Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Diplomat 8  (läst 4092 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Isbjörnsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Njurunda
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Thermia Diplomat 8
« skrivet: 12 juni 2016, 14:05:07 »
Hej. Efter motorskyddet löst ut,ställde teknikern upp skyddet,så nu löser den inte ut.Han tror att det är något mekaniskt fel i kompressorn,som gör att den går tungt.Copeland scroll zh21k4e-tfd 524.Men,hur är man säker på,att det är kompressorn.?En ny i Tyskland kostar 8006 kr+ frakt.Leverantören här vill ha 13000 kr + mont. Tot.över 20000 kr.Så nu gäller det att hitta någon,som vill montera en ny kompressor.Att ha extra försäkring 10-15 år,blir ju lika dyrt,som en ny kompressor.Min kompressor är ca. 11 år.Det finns många experter här,tacksam för svar.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Thermia Diplomat 8
« Svar #1 skrivet: 12 juni 2016, 17:17:38 »
Motorskyddet skall lösa ut om det t.ex. går en huvudsäkring.
Hade ni haft fel på någon huvudsäkring?
I så fall kanske han bara skruvade upp motorskyddet rent rutinmässigt (och felaktigt).
Att vilja sälja en ny kompressor till dig är vad han lever på.
Det är inte alls säkert att det är nåt fel på din kompressorn, normalt skall de hålla mycket längre än 11 år.

Det kan också finnas en glappkontakt, eller en dålig kontaktor i din värmepump, som gör att spänningen blir låg på en eller flera faser, även detta gör att strömförbrukningen ökar och motorskyddet kan lösa ut.
Att ta dit en elektriker som får felsöka kan vara en billig och bra åtgärd innan du byter kompressor.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Isbjörnsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Njurunda
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat 8
« Svar #2 skrivet: 12 juni 2016, 18:30:11 »
Tack för svar. Nej,det har inte varit någon säkring som gått.Dock bytte dom någon komponent innan."lågtryck löst" del.När han kollade,pratade han i telefon med Thermia,och då drog kompressorn mycket ström. Men,en elektriker blir det.Tack.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Diplomat 8
« Svar #3 skrivet: 12 juni 2016, 20:09:31 »
Troligen mjukstarten, byt den till att börja med innan du ger dig på ett dyrt kompressorbyte, precis som Rickard säger borde kompressorn gå många år till.

//snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad Isbjörnsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Njurunda
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat 8
« Svar #4 skrivet: 12 juni 2016, 20:50:36 »
Tack.
Det hela började med "lÃ¥gtryck löst". Dom bytte just mjukstartdelen,fungerade 4 veckor,dÃ¥ löste motorskyddet ut,3-4 gÃ¥nger. DÃ¥ konstaterades kompressorn dra mycket ström.Diagnos :kompressorn gÃ¥r tungt,ev .p.g.a.mekaniskt fel. Teknikern skruvade upp motorskyddet,och har inte löst ut sedan dess.Men min förra Thermia har gÃ¥tt nästan 30 Ã¥r,utan problem.SÃ¥ jag är tveksam..Tack och lov att detta forum finns.P.S. Värmepumpen fungerar nu,med motorskyddet uppskruvat,diagnosen är fortfarande  att kompressorn bör bytas. Vid sista besöket bytte killen den nya mjukstartdelen minns jag sÃ¥ det är bytt tvÃ¥ gÃ¥nger,men motorskyddet är fortfarande högt ställt.Jag fÃ¥r lÃ¥ta en elektriker Ã¥terställa det,och kolla kompressorns strömförbrukning.
« Senast ändrad: 12 juni 2016, 21:07:01 av Isbjörnsson »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Thermia Diplomat 8
« Svar #5 skrivet: 12 juni 2016, 21:23:53 »
GÃ¥r kompressorn "tungt", alltsÃ¥ förbrukar mycket el, ska det medföra att hetgastemperaturen blir onormalt hög. I princip all tillförd energi värmer köldmediet som passerar kompressorn. Mät temperaturen pÃ¥ röret ut frÃ¥n kompressorn när pumpen gör varmvatten. Jag har för mig att det inte finns nÃ¥gon visning av hetgastemperaturen pÃ¥ Thermiapumpar (inte pÃ¥ äldre sÃ¥dana i alla fall) men en elektronisk ugnstermometer fungerar bra. 

Hur hårt kompressorn får arbeta bestäms av mängden köldmedium som passerar kompressorn och kompressionsförhållandet. Sommartid med höga köldbärartemperaturer och åtföljande högre förångningstryck drar kompressorn mer el. Det kan vara därför problemet har kommit nu.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Thermia Diplomat 8
« Svar #6 skrivet: 12 juni 2016, 21:50:20 »
Vad jag förstår så kan man, i alla fall på min från 2005, läsa av hetgasen i den utökade menyn under värmepump - tryckrör.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Isbjörnsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Njurunda
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat 8
« Svar #7 skrivet: 12 juni 2016, 21:59:31 »
Hej.
Sista gången servicekillen var här,bytte han den nya mjukstartdelen en gång till,för säkerhets skull.Tänk om den nya delen han bytte var felande?Ingen som vet.Ingen test gjordes. Motorskyddet är högt ställt,fortfarande.Skall mäta utgående röret på kompressorn,bara jag skaffat en mätare.Men,det börjar luta åt,att kompressorn ändå inte behöver bytas.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Thermia Diplomat 8
« Svar #8 skrivet: 12 juni 2016, 23:55:24 »
Motorskyddet löste för mig några gånger, då var problemet en loppa på en av huvudsäkringarna, när kompressorn startade så sjönk spänningen till 80 volt på en av faserna, vilket resuterade i höga strömmar och utlöst motorskydd.
Det är alltså viktigt att mäta spänningen så nära kompressorn som möjligt när den är i drift för att utesluta glapp eller liknande i hela kedjan före kompressorn.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Thermia Diplomat 8
« Svar #9 skrivet: 13 juni 2016, 05:24:56 »
Skulle med kolla så att du inte har gasbrist.Låter tveksamt om man byter mjukstarten 2 gånger så misstänker att det inte var en kylkille som kollade på din pump.Tryckrörstempen kan du kolla om du går in i service menyn genom att hålla vänster och högerknapparna i 5 sekunder samtidigt.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Thermia Diplomat 8
« Svar #10 skrivet: 13 juni 2016, 07:21:30 »
Vad jag förstår så kan man, i alla fall på min från 2005, läsa av hetgasen i den utökade menyn under värmepump - tryckrör.
Min svåger har en Thermia och jag har bara tittat i standardmenyn på den utan att hitta någon hetgastemperatur. Pumpen är från 2004 så den finns nog i den utökade menyn.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Isbjörnsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Njurunda
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat 8
« Svar #11 skrivet: 31 juli 2016, 20:08:46 »
Har kört med diagnosen"fel på kompressorn" sedan 12 juni. Men nu löste motorskyddet ut igen. Så jag kopplade över till tillsatsvärmen,för varmvattnet. Men då blir kompressorn varm,ändå.Den borde ju inte beröras av detta.Jag får nog ringa installatörsfirman i morgon.pumpen är ju 12-13 år ändå. Men som lekman är det svårt att kunna bedöma. Min förra Thermia är 30 år,och går än,utan kompressorbyte.

Utloggad Isbjörnsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Njurunda
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat 8
« Svar #12 skrivet: 11 augusti 2016, 20:26:01 »
Har kört med kompressorn tills nu,men motorskyddet löste ut igen,kopplade då in elpatron för varmvatttnet,men då gick säkringen,16 amp. bytte säkringar 3 gånger,men i dag kom servicemannen,och sade,att kretskortet gav impulser till kompressorn att starta fast endast tillsatsvärmen var inkopplad.Så han lossade strömkablarna till kompressorn,så nu går pumpen enbart på tillsatsen. Men tidigare i sommar fick jag diagnosen kompressorn trasig,den drog mycke ström,gick tungt enl.servicemannen.Men,kan det vara kretskortet,som är boven,och inte kompressorn.Så att kompressorn fått fel impulser tidigare.Jag har väntat med kompressorbytet,tills semestrarna var över,men nu är jag tveksam. Tyvärr kan jag för lite i detta ämne.Tacksam för experthjälp.pump Thermia Diplomat 8, 13-14 år gammal.Enl killen som var här i dag,är det något fel på kretskortet.
« Senast ändrad: 11 augusti 2016, 20:37:13 av Isbjörnsson »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Thermia Diplomat 8
« Svar #13 skrivet: 11 augusti 2016, 21:26:49 »
Ett trasigt kretskort får inte kompressorn att dra mer ström, så är det konstaterat att kompressorn drar för mycket så är den skadad. Undantag är om kompressorn startar och stannar med bara några sekunder intervall, då är felet på styrningen och den löser även då på motorskyddet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Isbjörnsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Njurunda
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat 8
« Svar #14 skrivet: 12 augusti 2016, 21:06:15 »
Tack för svar. Nu får man fatta beslutet.Kompressorer är ju inte heller dom,några evighetsmaskiner.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!