Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: "Tyst" bergvärmepump + ev solpaneler för 275kvm + pool 4x8m  (läst 15475 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad saver65

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om du med primärsidan menar temperaturen till/från värmepumpen så är lägre bättre.
Om du vill ha 30 grader varmt i poolen är det rimligt att de räknar på 45/40 på primärsidan, alltså 45 grader på framledningen och 40 grader på returen.
Sen väljer du snäppet större värmeväxlare så att du i realiteten hamnar lite lägre än så.
Kan du sätta in en vvx som ger dig 40/35 så är det ännu bättre, men tills sist blir det en fråga om kostnader för vvx, hur mycket är det värt att komma ned ytterligare några grader i temp?

Hej Richard och alla andra som har koll på detta,

nu har jag fått lite svar angående värmeväxlaren...

För att hålla nere flödesbehovet på primärsidan (ca 20 m bef. PEX 22x3 mm) och tryckfallet över vvxl har jag valt att räkna på en större vvxl än "normalt". Värdena nedan gäller för en Maxi-flow 120 kW (nominellt) 250 l/min och 30°C på poolvattnet samt 40°C framledningstemp till vvxl.

1. Flöde till/från vp (primärsidan) på 20 l/min ger:
10 kW
Tryckfall = 0,15 mvp
:dt: primärsidan = 7,87 °C
:dt: sekundärsidan = 0,62 °C

2. Flöde till/från vp (primärsidan) på 25 l/min ger:
12 kW
Tryckfall = 0,2 mvp
:dt: primärsidan = 7,3 °C
:dt: sekundärsidan = 0,73 °C

3. Flöde till/från vp (primärsidan) på 30 l/min ger:
14 kW (detta klarar inte vp'n som kommer vara på 12 kW men tog med detta exempel i alla fall)
Tryckfall = 0,25 mvp
:dt: primärsidan = 6,85 °C
:dt: sekundärsidan = 0,82 °C

Det krävs tydligen ca 10kW för att hÃ¥lla en 4x8m pool upp emot 30°C och man brukar enligt uppgift försöka fÃ¥ ett  :dt: pÃ¥ sekundärsidan (poolvattnet) pÃ¥ ca 1 °C. (gissar att det bara handlar om tiden det tar att värma)

Det blir en del frågortecken och jag hoppas att någon kan räta ut någon av dessa...

A) Vilket flöde / tryckfall i exemplen ovan klarar en Nibe F1245-12kW för poolvärmningen mtp bef PEX 22x3 mm (20m utan kraftiga böjar / 90 gradare) ?
B) Är  :dt: pÃ¥ 7,3 °C för primärsidan acceptabelt eller bör man försöka fÃ¥ ned denna?
C) Bör jag gÃ¥ upp i framledningstemp till vvxl - exempelvis 45 °C och se vilka flöden, tryckfall och  :dt: jag fÃ¥r dÃ¥  Sc:,h
D) Kan man nyttja"all" effekt från vp när man kör poolvärmningen med en F1245:a eller måste man räkna med en lägre max effekt?

Tvåplans suterränghus i Stockholm (dubbla huskroppar med parallelltak ...dåligt isolerat)
Byggår -74, Konverterat till bergvärme, Borra 2x180m. Tilläggsisolering 2003. Dränering / fuktisolering 2013.
300 m2 uppvärmd yta och 5 personer i hushållet.
Förbrukning (enl förra ägaren) 22000 kWh/år med 2 personer i hushållet (sommarhalvåret på landet och alltid kallt innomhus enligt uppgift...)

Idag: vp Nibe 1115 - 10 kW / ackumulator VPA 300/200 fast kondensering (enbart golvvärme) - SPA bad som värms med el vvxl

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
DeltaT på "poolsidan" spelar inte så stor roll.
7-8 graders deltaT är helt perfekt för värmepumpen, och den borde inte ha några problem att hålla rätt flöde.
Men några 10 kW kommer du inte att köra, det blir ju vad pumpen ger, vilket jag gissar är ca 11-12 kW vid denna framledningstemp.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad saver65

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
7-8 graders deltaT är helt perfekt för värmepumpen, och den borde inte ha några problem att hålla rätt flöde.
Men några 10 kW kommer du inte att köra, det blir ju vad pumpen ger, vilket jag gissar är ca 11-12 kW vid denna framledningstemp.

Skönt att höra men jag trodde att pumpen gav 10 kW om vvxl ger 10 kW vid ett visst flöde/temp (11 kW om vvxl ger 11 kW osv) ända upp till gränsen för vad pumpen kan ge. Eller ger pumpen som du skriver alltid 11-12 kW vid en framledningstemp pÃ¥ ca 40°C  Sc:,h

Om det mot förmodan skulle bli för stort tryckfall i primärlingan lÃ¥ter det som att jag kan köra ett lägre flöde med högre framledningstemp (t.ex. 45°C) med den negativa effekten att  :dt: blir större...
Tvåplans suterränghus i Stockholm (dubbla huskroppar med parallelltak ...dåligt isolerat)
Byggår -74, Konverterat till bergvärme, Borra 2x180m. Tilläggsisolering 2003. Dränering / fuktisolering 2013.
300 m2 uppvärmd yta och 5 personer i hushållet.
Förbrukning (enl förra ägaren) 22000 kWh/år med 2 personer i hushållet (sommarhalvåret på landet och alltid kallt innomhus enligt uppgift...)

Idag: vp Nibe 1115 - 10 kW / ackumulator VPA 300/200 fast kondensering (enbart golvvärme) - SPA bad som värms med el vvxl

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Värmepumpen är ju av on/off-modell och ger därför alltid full effekt när den går.
Om poolen behöver 10 kW för att hållas varm kommer alltså en 12 kW värmepump att stå still då och då för att dess uteffekt är högre än den förbrukade effekten.
Vi har en 4 X 8 meters pool, och den kräver ca 80-100 kWh energi/dygn.
Din värmepump kommer alltså att gå ca 8-9 timmar/dag för att hålla poolen varm om den är av samma storlek och lika välisolerad som vår pool.
Om deltaT blir upp till 10 grader är det inga problem.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad saver65

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack Richard - då förstår jag lite mer.

Det känns bra att man kan köra lite större delta temp dÃ¥ jag kanske kan behöva detta  dontknow om jag inte vill gÃ¥ upp i framledningstemp men hur ska man tänka när det gäller flöden och tryckfall?

F1245-12 har enligt manualen ett nominellt flöde på 0,27 l/s (16,2 l/min) och vid detta flöde har man tillgång till max 58 kPa (~5,9 mvp).
Slingan (20m PEX 22x3) till vvxl ger ett tryckfall på ca 1,5 kPa/m, dvs ca 30 kPa (~3,1 mvp) vid 40°C.
Jag vet inte exakt vilket tryckfall jag får genom vvxl vid 16,2 l/min men vid 20 l/min får jag ett tryckfall på 0,15 mvp (låter väldigt lågt kanske borde kolla om det inte ska vara 1,5 mvp Sc:,h).

Innebär specen på nominellt flöde (0,27 l/s) att pumpen inte kan ge mer även om man har ett lägre tryckfall än 58 kPa i slingan?
I mitt fall är ju tryckfallet inte mer än ca 31 kPa ...om jag fått rätt uppgifter. Om det finns tillgång till ytterligare 17 kPa borde jag väl kunna få ett högre flöde ... eller ? (Vid 40 °C framledning och 0,42 l/s ger vvxl 12 kW och detta motsvar ju effekten som vp ger)
FrÃ¥gen är som sagt hur man mÃ¥ste räkna i detta fall  dontknow

Tvåplans suterränghus i Stockholm (dubbla huskroppar med parallelltak ...dåligt isolerat)
Byggår -74, Konverterat till bergvärme, Borra 2x180m. Tilläggsisolering 2003. Dränering / fuktisolering 2013.
300 m2 uppvärmd yta och 5 personer i hushållet.
Förbrukning (enl förra ägaren) 22000 kWh/år med 2 personer i hushållet (sommarhalvåret på landet och alltid kallt innomhus enligt uppgift...)

Idag: vp Nibe 1115 - 10 kW / ackumulator VPA 300/200 fast kondensering (enbart golvvärme) - SPA bad som värms med el vvxl

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Med lägre tryckfall får du högre flöde ur pumpen, om du vill.
Nibe rekommenderar väl ca 10 graders deltaT, men enligt alla som testat och utvärderat så ger värmepumparna högre uteffekt utan märkbara nackdelar om man har lägre deltaT än så, här i forumet brukar vi lite försiktigt rekommendera 7-8 graders deltaT.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad saver65

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Perfekt - nu känner jag mig lugn. Nu återstår bara valet av ny vp inkl effekt på denna. Det borde enligt vad jag förstått räcka med 12 kW på min 300 kvm uppvärmd yta. Dock tillkommer ytterligare 35 kvm om man ska räkna garaget även om detta endast värms indirekt (dvs inga radiatorer eller golvvärme med ligger ovanför tvättstuga/sovrum så det värms ju också upp indirekt). Förra ägaren säger att man fått koppla in elpatronen i ack.tanken (som pannan körts emot, fast kondensering, 50 °C) vid ca -15 °C. Bygger jag om till flytande kondensering borde jag väl komma i ännu bättre läge med en F1245-12 jmf med min nuvarande F 1115-10, eller?
Tvåplans suterränghus i Stockholm (dubbla huskroppar med parallelltak ...dåligt isolerat)
Byggår -74, Konverterat till bergvärme, Borra 2x180m. Tilläggsisolering 2003. Dränering / fuktisolering 2013.
300 m2 uppvärmd yta och 5 personer i hushållet.
Förbrukning (enl förra ägaren) 22000 kWh/år med 2 personer i hushållet (sommarhalvåret på landet och alltid kallt innomhus enligt uppgift...)

Idag: vp Nibe 1115 - 10 kW / ackumulator VPA 300/200 fast kondensering (enbart golvvärme) - SPA bad som värms med el vvxl

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Nja, troligen behövdes väl elpatronen för att komma över 50 grader, eller hålla den tempen med nuvarande värmepump, och en 1115-10 ger ungefär samma uteffekt vid 50 grader som en 1245-12 kW.
Så jag gissar att du kommer att klara dig ned till ca -15 grader även med en 1245-12 kW.
Klarar sig huset med lägre framledning än 50 grader även när det blir kallare än -15 ute så vinner du dock en del.
Och om elpatronen slogs på manuellt och lämnades på kommer du alldeles säkert att spara mer energi bara genom att få en bättre styrning av eltillskottet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad saver65

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nja, troligen behövdes väl elpatronen för att komma över 50 grader, eller hålla den tempen med nuvarande värmepump, och en 1115-10 ger ungefär samma uteffekt vid 50 grader som en 1245-12 kW.
Så jag gissar att du kommer att klara dig ned till ca -15 grader även med en 1245-12 kW.
Klarar sig huset med lägre framledning än 50 grader även när det blir kallare än -15 ute så vinner du dock en del.

Tack för svar Richard,

Det som komplicerar det hela en del är att utegivare saknas och shuntventilen efter ackumulatortanken är helt manuell. I vintras ställdes shuntventilen på ca 8-9 (av max 10) och därefter justerades rumstermostaterna upp och ner beroende på utetemp, tycke och smak...
bland olika familjemedlemmar ;-) . Vp hade svÃ¥rt att komma högre än 39-44°C i vintras (=ärvärdet pÃ¥ displayen fast börvärdet var 50 °C) sÃ¥ länge elpatronen inte kopplades in vilket endast skedde riktigt kalla dagar. Att vp inte kom upp högre i temp kan kanske bero pÃ¥ att kompressorn var pÃ¥ väg att haverera ... eller  Sc:,h

Jag kommer ju som sagt att bygga om till flytande kondensering, installera utegivare och en eller flera innegivare*. Dessutom kommer jag att koppla ur samtliga rumstermostater (utom möjligen i sovrummen Sc:,h).

* En eller flera innegivare p.g.a. husets uppdelning i två huskroppar som endast är förbundna med en gång. Det går separata ledningar till två huvudfördelare och en tredje ledning till relax/tv-rum som har en separat slinga. Men det borde väl gå att ha åtminstone två innegivare för separat styrning av de två huvusfördelarna och låta den tredje (relax/tv-rum) gå på samma som en av de andra två. (F1245 kan väl styra 4 värmesystem och med poolstyrningen har jag då fyllt kvoten)

(Hoppas också att det kommer gå att köra med lägre framledningstemp med enbart golvvärme och urkopplade rumstermostater ....)

Fortfarande är jag osäker på val av storlek på vp (12 eller 15 kW) men hur ska man någonsin kunna vara säker på att 12 kW kommer att räcka för oss. Jag tror att vi kommer att vilja ha varmare i huset än vad förra ägaren hade (enligt ett av barnen alltid kallt) och vi är tre personer fler som dushar osv. Detta talar för att man borde överväga en 15kW, ´å andra sidan så borde väl ombyggnaden i sig ge mer ett så pass mycket bätte värmesystem och effektivitet att jag klarar mig på 12 kW. (Någon som var här och tittade på installationen sa att den fasta kondenseringen vara som att ligga och köra på 3:ans växel på motovägen och för mig känns det som att en 12 kW då borde räcka för oss...)

Finns det något som talar för 15 kW resp 12 kW tycker ni?
Tvåplans suterränghus i Stockholm (dubbla huskroppar med parallelltak ...dåligt isolerat)
Byggår -74, Konverterat till bergvärme, Borra 2x180m. Tilläggsisolering 2003. Dränering / fuktisolering 2013.
300 m2 uppvärmd yta och 5 personer i hushållet.
Förbrukning (enl förra ägaren) 22000 kWh/år med 2 personer i hushållet (sommarhalvåret på landet och alltid kallt innomhus enligt uppgift...)

Idag: vp Nibe 1115 - 10 kW / ackumulator VPA 300/200 fast kondensering (enbart golvvärme) - SPA bad som värms med el vvxl

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!