Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med varmvatten - CTC 107  (läst 8052 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Problem med varmvatten - CTC 107
« Svar #30 skrivet: 30 april 2017, 13:08:59 »
Framledning på 39 från VP med 92rgC hetgastemp??
Ser ut som kass expansionsventil.
Antagningen därför deltat är så lågt oxå..
Den där kräver åtgärd snabbt...och det blir troligen dyrt!

Lågt delta beror oftast på för hög fart på laddpumpen.

Varför skulle låg hetgastemp vara ett problem? Vi vet inte ens vilken sorts EcoAir TS har, mer än att det är en 107. Min 107 PE har nästan aldrig mer än ca 90 grader i hetgas, har aldrig haft. Jag har frågat specifikt om detta och fått svaret att hetgasen inte behöver ligga mer än ca 40 grader över den temp man vill få ut ur VPn.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Problem med varmvatten - CTC 107
« Svar #31 skrivet: 30 april 2017, 13:30:42 »
Tvärt om!
Det är för hög tryckrörstemp/hetgastemp.
Med 39grC utgående temp bör kondenseringstrmpen ligga runt 41-43grC
En tryckgasöverhettning på över 100% är dåliga nyheter oavsett om det är R404A elle R407C
Kan bara vara brist,igenfrusen förångare, täppt torkfilter eller felaktig expventil.
Vi har renoverat mängder av dessa, och erfarenheten säger mig att det är den för ändamÃ¥let undermÃ¥liga  exp-ventilen CTC valde att montera i 9 av 10 fall
Vi bygger nästan alltid om dem med sporlan eller danfoss ventil.
Trots påpekande till enertech envisades man med att leverera orginalventilen som reservdel och försökte dölja det med att rekomendera byte av lågtryckspressostat och hetgasgivare (startar med dessa larm när ventilen börjar ge upp)
Av nÃ¥gon märklig anledning har nu enertech i det tysta ändrat sig och börjar leverera sporlan ventiler...  som vi monterat i 10Ã¥r  ;)
Lunk UmeÃ¥: tryckrörstempen speglar förhÃ¥llandet mellan kompressorarbete och flyttad energi, hög hetgastemp innebär endast mycket kompressorarbete och lite flyttad energi.  Det är inget att eftersträva.
« Senast ändrad: 30 april 2017, 14:30:48 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Problem med varmvatten - CTC 107
« Svar #32 skrivet: 01 maj 2017, 22:58:52 »
Se där lite erfarenhetsbaserad kunskap  tummenupp
Sånt ska man vara rädd om i denna tid
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Problem med varmvatten - CTC 107
« Svar #33 skrivet: 02 maj 2017, 07:44:37 »
Med 39grC utgående temp bör kondenseringstrmpen ligga runt 41-43grC
- - - tryckrörstempen speglar förhÃ¥llandet mellan kompressorarbete och flyttad energi, hög hetgastemp innebär endast mycket kompressorarbete och lite flyttad energi.  Det är inget att eftersträva.

Nånting får mig att ana att du pratar om nåt annat än det som CTC anger som hetgastemp.

Det är enkel fysik. Om vatten som strömmar genom en anordning ska värmas upp när det passerar ankrdningen så beror uppvärmningen på temperaturskillnaden och genomströmningshastigheten. Om det bara skilde 2 grader i temperatur mellan inkommande vatten och gasen som passerar kondensorn så skulle inte vattnet i praktiken inte hinna värmas alls.

EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Problem med varmvatten - CTC 107
« Svar #34 skrivet: 02 maj 2017, 12:05:46 »
Nånting får mig att ana att du pratar om nåt annat än det som CTC anger som hetgastemp.

Det är enkel fysik. Om vatten som strömmar genom en anordning ska värmas upp när det passerar ankrdningen så beror uppvärmningen på temperaturskillnaden och genomströmningshastigheten. Om det bara skilde 2 grader i temperatur mellan inkommande vatten och gasen som passerar kondensorn så skulle inte vattnet i praktiken inte hinna värmas alls.
Jo, vi pratar samma.
Fullt rimliga värden vore tex:
D-t 73grC,    C-t 42grC,    L-t 39grC / W-in 33grC,     W-out 39grC
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Problem med varmvatten - CTC 107
« Svar #35 skrivet: 02 maj 2017, 13:20:34 »
... och då stämmer det eftersom det CTC anger som hetgastemp uppenbarligen är det du kallar D-t
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!