Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Högtryck löser allt för ofta, tips?  (läst 20423 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Manna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
Högtryck löser allt för ofta, tips?
« skrivet: 27 januari 2011, 07:26:25 »
Hej, jag har haft problem med att högtrycket löser i tid och otid den sista tiden.

Jag har luftat alla radiatorer och satt samtliga termostater på max, det kanske hjälpte lite men skapar en sämre och kallare värmebalans i huset. (De sista radiatorerna på slingan blev kallare).

Förra vintern hade jag inte i närheten av så många driftstopp som nu, den enda skillnaden är att jag tömt systemet och bytt ventil på ett element som strulade och satt in 2 nya stor konvektorelement. Kan det helt enkelt vara så att jag har för många radiatorer på slingan (27st) så att pumpen inte klarar av att få runt allt, eller tror ni jag har luftfickor i systemet sedan tömningen som är boven i dramat?

Jag testade att stänga av några element helt i källaren i morse kan det hjälpa?

Det finns någon typ av maskin man kan hyra som äter all luft i systemet någon som testat detta?

Tacksam för alla tips!
Thermia Villa 105 från 2004 som gör allt för att värma upp ett 2-familjshus på ca 400 kvm från 1946 mha Markvärme.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Högtryck löser allt för ofta, tips?
« Svar #1 skrivet: 27 januari 2011, 07:53:51 »
Högtrycket skall aldrig lösa om allt står rätt till med tryckvakterna.
Förmodligen löser din högtrycksvakt för tidigt, eller så löser din driftspressostat för sent.
P Thermia finns väl en HP-vakt med högre bryttryck som man kan flytta kontakten till?

Men bäst är naturligvis att ta dit en kylkille som kan sin sak och fixa felet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Högtryck löser allt för ofta, tips?
« Svar #2 skrivet: 27 januari 2011, 07:59:57 »
Denna VP har inte 2 pressostater som de nyare och för enkelhetens skull så har de senaste bara en också.

Visst kan det vara fel på pressostaten, men det absolut vanligaste är ngn form av flödes relaterat problem.

Filtret, växelventilen, luft, CP osv.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Högtryck löser allt för ofta, tips?
« Svar #3 skrivet: 27 januari 2011, 09:32:34 »
Varför löser inte driftspressostaten om det är problem med flödet?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Högtryck löser allt för ofta, tips?
« Svar #4 skrivet: 27 januari 2011, 10:03:07 »
Jo visst löser den.  Men förmodligen sÃ¥ löser den när den ska pÃ¥ 26,5bar.   Det som gör att den löser pÃ¥ 29,5 är för det mesta flödes relaterat.  DP ska vara öppen i typ 30 sek och om det stiger vidare sÃ¥ blir det ett HP larm.

Såklart att det kan vara fel på pressostaten, men 9 ggr av 10 så beror det på flödena.

Vad blir det för tryckrörstemp?  Det stÃ¥r i service menyn *vinkar*

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Högtryck löser allt för ofta, tips?
« Svar #5 skrivet: 27 januari 2011, 10:16:46 »
På Thermia med några år på nacken är det inte ovanligt att driftspressostaten börjar lösa för sent, och det kan vara orsaken att HP löser.
Däremot så skulle skälet till att trycket blir så högt förmodligen bero på att flödet är för lågt, eller helt avstannar.
Avstannar flödet helt så löser den nog alltid på HP.
Är flödet bara för lågt så är nog driftspressostaen eller HP-pressostaten inte riktigt 100%.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Manna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
SV: Högtryck löser allt för ofta, tips?
« Svar #6 skrivet: 27 januari 2011, 12:03:31 »
Denna VP har inte 2 pressostater som de nyare och för enkelhetens skull så har de senaste bara en också.

Visst kan det vara fel på pressostaten, men det absolut vanligaste är ngn form av flödes relaterat problem.

Filtret, växelventilen, luft, CP osv.

Tack för alla svar, skall man göra något form av underhåll byta filter eller liknande så har jag inte gjort det.

Kanska skall ta dit någon kille som kan titta på det, bor i Partille, har ni något tips på bra firma om det är någon ventil eller dylikt som behöver bytas, men jag tror det beror på flödet, när jag hade många termostater ställda på ca 20-22 grader så ökade frekvensen av stopp när det blev mildare väder då de strypte flödet till respektive radiator... men om det är som ni säger att den aldrig skall lösa och jag har provat med att lufta öppna alla termostater och ändå får 1-2 stopp per dag så är det kanske något annat fel...
Thermia Villa 105 från 2004 som gör allt för att värma upp ett 2-familjshus på ca 400 kvm från 1946 mha Markvärme.

Utloggad Manna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
SV: Högtryck löser allt för ofta, tips?
« Svar #7 skrivet: 27 januari 2011, 12:07:06 »
Jo visst löser den.  Men förmodligen sÃ¥ löser den när den ska pÃ¥ 26,5bar.   Det som gör att den löser pÃ¥ 29,5 är för det mesta flödes relaterat.  DP ska vara öppen i typ 30 sek och om det stiger vidare sÃ¥ blir det ett HP larm.

Såklart att det kan vara fel på pressostaten, men 9 ggr av 10 så beror det på flödena.

Vad blir det för tryckrörstemp?  Det stÃ¥r i service menyn *vinkar*

Får kolla på det när jag kommer hem, är det tryckrörstemp vid normal drift eller när det högtrycket löser som är intressant?

Vad menar ni med att CP kan vara problemet?

Ni tror inte att det kan vara så att jag har för stort system för pumpen? 5 olika nivåer inkluderat källare och markplan och 27 radiatorer...
Thermia Villa 105 från 2004 som gör allt för att värma upp ett 2-familjshus på ca 400 kvm från 1946 mha Markvärme.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Högtryck löser allt för ofta, tips?
« Svar #8 skrivet: 27 januari 2011, 12:12:43 »
Om du har ett stort system som pumpen inte orkar med så borde trycket bli mindre och då bryter det inte.

Jag gissar på filtret, sitter på inkommande värmebärare(retur från huset) det kan du rensa själv, inte svårt alls Börja med det så ser vi hur det går.
CP betyder cirkulations pump.  Sitter i VP:n  och kan kärva om den börjar bli gammal.
*vinkar*   

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Högtryck löser allt för ofta, tips?
« Svar #9 skrivet: 27 januari 2011, 12:35:43 »
OM du har så många radiatorer har du säkert flera stammar, och tryckfallet borde då normalt vara lågt = högt flöde, men om det är som Oraklet tror, att något filter är igensatt så blir flödet lågt, och tryckvakten kan då lösa ut.
Luft i cirklulationspumpen kan göra att flödet avstannar helt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Manna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
SV: Högtryck löser allt för ofta, tips?
« Svar #10 skrivet: 27 januari 2011, 16:47:35 »
Jo visst löser den.  Men förmodligen sÃ¥ löser den när den ska pÃ¥ 26,5bar.   Det som gör att den löser pÃ¥ 29,5 är för det mesta flödes relaterat.  DP ska vara öppen i typ 30 sek och om det stiger vidare sÃ¥ blir det ett HP larm.

Såklart att det kan vara fel på pressostaten, men 9 ggr av 10 så beror det på flödena.

Vad blir det för tryckrörstemp?  Det stÃ¥r i service menyn *vinkar*

Läste precis av: Tryckrörstemp 71(120), ok?

Jag har använt dubbla CP den gamla för oljepannan har också varit igång den ligger någon meter efter VP i slingan kan det påverka HP-stoppen? Jag stängde av den nu... Borde räcka med en pump igång.
Thermia Villa 105 från 2004 som gör allt för att värma upp ett 2-familjshus på ca 400 kvm från 1946 mha Markvärme.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Högtryck löser allt för ofta, tips?
« Svar #11 skrivet: 27 januari 2011, 17:23:13 »
71 grader är ok om du tillverkar runt 50 grader nu.

Med 2 cp sÃ¥ borde risken för HP vara ännu mindre, kolla filtret.  Är det bra  sÃ¥ kan det vara pressostaten :)

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3886
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Högtryck löser allt för ofta, tips?
« Svar #12 skrivet: 27 januari 2011, 17:29:04 »
Har du automatiskt avluftning av radiatorslingan vid pumpen eller var finns närmaste luftningsnippel efter pumpen?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Manna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
SV: Högtryck löser allt för ofta, tips?
« Svar #13 skrivet: 27 januari 2011, 17:31:38 »
71 grader är ok om du tillverkar runt 50 grader nu.

Med 2 cp sÃ¥ borde risken för HP vara ännu mindre, kolla filtret.  Är det bra  sÃ¥ kan det vara pressostaten :)

Framledning 46-47 grader nu...

Hur hittar jag filtret?  Sc:,h
Thermia Villa 105 från 2004 som gör allt för att värma upp ett 2-familjshus på ca 400 kvm från 1946 mha Markvärme.

Utloggad Manna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
SV: Högtryck löser allt för ofta, tips?
« Svar #14 skrivet: 27 januari 2011, 17:32:52 »
Har du automatiskt avluftning av radiatorslingan vid pumpen eller var finns närmaste luftningsnippel efter pumpen?

Ingen autoluftning sitter på en radiator några meter från pumpen som är luftat och termostaten avstängd nu...
Thermia Villa 105 från 2004 som gör allt för att värma upp ett 2-familjshus på ca 400 kvm från 1946 mha Markvärme.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!