Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Hur maanga siiddoor har en tarning (svara med bostäver):
4 värmepumpar delade på två nördar blir: (siffra):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: tomtom
« skrivet: 01 december 2008, 20:18:39 »

Visar pannans givare högre värde än VP ut?

Kolla att givaren är ordentligt instucken i
växlaren i VP.
Mina visar ung samma, kan skilja ngn grad
åt ena el andra hållet.

Man kan ju alltid byta plats på givarna
i pannan för att kolla att dom visar ung
samma värde.

MVH
Skrivet av: Uddo
« skrivet: 01 december 2008, 09:17:56 »

Citera
Jag har upptäckt att de gånger pannan ska ta upp tempen till 55grader så slår den ifrån när den nått 52.
Efter ett tag kom jag på att det är när värmepumpens intemp är 48 som den slår av. Kommer jag då aldrig att få upp den i 55 grader ??

Jag kom att tänka på en annan sak.
 På min CTC så skiljer det nästan 3grader mellan vad CTC utrustningen visar för temperatur och vad jag läser av med separat (kalibrerad/krönt) insticksgivare. Dessutom skiljer det nästan alltid ca 1-2 grader "åt fel håll" mellan VP framl och acktank.
Så skulle det kunna vara så att en av givarna helt enkelt mäter fel?
Skrivet av: Dax
« skrivet: 30 november 2008, 10:43:17 »

Jag är nog beredd att hålla med ang skiktningen efter att ha varierat med laddpumpen. På läge 3 är deltat som sagt sämre men det verkar gå snabbare att nå börvärdet och längre tid mellan körningarna. På läge 1 var deltat kanon men körningen tog lång tid och pausen mellan körningarna kortare. ???

Ingen elpatron än, trots -3 i dyngstemp.
Dax.
Skrivet av: Uddo
« skrivet: 25 november 2008, 17:37:21 »

Hej
Mycket intressanta synpunkter, jag har också en fundering/erfarenhet kring skiktningen.

Min anläggning har varit i drift i princip ett år. I början med lägre flöde (II på pumpen) och högre delta och kopplingsdiff med avsikt att få en skiktning i tanken. Men jag tyckte inte det blev så bra.

Jag tror att en sak som hände var att eftersom både start och stopp initeras av givaren i nedre tanken var det endast ett "band" i mitten som värmdes upp. Detta gav ganska mycket start och stopp och sämre varmvatten. (det hade nog fungerat om stopp skett på returgivaren istället) 
 En annan var att shunten vid kyla är så gott som helt öppen vilket innebär stort flöde genom pannan (nedre) ca 1200 liter, flödet genom VP är nästan lika stort (knappt 1000). Vid frysrisk går ju VP c-pumpen kontinuerligt, denna kortslöt då mer eller mindre tanken, så så fort VP stoppade så pumpades relativt kallt vatten (i princip radiatorretur) in i tanken/pannan och därmed också ut på framledning, men det tog ganska lång tid innan givaren i tanken kände av den lägre temperaturen.

Jag upptäckte att med fullt flöde fås en ganska bra omrörning i tanken och temperaturen blir ganska jämn så jag kör nu i princip helt på CTC rekommendationen med maxhastighet(III) och kopplingsdiff 5 grader. Det verkar också som avgiven effekt blev jämnare i förhållande till utetemperaturen (effektkurvor finns i tidigare inlägg).

Jag har inga störrre problem med varmvattnet under sommardrift (14 grader) men annars måste jag ha elpatronen igång. Maskinen når 55 grader nästan ner till nollan, det är dock rätt onödigt för det vattnet spolas ju ut i radiator på nolltid.

 När det gäller avgiven effekt hade jag räknat med kanske 10% mer än databladet som är angivet vid 50 grader, men precis som någon nämnt i tråden har jag inte heller nått upp till de effketer som angivits. Dock tycker jag maskinen verkar ge ngt mer nu när den gått ett år, ca 5,9kW vid 0/43. Inkörd?

CTC räknade -6 som gräns för tillskott, jag själv -3. I praktiken var det i vintras 0 men nu i höst verkar det varit närmare -2. Men kanske beror det på större uppvärmning från övre delen pga det högre flödet.
 
mvh Uddo
Skrivet av: skuggan_pm
« skrivet: 24 november 2008, 08:59:01 »

Hej

Har nu slagit på elpatronen (3kW) ett knappt dygn. Utetemp -2 till -3. 20 kWh har gått på 18 timmar, utan att jag märkt nån synbar/märkbar effekt.  fiR:
Pumpen snurrar 24 timmar per dygn. Innetemp ligger fortfarande en grad lägre än inställt och max framledning verkar vara 42. VP IN-UT 39/43. Pannan 42(55), övre pannan 60. Frågan är vart den effekten tar vägen?

Skrivet av: NLi
« skrivet: 23 november 2008, 16:29:17 »

Hmm
Det är nog bara att inse att min 107:a bara kan producera 43-gradigt vatten vid -2. Pumpen har nu gått drygt 23 timmar med tre starter senaste dygnet och klarar nu just så pass att hålla inställd temperatur inomhus (20.5).

Det jag tycker är konstigt är att vid 0 grader, går pumpen ca 16-18 timmar och ger 52gradigt vatten och nu -2 orkar den inte längre?

Det innebär att pumpen inte ger den effekt som det står i manualen. Mitt hus, baserat på statistik från flera år med elpanna har dragit ca 5kW vid -2 och pumpen borde ge 5,8 ungefär.

Den energiberäkning jag fick räknade med att pumpen skulle gå till -5 innan stöd behövdes.
NLi våra hus och energibehov verkar vara väldigt lika. Vad fick du för värden i din energiberäkning? Jag hade 30.000 kWh, DUT -16, max energibehov 7,7 kWh samt 490 kWh tillskott. 55 gradigt vatten vid -15 och 40 vid 0. (490 lär ju inte räcka på långa vägar)

Hur långt skulle din pump klara sig utan stöd?

Tyvärr dags att slå på elpatronen redan vid -1 för att klara värme och varmvatten  fiR:  fiR:



Hej skuggan_pm

jag har ingen energiberäkning på min anläggning. Min klarar ju att hålla framledningstemperaturen men för att få tillräckligt med VV är jag tvungen att slå till elpatronen då det skall duschas.

/NLi
Skrivet av: erp
« skrivet: 23 november 2008, 12:26:28 »



Ha Ha , det snappade jag inte....

Här hemma blir det klagomål på varmvattnet om inte elpatronen är på. Men övre pannan står på 45 grader. Sparar flera kWh per dygn jämfört med 50 grader.

Detta med förmågan att leverera temperatur under 0 grader är konstigt. Har det nåt med luftens fuktighet att göra? Fler frågor än svar.

Det går utmärkt att köra extra varmvatten med enbart pumpen, se sid 31 och framåt i manualen. Den kör då till 55º (typ sommardrift) under de tider du lägger in i ett schema, på så sätt får du 50º i övre pannan med enbart pumpen.

//Ronnie
Skrivet av: ScatCat
« skrivet: 23 november 2008, 11:48:16 »

Hej ScatCat

"Ser du någon markant uppgång i "Elvärme" i "Historisk driftinfo" ?"
Nej eftersom jag inte slagit på elpannan ännu  ;D V

Ha Ha , det snappade jag inte....

Här hemma blir det klagomål på varmvattnet om inte elpatronen är på. Men övre pannan står på 45 grader. Sparar flera kWh per dygn jämfört med 50 grader.

Detta med förmågan att leverera temperatur under 0 grader är konstigt. Har det nåt med luftens fuktighet att göra? Fler frågor än svar.
Skrivet av: erp
« skrivet: 23 november 2008, 11:29:21 »

Hej

Har passat på att göra ett litet test, eftersom det har varit två dygn med likartad temperatur, runt -5º på natten och -2º på dagen.
Körde först ett dygn som vanligt med elpatron bortkopplad och sedan ett dygn med elpatronen satt till 3kW och 45º.

När elpatronen var tillkopplad läste jag av mitt i en körning på morgonen följande:

ute  -5º
rum  21,3(22)
panna  60(60)
framledn  53(53)
nedre panna  52(55)
hetgas  118º
vp in/ut  47/52

Pumpen startade 13 ggr och gick 20,5 timmar under detta dygn, elpatronen drog cirka 5kWh. Pumpen verkade klara värmen själv, körde varje gång till 55º, shuntfördröjningen var satt till 60 minuter, den började räkna ner vid flera tillfällen, men pumpen kom hela tiden ifatt innan shunten öppnade mot övre pannan, varför fördröjningen återgick till 60 minuter och aldrig öppnade.

Dygnet innan utan elpatron gick pumpen nästan likadant, den startade 12 ggr och gick 20,5 timmar. Vid varje körning låg framledning någon grad under börvärdet i början, men kom i fatt på slutet. Det verkade som om pumpen klarade värmen lika bra som när elpatronen var inkopplad, däremot var varmvattnet betydligt varmare med elpatronen inkopplad och den höll börvärdet på framledningen bättre, men det märktes aldrig något på husvärmen.

Jag skulle gissa, att vid 7-8 minusgrader måste jag nog ha elpatronen tillkopplad, om värmen ska klara sig. Då kommer den ju också att dra lite mera, eftersom shunten kommer att öppna mot övre pannan när det blir så kallt. Men så länge pumpen klarar värmen, drar tydligen inte patronen mer än 4-5 kWh under ett dygn.

//Ronnie
Skrivet av: skuggan_pm
« skrivet: 23 november 2008, 08:29:33 »

Hej ScatCat

"Ser du någon markant uppgång i "Elvärme" i "Historisk driftinfo" ?"
Nej eftersom jag inte slagit på elpannan ännu  ;D Vill se hur pumpen klarar sig själv vid minus 2-3-4 grader. Innertempen har väl sjunkit en grad och VV är lite kallare men jag går inte under ännu.

"Det här diagrammet som visar temperaturdifferens över pumpen (max fram/retur temperatur) är inte det just maxvärden och inte praktiska driftfall?"

Visst är det så, de har väl inget effektuttag av värme vid mätningarna som tillverkaren gör, det enda jag reagerar på är att vid 0 grader får jag lätt upp pannan till 52 grader, vid -2 bara till 43, samt att driftstimmarna går från 18 till 24 per dygn. Så mycket mer energi kan väl inte huset dra för att tempen sjunker 2 grader  Sc:,h

Men sparar gör pumpen, minst 55-60%  :D



Skrivet av: ScatCat
« skrivet: 22 november 2008, 23:04:28 »

......
Undrar om -2 är vad min pump klarar att värma utan el-patron och att jag nu nått breakeven mellan vad pumpen kan ge och vad huset förbrukar. Vid 0 grader ute kom jag upp i 48/52 men nu är det max 43, effekten har väldigt tvärt gått ner?  CTC tyckte det var normalt när jag pratade med dem nyss. Pumpen går ca 20 timmar per dygn.
....

Ser du någon markant uppgång i "Elvärme" i "Historisk driftinfo" ?

Jag har samma "problem" som andra i denna tråd. Pumpen har det tungt att vid -2 á -4 gC ute gå upp till 55 gC. Elpatronen går in och spetsar i övre pannan för att nå 47 gC. Men det gör den bara under kort tid för det går bara max 3 kWh per dygn för detta.

Totalt sett så ligger förbrukningen vid -3 gC ute på 40% av förra årets förbrukning vid samma tid och samma utetemperatur. Och ju lägre utetemp desto större besparing naturligtvis.  :) Så jag är nöjd.

Drifttiden som funktion av utetemperatur som jag mätt upp den verkar ganska lineär mot fallande utetemperatur men dock med en brantare lutning mot allt längre drifttid under ca +3 gC ute. Värmepumpens effekt faller ju med utetempen så det behöver ju inte vara fel eller konstigt med långa drifttider vid några minusgrader.

Det här diagrammet som visar temperaturdifferens över pumpen (max fram/retur temperatur) är inte det just maxvärden och inte praktiska driftfall?

Temperaturer: Ute -3, Radiatorer: fram 35 och retur 31, Diff över värmepump 3 á 4 gC. Börvärde i övre panna 45 gC. Innetemperatur 21 till 22 i olika delar av huset.

Om en avfrostning griper in före värmepumpen når 55 gC, har den efter avfrostningen "glömt" att den ska gå till 55 ?

Min har antingen nått 55 nu eller blivit avbruten i jobbet! När jag får hem min laptop från service kan jag sitta i pannrummet hela kvällarna och kolla i menyerna.  ::)
Skrivet av: erp
« skrivet: 22 november 2008, 15:19:46 »

Hej

Elpatronen i övre pannan har två börvärde, ett som du själv sätter och ett som är framledningens börvärde + 7º. Så fort pannans temp sjunker under något av dessa värden går patronen in.
Har du ett börvärde på framledningen på exempelvis 44º, går patronen in om övre pannan sjunker under 51º trots att du satt den till 47º.

Patronen ser alltid till att hålla pannan 7º över framledngens börvärde om den är tillkopplad.

//Ronnie
Skrivet av: sgolsson
« skrivet: 22 november 2008, 14:36:03 »



PS igen

Jag glömde att jag använde den övre elpatronen 30 min i morse för att ha extra varmvatten - vilket höjde övre panntempen till 60 grader under ca 1 tim.
Skrivet av: sgolsson
« skrivet: 22 november 2008, 14:32:57 »

Jag har bara haft min EcoAir 107 och EcoEl sedan i somras så det är första hösten/vintern nu.

framledningstemperaturen just nu - vid 0 grader ute - är 42 grader. Enligt historiken så har högsta framledningstempen varit 47 grader i natt och lägsta temperaturen i natt var minus 4 grader enligt en utetermometer jag har nära EcoAiren.

Minus 6 grader var nog inte i natt utan förra natten, men även då klarades värmebehovet, men enligt historiken så gick VP:en då bara 22 tim och med 8 starter.

Har ej tidigare elförbrukning, eftersom jag hade en oljepanna.

PS Jag har ej kopplat bort den övre patronen, den är inställd på 47 grader och med en effekt på 3 kW.
Skrivet av: erp
« skrivet: 22 november 2008, 14:29:42 »


Hej !

Den övre elpatronen har dock aldrig gått in

Det hade den gjort, om du inte kopplat bort den. Med din framledningstemp skulle patronen hållit över 50º i övre pannan.

//Ronnie
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 22 november 2008, 14:19:21 »

Hmm
Det är nog bara att inse att min 107:a bara kan producera 43-gradigt vatten vid -2. Pumpen har nu gått drygt 23 timmar med tre starter senaste dygnet och klarar nu just så pass att hålla inställd temperatur inomhus (20.5).

Det jag tycker är konstigt är att vid 0 grader, går pumpen ca 16-18 timmar och ger 52gradigt vatten och nu -2 orkar den inte längre?

Det innebär att pumpen inte ger den effekt som det står i manualen. Mitt hus, baserat på statistik från flera år med elpanna har dragit ca 5kW vid -2 och pumpen borde ge 5,8 ungefär.

Den energiberäkning jag fick räknade med att pumpen skulle gå till -5 innan stöd behövdes.
NLi våra hus och energibehov verkar vara väldigt lika. Vad fick du för värden i din energiberäkning? Jag hade 30.000 kWh, DUT -16, max energibehov 7,7 kWh samt 490 kWh tillskott. 55 gradigt vatten vid -15 och 40 vid 0. (490 lär ju inte räcka på långa vägar)

Hur långt skulle din pump klara sig utan stöd?

Tyvärr dags att slå på elpatronen redan vid -1 för att klara värme och varmvatten  fiR:  fiR:




hade du -2 ºC inatt oxå??
Skrivet av: skuggan_pm
« skrivet: 22 november 2008, 14:17:43 »

Hej

Vet inte heller om det är ett problem, mest bara ett trist konstaterande.

Du verkar klara att värma kåken till -6 bara med pumpen, det är ju helt OK. Jag klarar bara till -1  :(  -6 skulle jag vara nöjd med. Har du nån koll på din elförbrukning tidigare år och dina framledningstemperaturer vid tex 0, -5 etc?

Min pump öppnar också mot övre pannan men håller den öppen hela tiden, verkar aldrig vilja stänga den igen.
Skrivet av: sgolsson
« skrivet: 22 november 2008, 14:06:17 »


Hej !

Har ungefär samma problem (? om det nu är ett problem !) som skuggan och dax. Min EcoAir 107 har nu gått i 36 timmar utan det minsta uppehåll (noll starter sista dygnet och 24 tim gångtid !!). Den startade alltså den senaste körningen för över 1,5 dygn sedan !

Den har "kämpat" med sin 4:e körning (58 grader för min Polar Edition)) i 36 timmar utan att komma upp i mer än ca 43/47 i VP in/ut.  Och nedre pannan har aldrig kommit upp i mer än ca 46-47 grader.

Dock har den klarat att hålla framledningstemperaturen till radiatorerna på 42-44 grader.

Shuntfördröjningen har gått in flera gånger, räknat ned till 0 min, men sedan ganska snabbt ställts tillbaka till 180 min.
Varför den gör så har jag ingen aning om. Den tycks tydligen först anse att varmt vatten behövs från övre pannan, men när shunten  öppnar mot  den övre pannan, så stänger den tydligen omgående, eller ??

Den övre elpatronen har dock aldrig gått in

Utetemperaturen under ovanstående tid har varit ned mellan minus 6 grader (natten) och minus 2 grader (dagen)

Nu mitt på dagen, när utetempen börjar komma lite över 0 grader har VP in/ut börja stiga - 45/48 och nedre pannan till 51 (börvärde 58)

Skrivet av: skuggan_pm
« skrivet: 22 november 2008, 12:40:01 »

Japp, om jag haft och fyllt ett badkar hade det kunna förklara en del men det har vi inte  Sc:,h
VV tillverkningen har varit låg senaste dagarna samt att det ingår i de 5kW som huset brukar dra.

De konstiga är den tvära nergången i effekt när utetemp har gått ner 2 grader?

Skrivet av: Castrol
« skrivet: 22 november 2008, 12:28:12 »

Hmm
Det är nog bara att inse att min 107:a bara kan producera 43-gradigt vatten vid -2. Pumpen har nu gått drygt 23 timmar med tre starter senaste dygnet och klarar nu just så pass att hålla inställd temperatur inomhus (20.5).

Det jag tycker är konstigt är att vid 0 grader, går pumpen ca 16-18 timmar och ger 52gradigt vatten och nu -2 orkar den inte längre?

Det innebär att pumpen inte ger den effekt som det står i manualen. Mitt hus, baserat på statistik från flera år med elpanna har dragit ca 5kW vid -2 och pumpen borde ge 5,8 ungefär.

Den energiberäkning jag fick räknade med att pumpen skulle gå till -5 innan stöd behövdes.
NLi våra hus och energibehov verkar vara väldigt lika. Vad fick du för värden i din energiberäkning? Jag hade 30.000 kWh, DUT -16, max energibehov 7,7 kWh samt 490 kWh tillskott. 55 gradigt vatten vid -15 och 40 vid 0. (490 lär ju inte räcka på långa vägar)

Hur långt skulle din pump klara sig utan stöd?

Tyvärr dags att slå på elpatronen redan vid -1 för att klara värme och varmvatten  fiR:  fiR:


Men kan det inte vara varmvattnet som leder till att du upplever att VP inte orkar det sista 0,8kw. Tar du ut ett badkar med vv så kräver det ju en hel del energi, och då orkar pumpen inte "jobba ikapp" inom det tidintervall som du har innan den börjar shunta från övre panna. Om du däremot stänger av elpatronen bör det ju leda till att vp efter en tid hinner ikapp.

Vidare tror jag att effekt beräkningen är exklusive avfrostning, eller? Då leder ju det till en viss minskning av "snitt effekten".
Skrivet av: skuggan_pm
« skrivet: 21 november 2008, 18:15:26 »

Hmm
Det är nog bara att inse att min 107:a bara kan producera 43-gradigt vatten vid -2. Pumpen har nu gått drygt 23 timmar med tre starter senaste dygnet och klarar nu just så pass att hålla inställd temperatur inomhus (20.5).

Det jag tycker är konstigt är att vid 0 grader, går pumpen ca 16-18 timmar och ger 52gradigt vatten och nu -2 orkar den inte längre?

Det innebär att pumpen inte ger den effekt som det står i manualen. Mitt hus, baserat på statistik från flera år med elpanna har dragit ca 4,5kW vid -2 och pumpen borde ge 5,8 ungefär.

Den energiberäkning jag fick räknade med att pumpen skulle gå till -5 innan stöd behövdes.
NLi våra hus och energibehov verkar vara väldigt lika. Vad fick du för värden i din energiberäkning? Jag hade 30.000 kWh, DUT -16, max energibehov 7,7 kWh samt 490 kWh tillskott. 55 gradigt vatten vid -15 och 40 vid 0. (490 lär ju inte räcka på långa vägar)

Hur långt skulle din pump klara sig utan stöd?

Tyvärr dags att slå på elpatronen redan vid -1 för att klara värme och varmvatten  fiR:  fiR:

Skrivet av: erp
« skrivet: 21 november 2008, 17:46:11 »

Hej

Senaste dygnet, minus 2-3 grader, har min pump gått 17,5 timmar och startat 19 ggr. Den kör som jag sagt ovan till 55º och framledningen ligger runt 49º med 22º i huset.

//Ronnie
Skrivet av: NLi
« skrivet: 21 november 2008, 17:21:56 »

Jag har också provat att sänka farten på CP till läge två och diffen VP-IN-UT ökar till ca 5 grader nu vid -2 ute.

Jag har en framledning till radiatorerna på 41 grader och nedre pumpen ligger runt 43 grader. VP-IN är 39 och ut ca 44. Hetgas 94 grader. Dessa värden verkar vara konstanta, hur länge än pumpen går kommer jag aldrig högre än så. Ser att börvärdet ibland ska vara 55 men 43-44 verkar vara max pumpen orkar med?

Undrar om -2 är vad min pump klarar att värma utan el-patron och att jag nu nått breakeven mellan vad pumpen kan ge och vad huset förbrukar. Vid 0 grader ute kom jag upp i 48/52 men nu är det max 43, effekten har väldigt tvärt gått ner?  CTC tyckte det var normalt när jag pratade med dem nyss. Pumpen går ca 20 timmar per dygn.

ERP du har ung. samma förutsättningar som jag har. Hur varmt vatten kan pumpen producera vid -2 för dig?

Jag får ungefär samma siffror som dig utan elpatron. Laddpumpen på max, Innetemp 20,0(20,0), utetemp -2, pumpen ger 44(53), framl 44(46), nedre 45(53), hetgas 95, Vp in/ut 42/47
Sista 24h har pumpen gått 23:17 med tre starter.

/NLi
Skrivet av: erp
« skrivet: 21 november 2008, 12:33:13 »

Just nu, körde min pump till 55º. Det är noll grader ute, framledning 47º både är- och börvärde. Gastemperatur 113º och vp in/ut 49/54 ett bra tag och 49/55 just innan pumpen stoppade.

//Ronnie
Skrivet av: larryd
« skrivet: 21 november 2008, 12:28:58 »

Har visserligen inte Ecoel...
och har bara en Ecoair 105.

Min högsta temp hittills är 52 ºC. En 105 orkar bara höja tempen 3-5 ºC mellan in och utgående VP vatten. I styrsystemet Ecologic finns en inställning "VP Retur max  ºC" den står på 48 ºC från fabrik. Alltså kan jag bara få 52-53 ºC från VP om jag inte ändrar detta värde.

Dom sista  2ºC vore det naturligtvis skojigt att få, men:

-Vid varmvattenproduktion sommarhalvåret motsvarar det 75kr extra eleffekt till min (topp)VVberedare. Jag gissar att dom två extra graderna (52-54 ºC) inte tillverkas med COP 2.5 av värmepumpen utan snarare med COP1.5. Trots att det kanske är +15 ºC ute.

-Vinterhalvåret har jag siktat på att pumpen skall gå mer eller mindre kontinuerligt. Vid ett par minusgrader verkar stabilitetsläget ligga på 36 ºC VPin och 39 ºC VPut.

-Vid -14 ºC så räknar jag med radiator(fram) ledningen borde ha(BÖR) +49 ºC (Med spetsvärme). Då blir VPin kanske 42 ºC och VPut 43 ºC. DVS VP'n hänger med på dåligt COP och gör inte mycket nytta.

-Vid -15 ºC stängs VP av.

Nej... en R407 L/V gör mest nytta (bra COP) när den får jobba över måttliga temperaturskillnader. Tex:

-Tillverka 50 ºC varmvatten från 15 ºC luft-temp
-Tillverka 35 ºC radiatorvatten från 0 ºC luft temp

Men någon varm sommarvecka skall jag höja fabriksvärdet 48 ºC och krama ur den 55 ºC varmvatten.

PS För er som tror att jag har Sveriges bäst isolerade hus, så finns det två L/L som som sköter det tunga jobbet när det blir ordentligt kallt. (Vilket inte verkar vara så ofta i Stockholm numer)
Skrivet av: erp
« skrivet: 21 november 2008, 11:53:10 »

Hej

Vid -2º ute har jag en framledning på 48-49º och pumpen kör hela tiden till 55º, vp in/ut är då 49/55 när pumpen stoppar.

Jag kör med patronen urkopplad tills det är 7-8 minusgrader ute. Då går pumpen i stort sett hela tiden. När det är -7º här nere blir det ofta uppåt noll mitt på dagen, och vid -15 på natten, som är sällsynt, blir det ofta mellan 5 och 10 minusgrader dagtid. Jag väntar med att slå på patronen tills värmen inte räcker längre.

//Ronnie
Skrivet av: skuggan_pm
« skrivet: 21 november 2008, 10:17:37 »

Jag har också provat att sänka farten på CP till läge två och diffen VP-IN-UT ökar till ca 5 grader nu vid -2 ute.

Jag har en framledning till radiatorerna på 41 grader och nedre pumpen ligger runt 43 grader. VP-IN är 39 och ut ca 44. Hetgas 94 grader. Dessa värden verkar vara konstanta, hur länge än pumpen går kommer jag aldrig högre än så. Ser att börvärdet ibland ska vara 55 men 43-44 verkar vara max pumpen orkar med?

Undrar om -2 är vad min pump klarar att värma utan el-patron och att jag nu nått breakeven mellan vad pumpen kan ge och vad huset förbrukar. Vid 0 grader ute kom jag upp i 48/52 men nu är det max 43, effekten har väldigt tvärt gått ner?  CTC tyckte det var normalt när jag pratade med dem nyss. Pumpen går ca 20 timmar per dygn.

ERP du har ung. samma förutsättningar som jag har. Hur varmt vatten kan pumpen producera vid -2 för dig?
Skrivet av: Dax
« skrivet: 20 november 2008, 19:50:50 »

När min avfrostning börjar sjunker förvisso tempen i nedre pannan, men det går ganska sakta. Avfrostningen började i samma veva som hoppet men allt kom på en gång, det ändrades från 40 till 33 på en sekund, men kanske kan det höra ihop,fast det brukar ej se ut så.

Jag skall köra på läge2 ett tag så får vi se om delta och skiktning rättar till sig.

Tack igen.

Dax
Skrivet av: erp
« skrivet: 20 november 2008, 19:34:18 »

Hej

Kör på läge två några dagar och kolla vp in/ut, det verkar stämma bra med önskat delta värde enl tabell.

När vp in/ut ligger så nära tabellvärden som möjligt, har du ju laddpumpen i bästa läge, och då borde pumpen funka som bäst.

//Ronnie

PS; det var inte en avfrostning, som gjorde att tempen tog ett skutt nedåt??
Skrivet av: Dax
« skrivet: 20 november 2008, 19:12:50 »

Lite först om mina fakta: Inställd innetemp 21.5/ Aktuell innetemp 22.5/ Utetemp 2ggr/ Framledning 30ggr/ Höjd panna min till 40ggr/ Diff min /max 8ggr.

Således startar min värmepump vid 40 och stoppar vid 48 om inte den toppar upp till 55(eller i mitt fall 54).

Nu har jag konstaterat:
Om laddpumpen (grundfors) är ställd på läge 3 (max) så är deltat vid 2 utomhusgrader=4.
Om laddpumpen är ställt på läge 2 är deltat 5.
Om laddpumpen är ställt på läge 1 är deltat 6-7

När den slog av vid 48ggr var intempen 42. Detta är likvärdigt med tabellerna(0ggr=5) men ngt har ev skett med skiktningen.

I samma sekund som nedre pannan nådde 40 och laddpumpen slog till ändrade sig nedre pannan till 33 på ett hopp. Pumpen fick jobba från 33 upp till 48. Om detta var tillfälligt efter mitt trixande med laddpumpen måste jag kolla vidare på ikväll. Det verkade annars som om skiktningen rördes till när laddpumpen slog till, detta skulle förklara det stora hoppet på 1sek och 7ggr,eller??

Dasck
Skrivet av: erp
« skrivet: 20 november 2008, 18:13:43 »

Hej Preset

Snyggt jobbat!

Hälsningar fr en hemlig beundrare.
Skrivet av: preset
« skrivet: 20 november 2008, 18:08:07 »

Nu Det tog värmepumpen dubbelt så lång tid att nå upp till 52 grader med grundforsaren på lägsta varv. Knappast försvarbart ur ekonomisk synpunkt. Således kostade de sista 2( från 52 till 54) graderna en lååååång stunds körning.


Den energi du matar pannan med får du ut till radiatorerna minus förluster och i och med att du jobbar i samma temperaturområden i båda fallen så är skillnaden i förluster obetydlig. Så som FRJO säger med lägre flöde värmer du upp en större mängd av tankens vatten till en högre temperatur innan du får stopp för hög returtemp säkert beroende på en bättre skiktning, detta får du sedan ut med en längre tid till nästa VP-start.

Enligt vad erp säger så ligger du med det lägre laddpumpflödet närmare CTC:s optimala driftpunkt och med lång drifttid och längre stopp får du mindre kompressorstarter vilket är gynnsamt för kompressorns livslängd.

Så jag tycker det verkar vettigt att köra på det lägre flödet.

/preset
Skrivet av: erp
« skrivet: 20 november 2008, 17:25:07 »

Hej

Hur lång tid det tar att värma vattnet beror på vilken effekt som utvecklas. Det går åt en viss mängd energi för att öka temperaturen i din panna 10º. Om det tar olika lång tid under olika förhållande, så innebär det bara att effekten är olika. Det kan till och med vara så, att det är mer ekonomiskt när det tar längre tid, eftersom pumpen kanske jobbar mer ekonomiskt då.

Att värma upp vattnet ett visst antal grader, tar lika många kWh om det går på 10 min som på 20min. Går det på 10min så är effekten dubbelt så hög, som när det tar 20min.

Du ska ha ett delta T på 5º vid 0º ute och 6º vid +5º ute. Laddpumpen ska ställas in så att du ligger så nära dessa värden som möjligt. Då är pumpens prestanda optimalt, se tabellen bak i manualen.

//Ronnie
Skrivet av: Dax
« skrivet: 20 november 2008, 17:17:47 »

Är det då att föredra att köra på lägsta varv men längsta tid??

MVH Dax
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 20 november 2008, 17:07:13 »

körningen tar mycket längre tid ,men avsvalningen tar också mycket längre tid. så det går nog hyfsat lika som innan om du slår ut det på ett dygn. det beror på grund av lägre cirkulation genom pannan så hinner den värma mer av tanken innan den får högre returtemp
Skrivet av: Dax
« skrivet: 20 november 2008, 16:40:53 »

Nu har jag mixtrat litet.

I botten på pannan sitter en grundforspump (laddpump) som kan ställas i tre lägen. Den är, enl rörkrökis, alltid ställd i högsta läget när de installerar en panna hos ngn. Jag hade 48/52 med en gastemp på 94, således kom jag aldrig upp till 55grader.

När jag sänkte grundforspumpen till lägsta läget nådde jag 54 grader med intemp på 48 dvs 48/54 innan den slog av. gastempen var 99grader. Under hela den senare körningen var diffen ca 6grader i stället för 3-4då jag körde grundforspumpen i högsta läget.
Utetempen ligger på 2ggr för tillfället och även om jag inte kom upp i 55 så fungerade värmepumpen mer likt de medskickade tabellerna och jag borde vara glad MEN.........

Det tog värmepumpen dubbelt så lång tid att nå upp till 52 grader med grundforsaren på lägsta varv. Knappast försvarbart ur ekonomisk synpunkt. Således kostade de sista 2( från 52 till 54) graderna en lååååång stunds körning.

Skall nu pröva att köra på mittenläget, samt ta mig en stänkare.

Dax.

Skrivet av: erp
« skrivet: 19 november 2008, 13:06:55 »

Ja, det kan mycket väl hjälpa att sänka laddpumpen ett snäpp. Får du en diff på 6º kommer du i alla fall upp till 54º innan pumpen bryter pga hög retur.

Om du pratar med CTC, fråga vilka årsmodeller det här gäller, att de bryter vid 48º alltså. Det verkar inte gälla för min pump från 2006.

//Ronnie
Skrivet av: skuggan_pm
« skrivet: 19 november 2008, 12:54:51 »

Hej

Min pump (2008) uppträder exakt likadant. Stannar på 52 grader för att in-temp till VP är 48 grader. Kollade nu när temp ute är 0 och min framledning är 38 grader. Ska också kolla med CTC vad de säger. Har bara en diff på 4 grader mellan IN-UT till VP.
Skrivet av: Dax
« skrivet: 18 november 2008, 22:10:52 »

Skall sänka flödet. Jag återkommer de närmaste dagarna med resultat.

Tack så länge.

dax
Skrivet av: erp
« skrivet: 18 november 2008, 22:00:53 »

Hej preset

Ser du inte att jag skriver 6º, eller ska jag ringa upp och berätta.

Ha det bra, jag dyker kanske upp en dag.  //Ronnie
Skrivet av: preset
« skrivet: 18 november 2008, 21:54:42 »

Radiatorpumpen är nog inte orsaken, utan du måste sänka flödet ytterligare över VP:n, med ett delta T på bara 4 ºC kan du inte komma upp i 55 ºC innan den bryter för hög returtemp på 48 ºC, det krävs minst ett delta T på 7 ºC för att nå 55 ºC. (48+7=55) Sänk flödet ytterligare på laddpumpen, vilket deltaT rekommenderar CTC vid 6 ºC ute?

/preset
Skrivet av: erp
« skrivet: 18 november 2008, 21:53:27 »

Hej

Jag har just kollat en 55-körning. Min pump stannar vid 55º i pannan och då är vp in/ut 49/55 och hetgastemperaturen är 113º.

Delta T som preset frågar efter ska ligga mellan 5-6 grader vid 0-6 plusgrader ute, det finns en tabell längst bak i beskrivningen till EcoAir, det är alltså skillnaden mellan vp in och ut vid olika utetemperaturer.

Jag tror att ditt problem är precis det som preset är ute efter. Din laddpump går på för hög hastighet och rör om skiktningen i pannan, så att varmt vatten från överdelen värmer vattnet längst ner i pannan.

Det gör att du får för hög returtemperatur ut till pumpen, som bryter vid 48º. Min pump är från 2006 och jag misstänker att CTC har ändrat på kravet, när pumpen ska bryta för hög retur på senare modeller.

I den nya bruksanvisningen, som finns på CTC´s sida, finns nu ett diagram, som visar att pumpen bryter vid för hög retur, som ligger runt 48º. Är din pump av årets modell bryter den säkert vid för hög retur, omkring 48º i så fall. Kolla om du inte har ett diagram om detta i din manual, eller gå in på CTC´s sida och kolla manualen där.

Det är säkert därför, du fick rådet att sänka hastigheten på laddpumpen.

//Ronnie
Skrivet av: Dax
« skrivet: 18 november 2008, 21:30:02 »

Hur i hela friden skall jag veta detta???  Vidare tror jag att 48 grader är maxtempen som pumpen klara av in.
På CTC sade man att man kunde sänka cirkpumpens hasighet (dvs flödet)som du skriver men kunde inte garantera att "högpress" larmet inte gick.
Om det var så så fanns det inget att göra??? Han nämnde inget om radiatorpumpen skulle vara orsaken.

Dax
Skrivet av: preset
« skrivet: 18 november 2008, 21:05:47 »

Din värmepump stannar som du säger för max returtemp (48 ºC), istället för att gå hela vägen upp till framledningstemp 55 ºC. Då du bara har framledningstemp 34 ºC till radiatorerna så borde du inte ha så hög temp i botten av nedre pannan, så detta tyder på att du har antingen för högt flöde till VP:n eller för högt flöde på cirkpumpen över radiatorerna vilket innebär att du får för stor omrörning och stör skiktningen i tanken.
Vilken delta T ska det vara på VP:n vid 6 ºC utetemp enligt CTC:s diagram? Du har 4 ºC.

/preset
Skrivet av: Dax
« skrivet: 18 november 2008, 21:01:42 »

Förresten. hur mycket är din intemp på när den stannar på 55 grader?

Dax
Skrivet av: Dax
« skrivet: 18 november 2008, 20:52:17 »

Jag har 48/52 som du skriver. Gastempen skall jag kolla nästa körning.
 Återkommer Dax
Skrivet av: erp
« skrivet: 18 november 2008, 20:41:13 »

Jag har diff start/stopp satt till 7º, och min pump stannar alltid på prick 55º i pannan, när den gör 55-graderskörningen.
Har du 48/52 på vp in/ut när pumpen stoppar?
Vad har du för hetgastemperatur, just innan pumpen stoppar vid 52º?

//Ronnie
Skrivet av: Dax
« skrivet: 18 november 2008, 20:36:03 »

Ack nej. VP-max är 55grader. Jag har även höjt värdet på diffen till 8 från 5 grader efter tips från dig. Problemet verkar vara att i samma sekund det går in 48 grader till värmepumpen slår denna av.

Dax
Skrivet av: erp
« skrivet: 18 november 2008, 20:25:46 »

Slår den av vid 5º över framledningens börvärde vid de andra körningarna?

Det står väl aldrig 52ºC under "VP max" i fabriksinställningarna?

//Ronnie
Skrivet av: Dax
« skrivet: 18 november 2008, 20:20:44 »

Nix, när  "vp in" står på 48 grader slår värmepumpen av. Då ligger nedre pannen på 52 grader och går således aldrig upp till 55 som den skall och det har den aldrig gjort.

Dax
Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal