Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ute och/eller innegivare  (läst 2266 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kakan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Nybliven värmepumpägare
Ute och/eller innegivare
« skrivet: 23 juni 2005, 15:03:39 »
Hej.

Har precis fått en bergvärmeanläggning installerad. Till saken hör att jag eldar med braskassetter på vintern (mestadels på övervåningen). När jag eldar med braskasseterna så blir det en enorm temperatur höjning (som dock försvinner över natten för det mesta). Att enbart gå på fram- och returledningstemperatur samt utegivare misstänker jag ger en ganska stor tröghet och undrar om det är vettigt att komplettera med en innegivare. Min installatör anser inte att det behövs en innegivare då det skulle bli för kallt på undervåningen. Vad tycker ni?

Thermia Villa 5.5, 100 meter energibrunn, 1.5 plansvilla i suterräng, braskasseter på över och undervåning, Södra Stockholm

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Ute och/eller innegivare
« Svar #1 skrivet: 23 juni 2005, 22:37:37 »
Hej.

Har precis fått en bergvärmeanläggning installerad. Till saken hör att jag eldar med braskassetter på vintern (mestadels på övervåningen). När jag eldar med braskasseterna så blir det en enorm temperatur höjning (som dock försvinner över natten för det mesta). Att enbart gå på fram- och returledningstemperatur samt utegivare misstänker jag ger en ganska stor tröghet och undrar om det är vettigt att komplettera med en innegivare. Min installatör anser inte att det behövs en innegivare då det skulle bli för kallt på undervåningen. Vad tycker ni?



Du ska defenetivt ha en inne givare.
om inne givaren kompenserar för kraftigt så du får kalt på nåt ställe så ändrar man bara känsligheten på givaren, svårare än så är det inte.
Vill du spara energi med din eldning ska du har inne givare.
vill du öka komforten ska du ha inne givare
Vill du ta tillvara på gratis energin vid stor bak/ stor besök eller när vårsolen tittar frem ska du ha inne givare

vill du ha bastu inne när du eldar & gladiligen betalar extra för att fÃ¥ dessa 27 grader inne sÃ¥ ska du inte ha inne givare, valet är ditt  ;)
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Tony Tiger

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
SV: Ute och/eller innegivare
« Svar #2 skrivet: 24 juni 2005, 07:07:28 »
Kan bli för dig lite grann som för mig, orkar inte hålla på med ved eftersom elräkningen är så mycket trevligare efter vp-installationen.
Men trots allt, innegivare är enligt min uppfattning enbart till fördel.
Är du rädd för ojämn värme mellan våningarna får du helt enkelt elda lite mer på undervåningen.
Enligt många råd här så är det en fördel att trimma in den nya pumpen innan man kompletterar
med innegivare.
Själv monterade jag min innegivere efter någon vecka, fick den grattis av installatören villket indikerar
att den är billig - i alla fall till IVT.
Lycka till.
Tony
225 m2 i Örby/Älvsjö. Installation nov 2004, IVT Greenline HT 9 Plus och 300l vv-beredare - borrat drygt 170m. 2 vuxna och 2 tonåringar i hushållet.

Huset sålt dec 2008, numera bostadsrätt.
Dock kan det bli radhus någon gång framöver, då blir det säker dags att börja meka med värme igen!

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Ute och/eller innegivare
« Svar #3 skrivet: 24 juni 2005, 13:39:31 »
Kan bli för dig lite grann som för mig, orkar inte hålla på med ved eftersom elräkningen är så mycket trevligare efter vp-installationen.
Men trots allt, innegivare är enligt min uppfattning enbart till fördel.
Är du rädd för ojämn värme mellan våningarna får du helt enkelt elda lite mer på undervåningen.
Enligt många råd här så är det en fördel att trimma in den nya pumpen innan man kompletterar
med innegivare.
Själv monterade jag min innegivere efter någon vecka, fick den grattis av installatören villket indikerar
att den är billig - i alla fall till IVT.
Lycka till.
Tony

Allt är en justeringssak, man ska bara kalibrera givaren efter dina behov, du behöver inte elda mer eller mindre, allt sköts automatiskt.

du kanmontera innegivaren direkt, men strunta i att koppla in den i pumpen eller stänga av den i pumpen om du kopplat in den.
det är ett måste att kalibrera in värmepumpen vintertid så den fungerar helt fristående utan att du eldar ellr at innegivaren justarar. efter denna injusteraing kopplar man på innegivaren & kan elda.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Tony Tiger

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
SV: Ute och/eller innegivare
« Svar #4 skrivet: 24 juni 2005, 14:02:58 »
Carman: Jag kanske var lite oklar, om man eldar mest på övervåningen och innegivaren sitter på bottenvåningen
kan det ju bli lite bökigt att justera in eftersom värmen stiger uppåt... jag menar innegivaren påverkas ju inte av
det den inte känner - däremot 2 givare, en både uppe och nere vore ju optimalt.
Själv kommer jag att justera vätskebalansen - Glad midsommar!
Tony
225 m2 i Örby/Älvsjö. Installation nov 2004, IVT Greenline HT 9 Plus och 300l vv-beredare - borrat drygt 170m. 2 vuxna och 2 tonåringar i hushållet.

Huset sålt dec 2008, numera bostadsrätt.
Dock kan det bli radhus någon gång framöver, då blir det säker dags att börja meka med värme igen!

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Ute och/eller innegivare
« Svar #5 skrivet: 25 juni 2005, 14:00:35 »
Carman: Jag kanske var lite oklar, om man eldar mest på övervåningen och innegivaren sitter på bottenvåningen
kan det ju bli lite bökigt att justera in eftersom värmen stiger uppåt... jag menar innegivaren påverkas ju inte av
det den inte känner - däremot 2 givare, en både uppe och nere vore ju optimalt.
Själv kommer jag att justera vätskebalansen - Glad midsommar!
Tony

ja, nu är jag med.
det blir lika svårt att få jämn värme med som utan inne givare om man har på det viset. Varför måste ine givaren sitta på nedre våningen?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Kakan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Nybliven värmepumpägare
SV: Ute och/eller innegivare
« Svar #6 skrivet: 25 juni 2005, 23:40:00 »
Tack för svaren. Sammanfattningsvis, se till att VP-anläggning fungerar problemfritt vintertid, sedan koppla innegivare och börja elda, fÃ¥r jag problem med ojämn värme eldar jag nere oxo. Ã…terkommer med rapport i feburari  Sc:,h
Thermia Villa 5.5, 100 meter energibrunn, 1.5 plansvilla i suterräng, braskasseter på över och undervåning, Södra Stockholm

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!