Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nytt hus. Thermia Diplomat  (läst 11766 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Qwertan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nytt hus. Thermia Diplomat
« skrivet: 02 maj 2015, 20:58:42 »
Hej
Nu har jag äntligen köpt hus och därmet blivit med en Thermia Diplomat.
Jag är helt okunnig när det kommer till Värmepumpar och allt runtkomkring så därför ber jag er att kolla lite på de inställningar och värden som jag har på min Thermia.
Jag slänger upp lite bilder på hur det ser ut just nu.






Huset är ett enplans hus på ca 115kvm med 2 badrum med golvvärme (Tidigare ägaren var här idag och sa att det var ovnaligt kallt på badrumsgolven)

Tack på förhand.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nytt hus. Thermia Diplomat
« Svar #1 skrivet: 02 maj 2015, 21:06:06 »
Det ser helt ok ut (pumpen har stått stilla ett tag) men ta samma bilder när pumpen gått i ca en kvart för det säger lite mer.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Qwertan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt hus. Thermia Diplomat
« Svar #2 skrivet: 02 maj 2015, 21:18:05 »
Okej tack så mycket. Men här kommer nog detta forumets dummaste fråga någonsin: när kör pumpen igång? Är det någon viss tid eller efter man har använt varmvatten? Eller när tempen ute sjunker?

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Nytt hus. Thermia Diplomat
« Svar #3 skrivet: 02 maj 2015, 21:50:23 »
Den startar då integralen uppnår det värde som finns i servicemenyn. Kan vara -60 om det inte ändrats. Servicemenyn får du fram med att hålla inte vänsterpil en stund.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Qwertan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt hus. Thermia Diplomat
« Svar #4 skrivet: 02 maj 2015, 22:20:40 »
Såhär såg det ut nu när pumpen har gått i minst 15 min:



Vad är det som man bör hålla mest koll på?
Vad är integralen för värde egentligen?
« Senast ändrad: 02 maj 2015, 22:24:07 av Qwertan »

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Nytt hus. Thermia Diplomat
« Svar #5 skrivet: 02 maj 2015, 22:33:00 »
Du lyckades fånga den när den gjorde varmvatten :)
Ta en gång till när den gör husvärme (kranen inte syns i displayen).
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Nytt hus. Thermia Diplomat
« Svar #6 skrivet: 02 maj 2015, 22:41:28 »
Integralen ja... maskinen jobbar med börvärden för framledningstemperaturen, ju kallare det är ute ju högre framledningstemp vill den ha. Men den kör inte kompressorn (värme) hela tiden.
Om du tittar på din förra bild så står det framledning 27(28) i det fallet så har du en framledningstemp på 27C, men du behöver 28C för att klara värmen.
En gÃ¥ng per minut sÃ¥ jämförs det faktiska värdet med börvärdet och diffen summeras.  I det läge som bilden togs fÃ¥r du alltsÃ¥  -1 varje minut.
När maskin sedan gör värme så kommer (förhoppningsvis ) du få ett högre är än bör och integralen räknas mot 0 igen - väl uppe i 0 så stannar kompressorn.
I andra märken kan det heta gradminuter istället - jag tycker att det är ett bättre ord.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Qwertan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt hus. Thermia Diplomat
« Svar #7 skrivet: 04 maj 2015, 08:39:27 »
Såhär såg det ut igår när pumpen gick(?)




Allt ser fortfarande bra ut eller vad tycker ni?
Jag är lite orolig för att golvvärmen i det ena badrummet är väldigt knappt. Men det kanske inte har något med pumpen att göra.

såhär ser det iaf ut vid "lådan" för golvvärmen:


Allt står på MAX av vad jag kan tyda men det är ändå väldigt lite värme.
Kan någon även svara på vad ståltråden har för smart funktion?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nytt hus. Thermia Diplomat
« Svar #8 skrivet: 04 maj 2015, 08:59:52 »
Du skulle kunna sänka hastigheten på cirkulationspumparna ett snäpp och "ståltråden" är ett kapillärrör som är ihåligt och där trycket från "bulben" i rummet förs över till reglerdonet i "skåpet". Ju varmare det är i rummet dess högre är trycket och när trycket ökar stängs ventilen i skåpet. Det är, med tråd och allt, en termostat.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nytt hus. Thermia Diplomat
« Svar #9 skrivet: 04 maj 2015, 11:12:44 »
Att golvet i toaletten inte är så varmt beror nog på att vattnet inte är så varmt (Det behöver inte vara varmare för att hålla rummet/huset varmt).
Eller menar du att det blir kallt i luften?
Om du jämför andra golv med toalettgolvet, är golvet på toaletten kallare, eller vill du bara att det skall vara varmare än övriga golv (så vill man ofta ha det).

Om andra rum har varmare golv så kan det bero på golvbeläggningen, kanske gjuten sula med ingjuten golvvärme "hela vägen" i toaletten, och golvvärme ovanför sulan i andra rum?
Det skulle kunna ge lite högre golvtemp i andra rum än i toaletten.
Är det ingjuten golvvärme i alla rum borde inte temperaturen skilja speciellt mycket förutsatt att du får flöde i toalettslingan.

Men som sagt, det viktigaste är ju att det inte är luftkallt i rummet.

Kalla golv lär du få i hela huset nu när sommaren kommer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Qwertan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt hus. Thermia Diplomat
« Svar #10 skrivet: 04 maj 2015, 13:07:21 »
Att golvet i toaletten inte är så varmt beror nog på att vattnet inte är så varmt (Det behöver inte vara varmare för att hålla rummet/huset varmt).
Eller menar du att det blir kallt i luften?
Om du jämför andra golv med toalettgolvet, är golvet på toaletten kallare, eller vill du bara att det skall vara varmare än övriga golv (så vill man ofta ha det).

Om andra rum har varmare golv så kan det bero på golvbeläggningen, kanske gjuten sula med ingjuten golvvärme "hela vägen" i toaletten, och golvvärme ovanför sulan i andra rum?
Det skulle kunna ge lite högre golvtemp i andra rum än i toaletten.
Är det ingjuten golvvärme i alla rum borde inte temperaturen skilja speciellt mycket förutsatt att du får flöde i toalettslingan.

Men som sagt, det viktigaste är ju att det inte är luftkallt i rummet.

Kalla golv lär du få i hela huset nu när sommaren kommer.

Tempen i badrumet (luften) är bra tycker jag nog. Däremot vill jag ha det varmare på golvet.
I det andra badrummet är det bra temperatur på golvet men där sitter det ett Ebeco (tror inte att det är samma fabrikat i andra badrummet) reglage där jag bara behöver höja eller sänka för att få rätt temp på golvet.
Så det känns som om något har hänt med golvvärmen i det "stora" badrumet.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nytt hus. Thermia Diplomat
« Svar #11 skrivet: 04 maj 2015, 13:18:48 »
Eftersom el golvvärmen (Ebeco) inte fungerar alldeles lika kommer du inte att få alldeles lika funktion på golvvärmen i dom olika rummen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Nytt hus. Thermia Diplomat
« Svar #12 skrivet: 04 maj 2015, 13:29:15 »
Den typen av termostat som finns på bilden, bör man inte ha till golvvärmesystem.

Det är en fördel om den är av typen on/off. Finns det en pump som snabbar upp flödet, så är det okej d.v.s. det vi ser på bilden endast är till för att mata in varmare vatten till ett cirkulerande krets i golvet.

Som det ser ut nu, så anser jag det är ett helt misslyckat golvvärmebygge, om/när det endast matas av värmepumpens cirkpump.

Utloggad Qwertan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt hus. Thermia Diplomat
« Svar #13 skrivet: 04 maj 2015, 14:00:14 »
Den typen av termostat som finns på bilden, bör man inte ha till golvvärmesystem.

Det är en fördel om den är av typen on/off. Finns det en pump som snabbar upp flödet, så är det okej d.v.s. det vi ser på bilden endast är till för att mata in varmare vatten till ett cirkulerande krets i golvet.

Som det ser ut nu, så anser jag det är ett helt misslyckat golvvärmebygge, om/när det endast matas av värmepumpens cirkpump.

Aj! det var inget roligt svar men tack iallafall för inputen.

Förra ägaren var som sagt hemma hos oss i helgen och sa att han tyckte det kändes kallt på golvet och sa att jag skulle vrida upp reglagen i "lådan" (bilden) i badrummet. Han visade även hur rören var dragna direkt från pumpen till badrumet och sedan går vidare till radiatorerna och sedan tillbaka till pumpen.
Han pratade även om att vid denna årstiden kan det vara lite struligt med temperaturerna då utetempen växlar ganska kraftigt såhär års. Jag vet inte om detta kan stämma men det vet säkert ni. (som sagt jag är så mycket nybörjare som man kan bli men jag vill gärna lära mig.)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nytt hus. Thermia Diplomat
« Svar #14 skrivet: 04 maj 2015, 16:41:57 »
Elgolvvärmen (Ebeco) har troligen en termostat placerad i golvet, så där ställer du in golvtemperatur, inte rumstemperatur. (Gissar)

Vattenburna golvvärmen BLIR kall på sommaren, det säger sig självt, det är omöjligt att komma ifrån, bara vänja sig.
Att det blir kallt på golvet beror på att huset inte har något värmebehov, och att värmepumpen inte producerar någon värme.
Även om du lyckats fånga en värmeproduktion på bild, så är det bara några få starter med kort gångtid/dag redan denna årstid, om några veckor kommer värmepumpen enbart starta för att producera tappvarmvatten, och då blir golvet så kallt som moder natur ser till att det blir.

Om man vill ha varma golv på toaletten så är det alltså el-golvvärme som gäller.
Eller att man sätter in en arbetstank som värmepumpen får arbeta emot, så att det alltid finns en viss lite större vattenvolym som man kan hålla ca 28 grader varm, och sedan bara värma toalettgolvet med det vattnet.
Utan arbetstank kommer varje försök att värma ett enda litet golv att resultera i väldigt många kompressorstart/stopp varje dygn, något som de flesta verkar anse påverka livslängd och verkningsgrad på anläggningen negativt.

Jag vet inte om jag håller med Lexus riktigt när det gäller konstruktionen av termostater till badrummet (Förklara gärna vad som skulle vara problemet), det där fungerar säkert bra så länge värmepumpen behöver värma huset.
Men som sagt, ju varmare det blir ute desto kallare golv kommer ni att få, just för att värmepumpen inte producerar värme i samma omfattning som när det är kallt ute.

Som jag ser det finns en maxbegränsartermostat och en termostat som reglerar temperaturen i rummet (eller golvet).
Med båda på max kommer allt flöde att gå genom slingan.

Jag gissar att slingan till golvvärmen i toan är en egen krets på fördelaren, inte som Qwertan beskriver det att det ligger i serie med radiatorerna.
Visst, en termostat påverkar systemflödet, så det är ju inte optimalt, men en enda slinga med 3 liters flöde/minut gör ingen större skillnad i det stora hela.
« Senast ändrad: 04 maj 2015, 16:45:14 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!