Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Aerostaffan
« skrivet: 16 november 2009, 16:13:52 »

Har ingen rumsgivare, bara termostater på elementen.
Skrivet av: Apan
« skrivet: 16 november 2009, 11:32:52 »

Hur regleras temp inne? Är det via rumsgivare? Låna eller om du har IR termometer, annars finns det anliggningstermometer med fjäder mot röret.

/A.
Skrivet av: larryd
« skrivet: 16 november 2009, 11:06:12 »

Ja....

du slipper vrida shunten manuellt och ställa om elementen om du har utegivare (reglersystem)

-Ja, LV värmer varmvattnet oxå. Det ingår i mina "vrålgissade" siffror.

-Ja, i dockningsalternativen måste du ha en separat VVB för att eftervärma varmvattnet några grader. Ingår i siffrorna.
Skrivet av: Aerostaffan
« skrivet: 16 november 2009, 10:55:18 »

Ska försöka mäta efter shunten på nått sätt, ska bara klura ut hur. Kan även nämna att jag inte har någon utegivare heller om det har nån betydelse. Så ibland speciellt på vår och höst när det är varmt på eftermiddagen tex så får man ju springa runt och justera värmen på termostater och shunten. Detta borde man väl till viss del slippa med en utegivare?
Skrivet av: larryd
« skrivet: 16 november 2009, 09:54:13 »

Jag är rädd för...

att du efter tilläggsisoleringen kommer att få svårt att få lönsamhet i en komplett LV installation. Och som ace antar så har du kanske högtemp element som kan behöva litet högre framledningstemp.

Du borde försöka mäta tempen på in eller utgående vatten till elementen (efter shunten) + utetemp och visa här, så skall vi försöka hjälpa till. Det du mätte var panntempen.

Men, jag gissar att du behöver en 4.5 - 5 kW L/V:....

-En komplett högtemp L/V (typ Ecozon) 95.000 inst och klart
-Vanlig L/V typ CTC eller NIbe 80.000 inst och klart
-Dockning av Nibe eller CTC mot befintlig panna 65.000
-Dockning av Nibe, CTC mot bef, gör det själv 45 - 50.000kr

Räkna med att du eventuellt får byta några element för kanske 5000kr sammanlagt i de 3 sista alternativen. (Gissar bättre efter tempmätningen)

Vrålgissar att du kan spara 8-12000kr/år efter isoleringen. Räkna med att en LV håller i 8-10 år.

När du bestämt dig för prisnivå, så kan du tex använda den utmärkta offerttjänsten på forumet.
Skrivet av: Aerostaffan
« skrivet: 16 november 2009, 09:31:51 »

Ja radiatorerna är av den "tunna räfflade" modellen. Har ingen aning om framledningstemperaturen. Såg dock att panntemperaturen ligger på ca 80 grader är det lagom eller? Brukar värmepumpen klara av att värma varmvattnet också eller måste man stötta med el eller ha en separat vv-beredare?
Skrivet av: ace
« skrivet: 15 november 2009, 19:43:32 »

Med tanke på byggåret misstänker jag att du har ett sk högtemp-system.  dvs slimmade panelradiatorer mm
vad krävs för framledningstemperaturer när utetempen ligger runt nollan ??
tänk på att få värmepumpar lev över 50 ºC som max,när väl tempen behövs.
Daikin har en högtemp Alterma,och ecozon lämnar höga temperaturer.
priset kan klart bli attraktivare om man behåller bef panna....förlusterna brukar dock bli något högre om man inte gör 100% rätt.
Skrivet av: Aerostaffan
« skrivet: 15 november 2009, 19:18:36 »

Hej! Är ny här på forumet och har lite funderingar på att skaffa luft/vatten-värmepump.

Huset; Enplansvilla i siporex på ca 110m2 byggd 1969. Huset ligger i NV-skåne några kilometer från havet. Uppvärmningen sköts av en Nibe City el/olja-panna från 2005 med manuell shunt. Har bytt ut vissa av orginalfönsterna(tvåglas) mot treglasfönster och ska på sikt byta ut resterande fönster också. På vinden består isoleringen av 150mm glasull och ovanpå detta har vi sprutat ca 450mm vitull. När vi eldade med olja så gjorde vi av med knappt 2,5m3 olja på ett år, detta var innan tilläggsisoleringen på vinden gjordes. Har inte riktigt koll på hur mycket el som går åt nu när vi kör på el, har bara betalat och sett glad ut.....

Och nu till frågorna;
Hur stor effekt behöver värmepumpen vara på om jag byter till en komplett luft/vatten-anläggning?
Har funderat på om man ska behålla min bef panna då den bara är ca 5år gammal och borde ha mycket kvar att ge. Måste jag isåfall köpa en kraftigare utedel än om jag köper en komplett luft/vatten-anläggning?
Finns det några fördelar eller nackdelar med att docka en ny utedel mot min befintliga panna?


MVH/Staffan

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!