Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Isolerad transportslang?  (läst 2347 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stonken

  • Gäst
Stonken
Isolerad transportslang?
« skrivet: 03 mars 2013, 20:29:29 »
Efter anmälning till ledningskollen så blir det att borra 4m från huset istället för 6m. I offerten ingår 2x6m isolerad transportslang, men nu bllir det ju bara 2x4m då.
Frågan är vad priset på denna slang är, är det någon mening att prata med borraren om detta eller är det struntpengar i sammanhanget?
Tänkte om man kunde få ett par meter bergborrning för de pengarna istället kanske?

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Isolerad transportslang?
« Svar #1 skrivet: 03 mars 2013, 20:33:28 »
Det låter väl som ett bra förslag. Det är verkligen inga stora pengar - men lite beroende på vad det är för slang kanske den kostar ungefär som borrningen per meter. Om det var han som skulle gräva också så kostar ju det också några kronor. Föreslå helt enkelt att han borrar lite extra för att han slipper 2 m anslutningssträcka. Så får han väl åtminstone borra så mycket han tycker att det är värt.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad SilverRadiator

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • TDS
SV: Isolerad transportslang?
« Svar #2 skrivet: 04 mars 2013, 11:58:52 »
Idén är bra , men tyvärr är det inga pengar i sammanhanget, 2m anslutnings slang får du knappt 1 borrmeter för, kanske ½ meter.
Självupplärd säljare inom bergvärme, golv och väggvärme.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Isolerad transportslang?
« Svar #3 skrivet: 04 mars 2013, 12:50:35 »
OK,
Kostar den isolerade (40-)slangen inte mer än 50 kr/m?
Kulvertslang brukar vara dyr, jag trodde den här hamnade nånstans i den klassen.

Egentligen är det väl samma med grävningen - den är inte gratis, men gräver man 4 m är det ju väldigt lite merarbete att gräva 2 till om man har grävare på plats. Så det är mer en fråga om hur man räknat och angivit priset ursprungligen. Men det kanske ändå inte ingick grävning i det här fallet.

Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad SilverRadiator

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • TDS
SV: Isolerad transportslang?
« Svar #4 skrivet: 04 mars 2013, 13:37:18 »
Kulvertslang är hyfsat dyra grejer, men det behövs bara när du skickar varmt vatten, då behövs bra isolering när temperaturskillnaden mellan marken och vattnet är hög. Men som slang för köldbäraren så använder man oftast en enklare isolering kallad "Blåslang". Den är inte speciellt dyr, och speciellt inte när borraren ändå måste gräva 4m när han är på plats. 2m mer eller mindre är ingen kostnad. Jag gissar att det max handlar om 100 kr/meter.

Det intressanta är om det inte går att borra där det är tänkt, utan det blir 8m till huset. Då faktureras du antagligen 300kr/meter för det är omständigt att gräva :)
Självupplärd säljare inom bergvärme, golv och väggvärme.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Isolerad transportslang?
« Svar #5 skrivet: 04 mars 2013, 14:03:31 »
Jo, det är just det, en meter extra är väldigt dyr medan en meter mindre är väldigt billig... :-)

I viss mån kan man förstå - men samtidigt så gäller det ju att använda rätt kalkylmetod också. En meter extra på ett borrhål är ju inte heller så dyr om man står där med riggen. Det är väl lite diesel, lite tid, lite slang och lite sprit. Men ganska lite av alltihopa.

Nåja, TS bör ändå föreslå detta med borrmeter som kompensation för utebliven anslutningssträcka. Sen är det ju så att om man har en beställning och kunden ändrar sig, så är det inget man heller behöver acceptera. Man kanske redan har kapat slang osv, och då är det ju lätt att inse att två slangstumpar på 2 m är tämligen värdelösa.

Jag tror dock att det går att få nån extra borrmeter här med lite tur!
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Stonken

  • Gäst
Stonken
SV: Isolerad transportslang?
« Svar #6 skrivet: 04 mars 2013, 14:09:54 »
Ok, låter som att det kan skapa mer irritation än meningsfull borrlängd.
Följdfrågan blir då, varför vill alla borrfirmor borra 6m från vägg? Vad är nackdelen för min del att den nu "bara" blir 4m?
Handlar det om risk för skador på fastighet eller något med temperaturer kring hålet?

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Isolerad transportslang?
« Svar #7 skrivet: 04 mars 2013, 14:26:23 »
För att borra Normbrunn 07, så är det väl minimum 4 m som gäller, och i offerter brukar det också vara den "i priset fritt ingående längden". Dock är det väl helt enkelt större risk för sättningar och skador ju närmare man borrar. Och är det en borrare som är certifierad och försäkrad osv, så är det väl han som får stå för kostnaderna som skadorna medför. Eller hans försäkring. Har han borrat 4 m från väggen antar jag att försäkringen gäller, men det är ändå förstås både tråkigt och besvärligt att reglera en skada.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Stonken

  • Gäst
Stonken
SV: Isolerad transportslang?
« Svar #8 skrivet: 04 mars 2013, 15:00:24 »
I alla de 5 offerter jag tagit in ingick 6m från vägg. Men om 4m är minimum och det är inom försäkringsavståndet så äre ju lugnt. Konstigt att de lägger dit 6m då...

Utloggad Fredrik V

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Isolerad transportslang?
« Svar #9 skrivet: 04 mars 2013, 21:25:01 »
Borrarna köper färdigisolerad slang på 6 meters längder därav ingår 6 meter antar jag..

/// Fredrik

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Isolerad transportslang?
« Svar #10 skrivet: 04 mars 2013, 22:44:57 »
Aha... Jag har fått offerter där det står att 4 m ingår, men det kan ju möjligtvis bero på att man tagit till så att det ska räcka från väggen upp till pumpen. Dvs att man inkluderat 6 m slang för att det verkligen ska funka med 4 m avstånd.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Conquest

  • Pensionerat Elektriker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LinderödsÃ¥sen. SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag fattar inget, förän jag provat själv.
    • Stig Hastrups hemsida.
SV: Isolerad transportslang?
« Svar #11 skrivet: 09 mars 2013, 01:43:07 »
En av mina kunder svarar på sådana frågor: 2 meter slang???
Små barn dör i Afrika -so what?
CTC 107 Polar 2013 + Norrahammar NG0 + El + Sol + Ack 750 l. med vvb-slinge + 50 liters efterberedare samt extra Ack 500 l.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!