Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skall komplettera en underdimensionerad borra.  (läst 5884 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lokiz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Skall komplettera en underdimensionerad borra.
« skrivet: 06 augusti 2012, 01:19:43 »
Hallå Bröder o Systrar....... help

Har en borra som är för kort. FÃ¥r problem med att den fryser pÃ¥ senvintern med klämda slangar som följd och utebliven cirkulation. Den är 150 meter ( men jag hade begärt 180m)  varav det är 24 meter foder. Skall nu komplettera med jordvärme som skall förläggas pÃ¥ en meters djup. Varför jag skriver är att jag skulle vilja ha rÃ¥d hur mÃ¥nga meter jordvärme Ni tror, gissar,uppskattar att jag skall lägga. Tomten har begränsningar och jag hade naturligtvis helst sluppit detta....:)   

Fakta: på senvintern har jag -4 in och -8 help ut. På ett år har jag haft c:a 8.000 starter och kompressorn har gått 2.450 timmar. När v-pumpen går drar den 2,8kWh. Skulle vilja komma till att den får in åtminstone +-0 . Förresten någon som har tips,erfarenhet,priser på entreprenörer som gräver jordvärme i Dalarna ( Falun,Borlänge kanske ). Har för avsikt att sätta den på returen från v-pumpen och i serie med borran. Har köpt en ny c-pump för köldbärarsidan som är betydligt starkare än originalet.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: Skall komplettera en underdimensionerad borra.
« Svar #1 skrivet: 06 augusti 2012, 02:00:54 »
Det skiljer sig rätt mycket i vad du har för jord i marken.

Men ju mer ju bättre! Gräv nej så mycket du får plats med / har råd.

Behöver du verkligen starkare cp? Vad har du för vp? Dom flesta klara väl rätt lång slang?

Dom som borrade får borra ett till hål?!
För du hade beställt 180 meter och fick bara 150 meter så vet du ju vem som ska betala för nedgrävning av slangen / borrning av nytt hål :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Skall komplettera en underdimensionerad borra.
« Svar #2 skrivet: 06 augusti 2012, 06:00:06 »
De flesta tillverkarna rekommenderar max 400 meter kollektor i en slinga.
Jag kör själv med 500 meter, och ligger på gränsen vad gäller flöde/deltaT (runt dt 5 grader).
Det mest bekymmersamma för dig torde vara om den nuvarande kollektorn har pressats ihop så mycket att du får för dåligt flöde redan utan att förlänga slingan...
Om jag vore i dina kläder skulle jag nog i vart fall prova trycksätta nuvarande slinga till maxtryck (6 bar?) för att om möjligt pressa ut eventuella deformeringar som kan finnas innan jag kopplade ihop med en ny slinga.

Sett till maximal längd på kollektorn, i en slinga, så skulle jag rekommendera att du kompletterar med ca 150 meter i serie (ger dig i runda slängar 2-2.5 kW från marken), bäst effekt på borrhålet torde du få om du sätter markslingan före bergkollektorn, på så sätt får marken ta hand om den lägsta temperaturen, du tar ut maximal effekt från marken (som återladdas av solen varje sommar) och berget får "toppa upp".
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Skall komplettera en underdimensionerad borra.
« Svar #3 skrivet: 06 augusti 2012, 08:04:57 »
Det finns några alternativ:
En frånluftsmodul (FLM, VBX, VENT, kärt barn har många namn) kan hjälpa till att avlasta och återladda borran.
Om det finns plats för 300 m jordvärme (ca 450 m2) så kan du lägga denna parallellt med borran, ju mer slangen i borran trycks ihop, ju mer belastas jordvärmeslingan.
« Senast ändrad: 06 augusti 2012, 08:06:56 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Skall komplettera en underdimensionerad borra.
« Svar #4 skrivet: 06 augusti 2012, 09:23:54 »
Det står inget om vad det är för effekt på pumpen, det hade varit en värdefull upplysning. 2,8 kW elförbrukning borde betyda 10-11 kW. Med tanke på att värmepumpen bara har gått 2450 timmar på ett år är den kraftig i förhållande till värmebehovet. I det här fallet är den dessutom för kraftig i förhållande till borrhålet. Det är inte mer än ca 130 meter aktivt borrhålsdjup omräknat till berg.

24 meter foderrör betyder att det är långt ner till berget och att det är vatten där borrhålet går genom jord/sand/lera med sämre värmeledningsförmåga än berg. Det betyder att det är där det fryser.

Jag tycker det låter som feldimensionering om man visste att berget fanns så långt ner. 180 meter hade inte räckt det heller. Hur gammal är installationen och hur resonerade man vid dimensioneringen?

För att komma till noll grader in behövs det nästan lika mycket borrhål till eller, som Carl föreslår, runt 300 meter markslinga. Är huset av äldre årgång räcker det inte med en frånluftsmodul.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Skall komplettera en underdimensionerad borra.
« Svar #5 skrivet: 06 augusti 2012, 09:48:18 »
Tycker 8000 starter på 1 år låter lite mycket och effekten på vp kommer att öka om du får upp tempen i borran vilket går att antal starter kommer att öka lite till. Det kan finnas möjligheter att justera in vp så att starterna minskar men är den redan injusterad är det mera vatten volym som gäller. Jag skulle försöka gräva ner lika mycket slang som du redan har och koppla in den paralellt med borran känns dumt att snåla med grävningen när det har varit problem med temperaturen i borran.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Skall komplettera en underdimensionerad borra.
« Svar #6 skrivet: 06 augusti 2012, 09:51:37 »
Ja, i princip vet vi ju inget alls om borran, i värsta fall är grundvattennivån låg, och bergarten sådan att värmeledningsförmågan är dålig.
För att ge ett SÄKERT råd så bör du dubblera kollektor, via en extra borra med samma djup, eller med lika mycket markkollektor.
Sen kan du genom att justera flödet individuellt på de två slingorna låta den nya kollektorn få lite mer flöde än den nu överbelastade borran.

Trådskaparen har så vitt jag kan förstå en äldre Nibe, och om den är överdimensionerad och gradminuterna är default (-60 gradminuter) så blir det extremt många start och stopp.
Om dessutom termostater stryper bort flöde kan man få till avsevärda förbättringar genom att öka värdet för gradminuter, värdet för tillskott, och dessutom öka värdet för VB diff VP, från default till kanske 17 grader.
Helt öppna termostater, och reglering av värmepumpens reglerdator kan ytterligare förbättra (minska) antalet starter, däremot påverkar det inte borrans temp alls, kanske kan det t.o.m bli sämre även om Oraklet påstår att en borra som utsätts för långa gångtider återhämtar sig bättre än en som utsätts för tätare, men korta gångtider, något som jag har väldigt svårt att förstå.
« Senast ändrad: 06 augusti 2012, 09:56:51 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Skall komplettera en underdimensionerad borra.
« Svar #7 skrivet: 06 augusti 2012, 17:02:51 »
....... Oraklet påstår att en borra som utsätts för långa gångtider återhämtar sig bättre än en som utsätts för tätare, men korta gångtider, något som jag har väldigt svårt att förstå.

Jag också.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Skall komplettera en underdimensionerad borra.
« Svar #8 skrivet: 06 augusti 2012, 21:01:21 »
Tur för er att det finns kurser ni kan gå för att lära er förstå .,;-
 tummenupp
Jag vet att det funkar och har precis föreslagit en sådan lösning på 540 kw

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Skall komplettera en underdimensionerad borra.
« Svar #9 skrivet: 07 augusti 2012, 06:52:31 »
Kan du på något övertygande vetenskapligt sätt bevisa att ditt påstående stämmer?
Teoretiskt sett finns det inte en chans att det skulle vara som du påstår, men det skulle vara intressant att se vad du stödjer ditt påstående på.

Att det kan gå mäta upp den typen av fenomen kanske inte är otroligt, men det beror troligen i så fall på mätfel som beror på trögheter i mätsystemet, inte på att berget kan överföra mer effekt om uttaget av energi sker intermittent.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Skall komplettera en underdimensionerad borra.
« Svar #10 skrivet: 07 augusti 2012, 13:31:07 »
Frågan är vad vi menar med "återhämtar sig bättre". Antag att man kör en pump med så korta gångtider att skillnaden mellan högsta och lägsta köldbärartemperatur är 2 grader och jämför med samma pump med så långa gångtider att skillnaden är 4 grader. Tiden för en återhämtning av temperaturen med en grad blir säkert kortare för pumpen med korta gångtider men det betyder bara en återhämtning med 25 % jämfört med 50 % för pumpen med korta gångtider. Att långa gångtider ger bättre återhämtning ser jag som en synvilla, att man ser temperaturen stiga snabbar utan att ta hänsyn till att temperaturökningen för fullständig återhämtning är större. Jag tycker att det är samma procentuella återhämtning som skall jämföras.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Skall komplettera en underdimensionerad borra.
« Svar #11 skrivet: 07 augusti 2012, 22:00:04 »
Rickard,egna faktiska mätningar. Kanske skulle du pröva att göra saker. Inte bara prata.

Koppla som ni vill, det blir säkert kalas.
 :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Skall komplettera en underdimensionerad borra.
« Svar #12 skrivet: 07 augusti 2012, 22:03:12 »
Hur det än är med gångtider och borrhålstempen lär väl skillnaden vara rätt liten antar jag.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Skall komplettera en underdimensionerad borra.
« Svar #13 skrivet: 07 augusti 2012, 22:11:25 »
Självklart är det marginella skillnader.
Det är ju bara en principsak, att plocka ut hög effekt under kort tid ur någon som helst fysikalisk process är aldrig effektivare än att ta ut en lägre effekt under längre tid.
Man behöver högre flöden, får större deltaT, och värmeöverföringsmotståndet i berg, slangar och värmeväxlare blir sämre vid höga effektuttag.
Att man kan mäta upp bättre effekter tror jag beror på mätfel, det som skulle vara intressant vore om någon fysiker/matematiker kunde räkna på det hela och presentera en modell över vad som händer.
Men som sagt, skillnaderna är troligen så små att det inte är mödan värt att räkna på det ens.

Snitttempen i borran avgörs ju enbart av energiuttaget och bergets värmeledningsförmåga, och har inget alls att göra med effektuttaget.
Högre effektuttag ger ovan nämnda nackdelar, och jag har därför svårt att se hur det skulle kunna vara effektivare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Skall komplettera en underdimensionerad borra.
« Svar #14 skrivet: 11 augusti 2012, 11:16:14 »
  Oraklet pÃ¥stÃ¥r att en borra som utsätts för lÃ¥nga gÃ¥ngtider Ã¥terhämtar sig bättre än en som utsätts för tätare, men korta gÃ¥ngtider, nÃ¥got som jag har väldigt svÃ¥rt att förstÃ¥.

Jag vet att jag läste om detta på energi och Miljötekniska föreningens hemsida för länge sedan http://www.siki.se , men alla dokument där är låsta nu och man måste vara medlem för att komma åt dom.
Någon som är medlem?

Det Oraklet antagligen talar om är att med en längre gångtid per körning (och stillestånd) så kyls brinen ned mer per körning och skillnaden mellan brinen och det omgivande berget blir högre, därmed ökar energivandringen vid stillestånd.
Uttaget ur berget blir inte linjär utan det uppstår en svängning som gynnar energivandring.
Principen är att det skulle vara bättre att ta ur tex. 6 KW under en halvtimma och få en halvtimma stillestånd än att ta ut 3KW kontinuerligt

Jag har ingen erfarenhet av om det funkar eller ej  dontknow
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!