Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Ricke77
« skrivet: 05 januari 2017, 09:23:34 »

Första känslan efter att ha justerat upp systemtempen till 55 grader är att det blivit klart mycket bättre. -8 grader inatt och pumpen har gått mycket jämnt över natten. Tempen har hållit sig riktigt bra och har endast sjunkit ca 0,5 grader nu på morgonkvisten. Får se om det räcker eller om den måste höjas lite till.
Skrivet av: Ricke77
« skrivet: 04 januari 2017, 10:27:03 »

Tänkte börja med att kolla så DUT är rätt. Bor i Halmstad så -18 bör den stå på, rumspåverkan ställer jag på noll, Framledningstempen vid DUT kommer jag att höja med 5 grader sen väntar jag och ser vad som händer.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 04 januari 2017, 08:40:20 »

Ja, just dom har ju tagit bort den möjligheten på den modellen. Om kurvan i övrigt funkar när det är varmare och kallare så är nog bara alternativet att öka rumsgivarpåverkan lite. Kanske i kombination med att kurvan förskjuts en aning uppåt så att rumsgivaren kan gasa/bromsa lite hela tiden istället för att gasa på mycket när det är runt nollan ute.
Som vanligt är det dock viktigt att hitta rätt kurva innan man aktiverar rumsgivaren, men det verkar du ha koll på.
Skrivet av: Ricke77
« skrivet: 04 januari 2017, 08:29:21 »

@purjo__

Tror inte det går att knäcka kurvan "runt nollan" på IVT Airmodule/Airbox. Om det går så får nån gärna delge den infon. :-)

@Nukie

Den håller tempen relativt bra ett par grader över och ett par grader under nollan så frågan är om det hjälper men ska absolut testa. Den brukar vilja ligga 0,5-1 grader under börvärdet och vi bor ju i ett hus från 1956 som inte är speciellt välisolerat. Kvicksilvret ska klättra ner till -10 det närmsta dygnet så då lär jag märka om kurvan är helt fel.

Förlåt för mina novisa frågor men detta är vår första värmepump och jag är helt grön på detta med kurvor, rumspåverkan m.m.
Vi hade innan en gammal kombipanna som vi eldade pellets i som hade shuntstyrning med innegivare och där var det endast innegivaren som kallade på värme eller ströp. Gick pellets så in i bänken dock... :-)

De som var o sålde in värmepump hos mig, (IVT, Nibe, CTC, Mitsubishi m.m.) förklarade inte riktigt hur en värmepump fungerar utan sa enkelt att innegivaren ger behaglig och jämn värme och fungerar typ likadant...  :-\
Nu har jag tack vare Er expertis lärt mig att så är ju inte fallet utan kurvan är A till O och rumsgivaren kan via "rumpåverkan" parallellförskjuta kurvan.
Skrivet av: Nukie
« skrivet: 03 januari 2017, 19:47:54 »

@Ricke77

Scrollade igenom tråden och försöker sammanfatta lite.
I senaste posten får du inte upp tempen i huset. Om vi backar till post ett så anges i punkt tre, två temperaturer. Den ena är max ut-temperatur som står på 75 grader, 75 är fabriksinställningen. Den andra som står på 50grader är temperaturen vid "dut", vi antar -10 grader. Max ut-temperatur spelar ingen större roll den andra behöver du förmodligen höja då den styr temperaturkurvan. De 50 graderna du anger är ganska lågt och fungerar säkert i ett nybyggt hus men högre temp krävs i äldre hus som är sämre isolerade. Mer information finns i installationsmanualen på sidan 45-47 i den versionen jag har. Jag förutsätter att att du vid installationen öppnat alla termostater, shuntar etc. så att värmepumpen får bra förutsättningar.

Mitt förslag är:
1: Sätt rumskorrigeringen till 0 för att först kunna göra en grundinställning av värmekurvan.
2: Höj temperaturen för värmekurvan successivt tills du har en behaglig temperatur i huset. Vänta något dygn mellan var förändring.
3: Återställ rumskorrigeringen till något lämpligt värde.



Skrivet av: purjo__
« skrivet: 03 januari 2017, 12:40:53 »

Ja, det är en bieffekt av IVT's hysteresreglering. När man ligger på gränsen till att VP'n klarar sig själv så kan den gå i timmar några grader under börvärdet utan att komma i mål.
Lösningen är att knäcka kurvan lite runt nollan.
Skrivet av: Ricke77
« skrivet: 03 januari 2017, 12:11:27 »

Fler funderingar...
Märker att den runt nollan ute inte orkar upp riktigt till inställd temp. Har innetempen på 21.5 men nu håller det 19.5 inne. Fler än jag som har detta symtom??
Skrivet av: Ricke77
« skrivet: 14 december 2016, 11:41:31 »

Jag kör inte heller med någon legionellaskydd. Varmvattnet i ecoläge inställt på max 57 (sänkte från tidigare 63 vilket var onödigt högt), minst 45. Vi är 5 i familjen så varmvatten går det åt vilket i sin tur gör att den laddar varmvatten bra mycket tidigare än 45 grader eftersom laddningen är adaptiv.
Skrivet av: Simon76
« skrivet: 13 december 2016, 21:43:43 »

Tack, då är jag med!
Bosch använder inte ordet slingberedare som man förväntar sig helt enkelt. Bara man vet så.
Skrivet av: Nukie
« skrivet: 13 december 2016, 21:35:51 »

Hej
Då är frågan vad definitionen på en sligberedare är. I min värld har CTC en sligberedare - dvs tappvattnet värms i en slinga som går i en stor uppvärmd bufferttank. Bosch/IVT (same shit different name) har en stor tank med tappvatten som värms via en slinga från värmepumpen - alltså precis tvärtom. Sen finns ju dubbelmantlade varianter också. Visst är det slingor i både CTC och Bosch/IVT men dom fungerar helt annorlunda.
Skrivet av: Simon76
« skrivet: 13 december 2016, 21:05:29 »

Ok, kan det vara då att jag inte alls har en slingberedare?..  Sc:,h
Jag har förvisso Bosch AWM, men det ska väl vara samma som IVT?
Så här står det i min offert:
"
1 st. Bosch AWM 13-17 komplett innerdel (elpanna) med ett inbyggt styrskåp, cirkulations-pump och el-kassett på 15 kW. Reglercentral Pro Control 600 för inställning av värme och varmvatten till huset finns också i modulen. Expansionskärl på 15 liter. Varmvattenberedare i rostfritt material på 185 liter, vilket motsvara 245 liter 40 grader varmt vatten, detta är en s.k. slingberedare därför den stora mängden vatten till huset. 
"
Skrivet av: Nukie
« skrivet: 13 december 2016, 14:19:59 »

Det är en tank med tappvatten som värms via en slinga från värmepumpen. Jag kör utan legionella körning. Nu är vi 4-5 i familjen och har bra omsättning på vattnet i tanken så detta torde inte vara ett problem.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 13 december 2016, 12:11:56 »

Nej, Airmodule har 'vanlig' dubbelmantlad beredare vad jag vet. Airbox har ingen beredare alls...
Skrivet av: Ricke77
« skrivet: 13 december 2016, 11:52:57 »

Och Airmodule eller Airbox har väl inte slingberedare?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 09 december 2016, 09:44:21 »

Är det slingberedare så behöv inte legionellakörning.
Dvs en beredare där vattnet värms i en slinga, inte en där värmebäraren går i en slinga i beredaren...
Skrivet av: Simon76
« skrivet: 09 december 2016, 08:21:58 »

Jag är inte säker, men jag tror att elpatronen går in vid legionellakörning även om den är blockerad till en viss temperatur.
Jag kör utan legionellakörning. Enligt min installatör så har det aldrig hänt i Sverige att någon har fått legionella från en slingberedare i ett enfamiljshus. Får hoppas att jag inte blir den första.. tOOmten
Skrivet av: Ricke77
« skrivet: 08 december 2016, 11:56:06 »

Frågan är ju vilket som är det billigaste alternativet.
Ecoläge med större spann på uppvärmning och lite elpatron vid uppvärmning eller komfortläge med mindre spann och spärr på elpatronen.
Nu kör jag inget legionellaskydd eftersom vi har den inställd på 63 grader och är 5 i familjen. Det kanske är bättre att sänka varmvattnet till 55 och köra en legionellakörning en gång i veckan?
Om man sätter spärr på elpatronen vid -10, påverkar det då legionellaskyddet?
Skrivet av: Simon76
« skrivet: 08 december 2016, 06:52:05 »

Man kan även blockera eltillskottet ner till inställd temperatur.
Jag har ställt min på -10. Nu har jag 17kW pumpen, men det borde inte vara nån större skillnad.
Kör mitt varmvatten på eco 56 grader.
Skrivet av: Nukie
« skrivet: 07 december 2016, 20:23:50 »

Angående fråga 2 så gör min likadant om jag har varmvattnet inställt på "eco"-läge när det sjunker ner mot 0 grader. I ecoläget ligger den och snålkör för att spara energi och får då inte upp temperaturen utan eltillskott. Jag brukar slå över till "alltid på" under vintermånaderna så kör den full fart när den värmer varmvatten - slipper då eltillskott.
Skrivet av: Ricke77
« skrivet: 07 december 2016, 13:41:30 »

Tackar! Då gäller det att försöka hitta rätt värde på rumspåverkan för bästa komfort.
Gällande varmvattnet så är det satt på 63 grader i ECO-läge och det lägsta värdet är satt till 45 grader. Igår när den började värma varmvatten så var tempen nere på 55 grader. Kan det vara så att den även ville värma huset och ville påskynda varmvattenproduktionen?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 07 december 2016, 12:13:22 »

1: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=55075.msg573207#msg573207

2: Det kan bero på tre saker: Antingen har du för hög varmvattentemp inställd så kompressorn stannar och elpatronen tar vid. Eller så hade du tappat mycket vatten så att det tog för lång tid för kompressorn att komma upp i rätt temp. Då går elpatronen in och hjälper till. Eller så gjorde den en legionellakörning just då.

3: Jag har kollat igenom manualen för AirModule, men det verkar bara som att man kan ställa in ändpunkterna för värmekurvan.
Skrivet av: Ricke77
« skrivet: 07 december 2016, 11:33:09 »

Hej!
Har haft min IVT AirX 130 i drift i 2 veckor nu och har lite funderingar…

1. Vad innebär rumsinflytande och hur påverkar det driften?
Har en innegivare pga braskamin och ett inte allt för bra isolerat hus. När jag efter att första gången eldat i kaminen så upptäckte jag att pumpen fortsatte att skicka ut värme trots att rumsgivaren visade 3 grader över inställd rumstemperatur. Gick då in i inställningarna och såg att rumsinflytande stod på ”1”. Den kan ställas från 1-10. Jag ställde in den på ”5” och pumpen varvade genast ner och ströp värmen. Det jag undrar är lite vad värdet innebär och vad det bästa värdet kan vara? Hur ska man tänka när man justerar det värdet?

2. Eltillskott vid -2
Upptäckte igår att den drog igång eltillskott under någon halvtimme när den värmde varmvatten. Det var -2 grader ute och förvisso hög luftfuktighet så den isade igen snabbt men tänker att pumpen lätt ska klara -20 så varför eltillskott vid -2?

3. Justering av värmekurva
När man går in för att justera värmekurva så finns där 2 värden som går att justera. Det ena är max framledning och det andra är pumptemp. Framledning står på max 75 och pumptemp står på max 50. När dessa justeras så ändrar sig kurvan över hela spannet. Hur knäcker man kurvan vid typ 0 grader?

Hoppas Ni förstår mina novisa frågor. Eldade pellets förut och det var bara en justering på innetempen (shunten) sen blev det varmt. Nu är det lite mer avancerat om man så säger och en helt annan tröghet…

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!