Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp mig välja nytt värmesystem  (läst 1821 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bournon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Hjälp mig välja nytt värmesystem
« skrivet: 10 oktober 2007, 12:47:36 »
Hej,

Finns det någon här som kan hjälpa mig att fatta ett vettigt beslut om värmesystem (själv har jag drabbats av beslutsångest).

Fakta:
2vuxna 2 barn
Villan ligger i Blekinge
140m2, byggt 34 tilläggsisolerat 85.
2glasfönster
pannrum med gammal kombipanna ifrån 85finns idag i ett uthus på tomten. (med trasig varmvattenberedare)
Dagensförbrukning är jag lite osäker på, bör vara ca 25-30' kWh

Planlösningen är inte öppen, + att det är högt till tak vilket ger att det är mycket vägg ovanför dörrposterna.
Det finns element i alla rumm, enkla element, dock med 2 rör till. Så det är ett högvärmesystem.

Jag tror inte att borra skulle löna sig (medeltemperatur i Blekinge är inte så låg)

Så då funderar jag på att:
sätta in pelletsbrännare (varmvattenberedaren är dock trasig så vi har en elektrisk varmvattenberedare i källaren)
Sätta in pelletspanna
Luft/Vatten
Luft/luft (tycker jag är synd då vi har vattenburet system.)

Hoppas någon kan hjälpa ;)

Mvh Johan

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Hjälp mig välja nytt värmesystem
« Svar #1 skrivet: 10 oktober 2007, 17:22:25 »
Hej Johan!

Läs mitt inlägg på CTC (1 år med 105).

Jag tror inte att ett hus från 34 har ett rent högtemp. system. Du kan kolla med olika shuntinställningar, fast då måste det vara kallt ute. Både elpris och pellets kommer att öka i pris. Pellets troligen mest, då man vill göra alkohol mm på biomassa samt att fler eldar med det. Pellets kräver tillsyn och tar plats samt smutsar ner om det sker i äldre panna eller liten skala.

Jag skulle satsa på L/V, tex CTC 105 eller 107. Det är ganska varmt i Blekinge så borra lönar sig inte.

Docka fast kondensering mot din panna och kör tills den börjar läcka. Docka en ganska stor VVB bakom pannan (om du har slinga i pannan) och kör runt 60° med VP som grundvärme in i VVB.

När pannan pajar kommer du att ha solvärme och en bättre L/V.

Lycka till

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp mig välja nytt värmesystem
« Svar #2 skrivet: 11 oktober 2007, 07:50:19 »
Jag tror inte att ett hus från 34 har ett rent högtemp. system.

Tyvärr så kan någon klåfingrig rörkrökare bytt ut originalradiatorerna, som säkert var stora fina sektionsradiatorer, till moderna platta små fulingar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bournon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp mig välja nytt värmesystem
« Svar #3 skrivet: 16 oktober 2007, 07:27:44 »
Oki, tack för svaren men jag förstår inte det här:


Docka fast kondensering mot din panna och kör tills den börjar läcka. Docka en ganska stor VVB bakom pannan (om du har slinga i pannan) och kör runt 60° med VP som grundvärme in i VVB.

Vad menar du med det?

/Johan

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Hjälp mig välja nytt värmesystem
« Svar #4 skrivet: 16 oktober 2007, 07:43:00 »
Jag menar att det inte är ekonomiskt att byta pannan innnan den läcker. Det är heller inte ekonomiskt att köpa ecologic styrenhet.

Ang VVB menar jag att om det finns en beredare eller slinga inne i din panna skall du förvärma varmvatten i denna och sedan mata ut det till din elberedare.

Utloggad Shadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp mig välja nytt värmesystem
« Svar #5 skrivet: 17 oktober 2007, 20:40:17 »
Jag skulle nog kört på ett nytt system trots att det är lite dyrare.

Docka en luft/vatten pump i fast kondensering tycker jag är en nödlösning.
Det funkar men med en panna som har kass isolering, är gjord för
högtempsystem (70 ºC ++) och är 22 år känns det som man skjuter problemet framåt.
Du måste ju som sagt köra panna på låg värme (kondens?) och även köpa en extra beredare
för att koppla in i serie (billigt?)

En ny panna som är gjord för värmepump eller en tank + styrsystem som har flera anslutningar
behöver inte kosta en förmögenhet och spara även stålar direkt då den kan köras med
flytande kondensering med bättre isolering och reglering.

Ta en Nibe fighter 2020 ( ^-^) dockad till en bra tank typ Exotank VPS eller VVM300
båda kostar runt 20k, du kanske inte sparar in den extra investeringen på ett par år men
komforten, enkelheten och säkerheten under dom åren gör kanske ger mervärde?
Huset: 160m2 + 65m2 byggt -78; Värmesystem: Nya: VVM300 + Fighter 2020-8; Gamla: Pulsonex Olja/El ca 25 000 kwh /år; Location: Västragötaland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!