Författare Ämne: Hur gÃ¥r värmepumpen?  (läst 18824 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur går värmepumpen?
« Svar #75 skrivet: 28 januari 2012, 00:40:50 »
Rent objektivt kan man ju inte hävda att en modern effektiv cirkpump kostar 1400 kr, för i så fall kan jag anföra att man kan få tag i större radiatorer mer eller mindre gratis på soptippen eller loppmarknaden, marknadsekonomin fungerar inte på detta sätt, och OM vi skulle gå den vägen så är det MYCKET enklare att få tag i gratis eller billiga gamla radiatorer än nästan nya cirkpumpar.

Läs mitt inlägg igen. Du drar på det ganska hårt måste jag säga. Jag skrev att om du hade köpt ewalds pump hade du sparat pengar i _DRIFT_ (som ett motinlägg till dina inlägg _mot_ arbetstankar där du tar upp den ökade driftkostnaden för en extern CP som ett problem). Därutöver berättar jag vad en ny i kartong kostar på en internetbutik i sverige.

Begagnade radiatorer? Vart får du allt i från?

Jag har vid flera tillfällen med min egen anläggning som referens tagit upp att jag i drift sparar på min externa CP då den drar _avsevärt_ mindre än min interna. Givet att den hela värmesäsongen beräknar värmebehov så känns det ganska bra. Jag har ganska exakt 59w i kontinuerlig drift på min anläggning när kompressorn inte går. Det inkluderar numer 2st datorer (en bärbar och en ren loggningsenhet) en icke ström snål VVC pump för varmvattencirkulation och den externa cirkulationspumpen som används för att driva hela huset. Den externa cirkulationspumpen drar 15w men stegar i bland ner till 9w.


När det gäller just din anläggning har jag en definitiv känsla av att du lyckades hitta en installatör som brann för möjligheten att få sälja en anläggning som fungerar bra, har stor flexibilitet OCH ger honom moraliskt stöd i detta forum, och därför var beredd att sälja rätt billigt.
Har jag fel så ber jag om ursäkt.

Då är det nog läge att be om ursäkt!

Ditt forum är bäst på värmepumpar i sverige. Annars hade inte jag hängt här!!

Men det var ingen av de som svarade upp pÃ¥ min offertförfrÃ¥gan som ens bad mig agera referens - än mindre ta ställning för nÃ¥got pÃ¥ detta forum. Än mindre gav mig nÃ¥gon rabatt för framtida tjänster av nÃ¥got slag över huvudtaget. Jag fick in 3st offerter som förstod mina tilläggskrav om en arbetstank. Det var den vinnande installatören. Sonen till Thorens värmepumpar (som sÃ¥lde Nibe för övrigt och var väldigt kompetent) samt en stor lokal IVT firma som heter nÃ¥got med agenturer pÃ¥ slutet.  Ingen av dessa offerter gick över 15 000 för detta. Ingen av offeterna där jag bad om frikyla tog särskillt bra betalt för det heller. I vissa fall erbjöds det som prut. I andra fall erbjöds extra djup pÃ¥ hÃ¥let som slutprut.


Jag lyckades bilda min egen uppfattning om vad jag ville ha för anläggning innan jag handlade - tack vare detta forum! Därmed indirekt tack vare dig. Inte för att du tycker man ska ha en sådan anläggning, för det tycker du uppenbarligen inte, utan för att du har skapat detta forum där folk kan mötas och diskutera olika värmelösningar.

I en tråd där det diskuteras arbetstankar, bland annat, tycker jag att du som forumägare borde acceptera att många som har arbetstank är intresserade av att få den så optimal som möjligt. Precis som du som inte har tank är intresserad av att få den så optimal som möjligt. Då tycker inte jag du tillför något när du kommer och hela tiden ska börja prata om huruvida man ska ha en tank eller inte.
Tipos inlägg är kvar obesvarat. Vad är syftet?


Till sist bekräftar du precis det jag skrivit många gånger, och kommer att upprepa, en mer komplicerad anläggning ökar markant riskerna för felkopplingar av installatör, och gör det svårare, om inte omöjligt, för anläggningsägaren att greppa hur anläggningen skall justeras in på bästa sätt.

Hade du följt trådarna för problemen som jag refererar till så visste du att det rör tankar som är installerade av privatpersoner. Dom laborerar själva och använder sig bland annat av detta forum för att försöka få rätsida på saker och ting. För trot eller inte så är det vissa som behöver en tank. Och vissa som inte behöver en tank men vill ha en tank ändå.

Ta mig fan, det finns till och med vissa som behöver köra fast eller semifast kondensering, eller som vill av olika skäl. Ska vi inte hörsamma dessa rop på hjälp och frågor? Ska vi inte låta folk som vill använda arbetstank göra det? Ska vi få folk att tro, när dom blir presenterade en offert med arbetstank, och hur ofta sker det????? (verkligen, hur ofta?) ska dom då tro att det är skit för att dom läst dina inlägg? (precis som jag trodde det var skit med termostater efter att ha vart här ett litet tag)

Jag kommer fortsätta sÃ¥ länge jag tillÃ¥ts vara en del av detta forum att peka pÃ¥ de nackdelar och fördelar jag finner med min tank och min överdimensionering. Jag vet varför jag har valt anläggningen, jag vet vad jag vill ha ut av det och jag kommer fortsätta rapportera varenda relevant bestÃ¥ndsdel. Precis som folk rapporterar varenda relevant bestÃ¥ndsdel utan tank. Kanske kommer folk till och med inte ifrÃ¥gasätta varför jag har en tank, givet att jag har behov om 12 och en vp pÃ¥ 16........  (thermia har ingen 14.. )

Och genom att jag är så in i bomben intresserad så sätter jag mig in i varenda molekyl av anläggningen. Inte för att det behövs utan för att jag vill. Inte för jag har en dold agenda. Och jag använder varje ledig sekund till att hjälpa andra. Tank eller inte. Jag sitter inte och rekommenderar någon att köpa en överdimensionerad anläggning - inte med mindre än att en TS själv i så fall har visat på sådant intresse eller i fall det är en diskussion där många olika förslag och alternativ kommer upp och mitt då bara är en i mängden. Jag sitter inte och förordar en installatör eller ett märke framför andra. Framför allt går jag inte in och toksågar och säger att andras grejer är dåliga. Men det kanske är ett privilegium man tar sig som forumägare?

Du får ta det för vad det är. Jag tycker inte du är juste i det sätt du skriver till mig på och fantomen är hård mot dom hårda. :)


Nästan ingen, vare sig installatör, eller anläggningsägare, satsar så mycket tid och engagemang som din installatör, och du själv gör - för att få anläggningen att fungera så bra som möjligt.
Du har absolut ingen aning om vad min installatör gör i min anläggning. Den enda som skruvar här är jag. Och det är bara på eget intresse. I de flesta fall får det ingen effekt för skiten är flödesoberoende och därmed i det stora hela helt självjusterande. Jag kör inte delta 5.8 för att min installatör ber om det. Jag gör det på helt eget bevåg. Jag har även kört delta 10 om det intresserar, eller inte riktigt men strax under, 10 går inte ens med tank. Om någon installatör kommer hit så är det för att jag har bett om det och då betalar jag för det. Hade jag haft en installatör som hängde här hela dagarna hade jag inte behövt hänga på forumet.

Jag har lovat dig och många andra att utvärdera värmepumpssystem under olika förutsättningar. Med och utan termostater. Med passiv termostatstyrning, med aktiv termostatstyrning, med hemmagjoda inomhusgivare påhittade av dina forummedlemmar, och utan. Inte för att jag behöver utan för att jag vill. Folk har skickat grejer till mig för att jag ska testa i min anläggning. Inte för att jag behöver utan för att det är kul. Det hjälper till att öka min kompetens och den som ber mig göra testet, win win.

Min värmepump har fungerat klockrent sedan dag 1. Jag har loggar från innan jag skruvade på en enda skruv. Dess flexibilitet gör att jag kan laborera extremt mycket utan att påverka inomhusklimatet i en usträckning som någon här hemma noterar i alla fall och inte kommer larmen heller, om jag inte råkar glömma att öppna returen som var helt stängd efter ett litet test.


Jag har sagt det tidigare, och vidhåller min ståndpunkt, en arbetstank kan vara bra i vissa lägen, i andra nödvändig (extremt få), men i alla lägen ställer de högre krav både på installatör och anläggningsägare för att det skall bli en väl fungerande anläggning med bibehållet hög COP.
Jag hÃ¥ller med. Det är fÃ¥ hus som mÃ¥ste ha en tank. Om du riktar näsan söderut märker du att det är lite mer poppis, men sÃ¥ är elpriset lite högre där med -  och luft vatten är i mÃ¥nga fall det man satsar pÃ¥. DÃ¥ är det inte lätt utan tank. HÃ¥ll koll pÃ¥ vart trenderna tar oss för det är väl pÃ¥ ditt forum vi ska diskutera även framtidens lösningar eller?


Men i övrigt. Är det bättre att bara ställa ner integral/Gm för start, öka hysteresen från fabriksinställning så den inte slår i taket, för det gör den ju annars om man ställer ner integralen... och köra 10-12 grader extra hög värmeproduktion. Dvs resultatet av att ha en värmepump som är för stor utan att ha en tank.

Du kanske inte visste det men flödesoberoendet är det som gör att man inte behöver bry sig. Flödet är alltid garanterat.

Men visst det kostar lite xtra. Det har jag aldrig försökt göra sken av att det inte gör.


Riskerna för en dålig årsmedel-COP ÖKAR med arbetstank om man köper tjänsten att installera av en okunnig installatör och inte själv har intresse eller förmåga att justera in anläggningen optimalt.

Riskerna för en dålig årsmedel-COP ÖKAR utan arbetstank om man köper tjänsten att instellera av en okunnig installatör och inte själv har intresse eller förmåga att justera in anläggningen optimalt.
Det borde väl du veta dom driver detta forum. Och det säger ju sig självt.

SÃ¥ om vi skiter i det självklara... 
En korrekt installation med arbetstank (då pratar vi inte 100l arbestank.. som vissa här på forumet har haft) kräver inte mer optimering eller inställning än en jackapå installation. Jag hävdar motsatsen till vad du säger.

Jag menar att det är enklare att installera en anläggning med arbetstank förutsatt att man överhuvudtaget vet hur man kopplar en arbetstank, och det är inte svårt att ta reda på.

Det finns installatörer som installerar värmepumpar utan att veta vad gradminuter är. Men dom vill vi ju inte ha att installera våra värmepumpar oavsett om det är med eller utan tank... eller hur? (inte veta vad gradminuter är, är för övrigt inget påhitt.. det är en bekant till mig med en thermia 8kw g2).



Som installatör skulle jag väldigt gärna sälja en anläggning med arbetstank, extra cirkpump, termostater på alla radiatorer.
Jag skulle installera, ställa in lagom deltaT över värmepumpen, och säga åt de boende att de precis som vanligt kan reglera temperaturen på radiatortermostaterna.
jag med. och kanske sker det inte med allt för stor förlust i COP heller... Så länge inte kunden sitter och jackar upp kurvan i oändlighet.

Vet du hur många fler jackapå installationer som görs i det här landet MED termostater och värmepump UTAN tank. Hur mycket sämre tror du inte dom värmepumparna mår och det COPet är än de extremt få installationer som görs med termostater OCH arbetstank? Om vi bortser från hemmafixade installationer så tror jag att de få installationer som sker med arbetstank går avsevärt mycket bättre än de vanliga installationerna.

Citera
Förstår du nu Rinnan att jag har mina misstankar mot denna typ av lösningar som medger att man som installatör kan komma, installera, ställa upp kurvan, instruera kunden att reglera tempen med sina termostater som vanligt - för att sedan dra därifrån och aldrig mer höra av kunden.
Det är ganska gott om folk som får sina värmepumpar installalerade med kurva 40 och där installatören sedan går för att inte komma tillbaks, på eget bevåg i alla fall. Varför skulle en installatör som installerar med arbetstank lämna fortare eller göra ett sämre jobb än de som installerar utan tank??? Jag fattar verkligen inte resonemanget. Visst. det är enklare att driva det håller jag med om men det byter ju inte att installatören som går lämnar ett sämre jobb efter sig. Tvärt om, per definition.

Framför allt är det så att alla dessa VPs som installeras är utan tank men har likförbannat aktiva termostater för så har det vart i 30 år innan värmepumpen installeras i huset. Hur bra blir det då?


Inte en enda. Inte en endaste person av de jag känner som har värmepump har sagt att dom är helt nöjda med sin installation. Inte en enda av dom känner till detta forum. Hade dom kommit hit hade dom fått hjälp och löst sina problem. Men den stora grå majoriteten där ute vet inte att detta forum finns. Dom vet inte ens hur man ställer frågorna.. När dom hör att jag har lite koll på värmepumpar så får man höra om problemen och frågorna.

Vad har det med tank att göra. inte ett skit egentligen. Bara konstaterar ett faktum. Att försöka dra någon grej om att en värmepump som installeras med tank skulle lämna ägaren med sämre COP eller fler problem är rent bullshit.

Jag har aldrig hävdat att en tank alltid ska användas vid installation. Även om jag personligen tror att om det helt och hållet var upp tillvärmepumpstillverkarna så hade vi alla haft det :) Men det blir fört dyrt. Det är ören på marginalen för att få folk att byta från pellets etc. Men som sagt. Jag hävdar inte att alla ska ha tank. Jag blir utmanad av dig att ställa mig i denna försvarsposition för tankars vara eller icke vara.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Hur går värmepumpen?
« Svar #76 skrivet: 28 januari 2012, 01:06:28 »
 a:gl
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur går värmepumpen?
« Svar #77 skrivet: 28 januari 2012, 01:13:12 »
Du är bra du DKT du förstår att jag på inget sätt försöker kasta skugga över folk som fixar själva genom att nämnda detta i mitt inlägg. Tvärt om jag är sjukt imponerad. Jag skulle inte kunna få ihop två rör ens med pressringar eller vad det nu heter.

Det är precis sådant ett forum är till för. Folk som hjälper varande i strävan att göra sin anläggning ännu bättre!

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur går värmepumpen?
« Svar #78 skrivet: 28 januari 2012, 03:02:57 »
Till Rinnan.

För mig skulle det ta typ 11 år att tjäna in en energisnål cirkpump.
Hade den funnits när jag byggde, och köpte allt så billigt som bara var möjligt, så hade jag haft en energisnål "svartpump", troligen.
Den typen av rekommendationer kan jag dock varken ge, eller stå för som administratör av detta forum.
Jag vet att man kan köpa billiga prylar svart både via Blocket, E-bay och andra online-butiker, men det är inget jag rekommenderar eller föreslår, det är upp till var och en att upptäcka, och bedöma huruvida förtjänsten överstiger risken, eller rättare sagt, om man är beredd att offra hela insatsen, för att tjäna en slant.

Att man sparar energi på en effektiv cirkpump har i princip inget med en volymtank att göra, utan det beror ju bara på att det sitter en ineffektiv cirkpump i själva värmepumpen, som du i detta fall har ersatt/kompletterat med en energisnål cirkpump.
Du hade tjänat mer på att ersätta cirkpumpen i din värmepump och struntat i en extern krets.

Har jag fel när det gäller leverantör ber jag som sagt om ursäkt, men rent generellt så står jag fast vid min ståndpunkt, kan man köpa en anläggning med energisnåla cirkpumpar, arbetstank, fulleffektsvärmepump - o.s.v. utan att det blir extremt dyrt så känns det som att någon (kanske gud fader själv) har gett dig en hjälpande hand.
Eller så är du helt enkelt beredd att betala så mycket mer pengar för att få en något bättre anläggning, vilket jag i så fall respekterar till fullo.

När det gäller volymtankar, acktankar och volymtankar så skall jag villigt erkänna att det inte är något som jag rent generellt rekommenderar, det finns tillfällen när det kan vara, eller är, påkallat att investera i den typen av utrustning, men allt som oftast faller hela investeringskalkylen i de fall detta krävs.
För de som är beredda att betala extra, och är fast beslutna att köpa värmepump med volymtank - oavsett kostnad, har jag aldrig påstått att det inte finns några som helst fördelar med detta.
Dock, och det står jag för, finns det ej försumbara risker med arbetstank. (Förklarat tiotals gånger)

När det gäller diskussioner om arbetstankar så kan jag nog ibland upplevas som "negativ", och för detta ber jag om ursäkt.
Mitt mål med detta forum har dock hela tiden varit att jag skall ge de bästa råd jag kan, och min uppfattning när det gäller volymtankar, knäppptankar och arbetstankar ÄR att de i de allra flesta fallen är helt onödiga - och främst ett sätt för installatörer att tjäna extrapengar på osäkra kunder.

Sen har jag naturligtvis förståelse för att det finns enskilda kunder som efterfrågar "det bästa - kosta vad det kosta vill", och kunder som har råd att köpa en anläggning som leverantören garanterar skall leverera utlovad prestanda, även om det kommer mot en kostnad.

När det gäller Fantomen, och det övriga i det avsnittet så vet jag inte riktigt vad jag skall svara, som jag många gånger skrivit så har jag full respekt för dina uppfattningar, och jag har så vitt jag vet aldrig ifrågasatt de uppgifter du delgett mig och övriga i forumet, du är en reko kille som rapporterar vad du ser, varken mer eller mindre.
Förmodligen just för att du sätter dig in så in i bomben i din anläggning.

När det gäller vad du och din installatör gör i din anläggning har jag aldrig påstått eller haft anledning att tro att att din installatör är inne och petar på anläggningen, det är helt omöjligt att det finns någon installatör som kan mer om din anläggning än vad du gör.
Helt omöjligt.

När det gäller hysteres och gradminuter så är fabriksinställningarna löjligt låga, i vart fall på Nibes och Thermias värmepumpar.
Detta innebär att det finns tusentals värmepumpsanläggningar som går med extremt många start och stopp med kort livslängd som följd.
Jag har full förståelse för att du inte vet/har insett detta ännu då du är rätt ny i branschen, och tack vare att vi/forumet förhoppningsvis nått fram till ett stort antal värmepumpsägare, som efter våra rekommendationer justerar defaultvärdena i sina värmepumpar för att ge dem förutsättningar för ett långt och framgångsrikt liv.

Flödesoberoende är bra om man vill att rumstermostater skall kunna strypa bort en obetydlig andel värme som orsakar övertemp under vår och höst (detta kommer du att lära dig framöver - och vi kommer inte att behöva bråka om detta mer).
Sen vet jag, och har upprepade gånger skrivit att det finns anläggningar som kräver arbetstank, även om det är ovanligt.

Jag vet inte riktigt vad du menar med din kritik mot mitt påstående om riskerna med arbetstank och okunniga installatörer, för mig är det helt uppenbart att en arbetstank är perfekt för en okunnig installatör.
Du kan sälja på en kund en dyr utrustning, som ser avancerad ut, och som kunden aldrig kommer att röra.
Du kan ställa upp kurvan (ännu högre än default) och säga åt kunden att han/hon precis som vanligt skall ställa in rumstemperaturen med radiatortermostaterna.

Citera
Vet du hur mÃ¥nga fler jackapÃ¥ installationer som görs i det här landet MED termostater och värmepump UTAN tank. Hur mycket sämre tror du inte dom värmepumparna mÃ¥r och det COPet är än de extremt fÃ¥ installationer som görs med termostater OCH arbetstank? Om vi bortser frÃ¥n hemmafixade installationer sÃ¥ tror jag att de fÃ¥ installationer som sker med arbetstank gÃ¥r avsevärt mycket bättre än de vanliga installationerna. 

Man upptäcker enklare/fortare att det är något galet i en anläggning utan arbetstank.
En arbetstank är INGEN garanti för bra funktion och hög COP.

Att de flesta av dina bekanta inte har en aning om att detta forum finns är naturligvis synd, och förmodilgen en förklaring till varför många av våra mer kunniga medlemmar som är i branschen känner sig en aning förtvivlade då kunderna enbart vill ha det billigaste, inte det bästa.

Till sist vill jag klargöra än en gång att jag inser att det ibland kan finnas fördelar med arbetstankar, knäpptankar eller volymtankar.
Det är dock extremt sällan som det krävs, och i de fall det krävs har jag inga som helst problem att rekommendera det, tvärt om.

David Rinnan, du är en av forumets mest engagerade och värdefulla medlemmar, men dina och Oraklets ständigt återkommande rekommendationer rörande arbetstank som lösningen på allehanda problem gör att jag känner att jag måste ge en motbild som balanserar er lätt "rabiata" inställning till vad som krävs för att få en väl fungerande anläggning.

Jag anser att jag på ett objektivt sätt håller med om att arbetstank kan krävas i vissa fall, och att det rent generellt ökar flexibiliteten, men jag vidhåller trots detta att det för de allra flesta är onödigt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: Hur går värmepumpen?
« Svar #79 skrivet: 28 januari 2012, 10:53:19 »
En fråga: vet vi säkert att start och stopp tar så illa på VP som många verkar tycka ?
Känns som att en kallstart på en bilmotor i -40 tar en del, lämnar man bilen utanför ICA i en kvart så är det inte alls samma sak.
En VP som stannade för bara 10-20 minuter sen, den kanske är så varm att starten knappt sliter på den ?
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur går värmepumpen?
« Svar #80 skrivet: 28 januari 2012, 10:59:35 »
En åkare, bonde eller en taxiägare stannar helst inte av sin lastbil, traktor eller bil om de vet att de behöver den igen inom kort.
Fråga dem vad anledningen är...

Varje start av en on/off-kompressor resulterar i:

Sämre smörjning i startögonblicket då oljan hunnit rinna av kolv/cylinder i viss utsträckning.
Höga startströmmar gör att spolarna i motorn påfrestas mer än under normal drift.
Kraftiga vibrationer i kompressor, flexslangar, rörkopplingar och rör gör att den mekaniska påfrestningen riskerar resultera i materialutmattning förr eller senare.
Låg COP i startögonblicket p.g.a. "felaktiga" tryck och flöden i systemet.
De höga startströmmarna påfrestar kontaktorer, överströmsskydd, mjukstartsapparatur mm
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hur går värmepumpen?
« Svar #81 skrivet: 28 januari 2012, 11:01:54 »
 Thumbsup

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur går värmepumpen?
« Svar #82 skrivet: 28 januari 2012, 11:47:40 »
Nu vet jag ju inte om mitt problem beror på hur reglersystemet i min Stiebel-Eltron fungerar.

Min tank är en vanlig 4-rörs tank. Anslutningarna är, uppifrån och ned:

1) rad fram
2) VP fram
3) rad retur + returgivare i dykrör, Stiebel reglerar på returen
4) VP retur

Det som händer om interna flödet är större än externa flödet är att tanken fylls på uppifrån, och när returgivaren känner att tanken är full så stannar VP:n. Om man har större externt flöde än internt så undviker man detta.

Det är möjligt att det skulle fungera bättre med en VP som reglerar på framledningen.

Hur stor är tanken. Är det den på 200l? Hur mycket i nivå skiljer det mellan 1 och 2?

Nivån på kopplingar i kombination med storleken kan skapa ett problem gissar jag.

Du styr på returen och jag personligen föredrar att man har ganska nära kontakt mellan, i det här fallet då, system och VP retur (alltså nära kontakt mellan det som skapas och som går ut). det kan vara intressant att studera temperaturen där i mellan och se i fall det finns förskjutningar som påverkar värmepumpens reaktioner i olika driftfall. Många brukar få "problem" med att fördröjningen gör att man fyller upp lite i onödan och får lite för långa gångtider och höga temperaturer.

Ju mer frånkopplad man är mellan VP flödet och systemflödet desto grövre blir det. Är man ute efter att finjustera kan det då bli svårt. Har man nära kontakt kan man finjustera och tanken "överreglerar" inte på samma sätt.

Men annars rent generellt ska det ju vara så att om tanken är mättad (graden avgörs ju mellan denna fördröjning mellan kopplingarna i kombination med det GM för start värde eller hysteresvärde man styr på) så ska värmepumpen starta och inte gå igång igen förrän startläget är uppnått.

Hade huset haft ett behov som krävde den effekt som värmepumpen levererar så bör den gå hela tiden. Men det kan ju också vara så att man har så mycket effekt att det läget aldrig uppnås. Dvs att värmepumpen aldrig går 24h ett dygn.

Men sÃ¥ i ditt fall är det mest troliga att det skapas en förskjutning som gör att din tank uppfattas mätt pÃ¥ ett sätt som inte ligger i linje med dina önskemÃ¥l. Gissar jag. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur går värmepumpen?
« Svar #83 skrivet: 28 januari 2012, 11:56:05 »
En fråga: vet vi säkert att start och stopp tar så illa på VP som många verkar tycka ?
Känns som att en kallstart på en bilmotor i -40 tar en del, lämnar man bilen utanför ICA i en kvart så är det inte alls samma sak.
En VP som stannade för bara 10-20 minuter sen, den kanske är så varm att starten knappt sliter på den ?

Det är ju svårt att säga exakt. Vi har födelar och nackdelar i den löpande driften i båda fallen (många eller få starter i samma anläggning). Så det blir ju ofta en gyllne medelväg.

Vi kan exempelvis få fördelar att brine-tempen är hög. Och att VP hela tiden jobbar på lägsta möjliga temp. Men processen är inte fullt ut effektiv inledningsvis, samtidigt så drar den då inte heller mycket ström vad jag kan se vilket innebär att COP ändå är helt ok. Av förklarliga skäl står ju många värmepumpar där ute med många starter och detta vet ju VP tillverkarna och i normalfallet är utrustningen dimensionerad för att klara av detta.

Jag tror att man i vissa fall överdriver önskan om få starter. Alltså när man vill få ner antalet under 10 fast det är 0 eller plusgrader. Har man stora vattenvolymer är det ju en sak men i fall man åstakommer detta på artificiell väg så tror jag man då har passerat nivån där fördelarna överväger nackdelarna.

Jag tror att man kan uppnå ett bättre resultat overall om man inte överdriver detta utan kanske parkerar kring 20 som rimligen borde vara en nivå som värmepumpen är byggt att hantera.

Om man står bredvid en VP som jobbar sig upp från säg 35 grader till 50 grader, eller ännu bättre växlar över till VV efter ett tag, så noterar man hur mycket mer ansträngt maskinen tenderar att gå vid de högre kondenseringstemperaturerna. I alla fall märks detta på min scroll - kanske är annorlunda på en kolv?.

Så precis som en bil vill vi ju inte starta onödigt mycket men vi vill ju inte heller att den ska gå längre än nödvändigt och framför allt inte gå på ett sätt som sliter extra.

Alla kan ju ha otur och maskinen rasar. Men det hindrar oss inte frÃ¥n att försöka göra det vi kan för att uppnÃ¥ en sÃ¥ lÃ¥ng livslängd som möjligt. Och lyckas vi, det är ju svÃ¥rt att veta pÃ¥ förhand:), sÃ¥ finns det mycket pengar att spara. Teoretiskt kan vi ju ha ett case där en maskin som vi vet kommer leva 2 Ã¥r längre mot att vi förlorar 10% i COP skulle kunna fÃ¥ en bättre totalekonomi. 

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser