Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥gor och funderingar kring offert (Thermia Aer)  (läst 4123 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LasseCB

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: S.Sandby, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej, nyregistrerad men har läst här som gäst ett tag.

Är på gång med att byta ut den befintliga oljepannan (TMV 1972) mot något roligare och har varit inne på både gas och pellets men det lutar starkt åt en värmepump.

Fakta om huset: byggår 1950, ca 110m2 1,5plans villa med källare på ca 77m2, tegelfasad och lättbetongväggar. DUT -16, årsmedeltemp ca 9, ort Södra Sandby i Skåne. 2 rörsytem och max 50 grader framledning vid -19 grader i februari, innetemp 22 grader. Nyinflyttade sedan ett par månader och har inte full koll på förbrukningen men uppskattad oljeförbrukning är 3-3,5 m3. 2 pers i hushållet just nu men fler är planerade på sikt.

Bergvärme verkar inte vara aktuellt då berggrunden tydligen består av skiffer och en massa blandat material, inga kända borrhål i området enligt SGU.
Tomtyta på 1288m2 men bara ca 360m2 tillgängliga för ytjordvärme (för mycket växter som vi vill spara). Alla gränsande grannar (3 sidor) har ytjord idag.
Kvar återstår då luft/vatten värmepump och där har jag fastnat för Thermia Aer. Har fått offert och besparingskalkyl från en leverantör.

Uppgifter från offerten:

Ã…rsmedel: 6,93 grader
DUT: -16 grader

Innetemp: 20 grader
Olja: 70% 3,5m3 varav till varmvatten 4000 kWh

Totalt för byggnaden:
Effekt 8,38 kW
Energi 24500 kWh

Radiatorkrets, temp vid DUT:
Framledning 55 grader

Uppvärmd yta: 160 m2  (ok att har 18-19 grader i källaren)

Beräkningsresultat:
Värme från VP: 23600 kWh
El till VP: 7300 kWh
Tillsatsvärme: 900 kWh
Tillsatseffekt: 8,38 kWh
Energibesparing 16300 kWh
Årsvärmefaktor, total: 3
Årsvärmefaktor, VP: 3,2

Värmepump Thermia Diplomat8 med Aer3
Pris inkl 4 st nya radiatorer i källaren: 122250:- (borttagning av tank, panna, expansionskärl mm är inte inräknat)

Är det rätt räknat i kalkylen? Är priset rimligt? Har också fått offert på ytjord från samma leverantör och det är 14500:- billigare. Är det dumt att inte satsa på ytjord och på så sätt få en större besparing (vad jag kan se så ger det ca 1200:- billigare drift varje år)? Finns det några fördelar att köra på något annat märke än Thermia mer än priset?
Thermia Diplomat 8 TWS + Aer 3. 1,5 plans hus med källare i Skåne

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frågor och funderingar kring offert (Thermia Aer)
« Svar #1 skrivet: 21 april 2005, 16:38:35 »
Jag ser en risk med kalkylen, vet dock inte om deras beräkningsprogram tar hänsyn till detta, men vill ändå varna för följande.

Citera
Ã…rsmedel: 6,93 grader

Om de använder sig av denna utetemp för att räkna fram den genomsnittliga verkningsgraden för värmepumpen så kommer kakylen att slå fel ganska rejält, tänk på att minst 70% av uppvärmningsbehovet kommer när tempen ligger under 0-strecket. Som sagt var, de kan ha kompenserat för detta i programet, men det är tveksamt med den höga årsmedelCOP som de räknat fram.

Jag rekomenderar ytjord, lyft upp de planteringar du vill ha kvar, det gjorde vi med tre (ca 5 meter höga) pilträd som vi ville ha kvar. De verkar leva och frodas, de kommer igång ca 1 vecka senare än tidigare, även om det även kan bero på att själva rotsystemet påverkats, de har bara haft 2 år på sig för återhämtning.

De har räknat med 20 grader inne, du uppger 22...

I övrigt verkar kalkylen bra.

Bara för skojs skull har jag gjort en kalkyl på en markvärmeanläggning med en 5 kW värmepump... Ytjord, medelgod jordmån, 4 pers, 160 m2 uppvärmd yta, tidigare förbrukning 3m3 olja (programmet indikerar att det är mer än normalt för hustypen) medeltung huskonstruktion.

Resultatet blev som följer:
« Senast ändrad: 21 april 2005, 16:40:27 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad LasseCB

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: S.Sandby, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Frågor och funderingar kring offert (Thermia Aer)
« Svar #2 skrivet: 22 april 2005, 11:38:06 »
Stort tack för svaret. Jag pratade med leverantören angående årsmedel och han hade använt det värdet för att jag lättare skulle kunna jämföra med jordvärmekalkylen som han också skickade med. Jag får ta nog mig en funderare igen på om det ändå inte ska vara jordvärme.

Slanglängden som du hade i din kalkyl (285m) hur säkert är det att det ska räcka och hur stor tomtyta skulle det minst uppta? Lerjord i backen och grannen sa även att han hade fått lite vatten i sina fåror när de grävde för sin anläggning (dock så la de ner 395 m och de har exakt samma hustyp som oss).


Thermia Diplomat 8 TWS + Aer 3. 1,5 plans hus med källare i Skåne

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frågor och funderingar kring offert (Thermia Aer)
« Svar #3 skrivet: 22 april 2005, 12:09:12 »
Stort tack för svaret. Jag pratade med leverantören angående årsmedel och han hade använt det värdet för att jag lättare skulle kunna jämföra med jordvärmekalkylen som han också skickade med. Jag får ta nog mig en funderare igen på om det ändå inte ska vara jordvärme.

Slanglängden som du hade i din kalkyl (285m) hur säkert är det att det ska räcka och hur stor tomtyta skulle det minst uppta? Lerjord i backen och grannen sa även att han hade fått lite vatten i sina fåror när de grävde för sin anläggning (dock så la de ner 395 m och de har exakt samma hustyp som oss).




Din granne, hur stor värmepump har han, och hur mycket tillskott går det för dem?

Årsmedeltemp som är så hög gör det inte lättare att jämföra, det förvårar. Om han istället använder 0 till -3 grader som årsmedel så ger det en mer rättvisande bild av vilken effekt det skulle ge.
(exakt medeltemp för årsdriften av värmepumpen är svår att bedöma, så en viss chansning blir det nog alltid.)

Vad gäller garantier för att 285 meter slang räcker så kan jag tyvärr inte ge dig det, med de uppgifter jag matat in i programet så säger programet detta.
(Hade jag levererat några produkter till dig hade det varit en annan sak, rent allmänt kan man dock säga att ju mer slang desto bättre.)
Nibe anger 250-400 meter slinga vid ytjordvärme, beroende på energiuttag och markens beskaffenhet, min bedömning är att du klarar dig med 285 meter, då jag angett medelgod jordmån, med en beräkning av slanglängd vid god (lerjord) som du säger att du har skulle en kortare slinga föreslås.

Som referens kan jag nämna att min bror har en Nibe 5 kW med 350 meter slang (Piteå) i ett hus med ungefär samma storlek som ert. Han har ca 0 grader inkommande KB-temp som lägst. Förbrukade tidigare ca 35-40 000 kWh/år, numera ca 17-20 000 kWh/år.

När det gäller hur stor yta som behöver tas iu anspråk så får du räkna ut det själv... Slangen skall ligga med minst 80 cm mellanrum, helst mer än 1 meter, Jag har ca 1.3 meter själv.

Rita gärna upp din tomt för att se hur det kommer att se ut, och som sagt var, att lyfta upp några vinbärsbuskar eller dylikt över dan gör normalt ingen större skada, se bara till att hålla jordklumpen fuktig under tiden den ligger ovan jord.

Tänk även på att du kanske vill ah en pool eller nåpt annat på tomten framöver, försök tänka långsiktigt då ni skall leva med slingan så länge ni äger huset.

Lycka till.

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad vphenrik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Frågor och funderingar kring offert (Thermia Aer)
« Svar #4 skrivet: 02 maj 2005, 09:53:40 »
Vi installerade en Nibe 2010-8 i december och hittils har den levererat 13916 kWh värme medan den förbrukat 4662 kWh el, vilket ger en värmefaktor på 2,98. Under den gångna vintern med svinkyla (med skånska mått mätt) var den helt avstängd under ca 12h. Jag uppskattar att vi har satt till ca 300-400 kWh värme via oljepannan. Vårt hus verkar vara av samma typ som ditt, lättbetong med tegel, 1,5 plan byggt 57 150m2 + källare. Detta är mina erfarenheter av L/V pump i skåne, tänkte att du kanske kan ha nytta av dessa för din planering.

Henrik
Nibe 2010-8 + SMO-10 kopplad till VPA 200/70. Tegelhus på 150 kvm + källare från 57 i Skåne.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Hej

Låter bra men hur vet du hur mycket värme du använt?

Har du värme mätare eller går du på gamla meriter?


Citera

Från Jan till om med april har jag kört  2206 timmar med din Cop blir det då 2206*x*2,98=6574 x  kWh som VP har gett i värme.
Din har tagit X*2.98=13916 .  Cop =   13916/4662=2,985 

Jag beräknar min tar genomsnitt 2,1kW när den går. Min värme blir då 6574*2,1=13805kWh under den angivna tiden.

Hur mycket har din VP tagit per timme?

« Senast ändrad: 06 maj 2005, 07:48:51 av Janne EL-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad vphenrik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Frågor och funderingar kring offert (Thermia Aer)
« Svar #6 skrivet: 02 maj 2005, 13:06:39 »
Jag mäter med en värmemätare från techem.

/henrik
Nibe 2010-8 + SMO-10 kopplad till VPA 200/70. Tegelhus på 150 kvm + källare från 57 i Skåne.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!