Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1225 vb cirkultionspumpen gÃ¥r alltid, även vid avstängd värmeproduktion.  (läst 7324 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad blåsmarkarn

  • Vetgirig
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
Cirklationspumpen för vb går även när jag stängt av värmeproduktionen och bara gör vv. Det ska den väl inte göra? Har provat fabriksåterställa pumpen utan framgång. När man slår igång pumpen (med värmeprod. av) går det ett par sekunder och sedan klickar det till i relät för cirkpumpen och den går igång. Kan det vara styrkortet? Har ni andra tips eller är det bara ringa service?
Mvh Mattias
Villa i norrbotten 1,5 plan m. källare. byggår 1949
Värmesystem: Nibe 1225-8 500m kollektor installerad 2007. Albin vedpanna 50cm med 500l acktank från 1989. Paralellt kopplat.
Källare: 80kvm värms med spillvärme + 1 radiator kopplad på hetvattenslinga på acktank (endast på när jag eldar)
Markplan: 90kvm med 6 gamla sektionsradiatorer + 1 panelradiator + 12 kvm golvvärme i farstu.
Öv: ca 65 kvm med 3 nyare panelradiatorer + 2 äldre

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Cirkpumpen måste väl gå även när VP gör VV, hur ska annars det varma vattnet komma från kompressorn till VVB. Det som händer är väl att växeventilen ändrar flödesriktningen så att varmvattnet inte går ut till elementen utan till VVB.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad blåsmarkarn

  • Vetgirig
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
Jo visst, men vbpumpen går även när den varken gör vv eller värme. Jag tror att vbpumpen ska starta samtidigt som växelventilen slår om till vvb.
Villa i norrbotten 1,5 plan m. källare. byggår 1949
Värmesystem: Nibe 1225-8 500m kollektor installerad 2007. Albin vedpanna 50cm med 500l acktank från 1989. Paralellt kopplat.
Källare: 80kvm värms med spillvärme + 1 radiator kopplad på hetvattenslinga på acktank (endast på när jag eldar)
Markplan: 90kvm med 6 gamla sektionsradiatorer + 1 panelradiator + 12 kvm golvvärme i farstu.
Öv: ca 65 kvm med 3 nyare panelradiatorer + 2 äldre

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Om du ställer den i sommarläge så ska cirkpumpen stanna, men i vår och höstläge samt vinterläge så går cirkpumpen kontinuerligt även då kompessorn står. Detta för att den ska kunna räkna gradminuter.

Men går VB-CP då den är i sommarläge (lampan för radiatorer är släckt) så är nått fel.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad blåsmarkarn

  • Vetgirig
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
Jo, den går trots att "radiatorlampan" är släckt... Blir till att ringa då.
Villa i norrbotten 1,5 plan m. källare. byggår 1949
Värmesystem: Nibe 1225-8 500m kollektor installerad 2007. Albin vedpanna 50cm med 500l acktank från 1989. Paralellt kopplat.
Källare: 80kvm värms med spillvärme + 1 radiator kopplad på hetvattenslinga på acktank (endast på när jag eldar)
Markplan: 90kvm med 6 gamla sektionsradiatorer + 1 panelradiator + 12 kvm golvvärme i farstu.
Öv: ca 65 kvm med 3 nyare panelradiatorer + 2 äldre

Utloggad blåsmarkarn

  • Vetgirig
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
Jag har skruvat lite i pumpen för att felsöka. På styrkort/centralenheten finns 3 kontakter. Två uppe och en nästan längst ned. Kontakterna uppe är ingångar från sensorerna (och 12V in?) och den nere är anslutningar till reläkortet.

Under manella inställningar i servicemenyn kan jag slå av och på både cp-vb och vxl-ventil. Det borde betyda att styrkortet KAN kommunicera med relät för cp-vb.

När jag ändrar till sommarläge = radiatorsymbolen av och kollar gradminuterna så är de +0, dvs ingen värmeproduktion, cp-vb går och vxl-ventilen är ställd på vb.

Slutsats just nu: bug/fel i styrkortet.

Kom igen och hjälp mig spåna vidare. Länk till manual med elschema http://www.rorjour.se/nibe/1225.pdf om någon kan och vill läsa.

hej så länge
Villa i norrbotten 1,5 plan m. källare. byggår 1949
Värmesystem: Nibe 1225-8 500m kollektor installerad 2007. Albin vedpanna 50cm med 500l acktank från 1989. Paralellt kopplat.
Källare: 80kvm värms med spillvärme + 1 radiator kopplad på hetvattenslinga på acktank (endast på när jag eldar)
Markplan: 90kvm med 6 gamla sektionsradiatorer + 1 panelradiator + 12 kvm golvvärme i farstu.
Öv: ca 65 kvm med 3 nyare panelradiatorer + 2 äldre

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Har Nibe inte automatisk sommarurkoppling efter utomhus temperatur som Bosch och IVT har
som man kan ändra så att det passar för varje hus och klimatzon ?
Nu är det inte någon direkt sommar värme så min CP går kontinuerligt.

Utloggad blåsmarkarn

  • Vetgirig
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
Det finns på andra nibepumpar, dock ej på min.
Jag har en nibe 1225-8 från 2007

Fler upptäckter:
Under ca 30 sek efter att jag slagit pÃ¥ strömmen fungerar det att växla mellan enbart vv (cp-vb av och vxl-ventil=vv) och vb-vv (cp-vb pÃ¥).  Där efter gÃ¥r cp-vb oavsett vad jag väljer för läge pÃ¥ panelen.
Villa i norrbotten 1,5 plan m. källare. byggår 1949
Värmesystem: Nibe 1225-8 500m kollektor installerad 2007. Albin vedpanna 50cm med 500l acktank från 1989. Paralellt kopplat.
Källare: 80kvm värms med spillvärme + 1 radiator kopplad på hetvattenslinga på acktank (endast på när jag eldar)
Markplan: 90kvm med 6 gamla sektionsradiatorer + 1 panelradiator + 12 kvm golvvärme i farstu.
Öv: ca 65 kvm med 3 nyare panelradiatorer + 2 äldre

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Det finns på andra nibepumpar, dock ej på min.
Jag har en nibe 1225-8 från 2007

Fler upptäckter:
Under ca 30 sek efter att jag slagit pÃ¥ strömmen fungerar det att växla mellan enbart vv (cp-vb av och vxl-ventil=vv) och vb-vv (cp-vb pÃ¥).  Där efter gÃ¥r cp-vb oavsett vad jag väljer för läge pÃ¥ panelen.
hm..nu har jag manualen till hands, följer du verkligen instruktionen för att byta läge? PÃ¥ min 1225-8(köpt 2008) sÃ¥ är det enkelt att ställa sommarläge, dvs enbart varmvatten, med funktionstangenten "Driftläge". TvÃ¥ knapptryckningar sÃ¥ är man där. VB-CP ska dÃ¥ bara gÃ¥ när VP gör VV. 
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad blåsmarkarn

  • Vetgirig
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
Jo jag vet hur man ställer olika driftlägen. Jag kan ställa driftläge med önskat resultat i ca 30 s efter det jag slagit på strömmen, dvs VB-CP stannar och växelventilen ställer sig i läge för vv-produktion om jag väljer det (två tryck på "driftläge"). Problemet är att efter ca 30s startar VB-CP och vxl-ventilen öppnar för värmeproduktion. Symbolen för värmeprod (radiatorsymbolen) förblir släckt och pumpen räknar inga gradminuter.
Villa i norrbotten 1,5 plan m. källare. byggår 1949
Värmesystem: Nibe 1225-8 500m kollektor installerad 2007. Albin vedpanna 50cm med 500l acktank från 1989. Paralellt kopplat.
Källare: 80kvm värms med spillvärme + 1 radiator kopplad på hetvattenslinga på acktank (endast på när jag eldar)
Markplan: 90kvm med 6 gamla sektionsradiatorer + 1 panelradiator + 12 kvm golvvärme i farstu.
Öv: ca 65 kvm med 3 nyare panelradiatorer + 2 äldre

Utloggad rhoddas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
Min VP är inställd för kontinuerlig drift. Jag har vattenburen golvvärme. Det bör betyda att pumpen går jämt. Vet ej om det är bra eller dåligt? Speciellt på sommaren känns det onödigt?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Kan det inte bero pÃ¥ att det är minus grader ute  pÃ¥ 1245 gÃ¥r alltid cp vid minusgrader även om vp stÃ¥r i endast vv produktion (tror jag kommer inte ihÃ¥g riktigt men hade lite strul för nÃ¥tt Ã¥r sen).
Om man ställer cp i auto läge så ska den stoppa vid sommarläge.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad blåsmarkarn

  • Vetgirig
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
Har ringt nibes lokala servicefirma och beskrivit mitt problem. Firman ringde i sin tur till nibe, som tror att det nog är styrkortet som är problemet, eftersom pumparna och växelventilen går att styra i manuellt läge. Har beställt ett nytt styrkort för 1600 + moms.
Om det inte är det som är felet får jag väl kränga det på tradera...
Villa i norrbotten 1,5 plan m. källare. byggår 1949
Värmesystem: Nibe 1225-8 500m kollektor installerad 2007. Albin vedpanna 50cm med 500l acktank från 1989. Paralellt kopplat.
Källare: 80kvm värms med spillvärme + 1 radiator kopplad på hetvattenslinga på acktank (endast på när jag eldar)
Markplan: 90kvm med 6 gamla sektionsradiatorer + 1 panelradiator + 12 kvm golvvärme i farstu.
Öv: ca 65 kvm med 3 nyare panelradiatorer + 2 äldre

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Har ringt nibes lokala servicefirma och beskrivit mitt problem. Firman ringde i sin tur till nibe, som tror att det nog är styrkortet som är problemet, eftersom pumparna och växelventilen går att styra i manuellt läge. Har beställt ett nytt styrkort för 1600 + moms.
Om det inte är det som är felet får jag väl kränga det på tradera...
Hade dom(Nibe) någon förklaring till varför styrkortet kan pajat?
Och i så fall vad man ska göra för att undvika att det blir fel på styrkortet?
Och till sist vad har dom gjort för att undvika det händer i senare tillverkning?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad blåsmarkarn

  • Vetgirig
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
Servicekillen hade som jag förstod det inte stött på det i någon omfattning om alls. Elektronik som falerar efter 5-6 år är väl tyvärr inget ovanligt (vitvaror tv datorer osv.) Därmed inte sagt att det är acceptabelt...
Villa i norrbotten 1,5 plan m. källare. byggår 1949
Värmesystem: Nibe 1225-8 500m kollektor installerad 2007. Albin vedpanna 50cm med 500l acktank från 1989. Paralellt kopplat.
Källare: 80kvm värms med spillvärme + 1 radiator kopplad på hetvattenslinga på acktank (endast på när jag eldar)
Markplan: 90kvm med 6 gamla sektionsradiatorer + 1 panelradiator + 12 kvm golvvärme i farstu.
Öv: ca 65 kvm med 3 nyare panelradiatorer + 2 äldre

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!