Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: KB -fram = 0 grader, KB-retur = -4 grader. Fel nÃ¥nstans?  (läst 4545 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Magnuz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej,

Imorse hade VP KB-fram = 0 grader och KB-retur = -4 grader vid värmekörning. Natten har varit den kallaste hittills sedan familjen flyttade in i huset i somras. -1 grad på morgonen.

VB fram låg på 35 grader och VB retur på 29. Lagom varmt i huset, ca 20 grader.

Någon timme senare, efter morgondusch laddade VP varmvatten och då låg KB-fram = -1 grader och KB-retur = -3 grader.

Undrar över vad ni experter säger om dessa värden? Någon jag bör ändra eller justera?

/Magnus
Inflyttad sommaren 2008 i villa 250kvm (120 i suterräng), byggt 1966, betonghålsten, vind tilläggsisolerad, många och stora fönster (3 glas isoler + orginal 2 glas. Dubbelgarage (fn ej uppvärmt ty kräver tillskott redan vid +3).
VP Nibe 1210-7 installerad nov 2001, 140 meter borrdjup (1 m till berg).
Golvvärme i nedre badrum, 10 kvm.

Den 23/7 2008: VP starter 44866, VP-tid 28525, TS-tid 1709
KB in -3, KB ut -6 redan vid utetemp +5 (november) och håller sig konstant där hittils. Max VB fram = 43 grader utan elpatron.
Varför blir KBin är så lågt?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: KB -fram = 0 grader, KB-retur = -4 grader. Fel nånstans?
« Svar #1 skrivet: 17 oktober 2008, 09:33:26 »
Det är nog inte så mycket att göra annat än att konstatera att borran är för klen, dessa temperaturer på KB-in brukar man normalt få i jan-feb.

Du kan ju börja fundera på om du har en tomtbit över för att gräva ner en jordvärmeslinga, 200 m (ca 250 m2) skulle göra underverk.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: KB -fram = 0 grader, KB-retur = -4 grader. Fel nånstans?
« Svar #2 skrivet: 17 oktober 2008, 11:57:40 »
Eftersom "vi" har en anläggning som är 8 år gammal med hyffsade drifttider på vp och tillskott så är det nog inget att bekymmra sig för.
Givetvis hade det inte varit någon nackdel med djupare borrhål eller mer jordslinga. Men ställ kostnaden för slingan/borrhålet i relation till den minskade förbrukningen så kan det vara en dålig affär.
Finns en variant till för att öka tempen som kan vara en lösning om du har mekansik frånluftsventilation, nämligen VBX/VLM en värmeväxlare som tar värme från frånluften och återför energin till brine/borrhålet.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Magnuz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: KB -fram = 0 grader, KB-retur = -4 grader. Fel nånstans?
« Svar #3 skrivet: 17 oktober 2008, 13:03:10 »
Tack för synpunkter och råd!

En fundering: När VP sänker KB med 4 grader, så innebär det ett visst energiuttag ur borran. Om det istället varit fråga om en sänkning från +6 grader till +2 grader, dvs fortfarande en sänkning på fyra grader, så är det ju, åtminstone teoretiskt, samma energiuttag. Varför är det bättre med +6 -> +2 jämfört med 0 -> -4 grader? Eller är det ens bättre?

Inflyttad sommaren 2008 i villa 250kvm (120 i suterräng), byggt 1966, betonghålsten, vind tilläggsisolerad, många och stora fönster (3 glas isoler + orginal 2 glas. Dubbelgarage (fn ej uppvärmt ty kräver tillskott redan vid +3).
VP Nibe 1210-7 installerad nov 2001, 140 meter borrdjup (1 m till berg).
Golvvärme i nedre badrum, 10 kvm.

Den 23/7 2008: VP starter 44866, VP-tid 28525, TS-tid 1709
KB in -3, KB ut -6 redan vid utetemp +5 (november) och håller sig konstant där hittils. Max VB fram = 43 grader utan elpatron.
Varför blir KBin är så lågt?

Utloggad Magnuz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: KB -fram = 0 grader, KB-retur = -4 grader. Fel nånstans?
« Svar #4 skrivet: 17 oktober 2008, 13:07:46 »
Carl: Jordväme inte möjligt, huset står på berg (mer eller mindre).

Fixaren: Mek frånluft finns. Varför vore det bättre att återvinna frånluftsvärme via borran än direkt in i huset?

Mkt tacksam för alla bidrag!

/Magnus
Inflyttad sommaren 2008 i villa 250kvm (120 i suterräng), byggt 1966, betonghålsten, vind tilläggsisolerad, många och stora fönster (3 glas isoler + orginal 2 glas. Dubbelgarage (fn ej uppvärmt ty kräver tillskott redan vid +3).
VP Nibe 1210-7 installerad nov 2001, 140 meter borrdjup (1 m till berg).
Golvvärme i nedre badrum, 10 kvm.

Den 23/7 2008: VP starter 44866, VP-tid 28525, TS-tid 1709
KB in -3, KB ut -6 redan vid utetemp +5 (november) och håller sig konstant där hittils. Max VB fram = 43 grader utan elpatron.
Varför blir KBin är så lågt?

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: KB -fram = 0 grader, KB-retur = -4 grader. Fel nånstans?
« Svar #5 skrivet: 17 oktober 2008, 13:26:27 »
Med högre temperatur på köldbäraren så kan man hålla högre "förångningstemperatur" även om uttaget i grader är det samma. Vilket ger lite bättre verkningsgrad(Cop).

http://www.ivt.se/products.asp?lngID=548&lngLangID=1
Kan vara en möjlighet, men skulle först köra någon säsong och se vad jag fick för förbrukning. Givarna t.ex som mäter temeraturen är inget under av nogranhet och en felvisning på ett par grader är inget ovanligt. Med andra ord kan det var bra temp på ditt borhål och inget behov av någon åtgärd.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Magnuz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: KB -fram = 0 grader, KB-retur = -4 grader. Fel nånstans?
« Svar #6 skrivet: 17 oktober 2008, 13:42:15 »
Fixaren: Har intresserat kikat på din länk. Men precis som du föreslår så tänker jag köra minst ett år och mest "se och lära" och fundera. Detta forum gör denna process närmast till ett nöje!

När det gäller tempgivare, så är det en ständigt närvarande osäkerhet. Tex så hade följande uppgifter om utetemp i morse:

1) Säve flygplats, -1 grad.
2) vanlig sprittermomenter utomhus, 0 grader,
3) VP 3 grader (!)
4) Termoelementmätare 0 grader.

2)-4) är mätta på nordsida i skugga, inte särskilt långt ifrån varandra, ingen vind

Vid kl 13 gällde istället

1) 8 grader,
2) 7 grader
3) 7 grader
4) 11 grader

Suck... ionte lätt att veta vad man egentligen har för temp.... Ska på någon sätt försöka kontrollera KB och VB givare. Nån bra idé om hur?

/Magnus

Inflyttad sommaren 2008 i villa 250kvm (120 i suterräng), byggt 1966, betonghålsten, vind tilläggsisolerad, många och stora fönster (3 glas isoler + orginal 2 glas. Dubbelgarage (fn ej uppvärmt ty kräver tillskott redan vid +3).
VP Nibe 1210-7 installerad nov 2001, 140 meter borrdjup (1 m till berg).
Golvvärme i nedre badrum, 10 kvm.

Den 23/7 2008: VP starter 44866, VP-tid 28525, TS-tid 1709
KB in -3, KB ut -6 redan vid utetemp +5 (november) och håller sig konstant där hittils. Max VB fram = 43 grader utan elpatron.
Varför blir KBin är så lågt?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: KB -fram = 0 grader, KB-retur = -4 grader. Fel nånstans?
« Svar #7 skrivet: 17 oktober 2008, 14:43:34 »
Till en Nibe ska du givetvis ha en sån här FLM om du nu vill ha en.

http://www.nibe.se/Produkter/Tillbehor/FLM-30/

Mek frånluft finns. Varför vore det bättre att återvinna frånluftsvärme via borran än direkt in i huset?

Givetvis är FTX-ventilation bättre än en frånluftsmodul till VP:n ur energisynpunkt, men det kostar desto mer.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Magnuz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: KB -fram = 0 grader, KB-retur = -4 grader. Fel nånstans?
« Svar #8 skrivet: 02 november 2008, 21:58:41 »
Hej igen,

Börjar nu bli en smula stressad över värmesystemet i huset.  Sc:,h

Senaste 3-4 dygnens utetemp: dag +5 grader , kväll (21:00) 0 grader, morgon -5 grader

Vid senaste värmekörning ikväll hade jag KBin -3, KBut -5. Antal VP timmar de två senaste dygnen blev 40, dvs 20 timmar/dygn.
1) Hur dåligt är KB temparna på en skala från 1 - 10?
2) Kommer VP'n att klara -15 grader i några dagar när den redan vid dygnsmedeltemp på 0 grader kör i 20 timmar?
3) Var BORDE gränsen för en väldimensionerad VP för hus enligt nedan i Göteborg ligga för att koppla in eltillskott?

Mvh
Magnus
Inflyttad sommaren 2008 i villa 250kvm (120 i suterräng), byggt 1966, betonghålsten, vind tilläggsisolerad, många och stora fönster (3 glas isoler + orginal 2 glas. Dubbelgarage (fn ej uppvärmt ty kräver tillskott redan vid +3).
VP Nibe 1210-7 installerad nov 2001, 140 meter borrdjup (1 m till berg).
Golvvärme i nedre badrum, 10 kvm.

Den 23/7 2008: VP starter 44866, VP-tid 28525, TS-tid 1709
KB in -3, KB ut -6 redan vid utetemp +5 (november) och håller sig konstant där hittils. Max VB fram = 43 grader utan elpatron.
Varför blir KBin är så lågt?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: KB -fram = 0 grader, KB-retur = -4 grader. Fel nånstans?
« Svar #9 skrivet: 02 november 2008, 23:18:07 »

2) Kommer VP'n att klara -15 grader i några dagar när den redan vid dygnsmedeltemp på 0 grader kör i 20 timmar?

3) Var BORDE gränsen för en väldimensionerad VP för hus enligt nedan i Göteborg ligga för att koppla in eltillskott?


2: Med egenuppvärmening ner till +17°, så har du ett effktbehov om 0,343 kW/°C utetemperatur. (om medeltempen ute var ±0° vid 20 timmars drift)
Exempel: utetempertur -10° blir deltaT ute/inné 27° x 0,343 = 9,3 kW d.v.s effektbehovet vid -10° är 9,3 kW.

3: -10° till -15° d.v.s. en moddell större, med tillhörande borrdjup.

Har du idag en FTX med 50% temperaturverkningsgrad, kan du spara någon kWh/h om du byter till en med 80% verkningsdrad.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!