Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Intressant Projekt  (läst 80290 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Intressant Projekt
« skrivet: 09 oktober 2010, 00:31:45 »
Hej
Jag heter Janne och jag har spenderat 500 timmar detta år på forumet för att lära mig om värmepumpar.

Nu är läget så att jag hade en kanonbra ide om hur man skulle kombinera en värmepump med solfångare, ja faktiskt så bra att en stor tillverkare av värmepumpar gav mig en chans och sponsrade mig med en pump som skall uppfylla kraven med mitt projekt. Jag har blivit sponsrad med en FLVP av känt märke för att värma min villa på 180m3. Jag nämner inga namn men det är inte CZ.

Varför blev jag då sponsrad?. Jo, för att jag har en helt egen idé om hur man skall utnyttja en VP. Jag har alltså fått en FLVP som jag tänker köra som Luft/Vatten VP med hjälp av solvärme.

Nu säger ni flesta att en FLVP är värdelös och duger inte till något utan elpatron men där säger jag att ni har fel. Vem säger att man måste dra futtiga 35l/s som BBR säger genom pumpen?

Nu kommer vi till det roliga, jag drar luften (200m3/h) ur källaren men när solen skiner så får jag 150m3/h från en luftsolfångare på 4m2. Den ger 60 grader ut när solen skiner, 25 grader när det är mulet.

Vad gör jag när det är 15 minus?

VVBn i pumpen värmer inte varmvatten utan är kopplad till ett vattenbatteri som värmer tilluften till pumpen så att när solen skiner så värmer VP acktanken och annars så får pumpen hela tiden 25 grader frånluft. Skiner solen så får pumpen 30 grader frånluft och ger enligt tillverkaren cop 4.

Jag tänker inte vara kaxig här utan bara reovisa mina erfarenheter.

Utan att berätta om tillverkare så pratar vi om 1kw kompressor.

Hoppas ni följer med.

/Janne
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Intressant Projekt
« Svar #1 skrivet: 09 oktober 2010, 01:06:31 »
Kul att du fått uppbackning med pump för din idé, men vad händer i förlängningen? Är idén något du kommer/kan sälja, eller är du nöjd med att få till ett eget system som fungerar bra?

oavsett så är det iaf. roligt att läsa om sådana här projekt, lycka till Thumbsup

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Intressant Projekt
« Svar #2 skrivet: 09 oktober 2010, 01:27:49 »
Iden är väl snarare något som tillverkaren har nytta av. Just nu är det bara jag som har nytta av det.

Det tråkiga är att ingen hittils har sett det goda av att kombinera solfångare/VP.

/Janne
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Intressant Projekt
« Svar #3 skrivet: 09 oktober 2010, 01:42:11 »
En sak till, Jag har aldrig rörmokat i hela mitt liv  :P , Det läckte lite men idag kan jag skruva allt pÃ¥ mitt värmesystem studs Jag var livrädd men nu vet jag var varennda droppe värmevatten rinner.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Intressant Projekt
« Svar #4 skrivet: 09 oktober 2010, 01:46:10 »
Några frågor här:

Var hämtar källaren sin tilluft om du suger ut 200 kubik i timmen därifrån, och tar du inte värme ifrån huset med den installationen?

Jag får din effekt till under 2kW med de siffror du anger,vad värmer du upp det med?


Slutligen säger du att VP värmer sin egen intagsluft.. vad är vitsen med det?
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Intressant Projekt
« Svar #5 skrivet: 09 oktober 2010, 01:54:51 »
Ja jag vet, man kan inte suga 200m3 ur källaren men..

Om man har en källare som kanske har lite radon, inte är inredd så kommer resten av luften att komma från ovanplan, dvs uppvärmd. Jag ser inget fel i att dra luften den vägen.

Edit: Att VP värmer sin egen tilluft kommer från acktank som solen värmt.

Jag visste att det skulle bli diskusion.
« Senast ändrad: 09 oktober 2010, 01:57:49 av TokJan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Intressant Projekt
« Svar #6 skrivet: 09 oktober 2010, 02:26:52 »
Toprunner> Prova en luftsolfångare, de ger en sån sjuk mängd värme även en molnig dag.

Jag svamlar inte här utan jag kommer att köra detta och ni kan bara hänga med.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Intressant Projekt
« Svar #7 skrivet: 09 oktober 2010, 07:36:54 »
Vad för luftsolfångare använder du, produktlänk?

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Intressant Projekt
« Svar #8 skrivet: 09 oktober 2010, 08:31:30 »
Produktlänk?

NÃ¥gon Solarventi fungerar inte i detta fall. Vi pratar om 200m3/h.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Intressant Projekt
« Svar #9 skrivet: 09 oktober 2010, 08:35:38 »
vad räknar du med att sänka frÃ¥nlufts tempen till ?   hur stort är ditt hus där du tänker dra 200m3 i timmen . kommer du ha det i grund flöde eller finns det även forceringar ,,
c-c
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Intressant Projekt
« Svar #10 skrivet: 09 oktober 2010, 08:36:13 »
Hur ser luftsolfångaren ut då?

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Intressant Projekt
« Svar #11 skrivet: 09 oktober 2010, 12:02:26 »
isolerad låda 180x210 med kanalplast. Höjer tempen ca50grader vid 200m3/h.

En liten rättning, jag tar förstås alltid luften utifrån om den inte är för kall. Alltså som en luft/vatten.

Värmedopingen är ett sätt att lagra solenergin från dagen och utnyttja den för att höja cop på natten.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Intressant Projekt
« Svar #12 skrivet: 09 oktober 2010, 16:14:01 »
Några frågor här:

Var hämtar källaren sin tilluft om du suger ut 200 kubik i timmen därifrån, och tar du inte värme ifrån huset med den installationen?

Jag får din effekt till under 2kW med de siffror du anger,vad värmer du upp det med?


Slutligen säger du att VP värmer sin egen intagsluft.. vad är vitsen med det?

Jag kommer givetvis att öka flödet till max dvs. 370-400m3/h när temperaturen så tillåter.
Styrdatorn prioriterar alltid uteluft och att ta inomhusluft är sista utväg när utetemp och doping inte räcker till.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Intressant Projekt
« Svar #13 skrivet: 11 oktober 2010, 11:06:15 »
Lådan sitter på södervägg, alltså 90gr lutning för vintersol.

Provkörde pumpen igår med fläkt på plint 4 och uteluft 4gr. Den gav då ca 1,8kw samt avfrostade 1gång på 4 timmar.

Man måste nog upp på max fläkt plint 10 när man drar uteluft. Problemet är att då låter pumpen som ett mindre kärnkraftverk (läs industrifläkt), faktiskt så mycket så man blir nervös.

/Janne
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Intressant Projekt
« Svar #14 skrivet: 11 oktober 2010, 11:42:33 »
Aha, men jag skulle kunna tänka mig en låda med stor yta på mitt tak, mot söder eftersom taket lutar norr-söder.
Också att på något sätt tillvarata all värme som hela plåt-taket tar åt sig från solen.
Med dubbel-plåt på sydsidan och luftkanaler kunde det nog bli bättre än en låda.
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!