Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta pump, kort hÃ¥l => Förslag efterfrÃ¥gas  (läst 3422 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad a_westerberg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!
Jag har en 15 år gammal IVT Greenline Compact bergvärmepump som nu har börjat sjunga på sista versen och det är dags att investera i något nytt. Problemet är att hålet är med dagens mått mätt väldigt underdimensionerat, drygt 60 m effektivt djup. Trots det begränsade djupet har hålet stått för större delen av vår energi för uppvärming och varmvatten. Har nu en total elförbruking på ca 12 000 kwh/år vilket är ungefär halva förbrukningen innan värmepumpen. Pumpen klarar sig utan tillskott ner till några minusgrader och då jag bor i Göteborg nära kusten är det normalt sett inte många dagar när det är kallare. Eftersom regleringen varit lite ostabil det senaste har jag kopplat bort elpatronen och eldar en mysbrasa istället när det blir lite kyligt inomhus (under 20 C). Vinten 2010-2011 som var den kallaste i manna-minne gick pumpen konstant i drygt 3 månader och köldbäraren stabiliserade sig på en intemp runt 0 C och en uttemp på runt -2 C. Framme i April stängde jag av pumpen och körde bara cirkulationspumpen för köldbäraren ett tag och kunde då se att temperturen blev ca 5 C. Av detta dra jag slutsatsen att hålet återhämtar sig bra och att energiuttaget på årsbasis inte är något problem men effekten är givetvis begränsad.

Så vad skall jag satsa på nu?
* Bara byta ut pumpen mot en ny pump med lägsta möjliga effekt och köra vidare som vanligt.
* Borra ett nytt hål men jag kan omöjligt få någon ekonomi i det, trots allt funkar det korta hålet så bra att det handlar om mindre än en tusenlapp per år att spara in på ett optimalt hål.
* Skippa hålet helt och byta till en Luft/Vatten-pump. (Känns inte bra att inte utnyttja hålet)
* Går det att kombinera hålet med t ex några kompaktelement? (Trädgården lämpar sig inte för komplettering med hundratals m markslinga.)
* Kombination hål/luft/vatten???

Även om det inte går att rent ekonomiskt motivera några speciallösningar kan jag tänka mig att lägga 10-15 000 för att få en mer energi-optimal lösning.

Någon som har några bra förslag/idéer?

Anders

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Byta pump, kort hål => Förslag efterfrågas
« Svar #1 skrivet: 25 april 2012, 22:14:30 »
Du kan kolla pÃ¥ Qvantum eller Thermia/Danfoss  de har en Luft/vatten lösning som kan kombineras med ett hÃ¥l :)

Finns andra sätt att lösa detta på men dessa förslag är enkla tummenupp

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Byta pump, kort hål => Förslag efterfrågas
« Svar #2 skrivet: 25 april 2012, 22:42:36 »
Jag har inte hittat någon uppgift om vilken effekt IVT Compact ger men skulle gissa på 4 kW.

Det gÃ¥r att ta ut lite högre effekt frÃ¥n borrhÃ¥let. -2 grader in i stället för noll betyder ca 20 % högre värmeuttag frÃ¥n berget sÃ¥ en pump som ger 5 kW är möjlig att sätta in utan nÃ¥gra Ã¥tgärder. -2 grader in var ett vanlig dimensionering förr och var förmodligen sÃ¥ man hade dimensionerat i det här fallet men sÃ¥ blev borrhÃ¥let bättre än vad man hade räknat med. 

Är det radiatorer i huset ger en 6 kW pump ungefär 5 kW vid några minusgrader på ingående köldbärare. Det enklaste är att sätta in en sådan och se vad som händer. Sen får resultatet bestämma om det behövs eller är vettigt att göra något mer.

Det behövs inte några hundratal meter för att komplettera borrhålet. 100 meter skulle räcka bra i det här fallet.

En annan variant är att utnyttja frånluften för att värma köldbäraren men det förutsätter att det finns ett frånluftsystem som enkelt kan kopplas in på värmeåtervinningsenheten annars kommer det att kosta mer än 15000 kr. Är det ett litet hus kanske ventilationsflödet inte kan tillföra tillräckligt mycket värme.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad a_westerberg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta pump, kort hål => Förslag efterfrågas
« Svar #3 skrivet: 26 april 2012, 21:04:18 »
Tack för tipsen!
Huset är från 1922 och saknar frånluftsystem (om man inte räknar skorstenen).

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Byta pump, kort hål => Förslag efterfrågas
« Svar #4 skrivet: 26 april 2012, 22:10:29 »
Jag har inte hittat någon uppgift om vilken effekt IVT Compact ger men skulle gissa på 4 kW.

IVT Greenline Compact fanns i många olika effekter. Compact betyder väl att varmvattenberedaren är inbyggd.

Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Byta pump, kort hål => Förslag efterfrågas
« Svar #5 skrivet: 28 april 2012, 10:21:32 »
Jag hittade inget på IVT:s hemsida om Compact så jag gissade utifrån elförbrukning och borrhålsdjup att det var kompakt vad gäller storlek och förmodligen effekt.

Det kan alltså vara en 5 kW pump som arbetar ihop med ett bra borrhål men 60 meter verkar lite snålt även med den tidens dimensionering.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta pump, kort hål => Förslag efterfrågas
« Svar #6 skrivet: 28 april 2012, 15:09:14 »
Hej!
Jag tror inte det går så bra att bara köpa en ny VP och koppla till den gamla borran.
Även om du väljer den klenaste modellen så är de nya mer effektiva i att nyttja värmen från kollektorn så borran riskerar att frysa ihop ändå, med risk för klämda slangar.

En variant är att bygga ihop utedelen på t ex en Thermia Atria med ditt borrhål, det kan funka.
Annars blir det nog till att komplettera borran med en till borra eller jordvärmeslang.
Det räcker säkert med en 60 m borra till eller 180 m slang (kräver ca 300 m2 yta).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Byta pump, kort hål => Förslag efterfrågas
« Svar #7 skrivet: 29 april 2012, 19:18:59 »
Förr var det vanligt att man dimensionerade för -2 grader in sÃ¥ det fungerar i de allra flesta fall. Det är klart att man mÃ¥ste fundera över hur grundvattennivÃ¥n ligger i förhÃ¥llande till berget men det borde gÃ¥ att plocka ut lite till ur berget. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Byta pump, kort hål => Förslag efterfrågas
« Svar #8 skrivet: 29 april 2012, 19:21:37 »
Det är en vanlig dimensionering idag också Roland.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Byta pump, kort hål => Förslag efterfrågas
« Svar #9 skrivet: 29 april 2012, 20:01:41 »
Var på en GreenLine Compact i veckan, det var en 8 kW.
Tror det stod i manualen 4,6,8 kW...
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!