Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: för mycket solvärme Vad göra ? fler tankar eller kompaktkollektorlager  (läst 6789 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
Hej Alla

Long story ; har nu "för mycket " solvärme som mina tankar inte kan ta hand om.  FrÃ¥n början 12 m2 som skadades av pottaska som entreprenören envisades att fylla systemet med. Efter div juridiska turer pÃ¥ nÃ¥gra Ã¥r sÃ¥ ersatte försäkringsbolaget det gamla systemet med 12 m2 nya.
 Tankarna behölls. Jag har nu bytt 2 paneler hjälpligt lagat andra och kör över Värmevxl som förvärmning till det nya systemet. Växlaren ocksÃ¥ den fördelen att systemet är lätt att ta bort  om det börjar läcka igen vilket är troligt. Just nu fÃ¥r jag  använda kylning nattetid för att undvika kokning nästa dag.

Jag  kan tänka mig bygga pÃ¥ med ytterligare en lagringstank men alla tankarna kommer att vara mkt varma efter dagar av solsken och koka ändÃ¥.
har partiell förÃ¥ngning men vill inte använda den tekniken hela tiden  bara för att det är sol  i 2 dagar i rad....

Har dragit rör för frikyla så att jag har tagit bort möjligheten att dumpa värme i bergvärmehålet.

 Ã„r det nÃ¥n mer än Sobris som har provat ett stort oisolerat marklager ?
 jag funderade pÃ¥ 50-100m3 lera pÃ¥ 4 m djup som körs parallellt mot VP för att minska risken för att högtrycks pressostaten slÃ¥r ut.  Tänk pÃ¥ hamburgare med bröd: Laddas av solen i mitten och värme tas ut av ett "slinky"- system med parallellkopplade kollektorer ovan under.

hur man gör kompakt kollektorer följ länken !
http://www.swedgeo.se/upload/Publikationer/Varia/pdf/SGI-V556.pdf
Mitt hål är lite kort för min pump fn.
Just nu klarar jag mig ifrån alltför mycket kokning genom att köra systemet suboptimalt men tänkte tappa ner det gamla systemet u sommaren.
« Senast ändrad: 14 juni 2014, 15:44:20 av Hastings »
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Är du säker på att det blir så varmt att det börjar koka panelerna brukar ju ge mindre effekt vid högre temp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
Japp!
Tidigare lät jag tankarna värmas till 96C  dÃ¥ fick jag problem med 1,5 bars övertrycksventilen s om öpnade i det "vanliga  värmesystemet" och därmed luft i radiatorerna. nu fÃ¥r tankarna bli 90C  och jag kyler till 70C under natten. SÃ¥ vid 90C stannar mina cirkpumpar och tempen pÃ¥ taket blir dÃ¥ 135C.  Anläggningen gÃ¥r sedan inte att sätta igÃ¥ng förrän sent pÃ¥ EM, trycket ökar ochsÃ¥ frÃ¥n 2- till 6 bar (ska sätta dit ännu större expansionskärl) allt typiskt för kokning.

Så frågan är om jag ska fortsättalåta energin försvinna nattetid eller försöka lagra på nåt vis.Den här sommaren är väl förlorad.
 Jag och Sobris har diskuterat ett lager som skulle ge ökad brinetemp en bit in pÃ¥ hösten och sen fungera som markkollektor. Kanske kan man köra  ett biflöde ifrÃ¥n lagret som kan bli 20-30 C som är för varmt att docka till vp utan shuntstyrning och spädning med kallt brine ifrÃ¥n borran. En badtunna blir nog väl het men en pool kan jag tänka mig...
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Även om det är ett problem sÃ¥ är det ju ett ganska bra problem att ha för mycket gratis energi  tummenupp Har du räknat vad ett marklager kommer att kosta ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
kanske 60000 kr ?
Rapporten sid 47  har en beräkning pÃ¥ pris som är svÃ¥r att översätta till ett lager som maximalt blir  4 m brett  4-5 m djupt och 8 m lÃ¥ngt  eftersom tomten ser ut sÃ¥ ( cirkulärt skulle ju vara bättre för lagring)  i en volym av 120 M3.
 Om man räknar pÃ¥ 3 lager med värmeladding i mitten a la hamburgare och tre parallellkopplade 1,2 m breda slinky i varje lager och det enl rapporten gÃ¥r det  8 m slang per löpmeter ger det en slanglängd pÃ¥  576 m!!!
192 m för att avge värme ifrån solen och 384 m för att ta upp till värmepumpen . Kanske skulle ett hälften så stort fungera ...
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
Stenmjölslager är etablerat och används titta på det.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Orkade inte läsa rapporten nu men ska göra det senare. Går det inte gräva ner vanlig jordvärme där du dumpar överskottet från solen och kör frikylan via borran och till hösten när du slutar kyla huset kan du öppna upp både borran och jordvärmen så att båda används till vp. Att gräva ner slang bör inte bli så dyrt men vet inte hur bra värmen lagras i vanlig jord men gissar att det inte blir så grymt många kwh du har över per sommar ändå.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
I väntan på en bra lagringsmöjlighet kan du ju alltid täcka över en del av kollektorytan nu när solen är som skarpast.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4400
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
Hela systemet verkar vara lite feldimensionerad.

Tyskarna har ofta sådana problem ... att dom har för mycket solvärme. De brukar ofta "kyla" tankarna på natten, dvs att man kör cirkulationspumpen för att pumpa upp varmt vatten från tanken till solfångarna på nätterna.

Visst finns det även andra möjligheter, men man ska ju fundera på vad det kostar att bygga om hela systemet ...

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
I väntan på en bra lagringsmöjlighet kan du ju alltid täcka över en del av kollektorytan nu när solen är som skarpast.

Jag har nu byggt om sÃ¥ att jag kan tappa ner 12 M2  mitt i sommaren och köra 24 M2 vÃ¥r+höst

Hela systemet verkar vara lite feldimensionerad.

Tyskarna har ofta sådana problem ... att dom har för mycket solvärme. De brukar ofta "kyla" tankarna på natten, dvs att man kör cirkulationspumpen för att pumpa upp varmt vatten från tanken till solfångarna på nätterna.

Visst finns det även andra möjligheter, men man ska ju fundera på vad det kostar att bygga om hela systemet ...

Systemet är inte alls dimensionerat,,,, det projekterades av ett av Sveriges minst kompetenta företag som nu märkligt nog har gått i konkurs.....

Eftersom det var korrosionsskadat av pottaska byttes systemet ut men tankarna behölls(korkat). Det tidigare underdimensionerade 15mm och 22 m lÃ¥nga rördragningen byttes ut mot 22 och pÃ¥ vissa ställen 28 mm och vips fick jag ner en väldans massa mer värme . Sobris är pÃ¥ forumet hjälpte till med dimensionering och styrning. Här sÃ¥g vi till att  rör längder var lika i grupper om 3 seriekopplade paneler  som sedan parallellkopplades . Styrningen har nattkylning som har gÃ¥tt flitigt i sommar. Att jag sen köpt till flera paneler och satt i gÃ¥ng den skadade delen över en värmeväxlare som jag hade över har lett till ännu mer överskott.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Nya Solfångare

  • Gäst
Nya Solfångare
SV: för mycket solvärme Vad göra ? fler tankar eller kompaktkollektorlager
« Svar #12 skrivet: 16 oktober 2014, 17:32:47 »
Hej,

har samma problem med för mycket solvärme på sommaren.
Min tank på 500 liter blir snabbt 90 grader. Tänkte komplettera med 1 eller 2 500-liters tankar (endast acc-tankar) till men funderar på hur man fixar cirkulationen mellan dessa och huvudtanken. Jag förstår att man kopplar topp till topp och botten till botten men ibland ska man ju köra åt ena hållet och ibland åt andra beroende på vilken tank som är varmast (VV och husvärme tas endast från huvudtanken). Det finns väl ingen pump som man helt enkelt kan reversera ?? måste man ha 2 pumpar med tillhörande backventiler som går växelvis ??

Någon som kan förklara hur man gör/kopplar.

Hälsningar

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
Har läst ditt inlägg . 1000 liter till kan säkert hjälpa . vet dock inte om systemet blir bra med självcirk mellan tankarna eller om det ska ha en pump. Generellt vill man ju bevara skickningen
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad emwgrni

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 278
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Atlas1302ELC
Om du har plats köp någon begagnad slavtank på blocket.
Har själv 12,5m2 til 1500liter, skulle behöva lite mer solfångare;-)
Värmer 190m2 golvyta 1 1/2planshus, i Halland.
Baxi Solo Innova 50kW mot 5,2m3 tank(ar) i uthus
Hembyggd kulvert till boningshus.
Kulvert till Verkstad/Frd, ca 90m2 som värms till 12Grader
Lesol 22,5m2 solfångare.
Sunlogger 2020
Hemsida till loggern http://www.e-logger.se/pub?W99BBR73&p=1
Solceller 51st 250W Monokristalina från Renesola, omriktare KostalPiko12

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 152
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!