Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: C5 -98 Börjar ge sig?  (läst 1214 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 747

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
C5 -98 Börjar ge sig?
« skrivet: 07 januari 2010, 09:28:02 »
Har märkt att framledningstempen minskat under åren. Har visserligen grejjat/optimerat med flödena genom radiatorerna en del men det har endast ändrat nån enstaka grad på framledningen. Just nu har jag knappt 31 ºC fram och samma tid förra året låg det på runt 36.
Åren innan har jag iallafall kommit upp runt 39 ºC..

Eldar en hel del nu när det är kallt så pumpen går inte konstant utan mest under natten/förmiddagen.

Då framledningen ej orkar upp högre så hade vi strax under 15 ºC när vi vaknade upp häromdan. (-23 ute). Är detta ett tecken på att kompressorn börjar ge sig och att det är dags för uppgradering av värmekälla till huset?
Mitsubishi Geodan installerad i September 2020.
(Utbytt: IVT Greenline Compact 5 -98. 108m Borrhål)
1½ Plans Villa på 159m2 i Närke + 40m2 uppvärmt garage.
Kompletterat hålet med 230m seriekopplad Markslinga 2014.
Hela Nedervåningen omgjord till golvvärme 2014.
Passade även på att Installerad Frikyla vid VP bytet.
34st Leapton 410W Solpaneler installerade samma månad som Geodan:en vart igångkörd.
Ska kompletteras med 12st Leapton 340W till våren.
Optimerar för fullt!

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: C5 -98 Börjar ge sig?
« Svar #1 skrivet: 07 januari 2010, 09:59:11 »
Du skriver inte om du har eltillskottet inkopplat eller ej. Har du eltillskottet inkopplat samt rätt inställningar så ska det räcka.

Enbart 5Kw kan inte räcka till ditt hus vid -23 utan att få hjälp av eltillskott. 5 kW är alltid 5 kW och vämepumpen kan inte trolla utan då får du köpa en som är på 9 kW med motsvarande längd på hålet för att hämta upp energin.

Mitt mindre men dåligt isolerat hus har nu med en 5 kW-pump gått dygnet runt i 2 veckor med el 3 - 7 timmar/dygn 22 grader inne).

När du säger att framtemperaturen minskat är det då jämfört med förra året när det var - 23 grader ananrs är det inte jämförbart?



Har märkt att framledningstempen minskat under åren. Har visserligen grejjat/optimerat med flödena genom radiatorerna en del men det har endast ändrat nån enstaka grad på framledningen. Just nu har jag knappt 31 ºC fram och samma tid förra året låg det på runt 36.
Åren innan har jag iallafall kommit upp runt 39 ºC..

Eldar en hel del nu när det är kallt så pumpen går inte konstant utan mest under natten/förmiddagen.

Då framledningen ej orkar upp högre så hade vi strax under 15 ºC när vi vaknade upp häromdan. (-23 ute). Är detta ett tecken på att kompressorn börjar ge sig och att det är dags för uppgradering av värmekälla till huset?
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad 747

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: C5 -98 Börjar ge sig?
« Svar #2 skrivet: 07 januari 2010, 10:53:43 »
Jo, 5Kw brukade räcka till -5 utan tillskott i vårat hus (utan vv uttag) så det är inte det att jag trodde vi skulle klara -23 utan tillsats.

Jag kör utan eltillskott då jag har innegivare samt en del ved att elda.

Det jag tyckte var konstigt var att framledningstempen sjunkit såpass mycket jämförelsevis med tidigare år..
Som lägst på kb in denna vinter har varit -0.85 och som lägst förra året hade vi -1.1 och då hade vi 36 ºC på framledningen men det kanske ej går att jämföra på detta sätt?

Har tänkt att byta ut min 5kw mot en 8 - 10kw när den väl går sönder samt borra ett till hål alt. lägga ner 200m slang i backen.



Mitsubishi Geodan installerad i September 2020.
(Utbytt: IVT Greenline Compact 5 -98. 108m Borrhål)
1½ Plans Villa på 159m2 i Närke + 40m2 uppvärmt garage.
Kompletterat hålet med 230m seriekopplad Markslinga 2014.
Hela Nedervåningen omgjord till golvvärme 2014.
Passade även på att Installerad Frikyla vid VP bytet.
34st Leapton 410W Solpaneler installerade samma månad som Geodan:en vart igångkörd.
Ska kompletteras med 12st Leapton 340W till våren.
Optimerar för fullt!

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: C5 -98 Börjar ge sig?
« Svar #3 skrivet: 07 januari 2010, 12:38:52 »
Det går inte att räkan på det sättet därimot kan du se hur många grader VP förmår att höja temperatureren om du kan mäta temp ut till elementen samt returtempen vid samma yttertemperatur.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!