Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skvalande varmvattenberedare pÃ¥ villa 75  (läst 2479 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad frejo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Skvalande varmvattenberedare på villa 75
« skrivet: 24 november 2015, 08:18:36 »
Hej
Har märkt på min villa 75 att när växelventilen slår om för att värma varmvatten så skvalar det inifrån varmvattenberedaren, låter ju som att det finns luft där? normalt?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Skvalande varmvattenberedare på villa 75
« Svar #1 skrivet: 24 november 2015, 22:02:05 »
Hej!
Jag har grävt i manualen för Thermia Villa men hittar ingen info om nån luftningsnippel på VVB:n?
Hittar du nån så upplys mig gärna.
Men du borde försöka lufta manteln på VVB på nått sätt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Skvalande varmvattenberedare på villa 75
« Svar #2 skrivet: 25 november 2015, 05:07:30 »
Hej
Har märkt på min villa 75 att när växelventilen slår om för att värma varmvatten så skvalar det inifrån varmvattenberedaren, låter ju som att det finns luft där? normalt?
Hej! Tycker det låter som din växelventil inte stänger helt och är ett vanligt problem.Om du för upp handen från cirkulationspumpen på värmesidan upp bakom displayplåten så hittar du din växelventil och på den sitter den en spak som ska dras ner och återfjädras när du släpper spaken.Prova det några gånger för att se om det hjälper annars får du höra av dig.

Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad frejo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Skvalande varmvattenberedare på villa 75
« Svar #3 skrivet: 25 november 2015, 20:58:20 »
Tack för svaren. Min växelventil är nog av nyare mått, den är en sån som roterar och det är just när jag roterar den manuellt samtidigt som kompressorn inte är igång som jag kan höra skvalandet tydligt, annars överröstas det av kompressorns brum. Får se om jag kan lyckas lufta den på något sätt, kanske genom att ställa växelventilen i något halvöppet läge så kanske luften från vvb kan smyga upp i elementen där det kan avluftas.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Skvalande varmvattenberedare på villa 75
« Svar #4 skrivet: 26 november 2015, 03:05:40 »
Tack för svaren. Min växelventil är nog av nyare mått, den är en sån som roterar och det är just när jag roterar den manuellt samtidigt som kompressorn inte är igång som jag kan höra skvalandet tydligt, annars överröstas det av kompressorns brum. Får se om jag kan lyckas lufta den på något sätt, kanske genom att ställa växelventilen i något halvöppet läge så kanske luften från vvb kan smyga upp i elementen där det kan avluftas.
Okej!Om du har den äldre 75 så sitter det en avluftning uppe annars kan du lufta genom att lätta på säkerhetsventilen.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad frejo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Skvalande varmvattenberedare på villa 75
« Svar #5 skrivet: 29 november 2015, 19:21:22 »
Verkar vara en nyare utan avluftning vad jag kan hitta, installerad 2004. Har försökt avlufta genom övertrycksventilen men har inte fått ut så värst mycket luft.
Ska prova att spola slingan genom avtappningen vid tillfälle enligt det här förslaget: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=37456.msg347474#msg347474

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!