0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Denna VP har inte 2 pressostater som de nyare och för enkelhetens skull så har de senaste bara en också.Visst kan det vara fel på pressostaten, men det absolut vanligaste är ngn form av flödes relaterat problem.Filtret, växelventilen, luft, CP osv.
Jo visst löser den. Men förmodligen så löser den när den ska på 26,5bar. Det som gör att den löser på 29,5 är för det mesta flödes relaterat. DP ska vara öppen i typ 30 sek och om det stiger vidare så blir det ett HP larm.Såklart att det kan vara fel på pressostaten, men 9 ggr av 10 så beror det på flödena.Vad blir det för tryckrörstemp? Det står i service menyn
71 grader är ok om du tillverkar runt 50 grader nu.Med 2 cp så borde risken för HP vara ännu mindre, kolla filtret. Är det bra så kan det vara pressostaten
Har du automatiskt avluftning av radiatorslingan vid pumpen eller var finns närmaste luftningsnippel efter pumpen?
Har du nå´n aut-luftare nå´nstans eller sker all luftning manuellt i radiatorerna ?
47 grader fram är nog 50 grader i kondensering. Då är 21 grader tryckgas överhettning( 71 grader) bra eftersom du har R404A i din VP. Kolla dina pressostater, de sitter över kompressorn, de ska inte peka neråt, utan uppåt.Du kan böja försiktigt på dem, MEN DET ÄR VARMT NU SÅ PASSA DIG.
67 SEK på Rinkabyrör.Art nr 2981
Det är inget bra. Då kan det vara stopp i kondensorn. Inte omöjligt att rensa den men lite pyssel med syror och pumpar. Kolla igen, läs på lappen på pumpen vad som är vad och det borde sitta ett filter där. En klump på röret, ta ett kort så får vi se
Den sitter ovanpå VP:n Du måste stoppa vattnet från båda håll om det inte är ett filter som det står filterball på. Då stänger du bara ventilen och lossar locket
Let's dance...? Sluta nu! Fredag = Vampire diaries dagen...(nytt avsnitt i USA på torsdagar..)Nær trycket på kylkretsen uppnår 26,5 bar (driftpressostatens bryttryck) stannar kompressorn inom 30 sek (eller væxlar från varmvatten till værme)Inom dessa 30 sek finns det ju faktiskt en risk att trycket kommer upp i 29,5 bar (høgtryck). Och enda møjligheten till det ær om det ær dåligt fløde eller att vxv hænger kvar i vv-læge..
Ett högtryckslarm kommer om VP inte blir AV med värme. Alltså bör ett kallt utrymme som tar mycket effekt minska risken för HP-larm.Här känns det som ett typiskt växelventilsproblem.Efter en vv-körning så släpper inte ventilen utan cirkulationen ligger kvar på vv. Då löser den på HP.Kolla längst upp till vänster bakom fronten. Där sitter en grå låda på en ventil med tre rör på. På den grå lådan sitter en vit liten arm. Denna armen ska EJ gå att pilla upp och ner med lätthet. Den kan tryckas ner med kraft, och när man släpper ska den flyga upp häftigt.Troligtvis stannar den nere när du tryckt ner den, alt så sitter den fast nere redan.Här är det bara att byta insats. Kostar några hundralappar hos en ÅF.
Ja det är en möjlighet. Men en ganska osannolik sådan De allra flesta felen i en VP beror på flöde. Och då är det för det mesta inget fel på VP:n utan på anläggningen den sitter i.Men visst kan en CP sluta funka, växelventil( även om det är betydlgt mer sällsynt på nya maskiner pga annan typ) etc etcRickard, om du känner till 4-5 st och jag 4-5 av 1500 monterade så kan vi väl enas om att det är ganska sällsynt. Danfoss gör Thumbsup grejer
Hur många felande pressostater hur du bytt? Jag har aldrig bytt någon pga att den bröt vid fel tryck. Men jag har bytt ett par av totalt kanske 1500 pressostater pga att dem pekat neråt och oljan runnit in. Brukar funka med att böja upp dem och hamra lite lätt på dem.
Kanske cp som har gjort sitt.Inte bråka nu det är ju fredag
Så det finns många villa classic som inte har med driftpressostat under vv-drift.
DP är på 26,5 bar och HP på 31 bar. det är betydligt mindre tight än de andra som kör till 27,5 och 28,5 va.
Jag har en ytterliggare CP kopplat till oljepannan som jag kört dubbelt med ibland,