Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Pero
« skrivet: 12 maj 2007, 15:22:28 »

Nu är det installerat och klart. I går vid lunch körde de i gång pumpen. Borraren kom i måndags vid lunch, så på 4 dgr var det klart. Borrat, grävt o igenfyllt, oljetanken och pannan bortforslad, ny radiator i pannrummet och pumpen installerad. Det blev en Thermia Diplomat Optimum 8 kw. 180m borrdjup varav 170m aktivt, 12 m foderrör. Mycket vatten enligt borrkillen. Verkar bli bra förutsättningar för en effektiv anlägning. Trimma in värmekurvan och andra parametrar får väl vänta tills i höst/vinter.

Härligt med värmepump, man springer ner i källaren och kollar på displayen lite då och då   
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 mars 2007, 15:52:26 »

Oavsett vilken värmepump man väljer får man nog tyvärr räkna med lite för kallt i källaren när markplanet inte har något värmebehov, problemen blir kanske lite större med IVT/Autoterm, men de kommer att finnas där även med Thermia och Nibe.

Frågan är om inte CTC är det vettigaste valet om man vill ha källarvärme året om och inte vill investera i volymtankar eller fläktradiatorer.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 05 mars 2007, 12:12:31 »

Rickard....vet inte om du ryckte meningen ur sitt samanhang.

Jag skrev
"Rumsgivare i centrum på mellanplan är därför den bästa platsen, men kan ge kall källarvåning vår/höst beroende på vilket fabrikat som väljs."
efter att Pero frågade om rumsgivarplacering och funderingar om temperaturen i källaren.

Min information angående pumparnas rumsgivarpåverkan
"Det medför att Thermia och Nibe startar lite oftare vid övertemp då de styrs på framledningen, och IVT samt Autoterm startar betydligt senare...då dessa styrs på returledningens temperatur."
innebär att Nibe/Thermia tillför värme till huset även om rumsgivaren registrerar övertemp d.v.s. även källaren får varmt vatten till radiatorerna.

Det finns risk att det blir kallt i källaren med Daikin, IVT och Autoterm....om rumsgivarna registrerar övertemp. Det betyder att Nibe/Thermia startar oftare för värmedrift än Daikin, IVT och Autoterm kommer att göra. I Peros hus kommer en låg värmekurva att ge tillräckligt med värme, men som i sin tur ger ovanstående nackdelar.

Ja, IVT och Autoterm kan behöva volymförstorare, då dessa inte har en bra reglering för att ge längre gångtider. Daikin är en inverter med en brist i regleringen som kräver rumsgivare.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 mars 2007, 07:23:54 »

Citera
Det medför att Thermia och Nibe startar lite oftare vid övertemp då de styrs på framledningen, och IVT samt Autoterm startar betydligt senare...då dessa styrs på returledningens temperatur.

Jag håller INTE med om Lexus resonemang här.
Sett över året kommer IVT och Autoterm att ge betydligt fler start och stopp, och vara betydligt mer beroende av volymtank om du väljer en värmepump med hög effekttäckningsgrad.

IVT och Autoterm ger mindre "problem" med övertemp i markplanet under sen vår och tidig höst tack vare att de styr på returtempen, men å andra sidan kommer de även att ge dig mer problem med låg temp i källaren då de inte reagerar på undertemperatur lika snabbt som en Nibe eller Thermia.

De två olika reglerprinciperna har sina olika brister.

Vill du i alla lägen ha bra temp i källaren så tror jag att det säkraste sättet att nå det är en eller ett par fläktradiatorer i källaren, kanske också i kombination med en volymtank. Det blir dyrt, men det kommer att fungera.

Ett billigare alternativ kan vara att hjälpa till med elradiatorer i källaren de tider på året som det känns lite för kallt där... billigt, men tråkigt.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 04 mars 2007, 19:18:05 »

Ja.

Väljer du t.ex. Daikin Altherma med Honeywells rumsgivare T6620, så producerar den värme först då rumstemp är 0,3 grader under rumbör.

Ovanstående bergvärmepumpar startar då radiatorvattnets temperatur sjunker under ett börvärde. Det medför att Thermia och Nibe startar lite oftare vid övertemp då de styrs på framledningen, och IVT samt Autoterm startar betydligt senare...då dessa styrs på returledningens temperatur.
Skrivet av: Pero
« skrivet: 04 mars 2007, 17:52:41 »

Hej Lexus

Det blev visst fel när jag skulle infoga ditt citat, men jag hoppas du är med på vad jag menar.
Skrivet av: Pero
« skrivet: 04 mars 2007, 17:50:40 »

Citera
Rumsgivare i centrum på mellanplan är därför den bästa platsen, men kan ge kall källarvåning vår/höst beroende på vilket fabrikat som väljs.[/color][/i]

Innebär det att vissa fabrikat är att föredra beroende på vart man placerar innegivaren?
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 04 mars 2007, 17:05:10 »

Jag räknade med 75%, då pannan var 35 år. Bytte den ökade rumstemperaturen med att det blir en familjemedlem mindre som förbrukar varmvatten.

Jag rekommenderar 140-160 meter, då jag anser att nedre gränsen ligger på 140 i och med att det är ett lågtempsystem. Håller med.....borra hellre ett antal meter djupare, än de av defaultvärden som beräkningsprogrammen räknar borrdjup.

Dock tror jag overlanders borrdjup, inte är ekonomiskt eller för anläggningens funktion.....försvarbart. Kan hända då elpriset är det dubbla, men inte idag.

Exempel.
48 m x 250 kr/m = 12 000 x 6% ränta = 720 kr/år

Det betyder att skillnaden med dagens elpriser mellan 8 kW pumparna minskar betydligt i driftkostnad, så länge räntan eller elpriset inte ger något av alternativen fördelar.

Rumsgivarens placering är en kompromiss mellan komfort, ekonomi och livslängd.

Om rumsgivaren placeras på källarplan, så behöves aktiva termostater på de övriga planen. Det ger komfort men skapar många start/stopp.

Rumsgivare i centrum på mellanplan är därför den bästa platsen, men kan ge kall källarvåning vår/höst beroende på vilket fabrikat som väljs.

Dina radiatorer har stor värmeavgivning, som i sin tur betyder att de förmodligen har stor vattenvolym. Kan vara idé att montera en volymförstorare, om valet blir källarplacerad rumsgivare.

En volymförstorare är aldrig fel oavsett rumsgivarplacering tillsammans med värmepumpar som har hög effekttäckning. Kan vara idé att utesluta radiatorn i pannrummet, och ansluta volymförstorare med till viss del avskalad isolering.
Skrivet av: Pero
« skrivet: 04 mars 2007, 15:23:19 »

Tack för svaren.

Anser ni att jag har tillräckligt med radiatorer för en 8 kw eller behövs det en volymtank? Jag har förstått att det kan bli för många start/stopp om man har för liten vattenvolym.

Jag funderar också över innegivare. På tidigare inlägg har jag sett att man SKA ha innegivare. Vart tycker ni att den bör placeras när jag även värmer upp källaren? Är källaren ett alternativ att placera den, eller bör den sitta på botten- / övervåningen.
Skrivet av: overlander
« skrivet: 04 mars 2007, 14:40:52 »

Ja då har vi problemet där. Thumbsup
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 04 mars 2007, 13:15:39 »

Jepp, kom på att jag aldrig ändrat inkommande KB (-1 grad) , jag räknade med 50/43 i VBf/VBr, verkningsgrad olja 80%
Skrivet av: overlander
« skrivet: 04 mars 2007, 10:47:22 »

Inkomande medeltemp brine +1 ºC  framledning dut 40 ºC retur 33 ºC verkningsgrad olja 75%
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 04 mars 2007, 00:36:48 »

Konstigt, vad kan det vara som skiljer?
Skrivet av: overlander
« skrivet: 03 mars 2007, 23:15:36 »

kör vpdim 2.1.1
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 03 mars 2007, 23:00:19 »

Nåt annat som skiljer? Jag kör VPdim 2.2
Skrivet av: overlander
« skrivet: 03 mars 2007, 22:02:46 »

Jag har också dimensionerat för 3w/mk.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 03 mars 2007, 21:40:03 »

Jag har dimensionerat för en värmledningsförmåga på 3W/mk, granit har 3.47 så jag har inte snålat, men visst, djupare borra är bättre.
Skrivet av: overlander
« skrivet: 03 mars 2007, 20:55:19 »

Lite snål borra man ska nog inte dimensionera för över 40w/m.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 03 mars 2007, 19:22:53 »

Har gjort 3 kalkyler med Nibes beräkningsprogram.
Här kan du se borrdjup, tillförd energi, täckningsgrader och tillskottenergi bland mycket mer, du kan välja en värmepump av i princip vilket fabrikat du vill och med "samma" uteffekter ger du i princip samma besparing, några hundra kWh/år skiljer nog som mest mellan de olika större tillverkarnas maskiner.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 03 mars 2007, 18:03:43 »

En 7 kW pump kommer att täcka ditt energibehov till 99%.

I och med att du har ett lågtempsystem så behöver du borra lite extra, men i gengäld kommer du att få bra ekonomi på din anläggning.

Rekommenderar en Nibe, Thermia, IVT eller Autoterm 7 kW pump med inbyggd beredare och tillhörande energibrunn om ca: 140-160 meter. Total tillförd energi är ca: 7 000 kWh/år.

Är lägsta pris för någon av ovanstående anläggningar 140 000 kronor eller mer, kan en Daikin Altherma som behöver ca: 9 000 kWh/år vara ett mer lönsamt alternativ.
Skrivet av: Pero
« skrivet: 03 mars 2007, 16:35:02 »

Hej

Det här är första gången jag skriver i detta fantastiska forum, men jag har tillbringat många timmar med att läsa och försöka lära mig från alla duktiga och kompetenta personer. Rickard, Bertil, Carl N, mfl ni betyder oerhört mycket för nybörjare som jag som tänkt skaffa bergvärme och inget kan. Tack för att ni lägger ner så mycket tid.

Jag vore tacksam om ni kan hjälpa mig med synpunkter och kalkyl på hur stor pump jag behöver. Jag har sett i tidigare inlägg att det är viktigt med grunduppgifter för att det ska bli så rätt som möjligt, så jag har försökt att få med det jag tror är viktigt.

Jag har ett 1 ½ -planshus med källare i Karlstadsregionen med eternitplattor och 2-glas fönster. Det är byggt 1956 och har ett vidbyggt uppvärmt garage. Källaren används delvis som boyta och är uppvärmd till rumstemp. Ingen tilläggsisolering som ni förstår, men däremot har jag försökt att vara noga med tätning av fönster och även lagt på några decimeter isolering på vinden.

Totala ytan på 188 m² är fördelad:
Bottenvåning: 65 m² 
Övervåning: 37 m²
Källare: 61 m² (ca hälften boyta + tvättstuga, förråd och pannrum, radiatorer i alla rum utom pannrum)
Garage: 25 m²

Det finns totalt 18 st radiatorer i olika storlekar med termostater:
8 st på bottenvåningen (4 sektions varav ett större vid ett dubbelfönster och 4 enkelpanel)
4 st på övervåningen (2 sektions och 2 enkelpanel)
4 st i källaren (3 sektions varav ett större och ”tjockare” och 1 dubbelpanel). Det kommer att bli ytterligare ett i pannrummet när pumpen installeras.
2 st i garaget (2 dubbelpanel)

Har i dag ca 19-20 grader på botten- och övervåning, ca 1,5-2 grader svalare i källaren och ca 15 grader i garaget. Kommer nog att vilja ha 1-2 grader varmare när det blir bergvärme.

Vi är 3 personer i familjen, men sonen på 22 år är snart utflugen. Inget badkar utan enbart dusch.

Oljepannan (Gustavsberg) är från 1972 med en brännare som är ca 3 år. Gör över med ca 3,2 m³ olja för uppvärmning och vv.

Jag tror att jag har ett lågtempsystem. Vid pannan sitter det en termometer både på fram- och returledning, osäker på hur tillförlitliga dom är, har ju suttit där i många år. Om det är riktigt kallt, 20-25 grader brukar jag aldrig behöva shunta ut mer än max 40-43 grader. Det brukar vara ca 7-8 grader diff på returledningen. Termostaterna står då på 5-7 på en 10-gradig skala.
Jag provade häromdagen att öppna samtliga termostater fullt och ställde shunten på pannan så att jag fick ca 20 grader på botten- och övervåningen (18,5 grad i källaren). Då var framledningstemp 32-33 grader och returen 23-24 grader. Utetemp var -6 grader.

Jag har kollat på SGU:s hemsida och det verkar vara granit i berget. Enligt forumets ordlista är DUT för Karlstad -22 grader.

Det blev rätt mycket text, men jag hoppas att ni orkar läsa och hjälpa mig med hur stor pump jag kan behöva.   

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!