Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: L/V-VP till liten fastighet med golvvärme och hög förbrukning  (läst 11516 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: L/V-VP till liten fastighet med golvvärme och hög förbrukning
« Svar #30 skrivet: 03 september 2007, 19:51:32 »
varför köra sÃ¥ varmt?  desto lägre temp du kör desto bättre cop. Bättre att lägga sig pÃ¥ en temp där varmvattnet känns bra. 50 grader borde räcka gott
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
Just korta körtider verkar vara ett problem för många på sommaren. Men om jag sätter panntemp på exempelvis 60 grader på sommaren (elpatronen avstängd) så skulle jag vilja sätta till-/frånslag till tio grader. En uppvärmning av 223 liter vatten (EcoEl) med 10 grader ger en körtid på 17 minuter om pumpen ger 10kW.

60 grader är högt, men om det är 10-20 plusgrader som på sommaren så borde ju det vara möjligt utan att VP behöva kämpa ihjäl sig. Men precis som du skriver, har detta några nackdelar egentligen? Finns det bra anledningar till att man inte väljer att göra så här?

Skall du ha 60 grader måste du spetsa med el.

varför köra sÃ¥ varmt?  desto lägre temp du kör desto bättre cop. Bättre att lägga sig pÃ¥ en temp där varmvattnet känns bra. 50 grader borde räcka gott

Instämmer helt med FRJO.

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
60 grader var mest ett exempel, det kan ju lika gärna vara 55. Och eftersom EcoEl+EcoAir inte verkar köra upp till mer än 55 i panndelen så är det inte ens möjligt utan eltillskott.

Enligt andra inlägg så verkar sommarläget dessutom innebära att den kör till 55 varje gång, så tydligen kan jag inte ens välja själv...

Dock vill jag ha golvvärmen på året runt på framledningen 24 grader, så om sommarläget innebär att cirkpumpen till värmen stängs av så är sommarläget inte så intressant.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
Dock vill jag ha golvvärmen på året runt på framledningen 24 grader, så om sommarläget innebär att cirkpumpen till värmen stängs av så är sommarläget inte så intressant.

/Marcus

Om du sätter en minsta framledningstemperatur pÃ¥ 24 ºC  sÃ¥ öppnar shunten och cirkulationspumpen startar. SÃ¥ sommarläget gör bara att värmepumpen fullkondenserar varje gÃ¥ng för varmvattenkomfortens skull.

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man

Dessa värmepumpar ha separat cirkpump för värmebäraren (skild från laddpump) så du kan ha högt flöde på golvvärmen utan att det påverkar VP:ns funktion (hur det funkar på Thermia är jag inte riktigt säker på).


Det är just detta jag är ytterst konfunderad över. Blir VP:ns funktion inte påverkad om exempelvis, som i mitt fall, skillnaden på framledning/retur på golvvärmen endast är 2 grader?

Inte för kombinationerna IVt Optima/290 eller Nibe 2020/VVM. Dessa lösningar har separat VP-laddpump som man ställer delta VP på (VVM300 styr detta själv). Sen har de en annan VB-cirkpump som du styr tempdiffen över golvvärmen med.

Denna har förvirrat mig ett tag. IVT-säljarna säger nämligen att kombinationen Optima + 290A/W kommer att fÃ¥ problem.  Sc:,h Tempdiffen ska vara minst 5-7 grader. Jag har blivit avrÃ¥dd av dem att installera systemet som det är, men däremot gÃ¥r det evt att lösa med lite trixande (vintertid iaf när tempdiffen är ganska hög, sommartid blir värre). Sedan blir nästa problem att vattenvolymen ocksÃ¥ är liten, det är inte IVT-kombon heller bra pÃ¥ att hantera. Även det borde gÃ¥ att lösa med en bufferttank, men IVT:n i grundutförande verkar helt enkelt inte alls anpassad för vÃ¥ra krav.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.

Dessa värmepumpar ha separat cirkpump för värmebäraren (skild från laddpump) så du kan ha högt flöde på golvvärmen utan att det påverkar VP:ns funktion (hur det funkar på Thermia är jag inte riktigt säker på).


Det är just detta jag är ytterst konfunderad över. Blir VP:ns funktion inte påverkad om exempelvis, som i mitt fall, skillnaden på framledning/retur på golvvärmen endast är 2 grader?

Inte för kombinationerna IVt Optima/290 eller Nibe 2020/VVM. Dessa lösningar har separat VP-laddpump som man ställer delta VP på (VVM300 styr detta själv). Sen har de en annan VB-cirkpump som du styr tempdiffen över golvvärmen med.

Denna har förvirrat mig ett tag. IVT-säljarna säger nämligen att kombinationen Optima + 290A/W kommer att fÃ¥ problem.  Sc:,h Tempdiffen ska vara minst 5-7 grader. Jag har blivit avrÃ¥dd av dem att installera systemet som det är, men däremot gÃ¥r det evt att lösa med lite trixande (vintertid iaf när tempdiffen är ganska hög, sommartid blir värre). Sedan blir nästa problem att vattenvolymen ocksÃ¥ är liten, det är inte IVT-kombon heller bra pÃ¥ att hantera. Även det borde gÃ¥ att lösa med en bufferttank, men IVT:n i grundutförande verkar helt enkelt inte alls anpassad för vÃ¥ra krav.

/Marcus

 Sc:,h Sc:,h Sc:,h

Jag förstår inte varför tempdiff över golvvärmen måste vara 5-7 ºC. Det finns ju en bypass som gör att det går fint att ha högre flöde på golvvärmen än över värmepumpen i IVT290. Men det är helt riktigt att den kan behövas en volymförstorare.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Japp, IVT har mycket riktigt numera byggt in en volymsförstorare i den nya 200 A/W. En väldigt liten dylik, men dock en volymsförstorare.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Jag förstår inte varför tempdiff över golvvärmen måste vara 5-7 ºC. Det finns ju en bypass som gör att det går fint att ha högre flöde på golvvärmen än över värmepumpen i IVT290. Men det är helt riktigt att den kan behövas en volymförstorare.

Problemet är följande med IVT:
När VP värmeproduktion startar ställer sig växlingsventilerna i pannan om så att VP jobbar direkt mot värmeslingan, dvs inte via tanken. Delta T över VP skall optimalt vara 5 - 7 grader och om vattenvolymen i systemet är liten tillsammans med att kopplingsdifferansen (VP stopp - VP start) är liten nås stopptemperaturen väldigt fort, vilket i sin tur leder till att hela vattenvolymen ute i värmesystemet inte hinner bli uppvärmt.

Där är klon med IVT:s lösning.


IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag förstår inte varför tempdiff över golvvärmen måste vara 5-7 ºC. Det finns ju en bypass som gör att det går fint att ha högre flöde på golvvärmen än över värmepumpen i IVT290. Men det är helt riktigt att den kan behövas en volymförstorare.

Problemet är följande med IVT:
När VP värmeproduktion startar ställer sig växlingsventilerna i pannan om så att VP jobbar direkt mot värmeslingan, dvs inte via tanken. Delta T över VP skall optimalt vara 5 - 7 grader och om vattenvolymen i systemet är liten tillsammans med att kopplingsdifferansen (VP stopp - VP start) är liten nås stopptemperaturen väldigt fort, vilket i sin tur leder till att hela vattenvolymen ute i värmesystemet inte hinner bli uppvärmt.

Där är klon med IVT:s lösning.

Aha, VP:n styrs med kopplingsdifferans på framledningen, jag då kan det bli knepigt med styren.

Men det ändrar ju inte på att man kan fortfarande ha olika flöden över VP och golvvärmen då det sitter 2 olika cirkpumpar i AW290 som styr flödena över VP och golvvärme var för sig. Ett högre flöde över golvvärmen gör ju bara att flödet genom bypassen ökar och ska väl inte påverka flödet över VP särskillt mycket?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Stämmer bra det. Om man höjer flödet i värmeslingan blir nog hela vattenvolymen uppvärmd ja. Har man golvvärme kan det kanske funka? Hos mig funkade det inte eftersom jag har seriekopplade enkelradiatorer i två slingor. Resultatet blev brus i ledningarna samt att vattnet tog den närmaste vägen och framledningen ökade utan att elementen längst bort i den övre slingan blev varma. Kan kanske lösas med strypventiler på repektive slingas returledning, men eftersom det brusade så mycket övergav jag den tanken rätt fort. Det blev volymtank istället.

Men nu handlade detta om golvvärme...åter till trådens ämne :)
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hur skulle en ExoAir 10.5 tillsammans med en ExoTank VPS500 passa med golvvärme? Stor vattenvolym i pannan, borde gå att köra ganska lågt i temp utan att VV lider alltför mycket (som det sägs göra i EcoEl).

Funderade även på EVP500 för att få stor volym, skillnaden är dock att VPS500 faktiskt får plats...

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!