Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: OffertförfrÃ¥gan  (läst 16877 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fredde72

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Offertförfrågan
« skrivet: 04 september 2007, 22:20:13 »
Hej,

Ska bygga ett nytt hus, 201 kvm boyta, 40 kvm garage. Det är ett 2-planshus med en total byggyta på 180 kvm inklusive garaget som sitter ihop med huset. Jag har fått flera offerter och nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra med dem. Alla är olika... Så här ser det ut:

Nibe
1235 8kW-- med FLM 30 aggregat som sköter luftcirkulationen och återladdar borran. 150 m borrhål. 150 000 inkl moms.

IVT
Greenline HT Plus c11 med vbx400; aktivt borrdjup på 155 meter. Framledningstemp på 55 grader vid DUT (-17). 165 000
Greenline HT plus C9 med vbx400; aktivt borrdjup 135 meter. Framledningstemp på 45 grader vid DUT (-17). 150 000
Greenline HT plus C9 med vbx400; aktivt borrdjup 110 meter. Framledningstemp på 45 grader vid DUT (-17). 142 000


Jag förstår inte skillnaden på IVT offerterna. Den första är från en leverantör, de två andra från en annan. Vilken ska jag välja??? Och är de rätträknade? Är IVT och NIBE likvärdiga? Snälla hjälp mig.

Ska bygga i Göteborgsområdet.

Tack på förhand

/Fredde

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Offertförfrågan
« Svar #1 skrivet: 05 september 2007, 08:08:10 »
Du behöver en 7-8 kW VP och ca 150 meter borra. Nibe-offerten ser klockren ut, FML30 behövs egentligen inte, men du behöver frånluftsventilation ändå, så varför inte?

IVT C9 är nog väl överdimensionerad, en C7 och 150 meter borra vore bättre.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Offertförfrågan
« Svar #2 skrivet: 05 september 2007, 08:23:58 »
Normalt (tidigare är bara inne sporadiskt och läser numera) så "kom" man fram att FLM endast var bra att kompletera med om borrhålet var för klent till taget. ta bort FLM'n och lägg pengarna på ett djupare borrhål eller låt de vara kvar på banken.

OM det inte är så att du måste byta ut ngn mekanisk ventilation.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad fredde72

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Offertförfrågan
« Svar #3 skrivet: 05 september 2007, 10:20:55 »
Vi behöver ha ngn ventilation så jag tyckte att ett frånluftsaggregat var en bra idé. Ytterligare en fråga ang framledningstemp.

Den ena offerten skriver 55 graders framledning och den andra 45. Vilket är det bästa? Eftersom det är nya radiatorer som installeras ska man väl inte behöva 55 grader, eller tänker jag del??


Utloggad köldmedie

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Offertförfrågan
« Svar #4 skrivet: 05 september 2007, 10:52:46 »
Vad är det för sort på radiatorerna?
ett respektive två rörsystem?

Har någon offertgivare varit i kontakt med hustillverkaren så dom vet vad dom räknar på?
Inte bara på kvm
IVT Greenline HT+C9
Utfall Ã…r 1. Totalt 14337 Kw varav VP ca 9000 Kw (uppskattat)
Utfall Ã…r 2. Totalt 13618 Kw varav VP ca 8732 Kw (uppskattat)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Offertförfrågan
« Svar #5 skrivet: 05 september 2007, 11:35:41 »
Reagerar också på att det verkar som om offertgivarna inte riktigt vet vilka förutsättningar som gäller. 55 eller 45 grader fram vid DUT borde det inte vara någon tvekan om. Lite väl tidigt att välja.

Sen skulle jag be om offert på en variant utan återvinning från frånluften men med 30 meter extra borrhål.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Offertförfrågan
« Svar #6 skrivet: 05 september 2007, 12:04:18 »
Hej,

Ska bygga ett nytt hus, 201 kvm boyta, 40 kvm garage. Det är ett 2-planshus med en total byggyta på 180 kvm inklusive garaget som sitter ihop med huset. Jag har fått flera offerter och nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra med dem. Alla är olika... Så här ser det ut:

Nibe
1235 8kW-- med FLM 30 aggregat som sköter luftcirkulationen och återladdar borran. 150 m borrhål. 150 000 inkl moms.

IVT
Greenline HT Plus c11 med vbx400; aktivt borrdjup på 155 meter. Framledningstemp på 55 grader vid DUT (-17). 165 000
Greenline HT plus C9 med vbx400; aktivt borrdjup 135 meter. Framledningstemp på 45 grader vid DUT (-17). 150 000
Greenline HT plus C9 med vbx400; aktivt borrdjup 110 meter. Framledningstemp på 45 grader vid DUT (-17). 142 000


Jag förstår inte skillnaden på IVT offerterna. Den första är från en leverantör, de två andra från en annan. Vilken ska jag välja??? Och är de rätträknade? Är IVT och NIBE likvärdiga? Snälla hjälp mig.

Ska bygga i Göteborgsområdet.

Tack på förhand

/Fredde

Förslag:
Greenline HT plus E7 + VVB 200/90 + vbx400; aktivt borrdjup 110 meter.

VBX:en bör ge 2 kW till köldbäraren d.v.s. den hämtar då 4 kW från borran istället för 6 kW. Om du väljer bort VBX så behöver du ytterligare ca: 50 meter borra, för att behålla samma effekt som 110 meter ger.

Är övertygad om att VBX kan byggas så att cirkpumpen kan användas till kyldrift på sommaren d.v.s. den brinevätska som passerar batteriet i VBX, istället skickas till fläktkonvektorer.

Har du grannar med energibrunn?
Har du uppgifter om husets transmission och ventilationsförlust?
Golvvärme kombinerat med radiatorer?

Utloggad fredde72

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Offertförfrågan
« Svar #7 skrivet: 05 september 2007, 12:53:16 »
Lexus skrev

Har du grannar med energibrunn? ----  Vet ej, nyexploaterat omrÃ¥de som gränsar till gammal bebyggelse.
Har du uppgifter om husets transmission och ventilationsförlust? ---- Nej men det är nybyggt så jag förutsätter att schablonen funkar med 45-50 w/m2
Golvvärme kombinerat med radiatorer?   Golvvärme pÃ¥ undervÃ¥ning (180m2) och radiatorer pÃ¥ Ö-vÃ¥ning. Vet inte vilket radiatorsystem det är.

Har varit i kontakt med IVT C11 entreprenören. Han tycker abslout att man ska ha en 11:a för att inte underdimensionera. Han sa också att eftersom det är ett nytt hus så kommer inte VBX400 göra så mycket. Jag hänger inte med. Om en som har jobbat med bergvärme i över 20 år tycker så vad ska man säga emot eftersom det verkar som alla andra tycker att man ska ha en 9:a...

Roland skrev
"55 eller 45 grader fram vid DUT borde det inte vara någon tvekan om. Lite väl tidigt att välja."

Vad är det som är tidigt att välja? Är den temperaturen bättre än den andra?

Blir bara mer och mer snurrig.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Offertförfrågan
« Svar #8 skrivet: 05 september 2007, 13:41:36 »
Räknat på 220 m² (11 x 10 x 4,8), medel u-värde 0,3 w/m²K och 50% luftväxling. Effektbehov vid -20°C = 8,8 kW.

Med en 7:a klarar du dig ner till -13°C utan elpatron. Om tempen sjunker under den tempen t.ex. till -17°C, så behöver du 20 kWh/dygn från elpatron. Beroende på ingående temp från borran samt varmvattenförbrukning, kan siffrorna vara missvisande.

En 11:a är inte lämplig i ditt hus, om han så har hållit på i 200 år med värmepumpar.

När han säger "Han sa också att eftersom det är ett nytt hus så kommer inte VBX400 göra så mycket" så måste han också ge en förklaring. En VBX tar tillvara på energin i frånluften, som i sin tur värmer ingående vätska från borran. Det spelar ingen roll om huset är nybyggt eller inte. Den har samma funktion oavsett om den sitter i ett hus som är byggt på 1800-talet.

Om dina grannar har energibrunn, så kommer ni förr eller senare att kyla varandras borror, eller rättare sagt......hämtar energi från samma bergområde. Då är en VBX än mer till glädje, om det visar sig att den klarar att återladda borran.

Med golvvärme har du låg framledningstemperatur från värmepumpen. Det betyder att den har hög verkningsgrad. (COP) Dimensioneras radiatorerna efter samma värmeavgivning/värmebehov som golvvärmen, så får du ett värmesystem som fungerar med ett minimum av påhäng (shuntar, cirkpump, termostater osv.) samt med låg driftkostnad.
« Senast ändrad: 05 september 2007, 13:43:21 av Lexus »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Offertförfrågan
« Svar #9 skrivet: 05 september 2007, 13:54:52 »
VBX:en bör ge 2 kW till köldbäraren d.v.s. den hämtar då 4 kW från borran istället för 6 kW. Om du väljer bort VBX så behöver du ytterligare ca: 50 meter borra, för att behålla samma effekt som 110 meter ger.

Om jag räknar på tillförd effekt till brine med en FLM/VBX så blir det max 201x0,35x0,0012x1,005x(20-5)= 1,3 kW om jag inte räknar åt skogen.
« Senast ändrad: 05 september 2007, 13:57:27 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Offertförfrågan
« Svar #10 skrivet: 05 september 2007, 14:03:56 »
Jag uttryckte mig nog otydligt. Jag menade att det var väl tidigt att välja mellan offerterna då förutsättningarna inte verkade vara klara.

Ett vanligt sätt att dimensionerar radiatorsystem är att ta till storleken sÃ¥ att det vid DUT behövs en framledningstemperatur pÃ¥ 55 grader för att hÃ¥lla en inomhustemperatur pÃ¥ 20 grader. Returtemperaturen brukar dÃ¥ bara 45 grader. En sÃ¥dan dimensionering brukar även kallas 55/45. För nÃ¥gra tiotal Ã¥r sedan förekom det system som arbetade vid högre temperatur 80/60.  

En offertgivare verkar ha dimensionerat värmepumpsystemet utifrån att framledningstemperaturen vid DUT är 45 grader, dvs att huset har större radiatorer än i fallet 55 grader framledningstemperatur. Men om nu huset behöver 55 grader framledningstemperatur vid DUT kan det blir så att pumpen blir för snålt dimensionerad då pumpeffekten minskar när framledningstemperaturen ökar.

Men i det här fallet är det golvvärme på undervåningen och golvvärmesystem behöver betydligt lägre framledningstemperatur. Det kan förklara varför en offertgivare har räknat med 45 grader. Det förutsätter dock att radiatorerna på övervåningen är dimensionerade efter den temperaturen.

Jag skulle ta reda på hur radiatorerna på övervåningen är dimensionerade. Är de dimensionerade för 55 grader fram kommer det att löna sig att sätta in betydligt större så att värmepumpen kan arbeta vid en lägre temperatur. Det vore dumt behöva låta värmepumpen arbeta mot höga temperaturer när större delen av värmebehovet kan täckas med en framledningstemperatur på 35 grader eller lägre. Varje grad lägre framledningstemperatur som behövs minskar elförbrukningen med ett par procent.

Hänger inte riktigt heller med resonemanget om VBX400. I nya hus brukar ventilationen stÃ¥ för en större del av värmebehovet än i ett gammalt, dÃ¥ligt isolerat hus. Det betyder i sin tur att i ett nytt hus finns det en större andel värme att Ã¥tervinna. Min Ã¥sikt är dock att det blir billigast att strunta i Ã¥tervinningen och i stället borra djupare.  

Att man blir snurrig i början är helt normalt. Värmepumpsystem har en hel del egenheter som man måste bli medveten om. T.ex. att man skall installera stora radiatorer, den extra kostnaden för det har man snabbt igen. Jag skulle inte utgå från att hustillverkaren har konstruerat ett hus som passar ihop med en värmepump.

Vad gäller värmepumpsystem verkar det inte ovanligt att offerter lämnas på system där borrhålen är för klent dimensionerade. Det ger en trevlig offert men driftkostnaden blir högre och totalekonomin sämre. I Göteborgstrakten skall ingående köldbärartemperatur till pumpen ligga över noll grader när pumpen går maximalt vintertid och dett oavsett om en återvinningshenhet eller inte installeras. IVT brukar (brukade i alla fall) ofta räkna med -2 grader in och det är för lågt. Det kan stå årsmedeltemperatur eller något liknande i offerten men det är en rätt värdelös siffra.

25 meter extra borrhÃ¥l skulle kosta 8000 kr. 320 kr/m tycker jag verkar högt men jag kan ha fel.  
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad fredde72

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Offertförfrågan
« Svar #11 skrivet: 05 september 2007, 14:52:23 »
Tack för alla svaren. Det snurrar på fortfarande men man lär sig ngt nytt hela tiden. Vi har ritat ett eget hus som byggs pre-fab. Värmelösningen i huset kommer att dimensioneras av en annan entreprenör än hustillverkaren och det är inte gjort ännu så jag kan inte svara på hur systemet kommer att bli uppbyggt och vilka radiatorer som ingår, vilket när jag sitter här och skriver låter ju inte alls bra... Hur som helst finns det ingen toppeffekt beräknad och inte vad som gäller för golvvärme och radiatorer.

Jag har återigen pratat med IVT C11 och förhört mig mer om offerten. Han ser nu att det troligtvis räcker med en 9:a men han insisterar på att jag ska ha en 100 L ack-tank för att säkerställa värmesystemets ut/in temperatur. Om den inte finns så är det stor risk att VP kommer att larma för höga returtemperaturer, speciellt vid tillfällen som nu när det är varmt på dagen och kallt på kvällen. Någon som har några åsikter, är det så eller ska man köra utan ack.tank?
Kan ju också lägga till att han är dyrast även med 9 kW lösningen men vi kan få det kontraktet att ligga under generalentreprenad och frågan är om det är värt de extra kronorna.

Tack på förhand!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Offertförfrågan
« Svar #12 skrivet: 05 september 2007, 16:09:44 »
Han ser nu att det troligtvis räcker med en 9:a men han insisterar på att jag ska ha en 100 L ack-tank för att säkerställa värmesystemets ut/in temperatur.

Man brukar rekommendera minst 20 L vattenvolym/kW pumpeffekt. Moderna radiatorer och golvvärmesystem har en liten vattenvolym vilket gör att pumpen kommer att få korta gångtider om man inte installerar en ack-tank. Så det låter vettigt.


Citera
Värmelösningen i huset kommer att dimensioneras av en annan entreprenör än hustillverkaren och det är inte gjort ännu så jag kan inte svara på hur systemet kommer att bli uppbyggt och vilka radiatorer som ingår, ...

Håll noga koll på den personen. Det Lexus skrev förtjänar att upprepas:

"Med golvvärme har du låg framledningstemperatur från värmepumpen. Det betyder att den har hög verkningsgrad. (COP) Dimensioneras radiatorerna efter samma värmeavgivning/värmebehov som golvvärmen, så får du ett värmesystem som fungerar med ett minimum av påhäng (shuntar, cirkpump, termostater osv.) samt med låg driftkostnad."

Behöver radiatorerna på övervåningen högre framledningstemperatur än golvvärmesystemet behövs allt det där påhänget för golvvärmen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Offertförfrågan
« Svar #13 skrivet: 05 september 2007, 17:39:12 »
VBX:en bör ge 2 kW till köldbäraren d.v.s. den hämtar då 4 kW från borran istället för 6 kW. Om du väljer bort VBX så behöver du ytterligare ca: 50 meter borra, för att behålla samma effekt som 110 meter ger.

Om jag räknar på tillförd effekt till brine med en FLM/VBX så blir det max 201x0,35x0,0012x1,005x(20-5)= 1,3 kW om jag inte räknar åt skogen.



Rätt av dig Carl.

Jag tittade bara på Nibes FLM 30, och antog att IVT större VBX 400 skulle ge mer. Naturligtvis är det mängden luft och temperaturer som i första hand avgör effekt.

Räknar jag nu på husets ventilationsförlust, så visar det sig att den inte är 2 kW vid +20°/±0°.
250 m³ x 1,2 kg x 1 kJ x 20°C / 3600 sek. = 1,66 kW

Och som du kanske räknade på... 5° köldbärare.
250 m³ x 1,2 kg x 1 kJ x 15°C / 3600 sek. = 1,25 kW


Nominellt flöde köldbärare
IVT HT+ 7 = 0,38 l/s
IVT HT+ 9 = 0,46 l/s:

Teoretiskt höjer VBX 400 ingående brine från ±0°C till 1,04°C resp. 0,86°C.

IVT HT+ 7
1,66 kW / 0,38 l/s / 4,18 Js = 1,04°C

HT+ 9:a
1,66 kW / 0,46 l/s / 4,18 Js = 0,86°C

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Offertförfrågan
« Svar #14 skrivet: 05 september 2007, 18:51:17 »

Teoretiskt höjer VBX 400 ingående brine från ±0°C till 1,04°C resp. 0,86°C.

IVT HT+ 7
1,66 kW / 0,38 l/s / 4,18 Js = 1,04°C

HT+ 9:a
1,66 kW / 0,46 l/s / 4,18 Js = 0,86°C


Normalt har man 7 graders temperaturskillnad mellan ostört berg och ingående köldbärare (blir +1 in i Göteborgstrakten). Det innebär att man kan uppnå samma temperaturökning genom att öka aktiva borrhålsdjupet med 12-15% dvs vilket enligt offerterna blir högst 20 meter vilket kostar ca 6000 kr. Då behöver man inte heller betala för elen till den extra cirkulationspumpen.

Jag reagerade på att alla tre leverantörerna hade offererat återvinningsaggregat. Det måste vara bra vinst på dem.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!