Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Misslyckad reparation  (läst 1587 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Massor

  • Gäst
Massor
Misslyckad reparation
« skrivet: 09 november 2015, 10:34:30 »
Hej!
Fick felmeddelande "givare Hetgas" pÃ¥ ctc ecoair 107. Tog in firma att laga den. De sa att det är inte givaren utan 4-vägsventilen som krÃ¥nglar. Detta kunde man tydligen se pÃ¥ att värdena pÃ¥ hetgasen inte fladdrade upp och ner.  pris pÃ¥ 5800kr avtalades.  De tog in pumpen pÃ¥ lagning och testkörning. Efter att de lagat, testkört och installerat den igen sÃ¥ kvarstod felet samt att en av kopplingarna läckte. Efter pÃ¥pekande kom de och bytte givaren och tätade läckan och pumpen fungerar nu som den ska. FrÃ¥ga: Ska jag betala för den första reparationen (5800kr) eller för den andra (ca 1500kr) eller bÃ¥da? Jag tänkte först byta givaren själv och sÃ¥ här i efterhand sÃ¥ hade det ju varit det klart bästa.


Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Misslyckad reparation
« Svar #1 skrivet: 09 november 2015, 14:12:46 »
Det låter som om du definitivt inte ska betala för bytet av fyrvägsventil i alla fall.

För att kolla om hetgastempgivaren och tillhörande mätkrets fungerar elektriskt pÃ¥ en EcoAir, sÃ¥ är det bara att stänga av värmepumpen och lÃ¥ta den stÃ¥ orörd nÃ¥gra timmar tills allt har kallnat i utedelen, därefter läser man av hetgastempvärdet i displayen och dÃ¥ ska det vara ungefär lika med utetemperaturen. Observera dock att den inte kan visa temperaturer under 0 °C, och att mätnoggrannheten nog är ganska dÃ¥lig under +20 °C.  Vill man fÃ¥ en mätpunkt till kan man ta loss givaren och stoppa ner den i kokande vatten, och se vad som dÃ¥ visas pÃ¥ displayen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Misslyckad reparation
« Svar #2 skrivet: 09 november 2015, 16:34:03 »
De lär väl hävda att du både hade fel på fyrvägaren, och på givaren.
En klassisk ord mot ord-situation där de kommer att anklaga dig för att inte veta vad du talar om, oavsett hur fel de har, och hur rätt du har.

Men visst, jag skulle i alla fall försöka få dem att ta på sig skulden för ett onödigt byte, och ett läckage.
Var det vatten eller gas som läckte?
Om det var gas, har de bytt ut alla gas, fyllt på, eller bara tätat läckan?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Misslyckad reparation
« Svar #3 skrivet: 10 november 2015, 20:12:41 »
Jag skulle ta det med kommunens konsumentvägledare.

Eftersom ursprungsfelet kvarstod efter deras reparation så anser jag att de inte har fog för sitt krav då de bevisligen inte reparerat felet.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Psamas

  • Gäst
Psamas
SV: Misslyckad reparation
« Svar #4 skrivet: 17 november 2015, 12:57:29 »
Hej!
På tal om reparation, jag har en 110a som jag är mycket nöjd med. Vi har ett stort hus som läcker en hel del värme men vi klarar oss utan elspets vissa vintrar.
Den går dock dygnet runt vid +2 eller under och vi har vvc som tar energi.
Den har sedan maj 2012 gått 13000 timmar, och mina uträkningar säger att den betalat sig redan.
Men ska den ha service? Eller riskerar man att nån sjabblar?
Peter

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Misslyckad reparation
« Svar #5 skrivet: 17 november 2015, 13:17:21 »
Det finns flera tidigare trÃ¥dar pÃ¥ forumet, förvisso utspridda pÃ¥ alla möjliga och omöjliga ställen, om förebyggande underhÃ¥ll pÃ¥ L/L och L/V-värmepumpar, läs dem!  Det är ungefär samma saker man bör hÃ¥lla koll pÃ¥ oavsett märke och modell pÃ¥ värmepumpen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!