Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Skalman6
« skrivet: 17 oktober 2016, 20:24:18 »

GabrielH  :     
Förstår om det låter märkligt/motsägelsefullt. Vill egentligen inte ändra något i balansen VP-drift/elpatron-drift. Det jag menar är att jag tyckte VP varit i drift ovanligt lite på senaste tiden utan att jag ändrat några inställningar. Tyckte det var märkligt att VP gått mindre nu än den gjorde i somras. Gick ju  1,5 dygn mellan körningarna. Nu begriper jag mera av hur sakerna hänger ihop.
Senaste veckan har den dessutom varit igång något mera än innan (2-3 körningar/dygn). Har gått åt mer varmvatten. (Tonårsdottern  ;))

Har lärt mig en hel del av alla bra svar jag fått. Verkar ju som allt funkar som det ska med hänsyn taget till vårat kanske lite "udda" sätt att använda anläggningen.

Tack till alla som svarat. Värdefullt för en novis att få ventilera sina funderingar med andra som har stor kunskap i ämnet. Dom kyltekniker jag varit i kontakt med (inga CTC-specialister ska tilläggas) har ju inte vetat i detalj hur våra prylar funkar utan har haft mera allmänna kunskaper. Kanske inte räcker till i alla lägen när det blir fråga om lite "finlir".

M.v.h    / Skalman6
Skrivet av: GabrielH
« skrivet: 16 oktober 2016, 08:53:07 »

Skalman6: Jag fick i första posten intrycket att du tyckte värmepumpen gick för lite och det ville du försöka ändra på.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 16 oktober 2016, 00:03:33 »

Om att sänka tempen i övre delen på pannan:
Vi tycker det är bra att ha hyfsat varmt vatten direkt när man börjar tappa. Önskar alltså inte ha lägre temp på varmvattnet än vi har i dagsläget. (runt 50 grader) Tapp-varmvattnet kan ju inte bli varmare än tempen i övre pannan?

Jag har höjt start/stopp-diffen från fabriksinställningens 5 grader till 7 grader. Det gör att börvärdet i nedre tanken normalt är samma som i övre tanken bortsett från 58-graderskörningarna (jag har Polar Edition). Eftersom PE har VPmin på 40 så blir alltså börvärdet i nedre tanken aldrig lägre än 47 och därmed värmer VPn oftast även övre tanken indirekt och begränsar användningen av elpatron högst avservärt.

Det ursprungliga skälet till att höja var att jag ville undvika att VPn nådde börvärdet vintertid, eftersom den då slutade gå, cirkulerade vatten från botten av tanken ut genom den stillastående VPn och in i toppen av tanken och därmed kylde tanken. Samtidigt gjorde startfördröjningen att VPn var tvungen att stå still i minst 10 min. Det här fick följdeffekter på framledningen, nedräkning av shuntfördröjningen, osv. Genom att höja till 7 klarade inte VPn att nå börvärdet innan det blev dags för avfrostning, och sen fick den ju delvis börja om igen. :)

Det här har sparat några tusen kWh per år för vår del.
Skrivet av: Jiri
« skrivet: 15 oktober 2016, 23:32:18 »

Uppriktigt sagt jag har aldrig sett nån på forumet att nämna att det går åt åtskilliga mera kWh till att värma VV med VP, istället för direkt med elpatron.
Jiri
Skrivet av: Jiri
« skrivet: 15 oktober 2016, 22:46:46 »

Inget konstigt med din VP om man skummar igenom hela tråden, efter hjälp av kyltekniker.
Om man säger så här: det mesta av energibehov handlar om bostadsuppvärmning, varmvatten mindre del, enbart komfort.
Tyvärr det råder konstigt uppfattning vad CTC klarar av, och dom mindre vetande rekommenderar extra VVB(el panna) fast den finns inbyggt! Så för min del övre panna mellan 60-63gr med 3kW elpatron, på sätt och vis hjälp till VP drift med lite värme läckage.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=61584.0
Jiri     
Skrivet av: Skalman6
« skrivet: 15 oktober 2016, 21:51:57 »

God kväll!

 GabrielH   :   Senaste dygnet har VP varit i drift 1:26 h. Tror det rör sig om 2st 40 graders körningar och en 55 graders. 2st  40 graderskörningar brukar klaras av på sammanlagt ca: 30 minuter. Känns ganska okey.

Om att sänka tempen i övre delen på pannan:
Vi tycker det är bra att ha hyfsat varmt vatten direkt när man börjar tappa. Önskar alltså inte ha lägre temp på varmvattnet än vi har i dagsläget. (runt 50 grader) Tapp-varmvattnet kan ju inte bli varmare än tempen i övre pannan?

Dessutom resonerar jag så här (rätt eller fel?)   
När CTC:s tekniker knåpade ihop sina fabriksinställningar borde dom ha funderat på att få till den på sikt bästa kompromissen mellan energiförbrukning, komfort, livslängd på panna/värmepump, antal starter på kompressor mm. Det är väl den totala kostnaden/problemfriheten dom som tillverkare är ute efter för att kunderna skall bli nöjda i långa loppet. Inte bara låg momentan energiförbrukning.
Varje (inte nödvändig) start och varje drift-timme på VP vi inte använder nu hoppas  jag vi har till godo någon gång senare i framtiden i form av längre livslängd på VP. Det var en av anledningarna  till att vi installerade spisen.
 
Av samma anledning har jag valt att spärra driften av VP:n redan vid -10 grader istället för fabriksinställningens -15 grader. Vid dessa låga temperaturer tvingas ju VP av dessa 10 år gamla modeller vara i drift mer eller mindre konstant. Där vi bor ( Småland) var det förra vintern under  -10 grader (=spärrad VP) endast 10 dagar totalt och det löstes med flitigare eldning istället för elpatronsdrift  ;)

Vår energiförbrukning för värme/ varmvatten ligger ganska lågt vad jag kan förstå. Uppskattningsvis runt 4000kWh/år  (total elförbrukning runt 7900kWh/år). Detta gäller när vi eldar normalt mycket.

Slutsats: Vet alltså inte om jag vill sänka tempen i övre pannan för att spara elpatrons-el på bekostnad av ökad VP-drift.

Är jag helt ute och seglar i mitt resonemang nu......?

Skrivet av: GabrielH
« skrivet: 15 oktober 2016, 11:04:16 »

Du tänker helt rätt om temperaturerna och shuntventilen.  tummenupp

Det finns i historiken hur mycket värmepumpen gått senaste dygnet. För elpatronerna är det bara en räknare så du får själv skriva upp dag för dag för att se hur mycket el som går.

Nu väntar vi bara på att du ska sänka tempen i övre pannan för att se om VP arbetar mer och eltillskottet minskar.
Skrivet av: Skalman6
« skrivet: 15 oktober 2016, 10:51:48 »

Hej igen!

Driftdata som noterades tidigare var med stillastående VP. Inte så smart av mig att kolla då kanske, men har inte varit i närheten av prylarna precis när VP varit i drift.
Lyckades "pricka in" en 55 graders körning i morse och fick då följande värden:

Utetemp              6
Rum                  19,9 (19)
Panna                50 (50)
Framledning        24 (24)
Panna nedre        52 (55)
Hetgas                92
VP in/ut               45/50
Ute VP                   6
Radiatorpump      till
Eleffekt               0,0+0

Tilläggas kan att jag monterat termometrar på framledning och retur och värdena som anges på framledningstemp i displayen stämmer med avläst värde på termometern.

lunk skrev :  Om radiatorerna värms av rumsvärmen som är 22,7 så verkar det märkligt att framledningen är 18.

Ett förtydligande:
Vårat hus har 3st värmekretsar. 2st i "bodelen" samt en krets i biutrymmen (tvättstuga, groventré, liten verkstad och garage.)
Rumstempen i de olika utrymmena skiftar ganska mycket beroende på eldningen i kombination med ingen värme på radiatorerna. I rummet där spisen står är det ofta runt 22-23 grader. I samma rum men i andra änden sitter innegivaren. Öppen planlösning. Tempen blir naturligtvis lägre i rummen desto längre från spisen man kommer. Typ sovrum där man vill ha det lite svalare. I vissa av biutrymmena är det bara 13-14 grader men det är okey.
Returvattnet till pannan borde då få en temperatur som är en kombo av returtempen från dom tre kretsarna.  Alltså blandning mellan 23 ner till 13 grader. Kanske blir typ 18 grader eller så.  Tänker jag rätt?

Vidare tänkte jag så här:  om huset inte kallar på någon värme alls, vad händer då med shuntventilen? Den tar ju ingen värme från tanken. Öppnar den då för att bara släppa igenom returvattnet ut i framledningen igen? Om så är fallet är det ju inte konstigt om framledningen håller runt 18 grader.

M.v.h     / Skalman6
 
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 15 oktober 2016, 08:16:44 »

7 grader upp och ner kan innegivaren knäcka kurvan
Skrivet av: GabrielH
« skrivet: 14 oktober 2016, 22:35:55 »

Hetgas på 9 grader vid utetemp på 6 grader. Den har stått stilla många timmar.

Jag betvivlar inte alls att 0 grader i börvärde skulle vara fel när innetempen ligger 3,7 grader över inställt värde. Just nu har jag 21,3 grader innetemp enl pannan. Sänker jag önskad temp till 18 grader (3,3 över) så blir framledning 6 grader och vid 17,5 grader (3,8 över) blir det 2 grader. Noll får jag aldrig men det kan kanske bero på att jag har 2 grader förskjutning i huskurvan.

Prövade för skojs skull att se vad som händer med 0 och -1 i förskjutning, och då fick jag noll grader i börvärde på båda. Ser alltså ut som att 0 är algoritmens minvärde, och det följer förskjutningen uppåt.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 14 oktober 2016, 20:01:46 »

Laddpumpen startar vid +3 men det ser ut som om den stod still när han läste av.
Men framledning 0 tror jag inte på. Så mycket brukar inte innegivaren kunna ändra framledningen.
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 14 oktober 2016, 19:50:13 »

Erp jag har för mig att laddpumpen startar runt nollan i utetemp, eldar han mycket så kan pumpen stå still långa perioder och då borde man kunna få detta syndromet..
Skrivet av: erp
« skrivet: 14 oktober 2016, 13:16:09 »

Är det inte märkligt att VP in/ut är 13/14, när panntempen är 36 resp 52 grader? Eller är det inte data under drift?
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 13 oktober 2016, 22:10:50 »

Fast det är ändå nåt som inte stämmer. Om radiatorerna värms av rumsvärmen som är 22,7 så verkar det märkligt att framledningen är 18, och att börvärdet på framledningen skulle sättas till 0 verkar också skumt. Jag tycker mer att det ser ut som om en märklig kombination av huskurva, låg rums-bör och högre temp inne trots viss kyla ute, gör att nånting i styrprogrammet blir fel. Det är en situation som algoritmen inte räknat med.
Skrivet av: GabrielH
« skrivet: 13 oktober 2016, 18:32:19 »

Skrivfel?

Nejdå. När rumsgivaren mäter några grader över inställt värde blir det så låga börvärden på framledningen.

Skalman6: Det är väl bara att börja sänka temperaturen i övre pannan 1-2 grader per dag och se om systemet uppför sig annorlunda, och om komforten bibehålls.

Själv har jag som sommarläge helt avstängd elpatron och när jag aktiverar elpatronen låter jag temperaturen vara 38 grader för att i möjligaste mån låta värmepumpen ta hand om varmvattnet.

Måste tillägga att jag har satt in en liten 15 liters VVB i källaren under badrummet. Främsta skälet var att det är långt och mycket grovt rör från panna till badrum. Tog väl en halv minut med fullt öppen kran innan varmvattnet nådde badrummet.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 13 oktober 2016, 09:32:34 »

Framledning       18 (0)

Skrivfel?
Skrivet av: Skalman6
« skrivet: 12 oktober 2016, 23:04:15 »

Här är lite driftdata och inställningar:

Utetemp              7
Rum                  22,7 (19)
Panna                52 (50)
Framledning       18 (0)
Panna nedre       36 (40)
Hetgas                 9
VP in/ut              13/14
Ute VP                 6
Radiatorpump       till       
Eleffekt               0,0+0

Inställningar:

Huskurva  lutning   45

Elpanna övre         50
Elpanna max kW     6
Elpanna nedre       50
Elpanna nedre kW   6

VP max                 55
VP min                  35

Värdet panna nedre verkar ligga inom rätta  35-40 grader samt 55 grader vid var fjärde körning.
Verkar inte vara något konstigt med givaren i nedre tanken.

Vi nyttjar ju systemet på ett ganska konstigt sätt då vi gärna eldar i spisen och huset därmed normalt inte kräver något bidrag från värmesystemet.
Glömde skriva att innegivaren är aktiverad. Ganska snart efter att vi börjat elda styr innegivaren ner tempen på framledningens börvärde mot låga värden typ 20 grader eller lägre. Med sådana låga börvärden är det väl rätt att VP inte startar föränn tempen i nedre pannan kommer ner till 35 grader vad jag kan förstå.
Det hör till ovanligheterna att framledningstemperaturen i vår anläggning går över 30-35 grader. Huset är relativt bra isolerat trots byggår -79

Denna vecka har vi tonårsbarn hemma med tillhörande ökad varmvattenförbrukning  :( och då kan jag se att VP gått mera normalt.
Vi är nöjda med balansen mellan värmepumpens bidrag kontra nyttjandet av elpatronen för varmvattnet. Kör ju med fabriksinställningen och det verkar vara en bra kompromiss mellan ekonomi och komfort.
Har heller inte noterat att elpatronen är i drift i onödan / särskilt mycket.

Är inne på teorin presenterad av GabrielH.
Kanske är så att det är vår lite annorlunda drift av systemet som "ställer till det".


   


Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 11 oktober 2016, 07:50:39 »

A10 betyder att VPin är 10 grader dvs lika med utetemperaturen om inte VPn gått på väldigt länge och det är 10 grader ute.

Om allt funkat förut men något är annorlunda nu så måste ju något ändrats. Antingen inställningar eller nåt tekniskt. Om inte inställningar ändrats så måste det vara nåt tekniskt, och då finns två logiska förklaringar. Antingen har styrkortet fått fnatt eller så visar tempgivaren för nedre tanken fel värde och lurar systemet. Det är ju bara att kolla vad den visar för värde.
Skrivet av: GabrielH
« skrivet: 11 oktober 2016, 01:14:39 »

Driftdata och inställningar är nödvändigt för korrekt analys.

En scenario jag kan tänka mig, förutsatt att inget varmvatten används, är att högt inställd temperatur och elpatronen i övre pannan får värme att sprida ig neråt i tanken. Vid sommardrift hålls en hög temperatur i nedre halvan så värmespridningen har ingen större inverkan och värmepumpen startar som den ska.
Nu vid svalare väder och litet värmebehov (eller inget om rumsgivare är installerad som känner av eldning) ligger nedre halvan av tanken på mingränsen, och då kan kanske värmespridningen vara tillräckligt för att temperaturen inte ska sjunka till startvärdet.

Om nu någon opponerar sig och säger att värme stiger, tanken är av metall och dessutom finns en kamflänsspiral genom båda tankarna, och metall leder värme så visst finns det en spridning neråt.

Så fort det tappas varmvatten kommer nedre tanken dock att snabbt sjunka i temperatur och värmepumpen ska då starta.

Siffran efter A i utedelens display är temperaturen på utgående vatten.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 10 oktober 2016, 23:00:31 »

Du måste läsa av lite driftdata för att det ska vara möjligt att se vad det är som händer.

VPmin på ditt system är väl 35 grader? Dvs även om framledningen är lägre än 35 grader så kommer tempen i nedre tanken pendla mellan 35 och 40, och så fort börvärdet för framledningen blir högre än 35 grader så kommer börvärdet för nedre tanken bli framledning+5.

Så om VPn inte startar så beror det på att systemet tror att nedre tanken är tillräckligt varm, och det i sin tur kan ju bero på nåt så enkelt som ett givarfel.

Läs av driftdata och leverera här.

PS. Siffran efter A ute i EcoAir är VPin eller VPut har jag för mig. Minns inte vilket och har inte manualen här.
Skrivet av: Skalman6
« skrivet: 10 oktober 2016, 22:14:58 »

Hej !

Har lite funderingar på vår värmepumps beteende.
Det rör sig om en EcoAir105 kopplad till en EcoEl1550. Båda installerade 2006.

Bakgrund: Vi köpte vår villa 2013. Vid inflyttning (september) visade sig pumpen inte fungerade alls. Den stod bara och "tuggade" utan att leverera någonting. Är helt novis på värmepumpar så goda vänner (kyltekniker som tur är) kollade upp det hela. Troligtvis hade någon "förståsigpåare" fipplat med inställningarna utan att ha riktig koll. Lösningen blev att återta fabriksinställningarna. Kunde inte vara helt fel resonerade vi.

Med dessa inställningar + en liten justering på huskurvan (lutning 45) har anläggningen gått fullständigt felfritt med, vad jag anser, mycket låg elförbrukning. I vintras läste jag här på forumet om flera som hade problem med hög hetgastemp. Verkade vara ganska vanligt med EcoAir av vissa årsmodeller. Kollade vår värmepumps värden och jodå, visst var hetgastempen hög. Började närma sig larmgränsen. Kyltekniker tillkallades och han konstaterade ganska omgående att expansionsventilen var kass. Kärvat fast helt. Dessutom konstaterades ett litet läckage från mätuttag.

Expansionsventilen samt torkfilter byttes. Det visade sig dessutom att ca. 40% av köldmediet läckt ut under tidens gång. Efter detta ingrepp har allt funkat perfekt igen.

Nu till det konstiga beteendet som visat sig på senare tid:

Har noterat att värmepumpen går väldigt sällan. Ibland inte på över ett och ett halvt dygn! Ser detta då jag monterat en vanlig MAX/MIN termometer på ledningen från värmepumpen in mot EcoEl. Vitsen med detta är att kunna hålla koll på att värmepumpen har gått samt att temperaturen på vattnet ut från VP är vettig. (Fick tipset om termometern av min vän kylteknikern) Ser även på displayen på EcoEl att det varit noll starter och noll drift-timmar per dygn vid dessa tillfällen.

Inga som helst felkoder har visats. Alla värden ser helt normala ut.
Har även kollat på displayen på EcoAir och den visar ett blinkande A och efter A:et står det 10.
Blinkande A visar enl. instruktionsboken att EcoEl och EcoAir kommunicerar = Automatik-läge så det är väl okey.
Men vad betyder 10 ?

Har tagit kontakt med kylkillen som bytte exp. ventilen. Han tyckte det verkade skumt och föreslog att vi skulle bryta strömmen till EcoEl (och därmed även EcoAir) för att "nolla" systemet. Kunde bero på en "blipp" på nätet. Mycket kort strömavbrott menade han. Kunde tydligen ställa till det för styrsystemet i vissa lägen.
Då strömmen slogs på igen efter några minuter startade VP efter normal fördröjning på 10 minuter.
Har varit flera perioder med stillastående VP (=över ett dygn) efter detta.

Det skumma är att sommartid, då inget värmebehov finns (=stillastående radiatorcirkulationspump) och inget uttag av varmvatten sker (t.ex. när huset står tomt över en helg) brukar vår värmepump gå 2-3 gånger per dygn. Typ 3 körningar på 10 minuter styck. Detta måste bero på att värmepumpen går för att kompensera för värmeförluster från EcoEl antar jag? Har tyckt att detta verkat normalt.
Det mystiska är att nu vill den knappt gå någonting alls.

Tilläggas bör att vi eldar ganska flitigt i en murspis så huset kräver för tillfället ingen värme alls =shuntventilen helt stängd i princip hela tiden.
Har även noterat att det stundtals verkar vara något högre temp på returledningen än framledningen på EcoEl ??? Kan det vara så att radiatorerna "suger upp" lite energi från rumsluften(typ 22 grader) som är varmare än radiatorvattnet (typ 20 grader) p.g.a. eldningen i murspisen och denna energi via returledningen förs in i pannan och därmed "lurar" systemet att inte köra Eco Air?
 
Frågan är: borde inte vår EcoAir vara i drift några gånger per dygn ändå motsvarande som på sommaren?


Tips och synpunkter mottages vänligt men bestämt av:

           / Funderande husägare
 




Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!