Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Service pÃ¥ 10 Ã¥r gammal EcoAir 107  (läst 7653 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ernelli

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Service på 10 år gammal EcoAir 107
« Svar #15 skrivet: 11 mars 2017, 11:55:10 »
För övrigt har jag bara spärrat kompressorn, så pannan jobbar inte optimalt. Jag antar att jag måste ändra driftsläge till EcoEl. Men jag vill inte att den ska slå av laddpumpen som cirkulerar mellan nedre pannan och värmepumpen pga frysrisken.

Går laddpumpen konstant på EcoEl V1 med EcoAir 107 (V1/V2?)?, i så fall bör jag kanske ändra driftsläge till EcoEl och få jämnare temperatur i pannan, eftersom den inte kör nedre patron alls just nu. Nu är det returen från radiatorerna som värmer nedre pannan.

Utloggad ernelli

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Service på 10 år gammal EcoAir 107
« Svar #16 skrivet: 12 mars 2017, 13:52:09 »
Ok kollade kopplingschemat på EcoEl, laddpumpen är hårt ansluten till nätspänning så den går kontinuerligt.

Jag ställte in typinställningen till EcoEl så nu kör den med nedre elpatron, varpå pannan arbetar bättre som ren elpanna.

Nu blir det till att ringa runt kylfirmor för att få ett alternativt prisförslag på läcksökning/reparation. Tips på bra firmor i norra storstockholm mottages gärna via PM.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Service på 10 år gammal EcoAir 107
« Svar #17 skrivet: 26 mars 2017, 01:29:08 »
varför vill han byta hetgasrör? läcker det? Man bheöver inte byta ett rör för att fylla gas.  Jag jobbar som värmepumps/kyltekniker och vi byter gas i mÃ¥nga maskiner där det varit kylnissar och pyst gas. Hetgasgivaren är vanlig sjuka pÃ¥ den och den kan du byta själv, . Kontakta mig kan du fÃ¥ köpa en.
Stäng strömmen skruva  bort luckan pÃ¥ elektroniklÃ¥dan  och lossa givaren, ta bort stripsen ur hetgasrörets dykrör ( sitter utanpÃ¥  och inget ingrepp i köldmedia) därefter  sätter du dit ny givare, stripsar och skruvar fast givaren i plinten,  skruva pÃ¥ locket, starta värmepumpen, klart...
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Service på 10 år gammal EcoAir 107
« Svar #18 skrivet: 29 mars 2017, 09:29:46 »
Gör felvisande hetgasgivare att det börjar bubbla i synglaset?
Alltså, är det den som styr expansionsventilen?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Service på 10 år gammal EcoAir 107
« Svar #19 skrivet: 29 mars 2017, 18:00:33 »
Nej, hetgasgivaren har inget samband med expansionsventilen, i alla fall inte på äldre ecoair.
Den enda funktion jag vet för hetgasgivaren - förutom att upplysa om temperaturen ut från kompressorn - är att stänga av värmepumpen om det blir för varmt.

Expansionsventilen är en helt separat enhet med en egen bulb för regleringen. Många av de Honeywell TLEX expansionsventiler som sitter i EcoAir tror jag försämras efter 6-8 år av drift med tanke på hur många trådar som dyker upp här. Många servicefirmor säger defekt kompressor och så byter de allt, och sedan fungerar det bra. Betydligt dyrare service än nödvändigt, men kunden har oftast försäkring så det svider inte i plånboken.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Service på 10 år gammal EcoAir 107
« Svar #20 skrivet: 27 maj 2017, 10:13:52 »
Hej, nej jag svarade lite dÃ¥ligt där.   Det är expansionsventilen som gör att det börjar bubbla. Man märker oftast inte om det är gasbrist förrän man tappat ca 40-45 % av fyllningen. dÃ¥ sticker överhettning och hetgas, men det gör det ocksÃ¥ vid defekt expventil.  däremot sÃ¥ minskar underkylningen  mer vid gasbrist.  Fyllningen sticker i ventilen och dÃ¥ reglerar den inte   Ring ett företag som hÃ¥ller pÃ¥ med värmepumpar,  inte en kylfirma som hÃ¥ller pÃ¥ med kyla.  som ajg skrev i ett tidigare inlägg sÃ¥ byter vi gas pÃ¥ mÃ¥nga maskiner,  detta kostar 600 kr per kg gas samt den tid det tar, coh dÃ¥ pratar  vi 3 timmar. innan vi  byter gasen sÃ¥ trycker vi i kvävgas och kollar sÃ¥ maskinen är tät, innan vi tömmer ut gasen. LÃ¥ter den stÃ¥ 10-15 minuter och ser om trycker sjunker samt gör en läcksökning med sÃ¥pevatten, oftast är det scradernÃ¥larna som läcker och i gamla maskiner  pressostatanslutningarna ( danfoss dubbla)  Vi byer kompressor, expansinsventil och fyrvägare när vi reparerar gamla ctc maskiner,  och dÃ¥ är det inte originalkompressorer, detta kostar hos oss runt 30 och pÃ¥ det har du rot, dÃ¥ har du en  sÃ¥ gott som ny maskin som funkar i mÃ¥nga Ã¥r till. 
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!