Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur rengöra en radiator inuti?  (läst 20474 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MartinL72

  • Gäst
MartinL72
Hur rengöra en radiator inuti?
« skrivet: 05 december 2004, 22:13:53 »
Jag har nu fått trimmat in min värmepump, men märker att en radiator är iskall. Jag känner på röret c:a 1 meter bort från radiatorn och där kan jag känna värme. Jag har även lossat lite lätt på den mutter där framledningsvattnet kommer, och det finns ganska bra tryck där. Frågan är bara, hur går jag till väga för att "blåsa" rent inuti radiatorn. Måste jag tömma ur allt varmvatten ur värmesystemet, eller finns det något enklare sätt att fixa det hela?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Hur rengöra en radiator inuti?
« Svar #1 skrivet: 05 december 2004, 22:26:58 »
Var den varm tidigare??
vanligast är termostatventilen som kärvar. nålen i mitten känns då ofta lite slapp. dra den fram o tillbaka då brukar det lossna..
Sällan men inte unikt är att det blir stopp pga smuts/rostflagor mm.
Om du stänger att antal av dom fungerande får du högre tryck på den som är kinkig då kan det ev lossna.

jag renspolade mina lite i somras, bär ut dom sploa med en trädgårdsslang det kommer "bläck" i flera minuter. Ja om dom är gamla förstås. Men tror inte att du har ett sånt stopp.
Hör av dig så får vi veta ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Plumber

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
Re:Hur rengöra en radiator inuti?
« Svar #2 skrivet: 05 december 2004, 22:30:11 »
känns då ofta lite slapp. dra den fram o tillbaka då brukar det lossna..
Hör av dig så får vi veta ;)

Ehhhhh?  ;D ;)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Hur rengöra en radiator inuti?
« Svar #3 skrivet: 05 december 2004, 22:35:16 »
Ja om sätet sitter fast då kan ju stiftet ibland kännas lite slappt. Ingen distinkt retur om man trycker in det.


hhhmmmmm kanske förstod va du menade, idag känns hela jag slapp, fest igÃ¥r  ;D ;D
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

MartinL72

  • Gäst
MartinL72
Re:Hur rengöra en radiator inuti?
« Svar #4 skrivet: 06 december 2004, 10:46:59 »
Hej!

Det är inte en termostat, bara en vridkran av den gamla sorten. Men, jag skall tappa ur systemet och prova att spola med en vattenslang och se om det gör susen...

admin

  • Gäst
admin
Re:Hur rengöra en radiator inuti?
« Svar #5 skrivet: 06 december 2004, 11:26:25 »
Spola bara den radiatorn!

Spolar du hela systemet med högt flöde kan det släppa mycket skit som sätter sig i andra radiatorkoppel.

(tror jag...)

MartinL72

  • Gäst
MartinL72
Re:Hur rengöra en radiator inuti?
« Svar #6 skrivet: 07 december 2004, 09:26:03 »
Testade igår att spola rent i radiatorn, men det hjälpte inte för att få fart på den. Tror att det kan vara problem vid returen. Ser ut som det sitter någon slags retur där. Finns det oftast en ventil där som man bör/kan byta ut om den är täppt?

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Hur rengöra en radiator inuti?
« Svar #7 skrivet: 07 december 2004, 10:07:26 »
Spola bara den radiatorn!

Spolar du hela systemet med högt flöde kan det släppa mycket skit som sätter sig i andra radiatorkoppel.

(tror jag...)

I installationsanvisningen till vår pump stod att man skulle spola ur hela radiatorsystemet innan pumpen kopplades in. Detta för att undvika att skit skulle sätta igen kondensorn. Vår röris spolade inte ur. Han hade sett tillräckligt många igensatta system efter urspoling. Och jag är benägen att tro honom.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

MartinL72

  • Gäst
MartinL72
Re:Hur rengöra en radiator inuti?
« Svar #8 skrivet: 07 december 2004, 10:07:40 »
Har en till fundering angående detta. Om jag stryper en radiator helt, hur mycket "läcker" returen in i radiatorn, m.a.o. hur viktigt är det att alla radiator fungerar riktigt för att jag skall få bäst effektivitet i min uppvärmning om jag ändå känner att den värme jag får ut räcker?

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Hur rengöra en radiator inuti?
« Svar #9 skrivet: 07 december 2004, 10:15:04 »
Har en till fundering angående detta. Om jag stryper en radiator helt, hur mycket "läcker" returen in i radiatorn, m.a.o. hur viktigt är det att alla radiator fungerar riktigt för att jag skall få bäst effektivitet i min uppvärmning om jag ändå känner att den värme jag får ut räcker?

Eftersom du har ett tryckfall över radiatorn så tror jag knappast att det läcker från returen in i radiatorn.
 ;)
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Hur rengöra en radiator inuti?
« Svar #10 skrivet: 07 december 2004, 14:09:33 »
På returen har du väl ett returkoppel, en liten vinkel med en mutter på. Innanför har du avstängaren för returen. Använde du den igår?
Har rad. inte fúnkat tidigare kanske den kan va stängd, men det låter långsökt tycker jag...
Om då stänger alla utom den som krånglar kanske den får sånt tryck på sig så den startar!?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

MartinL72

  • Gäst
MartinL72
Re:Hur rengöra en radiator inuti?
« Svar #11 skrivet: 07 december 2004, 22:43:03 »
Att testa att stänga av alla utom radiatorn i fråga provade jag först, men det gav inget resultat. Jag körde systemet i c:a 1 timme med enbart den radiatorn, men det var inte någon förbättring. returtempen var väldigt låg, under 30 grader, så det måste vara stopp någonstans där. Kan jag skruva loss den lilla muttern som sitter nere på returen och mixtra med den lite?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Hur rengöra en radiator inuti?
« Svar #12 skrivet: 07 december 2004, 22:56:33 »
Det kan va styrpt där, men ta av muttern försiktigt hos mig saknades skruven helt innanför det blev lite halvpanik för att fÃ¥ den att  ta gäng  :o :o  riktiga skojare som varit där före mig!!
man du kan ju minska trycket lite innan du tar av locket.
Sen läcker det lite men ha en trasa i beredskap bara.

Den radiatorn har (hade) också oförklarligt dåligt flöde, det kan va därför dom tagit bort "strypskruven" men det hjälper inte det är fritt blås om man gängar upp den.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

MartinL72

  • Gäst
MartinL72
Re:Hur rengöra en radiator inuti?
« Svar #13 skrivet: 09 december 2004, 21:48:01 »
Nu har jag lossat på muttern. Det läckte säkert nån dl eller två, men inte så farligt (jag hade en hink under). Jag skruvade sedan ut skruven ett antal varv och såg hur vattenmängderna som läckte ut ökade. När jag skruvat den så långt jag vågat skruvade jag tillbaka muttern, men eftersom muttern är gängad åt samma håll som skruven så tror jag att skruven då skjuts tillbaka in igen. Nu efter c:a 1 timme är radiatorn fortfarande iskall.

Vad göra?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Hur rengöra en radiator inuti?
« Svar #14 skrivet: 09 december 2004, 21:55:17 »
Inge kul det där...  Du har väl kollat och dubbelkollat sÃ¥ det inte finns nÃ¥gra avstängare pÃ¥ stammen????

Ett förslag, men var försiktig...
tappa ur hela systemet kolla först om det är öppet just vid radiatorn på stig o retur, tex med en ståltråd.
har du avtappningen öppen då skulle du kunna spola via stig o retur. men kom ihåg 6 kg tryck ÄR för högt du kan bara "dutta" med kranen
Eller också använda lite tryckluft ( kör bara inte på nåt kraftigt) jag körde lite med tryckluft på 2 rad. som har lite dåligt flöde men inte blev det nåt bättre för det.

Är det kallt ska man inte mixtra med det här... ev frysrisker bör man undvika...

Plumber brukar veta  nÃ¥t bättre rÃ¥d ?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!