0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Eftersom du har en bufferttank så kan du ju öka farten på varma sidan utan att dina radiatorer påverkas negativt med ljud och så. Så det kan vara ett relevant test.
jag tycker det ser fint ut. Jag fick lite bättre laddning på mitt VV när jag ökade farten ett snäpp på min cirkulationspump på varma sidan. Eftersom du har en bufferttank så kan du ju öka farten på varma sidan utan att dina radiatorer påverkas negativt med ljud och så. Så det kan vara ett relevant test. Eventuellt kommer då deltat bli lite för litet. Men gör ett test och kolla hur gångtider totalt sett påverkas och topp temp på framledning vid slutet av en körning samt vilken temp du får upp VV i. Din vätsketemp ligger fint i förhållande till din returtemp. och ditt kalla delta ser också fint ut. Det kan vara intressant att se returtemperaturen vid VV körning också.
@tipo874: Om det externa flödet alltid är större än det interna, så har man väl ingen användning för tanken?
om tanken är på tok för liten så skulle det ju kunna bli resultatet. Att vi får väldigt stötvis gång helt frånkopplad eventuellt värmebehov. Speciellt i fall man exempelvis tar ut värmen i mitten och stoppar in den i toppen. Då blir systemet för frånkopplade, i normalfallet, enligt min mening. Gissningsvis kommer en tank som går direkt mot radiatorerna gå avsevärt mycket kortare än en VP med arbetstank även om flödet över radiatorerna är lägre. Ofta väljer man en arbetstank just därför att man inte kan erbjuda det flöde som värmepumpen kräver. Inte bara därför, men det är ju ett vanligt scenario.
Tror tvärtom att en vp med knäpptank kommer att gå längre eftersom den utnyttjar hela tanken varje gång en vp med arbetstank nyttjar tanken olika mycket beroende på kompressorns gångtid under förutsättning att tankarna är lika stor.
nu förstår jag inte. Hur menar du tvärt om när du säger samma sak?
Det är fullt möjligt. Det är dock att jämföra äpplen och päron. Vad jag kan se är det ingen som har önskat längre gångtider. även om det redan där är OT så började tråden handla om farten på flöden på olika sidor om tanken, något som inte är möjligt med en knäpptank.
Jag tror det blir ett missförstånd när du skriver "tank som går direkt mot radiatorerna" när jag tror du menar vp som går direkt mot radiatorerna...
Nej det behöver inte bli så Tipo. Det kan fungera fint ändå, UVL Thumbsup
Man borde ha en cp som håller deltat över raddarna helt konstant borde kunna ge en lägre kurva men det kanske finns såna.
Om externa flödet är mindre än interna kommer VP:n att stanna när tanken är fulladdad, oberoende av hur mycket värme huset behöver.I början gick min pump med tank i typ 20 minuter och stannade sedan i 20 minuter, och startade igen. Efter att jag justerat pumparna så att den externa hade större flöde än den interna så kunde den gå kontinuerligt.Tanken värms ju upp när returen cirkulerar runt i den och den värmen får du sedan ut när VP:n har stannat. Radiatorerna svalnar betydligt långsammare med tank.Jag har nu en steglöst justerbar extern pump, och jag har justerat flödet på den så att det är något lite högre än det interna flödet, och nu fungerar det kanon. Radiatorerna är varma hela tiden, även när VP:n står.[Edit]Om du har större flöde på interna CP:n blir det ju som en IVT med bypass där flödena är fel, VP:n stannar på hög retur trots avv huset behöver värme.
Det jag menade var förstås att det vore intressant med lite info om vad som gör UVL-tanken bra/annorlunda mot andra tankar.Att framhålla en viss typ av tank ter sig ju rätt meningslöst om du inte vill/kan/får förklara på vilket sätt den är bättre, och det inte finns offentlig information att inhämta om tanken.För att förtydliga, så rör sig den typen av uttalande om ren reklam, eftersom det inte finns någon möjlighet för oss andra att analysera, kommentera eller kritisera det du som företagare med intresse i produkten framhåller skulle vara en lösning som trollar med de fysikaliska reglerna som påverkar andra produkter på marknaden. (Min uppfattning av de inlägg du gjort/gör om denna tank)
Tanken är en vanlig tank, med diverse VVS teknik inbyggt i den. Dessa grejer kan man ju koppla själv om man vill, och det är så jag gjort fram tills nu. Fördelarna man får är en arbetstank/volymtank/knäppkärl som verkilgen fungerar fint utan att man behöver kunna något om hur och vad och varför, det bara funkar. Den ser ut som ett kylskåp, vit och fyrkantig. Och den ger VP förutsättningar att fungera oavsett vad som händer i systemet, man kan dessutom överdimensionera VP om man vill. 16kw i ett 8kw hus är inga problem.Jag har inget ekonomiskt intresse i denna tank, jag får andra fördelar av mitt ÅF:skap för dessa produkter, konsultation osv. Hojta till så får du köpa en och testa Rickard, om du har plats
Om man inte har tillräckligt stora värmeavgivande ytor så kommer värmepumpen alltid att stanna utan att det blir tillräckligt varmt i huset.Detta oavsett om man har acktank, arbetstank, volymtank - eller ej.Det tar bara lite längre tid om värmepumpen får arbeta med en större vattenvolym.
Nu förenklar du lite väl mycket. Om du kopplar tanken, som vissa gör, med väldigt stor fördröjning mellan systemsidan och VP sidan så kan körningen avslutas, fast den inte borde, så att säga. Eller oavsett koppling beroende på vart framledningsgivaren sitter. Eller om flödet på rad sidan är sådant att värmeavgivningen inte är tillräckligt, trots att ytan finns i huset. Men med en vanlig 3-4 rörs arbetstank där kopplingen är juste utförd enligt normala systembeskrivningar kan man utan några större problem kunna köra med både lägre och högre flöde på radiatorsidan än på värmepumpen. Men självklart finns det en gräns. och självklart kommer en optimal koppling fungera bättre än en ickeoptimal. Det är ingen svart magi men det går heller inte redogöra i detalj då det finns så många områden att täcka. Allt från rördimensioner till flöden och effekter. Så frågan blir då i fall flödet som tipo hade var så pass lågt att det blev dålig funktion eller i fall han inte utvärderade läget tillräckligt. Ditt svar tillför 0
I början gick min pump med tank i typ 20 minuter och stannade sedan i 20 minuter, och startade igen. Efter att jag justerat pumparna så att den externa hade större flöde än den interna så kunde den gå kontinuerligt.
Jag hävdar ju att du har fel i ditt påstånde där Rickard. Om vi tar ett befintligt hus, ditt tex och leker med tanken att du har ett vanligt hederligt gammalt system som höll ditt hus varmt med säg olja och 70 grader fram eller 80 för den delen vid Dut. Då kommer detta att fungera kanon, det vet jag för det gör det på runt 20 ställen där jag byggt samma sak fast med kopplingar och UKV eller strömmsnäs ackar på tot 4500l. VVS ingenjörer har helt enkelt byggt in alla grejer i tanken så att det blir enklare för mig och vem som nu kopplar grejerna. Du får ta det som reklam om du vill och självfallet får du radera inläggen. Som jag ser det så får folk möjligheten att köpa en bättre typ av tank med allt klart från fabrik istället för typ UKV och sedan ska man börja designa själv. Om jag inte berättar att den finns, så kommer alla eventulla tankköpare att fortsätta köpa UKV eller liknande produkter. Sedan kommer dem att stå och klia sig i huvudet och undra hur de ska göra. Lösningen finns ju redan, det är bara 4 anslutningar att koppla på och kopplar man rören inåt så får man inga"fula rör" synligt ThumbsupOch som sagt, inga pengar till mig.
Rickard, du har fel. Vi kan göra 72 grader med en vanlig VP. Denna heter VIESSMANN VITOCAL 350G sedan kan man om man vill fixa 80 med andra maskiner, detta blir dock dyrt och det kanske kan gå att stressa 80 graderssystemet så att vi klarar oss med 72.Det finns andra saker i världen än dem som du kanske är van vid. Det värsta jag hört talas om är 130 grader med kompressor. Definitivt inte villa grejer nu, men 72 är inga problem med vanlig std maskinSedan så kan man ju spetsa om man vill det
65 i retur är väl inte så lågt Tanken ger vp förutsättningarna som den vill ha, det är den uppgift tanken har.Tanken ska inte bli full innan integral räknat ner och vp stängt av. Vi kommer nog inte längre här, så jag lämnar tråden
Att det finns värmepumpar som kan göra varmt vatten har INGET alls med olika typer av tankar att göra.Skall du göra varmare vatten än normalt med en konventionell värmepump så kräver det låg returtemp för att kunna fungera, och om du ökar deltaT i tanken så minskar du samtidigt radiatorernas uteffekt, och ökar ytterligare behovet av hög temp på framledningen.En arbetstank ökar vattenvolymen vilket ger längre driftstider på värmepumpen, den tillåter även olika stora flöden på interna och externa kretsen.Tanken som sådan gör inte att man kan trolla vare sig med temperaturer eller uteffekter.På marginalen kanske man kan värma ett hus ned till ett par grader lägre temp tack vare ett jämnare uttag av effekt med bibehållet hög temp på vbf, men det är bara på marginalen.
Nja, 65 grader i retur på en pump som bara klarar 65 graders framlednmingstemp är extremt högt, helt enkelt omöjligt.Du framställer tanken som en lösning för att få konventionella värmepumpar att klara av att arbeta i system som kräver högre temperatur än värmepumparna kan ge, och när det ifrågasätts av mig så börjar du tala om ANDRA typer av värmepumpar, med andra köldmedier som kan tillverka högre temperaturer (med lägre COP).Detta har fortfarande inte just något att göra med arbetstanken, utan tanken kan bara vara en fördel för att ge radiatorkrets och värmepump optimala flödesförhållanden i de fall det behövs.Effektiviteten/kapaciteten kan bara öka marginellt tack vare en tank, och hur man än vänder och vrider på denna fråga så är det främst en fråga om att tanken kan behövas i anläggningar där värmepumpens och värmesystemets behov av flöde skiljer sig markant.I övrigt har den väldigt liten påverkan på anläggningens effektivitet.Tvärt om finns det stor risk att en anläggning med arbetstank, som inte justeras in optimalt, kan ge en sämre årsmedel-COP än vad som skulle varit fallet om man kört utan tank.
Det är dessutom ypperligt ovanligt att vi har ett system med 65grader i retur. Jag kan inte förstå hur du kan få det till att jag sa detta.En arbetstank har flera fördelarGer VP optimala förutsättningarVolymtankknäppkärlDen har 2 st minus kostar pengar och tar plats, finns inga mer minustecken kring en riktigt byggd arbetstank.
65 retur 72 fram såklart. I de fall där vi måste det, inte annars.
Hur kan jag ha fått det till att du sa så (65grader i retur) De har fler nackdelar än 2.1. Investeringskostnad2. Utrymmeskrav3. Värmeförluster4. Kräver extern cirkpump (driftskostnader)5. Ökar risken för att även dåligt injusterade system fungerar synbart bra = kan resultera i väldigt låg årsmedel-COP6. Komplicerar hela installationen, vilket gör det svårt för både installatör och anläggningsägare att trimma in systemet på ett bra/effektivt sättDe huvudsakliga fördelarna är av arten komfortförbättringar och eventuellt livslängdsökande driftsförhållanden.1. Mindre knäppningar i radiatorer/rörledningar2. Längre gångtider för kompressorn3. Möjlighet att styra rumstempen med hjälp av radiatortermostater4. Möjlighet att ha olika flöden i interna och externa kretsenFördelarna är inte försumbara, precis som fördelarna med automatlåda är helt uppenbara, trots detta är det en liten andel av bilarna som har automatlåda, och rätt få värmepumpsanläggningar som säljs med arbetstank.Bakgrunden till detta är naturligtvis att både säljare och köpare som regel är eniga om att "anläggningen" oavsett om det är en bil eller en värmepump som regel gör det kunden vill även utan de fördelar som extrapengarna kan ge.
Om du hade köpt ewalds apha pump för 1400kr här på forumet så hade du tjänat på att ha två stycken pumpar. För den pumpen drar mindre än din interna CP som måste gå 100% av tiden när du har värmebehov bara för att räkna integral. Min externa CP drar aldrig över 15w, och det är precis en sådan som han sålde ny i kartong här på forumet. 1400kr inte 4000kr. Men visst går man ut på stan och köper den är den så klart lite dyrare än 1400. Påstår inget annat. Grundfos alpha 2 på nätet ny i kartong i sverige, kostar inklusive moms 25-60 2319kr.Jag var ju lyckligt lottad och fick ett antal offerter när jag upphandlade bergvärme i våras. De som var öppna för att diskutera något annat än en jackapålösning (ca 30%) tog fram priser för tank. I samtliga fall så blev extra kostnaden under 15000kr för tank, rördragning och strömsnål ext. cirkulationspump. Gissningsvis tjänar dom en del på att installera värmepump och har för vana att inte debitera extratjänster i samband med bergvärmen såsom det vore ett helt eget och separat arbete. Men precis som oraklet nämner tidigare - så lär det bli dyrare om du bara ringer, och redan har bergvärme exempelvis, och beställer en tank etc. Ingen påstår ju att alla ska ha tank. Diskussionen kretsade kring folk som _har_ tank... Jag hade inte heller behövt tank, om jag inte hade valt att överdimensionera och om jag hade valt att frångå termostater i säg ett 80-100% system. Om man läser ett inlägg i en tråd där tanklösningar diskuteras - som om att alla ska ha tank, då är det klart man blir utmanad eller tycker att det är fel. Men det är ju ingen som säger det i denna tråd. Bara för att du råkar ha ett konverterat (nybbygt) radiatorsystem och en värmepump som passar bra in i det systemet och därmed kan täcka ditt energibehov med 100% så behöver ju inte det betyda att alla har dom förutsättningarna. Lika lite som alla har dina förutsättningar i sina befintliga hus och system - har alla ett behov av en tank. What's the issue? För övrigt har vi de senaste veckorna i en tidigare tråd rätt ut ett antal personer som kopplat sina 4-rörs tankar fel. En av dom var en feldokumenterad thermia extendermaskin som krävde flera samtal till deras support och krav på svar med stöd från forumet innan man fick reda på att tanken blivit felkopplad på grund av en dålig ritning från thermia. Jag ser fram emot flera lösningar, inte bra CTC, som riktar sig mot de som söker annat än en jackapålösning.
Rent objektivt kan man ju inte hävda att en modern effektiv cirkpump kostar 1400 kr, för i så fall kan jag anföra att man kan få tag i större radiatorer mer eller mindre gratis på soptippen eller loppmarknaden, marknadsekonomin fungerar inte på detta sätt, och OM vi skulle gå den vägen så är det MYCKET enklare att få tag i gratis eller billiga gamla radiatorer än nästan nya cirkpumpar.
När det gäller just din anläggning har jag en definitiv känsla av att du lyckades hitta en installatör som brann för möjligheten att få sälja en anläggning som fungerar bra, har stor flexibilitet OCH ger honom moraliskt stöd i detta forum, och därför var beredd att sälja rätt billigt.Har jag fel så ber jag om ursäkt.
Till sist bekräftar du precis det jag skrivit många gånger, och kommer att upprepa, en mer komplicerad anläggning ökar markant riskerna för felkopplingar av installatör, och gör det svårare, om inte omöjligt, för anläggningsägaren att greppa hur anläggningen skall justeras in på bästa sätt.
Nästan ingen, vare sig installatör, eller anläggningsägare, satsar så mycket tid och engagemang som din installatör, och du själv gör - för att få anläggningen att fungera så bra som möjligt.
Jag har sagt det tidigare, och vidhåller min ståndpunkt, en arbetstank kan vara bra i vissa lägen, i andra nödvändig (extremt få), men i alla lägen ställer de högre krav både på installatör och anläggningsägare för att det skall bli en väl fungerande anläggning med bibehållet hög COP.
Riskerna för en dålig årsmedel-COP ÖKAR med arbetstank om man köper tjänsten att installera av en okunnig installatör och inte själv har intresse eller förmåga att justera in anläggningen optimalt.
Som installatör skulle jag väldigt gärna sälja en anläggning med arbetstank, extra cirkpump, termostater på alla radiatorer.Jag skulle installera, ställa in lagom deltaT över värmepumpen, och säga åt de boende att de precis som vanligt kan reglera temperaturen på radiatortermostaterna.
Förstår du nu Rinnan att jag har mina misstankar mot denna typ av lösningar som medger att man som installatör kan komma, installera, ställa upp kurvan, instruera kunden att reglera tempen med sina termostater som vanligt - för att sedan dra därifrån och aldrig mer höra av kunden.
Vet du hur många fler jackapå installationer som görs i det här landet MED termostater och värmepump UTAN tank. Hur mycket sämre tror du inte dom värmepumparna mår och det COPet är än de extremt få installationer som görs med termostater OCH arbetstank? Om vi bortser från hemmafixade installationer så tror jag att de få installationer som sker med arbetstank går avsevärt mycket bättre än de vanliga installationerna.
Nu vet jag ju inte om mitt problem beror på hur reglersystemet i min Stiebel-Eltron fungerar.Min tank är en vanlig 4-rörs tank. Anslutningarna är, uppifrån och ned:1) rad fram2) VP fram3) rad retur + returgivare i dykrör, Stiebel reglerar på returen4) VP returDet som händer om interna flödet är större än externa flödet är att tanken fylls på uppifrån, och när returgivaren känner att tanken är full så stannar VP:n. Om man har större externt flöde än internt så undviker man detta.Det är möjligt att det skulle fungera bättre med en VP som reglerar på framledningen.
En fråga: vet vi säkert att start och stopp tar så illa på VP som många verkar tycka ? Känns som att en kallstart på en bilmotor i -40 tar en del, lämnar man bilen utanför ICA i en kvart så är det inte alls samma sak.En VP som stannade för bara 10-20 minuter sen, den kanske är så varm att starten knappt sliter på den ?