Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varför laddas inte alltid varmvattnet?  (läst 1208 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jjjc

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Varför laddas inte alltid varmvattnet?
« skrivet: 22 oktober 2008, 16:35:00 »
Min Fighter 1235-8 beter sig ganska korkat emellanåt. Fastän varmvattnet är 10 grader ifrån sitt börvärde så avslutar inte pumpen en körning som har startats mot värmesystemet med att ladda varmvattnet. Detta leder till onödigt många pumpstarter. Går det att tvinga pumpen att alltid köra varmvattnet efter en körning mot radiatorerna?

Ett exempel:
Pumpen startar vid gradminuter -160. Pumpen stannar vid gradminuter 0. Varmvattnet håller 44 grader och är satt att starta vid 42. Nu tycker jag pumpen borde "passat på" att ladda varmvattnet till 54 grader när kompressorn ändå var igång. Istället startar pumpen efter kanske 30 minuter när varmvatten gått under 42 grader. Är detta en miss i programvaran eller är det något jag missat?


Utloggad carambaa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varför laddas inte alltid varmvattnet?
« Svar #1 skrivet: 22 oktober 2008, 18:56:37 »
Hej!
Nu har jag inte stått och kollat min VP (1235-8) hela tiden, men jag har nog den uppfattningen att den ofta avslutar med att värma varmvattnet... tycker som du att det annars vore konstigt/osmart.
Nibe 1235-8 med UKV300 och 160m borrhål, uppvärd boyta ~200m2 (235 m3 med garage)installerad 09-2008. tidigare förbrukning olja 2,5 m3 och ved motsvarande 1 m3 olja.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Varför laddas inte alltid varmvattnet?
« Svar #2 skrivet: 22 oktober 2008, 19:54:13 »
Vid färdig värmning av radiatorvatten och mindre än 2 grader saknas till start för vv laddning ska vv laddning starta. 
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad jjjc

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Varför laddas inte alltid varmvattnet?
« Svar #3 skrivet: 24 oktober 2008, 22:55:35 »
2 grader är alldeles för lite tycker jag. Varför inte alltid ladda varmvattnet? Finns det någon bra förklaring till att inte göra det? Nu när det finns så många inställningsmöjligheter i pumpen undrar varför denna parameter inte går att ändra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varför laddas inte alltid varmvattnet?
« Svar #4 skrivet: 24 oktober 2008, 23:45:14 »
Vintertid ställer jag upp startvärdet för tappvarmvattenvärmning för att minimera starterna, och på sommaren ställer jag ned det.
Tar 1 minut, och innebär inga övriga problem.  ^-^
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!