodd för dom vet ju vart du bor och du kan ju hänvisa till borran om att den redan är betald.
Du kan bestrida att du ska betala "lånet" pga utebliven leverans, å andra sidan brukar reglerna mellan bank/butik vara så skrivna att lånet inte utbetalas från banken förrän produkten är levererad. Samma sak gäller för om de belånat/sålt en faktura, om nu så är fallet.
Få dem att skriva ner "löftet" skriftligt med motivationen att de begär något av dig som är extremt ovanligt och får alla larmklockorna att ljuda.
Begär att ett slutdatum för installationen skall finnas med, också det skriftligt.
Man har ju skrivit ett avtal/offert som är godkänd där betalningsvillkor framgår. Nu erbjuds TS en möjlighet att frångå detta genom att betala en del av kostnaden vid leverans av värmepumpen. Det låter väl ändå helt ok? Ser inte varför man ska måla fan på taket då egentligen.
Jag måste nog hålla på företagaren/företaget denna gång. Som avtalet är formulerat och godkänt av bägge parter så fanns två alternativ. Vad som kunde ha framkommit som jag som kund ytterligare hade påpekat att ett datum skall sättas när arbetet skall vara utfört, och om detta inte uppfylls skall ersättning till mig betalas/avdras från installationskostnaden eller att jag får låta en annan utomstående installatör utföra installationen som i sin tur fakturerar den ursprungliga leverantören.Och eftersom borrhålet redan nu har fakturerats och betalats anser jag att alternativ två där pumpen levereras och betalas på leveransdagen är korrekt. Installationen faktureras efter utför arbete.
Jag är böjd att hålla med. Man får en känsla av att de står med vp redan i lager men inte hunnit installera dem och få betalt. Vilket ju är ett jätteproblem för dem, antagligen. Om det är så, så kanske det inte är tillit till dig som är problemet.
Jag beställde en av de pumpar de skulle få in på lager i slutet av oktober ifjol, sen skulle det dröja två månader innan de fick in nya pga att efterfrågan var stor. På pumpen står dock produktionsdatum 2013-12...
Vi får ju sällan se båda sidorna av myntet..