Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: OffertfrÃ¥ga och annat  (läst 10789 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Offertfråga och annat
« Svar #15 skrivet: 27 februari 2010, 20:29:46 »
Nja faktiskt inte, hur kan det vara mer ekonomiskt att välja en kortare slanglängd även om man räknar in dom punkterna jag räknar upp?
Varför väljer du då en längre slang när du ändå inte tycker att det ekonomiskt försvarbart?
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Offertfråga och annat
« Svar #16 skrivet: 27 februari 2010, 22:21:29 »
Det är inte ekonomiskt försvarbart med en längre slang. On jag som hos mig själv har 280 m slang och fÃ¥r in 0 grader. Lägger jag ned 120 m mer till en kostnad av säg 6000 och fÃ¥r in 2 grader mer. Min pump drar 1.5 kw och gÃ¥r 3000h =4500 kwh. 6 % av 4500  är typ 250 kwh som jag sparar. Om en kwh kostar 2 spänn sÃ¥ sparar jag 500 om Ã¥ret. Och det tar 12 Ã¥r att fÃ¥ igen dom pengarna. Visst , längre slang är bättre inget snack. Men jag ser ingen mening med att gräva för grävandets skull. 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Offertfråga och annat
« Svar #17 skrivet: 28 februari 2010, 07:51:34 »
Hmmm... 400 m är 42% mer än 280, jag har svårt att tro att det bara gör 2 ºC på KB. Problemet med för klent dimensionerad kollektor är dessutom mer än bara temperaturen på KB, trädgården kan förvandlas till en åker om man tar ut för mycket värme ur för liten areal.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Offertfråga och annat
« Svar #18 skrivet: 28 februari 2010, 09:47:51 »
Hmmm... 400 m är 42% mer än 280, jag har svårt att tro att det bara gör 2 ºC på KB. Problemet med för klent dimensionerad kollektor är dessutom mer än bara temperaturen på KB, trädgården kan förvandlas till en åker om man tar ut för mycket värme ur för liten areal.

Jag tror det kan stämma. Det är nog inte så många plusgrader någon meter ner i marken vintertid. Markvärmeslinga utnyttjar delvis markvattnets frysvärme för att värma köldbäraren. Det bör vara rätt liten temperaturdifferens mellan köldbäraren och omgivande mark. En längre slinga minskar temperaturdifferensen mark-köldbärare men det blir inte så stor skillnad i och med att differensen är liten till att börja med.

Ett borrhÃ¥l är en annan sak. Har man ett borrhÃ¥l där berget är +7 grader med KBin 0 och KBut  -4 blir det en medeltemperaturskillnad för värmeöverföringen nÃ¥gonstans mellan 8-9 grader. 40 % djupare borrhÃ¥l ger dÃ¥ ca 2 grader högre värde pÃ¥ KBin.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Offertfråga och annat
« Svar #19 skrivet: 28 februari 2010, 10:21:41 »
Jag kommer att göra ett test på detta. Jag har 280m och just nu en 5,5kw pump. Till nästa vinter ska jag slämga in en 8kw pump. I år fick jag in som kallast 0,8 grader , får se vad det blir nästa år.

Utloggad Effect

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: Offertfråga och annat
« Svar #20 skrivet: 28 februari 2010, 11:16:45 »
Det är en Optimum 10 G2 som det skulle räcka med 400meter slang,fast jag nämde att jag hade sandjord.

Oj, med normaljord (morän) skulle jag rekommendera 600 (2x300) meter slang men med sand bör du lägga till lite ytterligare, kanske 2x350 till 2x400 m.
Okej,du rekommenderar 600-800meter i sandjord,och en annan 400meter som ska räcka till. :o
Det är många meter det skiljer emellan,man lägger väl inte ner 200-300meter i onödan?

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Offertfråga och annat
« Svar #21 skrivet: 28 februari 2010, 11:21:02 »
Jag kommer att göra ett test på detta. Jag har 280m och just nu en 5,5kw pump. Till nästa vinter ska jag slämga in en 8kw pump. I år fick jag in som kallast 0,8 grader , får se vad det blir nästa år.
Har du lite Elpatrontillskott nu så kommer du inte märka någon skillnad.

Ekonomi för mig är inte bara vad den extra slanglängden kan spara in i kilowatt timmar dom närmaste åren. Utan jag räknar så klart in allt annat som kan minska framtida kostnader, slangen har ju som sagt en mycket längre livslängd än VP:n och då vill jag förhoppningsvis att den även räcker till i framtiden.
Framtiden för mig kan ju innehålla att huset byggs ut och då också större VP. Framtidens VP är förmodligen ännu effektivare och kommer således att kräva ännu längre slang.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Offertfråga och annat
« Svar #22 skrivet: 28 februari 2010, 11:42:24 »
Det gÃ¥r säkert att räkna fram det, men det ligger utanför mitt kunskaps omrÃ¥de. Alla sÃ¥na beräkningar köper jag av andra firmor, kanske kan jag börja handla av dig C-C- Du fÃ¥r en back per uträkning eller ok 2 backar Thumbsup. Jag har haft en väldig massa tillskott och min pump har inte stängt av sig pÃ¥ 3 mÃ¥nader.Inte bara fördelar att bygga ut huset. Som tur är sÃ¥ finns Thermia personalköp ;D  Eller finns det ngt bättre C-C ;)

 Vad gäller slangar sÃ¥ hÃ¥ller jag med er.  Jag säger bara att det kanske kostar mer än det smakar att köpa extra slang. Och det är ju givetvis en frÃ¥ga som man diskuterar med kunden.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Offertfråga och annat
« Svar #23 skrivet: 28 februari 2010, 11:53:40 »
Jag ser det som en försäkring mot framtida kostnader. Men det är säkert som du säger att ofta kostar det mer än vad man får tillbaka. Men så är det ju med alla försäkringar, de kostar alltid mer än vad man får tillbaka...

<Cocacola>Fulleffekts källa är det att du beräknar att källan skall klara 100% av husets behov? Vad beräknar man normalt att källan skall klara? 60%-70%?
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Offertfråga och annat
« Svar #24 skrivet: 28 februari 2010, 11:55:14 »
Det är en Optimum 10 G2 som det skulle räcka med 400meter slang,fast jag nämde att jag hade sandjord.

Oj, med normaljord (morän) skulle jag rekommendera 600 (2x300) meter slang men med sand bör du lägga till lite ytterligare, kanske 2x350 till 2x400 m.
Okej,du rekommenderar 600-800meter i sandjord,och en annan 400meter som ska räcka till. :o
Det är många meter det skiljer emellan,man lägger väl inte ner 200-300meter i onödan?

Just sand är lite knepigt, det är markfukten som avger värme till slangen när fukten fryser. En blöt sandjord kan vara riktigt bra medan torr sand är usel ur jordvärmesynpunkt. Sand dränerar rätt bra så det brukar inte vara så bra med sand.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Effect

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: Offertfråga och annat
« Svar #25 skrivet: 28 februari 2010, 15:02:10 »
Det gÃ¥r säkert att räkna fram det, men det ligger utanför mitt kunskaps omrÃ¥de. Alla sÃ¥na beräkningar köper jag av andra firmor, kanske kan jag börja handla av dig C-C- Du fÃ¥r en back per uträkning eller ok 2 backar Thumbsup. Jag har haft en väldig massa tillskott och min pump har inte stängt av sig pÃ¥ 3 mÃ¥nader.Inte bara fördelar att bygga ut huset. Som tur är sÃ¥ finns Thermia personalköp ;D  Eller finns det ngt bättre C-C ;)

 Vad gäller slangar sÃ¥ hÃ¥ller jag med er.  Jag säger bara att det kanske kostar mer än det smakar att köpa extra slang. Och det är ju givetvis en frÃ¥ga som man diskuterar med kunden.
Du som installerar Thermia ska jag gå med på att installera jordvärme med 400 meter i SANDJORD???
Ihop med en 10 G2.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Offertfråga och annat
« Svar #26 skrivet: 28 februari 2010, 15:11:09 »
Har för mig att jag har räknat lite på ditt fall förut. Men skriv dina uppgifter igen vart du bor hus osv så kan jag räkna.

Utloggad Effect

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: Offertfråga och annat
« Svar #27 skrivet: 28 februari 2010, 17:53:34 »
Har för mig att jag har räknat lite på ditt fall förut. Men skriv dina uppgifter igen vart du bor hus osv så kan jag räkna.

Jag fick pris på jordvärme:Thermia Diplomat Optimum 10g2
Slangläggning med kedjegrävare 400meter.
Maskingrävning vid husgrund.
Normal installation+lite extra omdragningar av vatten och värmerör i pannrum.
Befintlig panna och acktankar kopplas ur och flyttas till garage som är alldeles bredvid.
Trygghetsförsäkring
Omkoppling av element i garage.
Slangfyllning 29%köldbärarspritblandning.
Pris:152.500

Ska värma poolen som är 4*8
Räcker verkligen 400 meter slang? 
Jag har sandjord.
Enligt Thermia ska det räcka med 400meter slang.


Enplansvilla:Byggår 1991
Boyta:175kvm
Har även en pelletskamin i ett inglasat rum på 32kvm,som går ihop med vardagsrum.
Bor i Dalarna.
Eldar med pellets:Årsförbrukning inkl.Pelletsbrännaren+pelletskamin=ca 7ton pellets
Innetemp:22grader

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Offertfråga och annat
« Svar #28 skrivet: 28 februari 2010, 18:12:02 »
Roland kom väl fram till att 7 ton pellets var 30000 kwh Så om jag utgår från det, så vill programmet ha 472 m slang i grus. Och ska klara sig till c.a -13 och då får du KB temp på 0 som medel och -4 vid DUT (rättvik -28). Om jag gör en effekt beräkning på ditt hus. Så ska du behöva
361m för att klara - 29  med samma kb temp.  Stämmer pellets förbrukningen?? Om man tar effekt beräkningen sÃ¥ ska 400m ge di 0,7grader som medel och -3,3 vid dut. För att fÃ¥ plusgrader vid dut sÃ¥ mÃ¥ste du upp i 1200 m. Som jag ser det kan det aldrig betala sig med sÃ¥ mkt mer slang.   Vi mÃ¥ste bara lösa detta med pelletsen, gör du av med sÃ¥ mkt. Hur dÃ¥lig är din panna

Utloggad Effect

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: Offertfråga och annat
« Svar #29 skrivet: 28 februari 2010, 21:24:52 »
Roland kom väl fram till att 7 ton pellets var 30000 kwh Så om jag utgår från det, så vill programmet ha 472 m slang i grus. Och ska klara sig till c.a -13 och då får du KB temp på 0 som medel och -4 vid DUT (rättvik -28). Om jag gör en effekt beräkning på ditt hus. Så ska du behöva
361m för att klara - 29  med samma kb temp.  Stämmer pellets förbrukningen?? Om man tar effekt beräkningen sÃ¥ ska 400m ge di 0,7grader som medel och -3,3 vid dut. För att fÃ¥ plusgrader vid dut sÃ¥ mÃ¥ste du upp i 1200 m. Som jag ser det kan det aldrig betala sig med sÃ¥ mkt mer slang.   Vi mÃ¥ste bara lösa detta med pelletsen, gör du av med sÃ¥ mkt. Hur dÃ¥lig är din panna

Pelletsförbrukningen är väl normal för mitt hus.
22 grader inne och det går en del varmvatten när man har tonåringar i huset.
Hur mycket tycker du att man ska förbruka?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 213
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!