Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Jarlen
« skrivet: 20 januari 2008, 15:32:43 »

Hej Luckyman !

Det grämer mig att jag fick så dålig rådgivning vid köpet av VP:n Som jag berättade i mitt första inlägg så hade jag två stycken kopparfodrade NIBE EKS 500 ackumulator tankar som fick gå på tippen. Jag håller med dig i ditt tidigare inlägg (se nedan)


Jag säger inte att den ena är bättre än den andra men en installatör som inte vet vad han installerar, skrattretande att sådana finns på marknaden enl. mig
Den som det är mest synd om är ju slutkunden som har ett stort leende ända till han undrar hur man ställer in värmen eller justerar så att allt blir bra som tex i fallet ovan.
Det blir då ett STORT  Sad
Till jarlen är det väl bara att säga att han får ligga på sin installatör och be dem förklara och justera sin produkt.
[/color]

Det tjänar ingenting till att gråta över spilld mjölk, men om jag haft dem kvar så hade jag kunna haft ett lika effektivt system som Du. Att återanskaffa två lika dana tankar skulle kosta ca 30.000 kr. Så jag får hålla tillgodo med den gamla VV beredaren på 150 liter. Lite sensmoral
Jag har noterat att många presumtiva VP köpare är ute på forumet för att checka marknaden.
Det gjorde inte jag. Jag litade blint på återförsäljaren. Så jag har mig själv att skylla.

Mvh Jarlen


Hade säljaren varit tillräckligt initierad i vad han sysslade med så hade jag fått bättre råd
Skrivet av: luckyman
« skrivet: 20 januari 2008, 14:22:29 »

Jag har en vp i storlek motsvarande din.
Och till å med en med extern vv-beredare.
Till radiatorsystemet har jag en borö 500 liters acctank med förvärmningssling i, lite för mkt kanske men jag är för långa gångtider och 100 liter är för lite enl mig så då har vi 300 eller 500 liters tankar att välja på.
Som vv-beredare har jag också en 500 liters borö acc.tank med vv-slinga i toppen och solslinga i botten, vilket innebär på sommaren så tar det 50 min. för vp att värma vv. Max 2ggr/dygn
hade man haft en intern så sker nog detta 7-10 ggr/dygn och det tar ca 15 min att värma vv
Men den stora skillnaden ditt/mitt är ju volymförstoraren till radiatorerna, tycker du ska ha en 2-300 liters
Skrivet av: Jarlen
« skrivet: 20 januari 2008, 13:56:12 »

Tack för era svar!

Först riktar jag mig till Luckyman. Skulle Du kunna beskriva ditt system lite ingående så jag se vad Du relaterar till. Differensen är ju så stor att man kan bli mörkrädd för mindre.

Hur mycket av den stora differensen beror på mitt ettrörssystem kontra storleken på uppvärmd yta?

Sen vänder jag mig till dig Rickard. Jag har noterat att Du är engagerad i poolfrågor också.

Kan jag få nytta av den extra vatten kapaciteten när jag sommartid skall leda vattnet mot en poolvärmeväxlare?

När jag installerade VP:n så valde jag bort pool 11 paketet med den extra 3-vägsventilen. Det tror jag var ett riktigt beslut. Jag ska försöka förklara hur jag resonerar. Jag har en ganska stor rund pool, 7,4 m i diameter. 1,95 djup i mitten Vatten volymen är någonstans kring 35 kbm om jag inte minns fel.
Poolen ligger rakt i söderläge och vattnet har hållit sig kring kring 24-25 gr konstant Vid fint väder då solen legat på några dagar så stiger temperaturen upp till 27-28 gr. Så länge jag varit ägare till fastigheten (i 15 år) så har jag aldrig använt mig av poolvärmaren. Anledningen till detta är att första årets elförbrukning blev 58.000 kWh utan poolvärme, och sedan dess så har jag varit besatt av enargibesparingar. Det har därför aldrig varit aktuellt att bränna några kW på poolen. Jag har ändock testat poolvärmaren och fann att den gav ifrån sig mycket god värme. Men efter ett pannbyte för ca 10 år sen så kopplade jag aldrig in den igen. Men nu tycker jag att vi kan unna oss lyxen med lite värme i poolen om besparingarna genom VP:n blir vad vi förväntar oss.

Jag har avstängningsventiler på alla fram och returledningar Min tanke är att om jag stänger mot radiatorerna så blir trevägsventilen onödig. Min tanke är att monterar en termostatkropp på returen på poolvärmeväxlaren, samt att köra VP:n i sommarläge.

Säljaren av VP:n offererade en ny värmeväxlare Typ Pahlens och menade att den skulle vara mer effektiv än den jag har. Är det så? Min är precis lika dant uppbyggd som deras(typ spiralvärmeväxlare) Skillnaden är att min är försedd med en slinga i koppar medan deras är uppbyggd med en rostfri slinga. Jag vet att koppar kan missfärga vattnet kraftig klorning. Det skulle ändock inte gynna mig om jag bytte ut värmeväxlaren eftersom poolslingan består av kopparrör i den delen som ligger inom byggnaden, och dessa är dragna ovanför ett innertak som jag inte alls känner för att börja rota i. Jag har alltid haft en mycket bra kemisk balans i poolen utan kemikalier. Använder oftast bara kloorpuckar och chockkloreringar på vären och inför vintern. Av detta förstår Du säkert att jag har en linerpool.

Mvh Jarlen
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 20 januari 2008, 09:04:15 »

Håller med om att du behöver en volymförstorera, koppla in den som Luckyman beskriver så skall du sett att det blir bra.
Uteffekten som din värmepump ger bör inte ställa till med några problem med tanke på den höga möjliga uteffekt som dina radiatorer kan göra av med, det är dock viktigt att du inte låter termostater strypa flödet i ditt radiatorsystem, det minskar den faktiska "volymen" i systemet ytterligare och gör att antalet start och stopp ökar ännu mer.

Helt öppna termostater, rätt inställd styrdator och tillräcklig systemvolym är de viktigaste parametrarna för en väl fungerande anläggning.
Skrivet av: luckyman
« skrivet: 20 januari 2008, 08:48:30 »

När det blir kallare ute så kommer vp att gå mer, alltså dina start-stopp kommer att bli ännu färre.
Knäppningarna som du tyckas ha blir mindre och mindre desto kallare det är ute, men hör du dem nu så kommer du definitift höra dem när det blir 10-15 grader +.
10kw å 100liter >:(      Montera in din gamla vv-beredare som volymförstorare till radiatorerna och då monterar du den på stigaren ut från vp. In i toppen och ut i botten så blir den en knäpptank och dina knäppningar kommer försvinna samt att din plånbok kommer bli tjockare iom att antal start sopp kommer nästan halverar vid utetemp som är just nu.
Volymen i dubbelmanteln finns det inget bra sätt att utnyttja till ngt annat, utan då gäller just volymförstorare.
2215 starter på 2,5 mån >:( >:( lägg till 400 så är det vad jag har på ett helt år med en 9kw
Skrivet av: Jarlen
« skrivet: 20 januari 2008, 05:44:29 »

Tusen tack Rickard för dina tips, dom var guld värda!

Nu tycker jag att det börjar det likna något med antal stater.
Från  kl 04:00 till 04:00 följande dag har kompressorn startat 29 ggr.
Det är ca 20% mindre starter än före omställningen jag gjort efter dina anvisningar.
Här är en aktuell status på pumpen, om Du eller någon annan dignitär känner sig hågad att kommentera den.

Jag har försökt att räknat ut hur mycket vatten mitt värmesystem för närvarande innehåller. Och kommit fram att det rymmer ca 95 lit. inkl. rörledningarna. Fullt utbyggt skulle det innehålla ca 110 lit. Exkl. källaren. Enligt vad jag kunnat läsa mig fram till här på forumet så behöver en VP ca 20 liter vatten per kW. Eftersom pumpen är på 10 kW så behöver den således 200 lit vatten. Hitintills så har det varit en extremt varm vinter, sånär som på några nätter då temperaturen sjönk ner till – 7 gr.C och det klarade pumpen bra om man bortser från alla onödiga start och stop, men det berodde ju inte på kylan utan på inställningarna. Jag har redan nu, hört svaga knäppningar i rören, men inte så det stör.Totalt kan jag för närvarande ta ut ca 13,2 kW vid framledning 50 gr C, och fullt utbyggt förutom källaren ca 16,2 kW. Som jag berättade i mitt tidigare inlägg så har jag sparat undan VV beredaren från min skrotade panna, som är på 150 liter (tappvolym).Pannan är dubbelmantlad. Jag vet inte riktigt hur stor den övriga volymen är. Men i instruktionsboken för pannan, står det att vid eldrift är volymen 45 liter men vid vedeldning är volymen 75 liter. Det låter lite konstigt men så står det.

Vad händer om det blir en längre perioder med kyla?

Hur kommer pumpen då att uppträda?
 
Kommer knäppningarna ledningarna att öka om det blir kallare?

Och kommer jag att kunna utnyttja hela pumpens kapacitet fullt ut med ett system som innehåller för lite vatten?

Kommer VP:n vid kallare väderlek att kunna leverera full enargin utan att den fallerar, med nuvarande status på systemet?
 
Är det kanske läge att redan nu installera VV Beredaren som volymförstärkare?

Kan jag på något klurigt sätt använda mig av den övriga volymen i dubbelmantlingen?

Kommer eller renta har cop värdet försämras på VP:n  i jämförelsevis med ett större vattenflöde?

Ja det var många frågor. Jag hoppas att jag inte ställer till med besvär. Kanske skulle jag ha öppnat en ny lina för alla dessa frågor. Men som sagt var jag är helt novis i dessa sammanhang. Ni får väl ge mig en fingervisning om jag gör fel.

Avläst 2008-01-20,  kl. 04:00

Vb fram 5,3
Vb retur 45,1                       Delta T 6,2

Kb fram 4,1
Kb retur 0,1                         Delta T 4

Antal starter 2115 från den 14 november 2007 tom 20 januari 2008

Drifttid 815 H   &   21 min

Elförbrukning 4368 kWh inkl hushålls el from 14nov 2007 tom 20januari 2008

Hetgas temp        83 grC

Suggastemp  54 grC

Temp efter kompressor 53,4 grC

Ute temperatur 2,3 grC
Inne temperatur 21 grC

Hur ser dessa siffror ut?
Tack på förhand Mvh Jarlen
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 18 januari 2008, 22:10:40 »

Jag tror det är lättare att få hjälp här i forumet, i alla fall om vi tillsammans försöker hjälpa och inte bara mobba den som haft oturen att råka på en okunnig installatör.
Skrivet av: luckyman
« skrivet: 18 januari 2008, 22:08:10 »

Jag säger inte att den ena är bättre än den andra men en installatör som inte vet vad han installerar, skrattretande att sådana finns på marknaden enl. mig
Den som det är mest synd om är ju slutkunden som har ett stort leende ända till han undrar hur man ställer in värmen eller justerar så att allt blir bra som tex i fallet ovan.
Det blir då ett STORT  :(
Till jarlen är det väl bara att säga att han får ligga på sin installatör och be dem förklara oh justera sin produkt.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 18 januari 2008, 22:04:00 »

OK, du kan ha rätt på ett sätt, Nibe tillåter vem som helst att sälja och installera en värmepump, det gör inte IVT (Kartellbildningen fungerar fortfarande) så visst kan det finnas installatörer/försäljare som inte kan just nåt om den Nibe-värmepump de installerat.
Tyvärr finns det allt för många exempel på att detsamma gäller de fabrikat som vidmakthåller kartellbildningen.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 18 januari 2008, 22:01:26 »

Och IVT skulle behöva ett "tempgivarforum" enligt mig.
Sluta snacka skit och håll dig till fakta, tack.

/Rickard
Skrivet av: luckyman
« skrivet: 18 januari 2008, 21:59:50 »

Men tillverkaren måste ju ha ngra som helst krav annars kan ju Nibe starta ett eget forum för sina kunder enl. mig
Säljer man en produkt så måste man ju kunna hur den fungerar hur kan man annars lovorda ngt som man inte vet 1 dyft om.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 18 januari 2008, 21:57:56 »

Tror nog inte att det är skillnad mellan olika tillverkare, skillnaden finns mellan olika installatörer, inte vem som tillverkat värmepumpen.
Skrivet av: luckyman
« skrivet: 18 januari 2008, 21:53:35 »

Efter ingångkörningen av VP:n så har jag inte fått någon hjälp av installatören med att sätta mig in i handhavande och styrningen av VP:n.Nibe nibe vad är detta?? Är det meningen att kunderna ska sittta här och få allt förklarat eller vad ställer ni för krav på era återförsäljare??
Slutar aldrig att förvånas  :(
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 18 januari 2008, 21:40:04 »

Gradminuterna kan du ställa på ca -100 och TS-min på -500. (gör det)

Att temperaturen varierar är helt normalt, den skall variera då kompressorn stoppar och startar kring ett "fiktivt" börvärde. +-10 grader är helt normalt, men har du liten vattenvolym kan det bli mer än så.
Du bör därför öka värdet för VB-diff_VP (typ) från 13 °C till 17°C, det gör att din värmepump inte stoppar i onödan.

Lycka till.

/Rickard
Skrivet av: Jarlen
« skrivet: 18 januari 2008, 20:26:00 »

Jag vänder mig särskilt till Bertil som skrivit om ämnet. I din förträffliga redogörelse den
14 mars, 2005 i ämnet att justera och optimera Thermia och NIBE :s värmepumpar, har Du under rubriken Hysteres (på NIBE kallad VB diff) tagit upp problemet med för höga svängningar kring bör-värdet på vb sidan. Jag har en Nibe 1135-10 med VVB 300/200 igångkörd den 14 nov 2007. Med 210 meter borra och normalbrunn, och med ett aktivt borrhål som är 202 meter. Huset består av 10 rok. i 1 ½ plan om 250 kvm. bostads yta som är fördelat på en huvudbyggnad i 1 ½ plan samt en vidbyggd sekundär ekonomi del i ett plan om 40 kvm. med  källare där VP:n står. källaren är för närvarande är helt ouppvärmd, men arbeten pågår för att dra in golvvärme. Byggnaden är ursprungligen från 1963, men är helt renoverad och påbyggd med ett halvplan. Byggnaden har mycket stora glasytor försedda med 3-glas isolerrutor. Den ursprungliga byggnaden från 1963 är uppförd i stående lättbetongplank med integrerad cellplastisolering. Övervåningen som är av (typ loftvåning) är ganska nyligen färdigställd. Den är mycket välisolerad med lösull (Ekofiber). Dragningar för FTX ventilation är gjorda men aggregatet saknas. Huset ligger ca 2 mil nord-väst om Stockholm. 
De två sista årens elförbrukning har legat på 35-36.000 kWh trots att radiatorer tidigare har saknats på den tillbyggda övervåningen. Och det är enligt Boverkets beräkningar är den förbrukningen ca 7500 kWh under normal huset för hus byggda efter 1995 med motsvarande bostadsyta. Planlösningen är mycket öppen med stora loftrum kring vardagsrummet som har 6 meter i takhöjd. Sällskapsutrymmena i övervåningen kring vardagsrummet har 3 meter i takhöjd. Övriga utrymmen har 2,4 meter. Volymmässigt så motsvarar huset kanske 300 kvm boa.  Jag har en takfläkt som går kontinuerligt så att all varmluft inte ska stanna uppe vid taket. Huset har i bottenplanet kvar sitt ursprungliga ett-rörsystem med en slinga av 33 millimeters heldragna stålrör och kontinental koppling av 4 st.panelradiatorer med ut/in lopp i botten på flera av radiatorerna. Resterande radiatorer är typ Thermopanel. Huvuddelen av sekundär delen har golvvärme med pusch 10 pump. Till den nybyggda övervåningen installerade jag tyvärr även där ett ett-rörssystem. Bestående av två st. slingor med 15 mm prisolrör samt gemensam retur på 22 mm prisolrör via en fördelare. Ena slingan har fyra st. TP11-610 radiatorer varav två st. inte är inkopplade ännu. Andra slingan består av en TP22-312 radiator samt en golvvärmeslinga på, ca 15 kvm.i badrummet (som ännu inte är inkopplad.)
Efter ingångkörningen av VP:n så har jag inte fått någon hjälp av installatören med att sätta mig in i handhavande och styrningen av VP:n. Jag har därför ett par gånger ringt till Nibe för att få tips. Men det är ett ganska trögt instrument. Varje gång får man sitta ca 30-40 minuter i telefonkö så jag har givit upp. Av en ren lyckträff fick jag kontakt med VärmepumsForum som har givit mig mycket. Äntligen börjar jag få styr på grejorna. Nu till mitt problem. Jag har hela tiden tyckt att det varit besynnerligt att temperaturen kring börvärdet varit så stor 8 till 10 grader. Det verkar ju lite oroande om vp:n nollställs och kvarvarande garadminuter inte uppnås. Förloppet är precis som Du beskriver. VP:n har haft ca 36 starter per dygn trots den varma väderleken. Jag har gjort vissa smärre förändringar i menyerna som att öka på gradminuterna från -20 till -30 samt ställt in flödena på pumparna. När jag tog in offerterna så hade jag två stycken Nibe 500 liters ackumulator tankar stående. Ingen av de som räknade andades ett ljud om att dessa kunde vara bra att ha som volymförstärkning, så dom gick på skroten vilket jag ångrar nu. Men som tur är så skrotade jag ner pannan en CTC total och har tagit vara på VV-beredaren på 150 liter. Min förbrukning sen installationen har varit ca 61 kWh per dygn.


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!