Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 28 januari 2012, 11:56:05 »

En fråga: vet vi säkert att start och stopp tar så illa på VP som många verkar tycka ?
Känns som att en kallstart på en bilmotor i -40 tar en del, lämnar man bilen utanför ICA i en kvart så är det inte alls samma sak.
En VP som stannade för bara 10-20 minuter sen, den kanske är så varm att starten knappt sliter på den ?

Det är ju svårt att säga exakt. Vi har födelar och nackdelar i den löpande driften i båda fallen (många eller få starter i samma anläggning). Så det blir ju ofta en gyllne medelväg.

Vi kan exempelvis få fördelar att brine-tempen är hög. Och att VP hela tiden jobbar på lägsta möjliga temp. Men processen är inte fullt ut effektiv inledningsvis, samtidigt så drar den då inte heller mycket ström vad jag kan se vilket innebär att COP ändå är helt ok. Av förklarliga skäl står ju många värmepumpar där ute med många starter och detta vet ju VP tillverkarna och i normalfallet är utrustningen dimensionerad för att klara av detta.

Jag tror att man i vissa fall överdriver önskan om få starter. Alltså när man vill få ner antalet under 10 fast det är 0 eller plusgrader. Har man stora vattenvolymer är det ju en sak men i fall man åstakommer detta på artificiell väg så tror jag man då har passerat nivån där fördelarna överväger nackdelarna.

Jag tror att man kan uppnå ett bättre resultat overall om man inte överdriver detta utan kanske parkerar kring 20 som rimligen borde vara en nivå som värmepumpen är byggt att hantera.

Om man står bredvid en VP som jobbar sig upp från säg 35 grader till 50 grader, eller ännu bättre växlar över till VV efter ett tag, så noterar man hur mycket mer ansträngt maskinen tenderar att gå vid de högre kondenseringstemperaturerna. I alla fall märks detta på min scroll - kanske är annorlunda på en kolv?.

Så precis som en bil vill vi ju inte starta onödigt mycket men vi vill ju inte heller att den ska gå längre än nödvändigt och framför allt inte gå på ett sätt som sliter extra.

Alla kan ju ha otur och maskinen rasar. Men det hindrar oss inte från att försöka göra det vi kan för att uppnå en så lång livslängd som möjligt. Och lyckas vi, det är ju svårt att veta på förhand:), så finns det mycket pengar att spara. Teoretiskt kan vi ju ha ett case där en maskin som vi vet kommer leva 2 år längre mot att vi förlorar 10% i COP skulle kunna få en bättre totalekonomi. 

Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 28 januari 2012, 11:47:40 »

Nu vet jag ju inte om mitt problem beror på hur reglersystemet i min Stiebel-Eltron fungerar.

Min tank är en vanlig 4-rörs tank. Anslutningarna är, uppifrån och ned:

1) rad fram
2) VP fram
3) rad retur + returgivare i dykrör, Stiebel reglerar på returen
4) VP retur

Det som händer om interna flödet är större än externa flödet är att tanken fylls på uppifrån, och när returgivaren känner att tanken är full så stannar VP:n. Om man har större externt flöde än internt så undviker man detta.

Det är möjligt att det skulle fungera bättre med en VP som reglerar på framledningen.

Hur stor är tanken. Är det den på 200l? Hur mycket i nivå skiljer det mellan 1 och 2?

Nivån på kopplingar i kombination med storleken kan skapa ett problem gissar jag.

Du styr på returen och jag personligen föredrar att man har ganska nära kontakt mellan, i det här fallet då, system och VP retur (alltså nära kontakt mellan det som skapas och som går ut). det kan vara intressant att studera temperaturen där i mellan och se i fall det finns förskjutningar som påverkar värmepumpens reaktioner i olika driftfall. Många brukar få "problem" med att fördröjningen gör att man fyller upp lite i onödan och får lite för långa gångtider och höga temperaturer.

Ju mer frånkopplad man är mellan VP flödet och systemflödet desto grövre blir det. Är man ute efter att finjustera kan det då bli svårt. Har man nära kontakt kan man finjustera och tanken "överreglerar" inte på samma sätt.

Men annars rent generellt ska det ju vara så att om tanken är mättad (graden avgörs ju mellan denna fördröjning mellan kopplingarna i kombination med det GM för start värde eller hysteresvärde man styr på) så ska värmepumpen starta och inte gå igång igen förrän startläget är uppnått.

Hade huset haft ett behov som krävde den effekt som värmepumpen levererar så bör den gå hela tiden. Men det kan ju också vara så att man har så mycket effekt att det läget aldrig uppnås. Dvs att värmepumpen aldrig går 24h ett dygn.

Men så i ditt fall är det mest troliga att det skapas en förskjutning som gör att din tank uppfattas mätt på ett sätt som inte ligger i linje med dina önskemål. Gissar jag. 
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 28 januari 2012, 11:01:54 »

 Thumbsup
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 28 januari 2012, 10:59:35 »

En åkare, bonde eller en taxiägare stannar helst inte av sin lastbil, traktor eller bil om de vet att de behöver den igen inom kort.
Fråga dem vad anledningen är...

Varje start av en on/off-kompressor resulterar i:

Sämre smörjning i startögonblicket då oljan hunnit rinna av kolv/cylinder i viss utsträckning.
Höga startströmmar gör att spolarna i motorn påfrestas mer än under normal drift.
Kraftiga vibrationer i kompressor, flexslangar, rörkopplingar och rör gör att den mekaniska påfrestningen riskerar resultera i materialutmattning förr eller senare.
Låg COP i startögonblicket p.g.a. "felaktiga" tryck och flöden i systemet.
De höga startströmmarna påfrestar kontaktorer, överströmsskydd, mjukstartsapparatur mm
Skrivet av: AAKEE
« skrivet: 28 januari 2012, 10:53:19 »

En fråga: vet vi säkert att start och stopp tar så illa på VP som många verkar tycka ?
Känns som att en kallstart på en bilmotor i -40 tar en del, lämnar man bilen utanför ICA i en kvart så är det inte alls samma sak.
En VP som stannade för bara 10-20 minuter sen, den kanske är så varm att starten knappt sliter på den ?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 28 januari 2012, 03:02:57 »

Till Rinnan.

För mig skulle det ta typ 11 år att tjäna in en energisnål cirkpump.
Hade den funnits när jag byggde, och köpte allt så billigt som bara var möjligt, så hade jag haft en energisnål "svartpump", troligen.
Den typen av rekommendationer kan jag dock varken ge, eller stå för som administratör av detta forum.
Jag vet att man kan köpa billiga prylar svart både via Blocket, E-bay och andra online-butiker, men det är inget jag rekommenderar eller föreslår, det är upp till var och en att upptäcka, och bedöma huruvida förtjänsten överstiger risken, eller rättare sagt, om man är beredd att offra hela insatsen, för att tjäna en slant.

Att man sparar energi på en effektiv cirkpump har i princip inget med en volymtank att göra, utan det beror ju bara på att det sitter en ineffektiv cirkpump i själva värmepumpen, som du i detta fall har ersatt/kompletterat med en energisnål cirkpump.
Du hade tjänat mer på att ersätta cirkpumpen i din värmepump och struntat i en extern krets.

Har jag fel när det gäller leverantör ber jag som sagt om ursäkt, men rent generellt så står jag fast vid min ståndpunkt, kan man köpa en anläggning med energisnåla cirkpumpar, arbetstank, fulleffektsvärmepump - o.s.v. utan att det blir extremt dyrt så känns det som att någon (kanske gud fader själv) har gett dig en hjälpande hand.
Eller så är du helt enkelt beredd att betala så mycket mer pengar för att få en något bättre anläggning, vilket jag i så fall respekterar till fullo.

När det gäller volymtankar, acktankar och volymtankar så skall jag villigt erkänna att det inte är något som jag rent generellt rekommenderar, det finns tillfällen när det kan vara, eller är, påkallat att investera i den typen av utrustning, men allt som oftast faller hela investeringskalkylen i de fall detta krävs.
För de som är beredda att betala extra, och är fast beslutna att köpa värmepump med volymtank - oavsett kostnad, har jag aldrig påstått att det inte finns några som helst fördelar med detta.
Dock, och det står jag för, finns det ej försumbara risker med arbetstank. (Förklarat tiotals gånger)

När det gäller diskussioner om arbetstankar så kan jag nog ibland upplevas som "negativ", och för detta ber jag om ursäkt.
Mitt mål med detta forum har dock hela tiden varit att jag skall ge de bästa råd jag kan, och min uppfattning när det gäller volymtankar, knäppptankar och arbetstankar ÄR att de i de allra flesta fallen är helt onödiga - och främst ett sätt för installatörer att tjäna extrapengar på osäkra kunder.

Sen har jag naturligtvis förståelse för att det finns enskilda kunder som efterfrågar "det bästa - kosta vad det kosta vill", och kunder som har råd att köpa en anläggning som leverantören garanterar skall leverera utlovad prestanda, även om det kommer mot en kostnad.

När det gäller Fantomen, och det övriga i det avsnittet så vet jag inte riktigt vad jag skall svara, som jag många gånger skrivit så har jag full respekt för dina uppfattningar, och jag har så vitt jag vet aldrig ifrågasatt de uppgifter du delgett mig och övriga i forumet, du är en reko kille som rapporterar vad du ser, varken mer eller mindre.
Förmodligen just för att du sätter dig in så in i bomben i din anläggning.

När det gäller vad du och din installatör gör i din anläggning har jag aldrig påstått eller haft anledning att tro att att din installatör är inne och petar på anläggningen, det är helt omöjligt att det finns någon installatör som kan mer om din anläggning än vad du gör.
Helt omöjligt.

När det gäller hysteres och gradminuter så är fabriksinställningarna löjligt låga, i vart fall på Nibes och Thermias värmepumpar.
Detta innebär att det finns tusentals värmepumpsanläggningar som går med extremt många start och stopp med kort livslängd som följd.
Jag har full förståelse för att du inte vet/har insett detta ännu då du är rätt ny i branschen, och tack vare att vi/forumet förhoppningsvis nått fram till ett stort antal värmepumpsägare, som efter våra rekommendationer justerar defaultvärdena i sina värmepumpar för att ge dem förutsättningar för ett långt och framgångsrikt liv.

Flödesoberoende är bra om man vill att rumstermostater skall kunna strypa bort en obetydlig andel värme som orsakar övertemp under vår och höst (detta kommer du att lära dig framöver - och vi kommer inte att behöva bråka om detta mer).
Sen vet jag, och har upprepade gånger skrivit att det finns anläggningar som kräver arbetstank, även om det är ovanligt.

Jag vet inte riktigt vad du menar med din kritik mot mitt påstående om riskerna med arbetstank och okunniga installatörer, för mig är det helt uppenbart att en arbetstank är perfekt för en okunnig installatör.
Du kan sälja på en kund en dyr utrustning, som ser avancerad ut, och som kunden aldrig kommer att röra.
Du kan ställa upp kurvan (ännu högre än default) och säga åt kunden att han/hon precis som vanligt skall ställa in rumstemperaturen med radiatortermostaterna.

Citera
Vet du hur många fler jackapå installationer som görs i det här landet MED termostater och värmepump UTAN tank. Hur mycket sämre tror du inte dom värmepumparna mår och det COPet är än de extremt få installationer som görs med termostater OCH arbetstank? Om vi bortser från hemmafixade installationer så tror jag att de få installationer som sker med arbetstank går avsevärt mycket bättre än de vanliga installationerna. 

Man upptäcker enklare/fortare att det är något galet i en anläggning utan arbetstank.
En arbetstank är INGEN garanti för bra funktion och hög COP.

Att de flesta av dina bekanta inte har en aning om att detta forum finns är naturligvis synd, och förmodilgen en förklaring till varför många av våra mer kunniga medlemmar som är i branschen känner sig en aning förtvivlade då kunderna enbart vill ha det billigaste, inte det bästa.

Till sist vill jag klargöra än en gång att jag inser att det ibland kan finnas fördelar med arbetstankar, knäpptankar eller volymtankar.
Det är dock extremt sällan som det krävs, och i de fall det krävs har jag inga som helst problem att rekommendera det, tvärt om.

David Rinnan, du är en av forumets mest engagerade och värdefulla medlemmar, men dina och Oraklets ständigt återkommande rekommendationer rörande arbetstank som lösningen på allehanda problem gör att jag känner att jag måste ge en motbild som balanserar er lätt "rabiata" inställning till vad som krävs för att få en väl fungerande anläggning.

Jag anser att jag på ett objektivt sätt håller med om att arbetstank kan krävas i vissa fall, och att det rent generellt ökar flexibiliteten, men jag vidhåller trots detta att det för de allra flesta är onödigt.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 28 januari 2012, 01:13:12 »

Du är bra du DKT du förstår att jag på inget sätt försöker kasta skugga över folk som fixar själva genom att nämnda detta i mitt inlägg. Tvärt om jag är sjukt imponerad. Jag skulle inte kunna få ihop två rör ens med pressringar eller vad det nu heter.

Det är precis sådant ett forum är till för. Folk som hjälper varande i strävan att göra sin anläggning ännu bättre!

Skrivet av: DKT
« skrivet: 28 januari 2012, 01:06:28 »

 a:gl
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 28 januari 2012, 00:40:50 »

Rent objektivt kan man ju inte hävda att en modern effektiv cirkpump kostar 1400 kr, för i så fall kan jag anföra att man kan få tag i större radiatorer mer eller mindre gratis på soptippen eller loppmarknaden, marknadsekonomin fungerar inte på detta sätt, och OM vi skulle gå den vägen så är det MYCKET enklare att få tag i gratis eller billiga gamla radiatorer än nästan nya cirkpumpar.

Läs mitt inlägg igen. Du drar på det ganska hårt måste jag säga. Jag skrev att om du hade köpt ewalds pump hade du sparat pengar i _DRIFT_ (som ett motinlägg till dina inlägg _mot_ arbetstankar där du tar upp den ökade driftkostnaden för en extern CP som ett problem). Därutöver berättar jag vad en ny i kartong kostar på en internetbutik i sverige.

Begagnade radiatorer? Vart får du allt i från?

Jag har vid flera tillfällen med min egen anläggning som referens tagit upp att jag i drift sparar på min externa CP då den drar _avsevärt_ mindre än min interna. Givet att den hela värmesäsongen beräknar värmebehov så känns det ganska bra. Jag har ganska exakt 59w i kontinuerlig drift på min anläggning när kompressorn inte går. Det inkluderar numer 2st datorer (en bärbar och en ren loggningsenhet) en icke ström snål VVC pump för varmvattencirkulation och den externa cirkulationspumpen som används för att driva hela huset. Den externa cirkulationspumpen drar 15w men stegar i bland ner till 9w.


När det gäller just din anläggning har jag en definitiv känsla av att du lyckades hitta en installatör som brann för möjligheten att få sälja en anläggning som fungerar bra, har stor flexibilitet OCH ger honom moraliskt stöd i detta forum, och därför var beredd att sälja rätt billigt.
Har jag fel så ber jag om ursäkt.

Då är det nog läge att be om ursäkt!

Ditt forum är bäst på värmepumpar i sverige. Annars hade inte jag hängt här!!

Men det var ingen av de som svarade upp på min offertförfrågan som ens bad mig agera referens - än mindre ta ställning för något på detta forum. Än mindre gav mig någon rabatt för framtida tjänster av något slag över huvudtaget. Jag fick in 3st offerter som förstod mina tilläggskrav om en arbetstank. Det var den vinnande installatören. Sonen till Thorens värmepumpar (som sålde Nibe för övrigt och var väldigt kompetent) samt en stor lokal IVT firma som heter något med agenturer på slutet.  Ingen av dessa offerter gick över 15 000 för detta. Ingen av offeterna där jag bad om frikyla tog särskillt bra betalt för det heller. I vissa fall erbjöds det som prut. I andra fall erbjöds extra djup på hålet som slutprut.


Jag lyckades bilda min egen uppfattning om vad jag ville ha för anläggning innan jag handlade - tack vare detta forum! Därmed indirekt tack vare dig. Inte för att du tycker man ska ha en sådan anläggning, för det tycker du uppenbarligen inte, utan för att du har skapat detta forum där folk kan mötas och diskutera olika värmelösningar.

I en tråd där det diskuteras arbetstankar, bland annat, tycker jag att du som forumägare borde acceptera att många som har arbetstank är intresserade av att få den så optimal som möjligt. Precis som du som inte har tank är intresserad av att få den så optimal som möjligt. Då tycker inte jag du tillför något när du kommer och hela tiden ska börja prata om huruvida man ska ha en tank eller inte.
Tipos inlägg är kvar obesvarat. Vad är syftet?


Till sist bekräftar du precis det jag skrivit många gånger, och kommer att upprepa, en mer komplicerad anläggning ökar markant riskerna för felkopplingar av installatör, och gör det svårare, om inte omöjligt, för anläggningsägaren att greppa hur anläggningen skall justeras in på bästa sätt.

Hade du följt trådarna för problemen som jag refererar till så visste du att det rör tankar som är installerade av privatpersoner. Dom laborerar själva och använder sig bland annat av detta forum för att försöka få rätsida på saker och ting. För trot eller inte så är det vissa som behöver en tank. Och vissa som inte behöver en tank men vill ha en tank ändå.

Ta mig fan, det finns till och med vissa som behöver köra fast eller semifast kondensering, eller som vill av olika skäl. Ska vi inte hörsamma dessa rop på hjälp och frågor? Ska vi inte låta folk som vill använda arbetstank göra det? Ska vi få folk att tro, när dom blir presenterade en offert med arbetstank, och hur ofta sker det????? (verkligen, hur ofta?) ska dom då tro att det är skit för att dom läst dina inlägg? (precis som jag trodde det var skit med termostater efter att ha vart här ett litet tag)

Jag kommer fortsätta så länge jag tillåts vara en del av detta forum att peka på de nackdelar och fördelar jag finner med min tank och min överdimensionering. Jag vet varför jag har valt anläggningen, jag vet vad jag vill ha ut av det och jag kommer fortsätta rapportera varenda relevant beståndsdel. Precis som folk rapporterar varenda relevant beståndsdel utan tank. Kanske kommer folk till och med inte ifrågasätta varför jag har en tank, givet att jag har behov om 12 och en vp på 16........  (thermia har ingen 14.. )

Och genom att jag är så in i bomben intresserad så sätter jag mig in i varenda molekyl av anläggningen. Inte för att det behövs utan för att jag vill. Inte för jag har en dold agenda. Och jag använder varje ledig sekund till att hjälpa andra. Tank eller inte. Jag sitter inte och rekommenderar någon att köpa en överdimensionerad anläggning - inte med mindre än att en TS själv i så fall har visat på sådant intresse eller i fall det är en diskussion där många olika förslag och alternativ kommer upp och mitt då bara är en i mängden. Jag sitter inte och förordar en installatör eller ett märke framför andra. Framför allt går jag inte in och toksågar och säger att andras grejer är dåliga. Men det kanske är ett privilegium man tar sig som forumägare?

Du får ta det för vad det är. Jag tycker inte du är juste i det sätt du skriver till mig på och fantomen är hård mot dom hårda. :)


Nästan ingen, vare sig installatör, eller anläggningsägare, satsar så mycket tid och engagemang som din installatör, och du själv gör - för att få anläggningen att fungera så bra som möjligt.
Du har absolut ingen aning om vad min installatör gör i min anläggning. Den enda som skruvar här är jag. Och det är bara på eget intresse. I de flesta fall får det ingen effekt för skiten är flödesoberoende och därmed i det stora hela helt självjusterande. Jag kör inte delta 5.8 för att min installatör ber om det. Jag gör det på helt eget bevåg. Jag har även kört delta 10 om det intresserar, eller inte riktigt men strax under, 10 går inte ens med tank. Om någon installatör kommer hit så är det för att jag har bett om det och då betalar jag för det. Hade jag haft en installatör som hängde här hela dagarna hade jag inte behövt hänga på forumet.

Jag har lovat dig och många andra att utvärdera värmepumpssystem under olika förutsättningar. Med och utan termostater. Med passiv termostatstyrning, med aktiv termostatstyrning, med hemmagjoda inomhusgivare påhittade av dina forummedlemmar, och utan. Inte för att jag behöver utan för att jag vill. Folk har skickat grejer till mig för att jag ska testa i min anläggning. Inte för att jag behöver utan för att det är kul. Det hjälper till att öka min kompetens och den som ber mig göra testet, win win.

Min värmepump har fungerat klockrent sedan dag 1. Jag har loggar från innan jag skruvade på en enda skruv. Dess flexibilitet gör att jag kan laborera extremt mycket utan att påverka inomhusklimatet i en usträckning som någon här hemma noterar i alla fall och inte kommer larmen heller, om jag inte råkar glömma att öppna returen som var helt stängd efter ett litet test.


Jag har sagt det tidigare, och vidhåller min ståndpunkt, en arbetstank kan vara bra i vissa lägen, i andra nödvändig (extremt få), men i alla lägen ställer de högre krav både på installatör och anläggningsägare för att det skall bli en väl fungerande anläggning med bibehållet hög COP.
Jag håller med. Det är få hus som måste ha en tank. Om du riktar näsan söderut märker du att det är lite mer poppis, men så är elpriset lite högre där med -  och luft vatten är i många fall det man satsar på. Då är det inte lätt utan tank. Håll koll på vart trenderna tar oss för det är väl på ditt forum vi ska diskutera även framtidens lösningar eller?


Men i övrigt. Är det bättre att bara ställa ner integral/Gm för start, öka hysteresen från fabriksinställning så den inte slår i taket, för det gör den ju annars om man ställer ner integralen... och köra 10-12 grader extra hög värmeproduktion. Dvs resultatet av att ha en värmepump som är för stor utan att ha en tank.

Du kanske inte visste det men flödesoberoendet är det som gör att man inte behöver bry sig. Flödet är alltid garanterat.

Men visst det kostar lite xtra. Det har jag aldrig försökt göra sken av att det inte gör.


Riskerna för en dålig årsmedel-COP ÖKAR med arbetstank om man köper tjänsten att installera av en okunnig installatör och inte själv har intresse eller förmåga att justera in anläggningen optimalt.

Riskerna för en dålig årsmedel-COP ÖKAR utan arbetstank om man köper tjänsten att instellera av en okunnig installatör och inte själv har intresse eller förmåga att justera in anläggningen optimalt.
Det borde väl du veta dom driver detta forum. Och det säger ju sig självt.

Så om vi skiter i det självklara... 
En korrekt installation med arbetstank (då pratar vi inte 100l arbestank.. som vissa här på forumet har haft) kräver inte mer optimering eller inställning än en jackapå installation. Jag hävdar motsatsen till vad du säger.

Jag menar att det är enklare att installera en anläggning med arbetstank förutsatt att man överhuvudtaget vet hur man kopplar en arbetstank, och det är inte svårt att ta reda på.

Det finns installatörer som installerar värmepumpar utan att veta vad gradminuter är. Men dom vill vi ju inte ha att installera våra värmepumpar oavsett om det är med eller utan tank... eller hur? (inte veta vad gradminuter är, är för övrigt inget påhitt.. det är en bekant till mig med en thermia 8kw g2).



Som installatör skulle jag väldigt gärna sälja en anläggning med arbetstank, extra cirkpump, termostater på alla radiatorer.
Jag skulle installera, ställa in lagom deltaT över värmepumpen, och säga åt de boende att de precis som vanligt kan reglera temperaturen på radiatortermostaterna.
jag med. och kanske sker det inte med allt för stor förlust i COP heller... Så länge inte kunden sitter och jackar upp kurvan i oändlighet.

Vet du hur många fler jackapå installationer som görs i det här landet MED termostater och värmepump UTAN tank. Hur mycket sämre tror du inte dom värmepumparna mår och det COPet är än de extremt få installationer som görs med termostater OCH arbetstank? Om vi bortser från hemmafixade installationer så tror jag att de få installationer som sker med arbetstank går avsevärt mycket bättre än de vanliga installationerna.

Citera
Förstår du nu Rinnan att jag har mina misstankar mot denna typ av lösningar som medger att man som installatör kan komma, installera, ställa upp kurvan, instruera kunden att reglera tempen med sina termostater som vanligt - för att sedan dra därifrån och aldrig mer höra av kunden.
Det är ganska gott om folk som får sina värmepumpar installalerade med kurva 40 och där installatören sedan går för att inte komma tillbaks, på eget bevåg i alla fall. Varför skulle en installatör som installerar med arbetstank lämna fortare eller göra ett sämre jobb än de som installerar utan tank??? Jag fattar verkligen inte resonemanget. Visst. det är enklare att driva det håller jag med om men det byter ju inte att installatören som går lämnar ett sämre jobb efter sig. Tvärt om, per definition.

Framför allt är det så att alla dessa VPs som installeras är utan tank men har likförbannat aktiva termostater för så har det vart i 30 år innan värmepumpen installeras i huset. Hur bra blir det då?


Inte en enda. Inte en endaste person av de jag känner som har värmepump har sagt att dom är helt nöjda med sin installation. Inte en enda av dom känner till detta forum. Hade dom kommit hit hade dom fått hjälp och löst sina problem. Men den stora grå majoriteten där ute vet inte att detta forum finns. Dom vet inte ens hur man ställer frågorna.. När dom hör att jag har lite koll på värmepumpar så får man höra om problemen och frågorna.

Vad har det med tank att göra. inte ett skit egentligen. Bara konstaterar ett faktum. Att försöka dra någon grej om att en värmepump som installeras med tank skulle lämna ägaren med sämre COP eller fler problem är rent bullshit.

Jag har aldrig hävdat att en tank alltid ska användas vid installation. Även om jag personligen tror att om det helt och hållet var upp tillvärmepumpstillverkarna så hade vi alla haft det :) Men det blir fört dyrt. Det är ören på marginalen för att få folk att byta från pellets etc. Men som sagt. Jag hävdar inte att alla ska ha tank. Jag blir utmanad av dig att ställa mig i denna försvarsposition för tankars vara eller icke vara.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 27 januari 2012, 22:17:26 »

Om du hade köpt ewalds apha pump för 1400kr här på forumet så hade du tjänat på att ha två stycken pumpar. För den pumpen drar mindre än din interna CP som måste gå 100% av tiden när du har värmebehov bara för att räkna integral. Min externa CP drar aldrig över 15w, och det är precis en sådan som han sålde ny i kartong här på forumet.

1400kr inte 4000kr. Men visst går man ut på stan och köper den är den så klart lite dyrare än 1400. Påstår inget annat. Grundfos alpha 2 på nätet ny i kartong i sverige, kostar inklusive moms 25-60 2319kr.

Jag var ju lyckligt lottad och fick ett antal offerter när jag upphandlade bergvärme i våras. De som var öppna för att diskutera något annat än en jackapålösning (ca 30%) tog fram priser för tank. I samtliga fall så blev extra kostnaden under 15000kr för tank, rördragning och strömsnål ext. cirkulationspump.

Gissningsvis tjänar dom en del på att installera värmepump och har för vana att inte debitera extratjänster i samband med bergvärmen såsom det vore ett helt eget och separat arbete. Men precis som oraklet nämner tidigare - så lär det bli dyrare om du bara ringer, och redan har bergvärme exempelvis, och beställer en tank etc.

Ingen påstår ju att alla ska ha tank. Diskussionen kretsade kring folk som _har_ tank... Jag hade inte heller behövt tank, om jag inte hade valt att överdimensionera och om jag hade valt att frångå termostater i säg ett 80-100% system.

Om man läser ett inlägg i en tråd där tanklösningar diskuteras  - som om att alla ska ha tank, då är det klart man blir utmanad eller tycker att det är fel. Men det är ju ingen som säger det i denna tråd.

Bara för att du råkar ha ett konverterat (nybbygt) radiatorsystem och en värmepump som passar bra in i det systemet och därmed kan täcka ditt energibehov med 100% så behöver ju inte det betyda att alla har dom förutsättningarna. Lika lite som alla har dina förutsättningar i sina befintliga hus och system -  har alla ett behov av en tank. What's the issue?

För övrigt har vi de senaste veckorna i en tidigare tråd rätt ut ett antal personer som kopplat sina 4-rörs tankar fel. En av dom var en feldokumenterad thermia extendermaskin som krävde flera samtal till deras support och krav på svar med stöd från forumet innan man fick reda på att tanken blivit felkopplad på grund av en dålig ritning från thermia. Jag ser fram emot flera lösningar, inte bra CTC, som riktar sig mot de som söker annat än en jackapålösning.

Rent objektivt kan man ju inte hävda att en modern effektiv cirkpump kostar 1400 kr, för i så fall kan jag anföra att man kan få tag i större radiatorer mer eller mindre gratis på soptippen eller loppmarknaden, marknadsekonomin fungerar inte på detta sätt, och OM vi skulle gå den vägen så är det MYCKET enklare att få tag i gratis eller billiga gamla radiatorer än nästan nya cirkpumpar.

När det gäller just din anläggning har jag en definitiv känsla av att du lyckades hitta en installatör som brann för möjligheten att få sälja en anläggning som fungerar bra, har stor flexibilitet OCH ger honom moraliskt stöd i detta forum, och därför var beredd att sälja rätt billigt.
Har jag fel så ber jag om ursäkt.

Till sist bekräftar du precis det jag skrivit många gånger, och kommer att upprepa, en mer komplicerad anläggning ökar markant riskerna för felkopplingar av installatör, och gör det svårare, om inte omöjligt, för anläggningsägaren att greppa hur anläggningen skall justeras in på bästa sätt.
Nästan ingen, vare sig installatör, eller anläggningsägare, satsar så mycket tid och engagemang som din installatör, och du själv gör - för att få anläggningen att fungera så bra som möjligt.
Jag har sagt det tidigare, och vidhåller min ståndpunkt, en arbetstank kan vara bra i vissa lägen, i andra nödvändig (extremt få), men i alla lägen ställer de högre krav både på installatör och anläggningsägare för att det skall bli en väl fungerande anläggning med bibehållet hög COP.

Riskerna för en dålig årsmedel-COP ÖKAR med arbetstank om man köper tjänsten att installera av en okunnig installatör och inte själv har intresse eller förmåga att justera in anläggningen optimalt.

Som installatör skulle jag väldigt gärna sälja en anläggning med arbetstank, extra cirkpump, termostater på alla radiatorer.
Jag skulle installera, ställa in lagom deltaT över värmepumpen, och säga åt de boende att de precis som vanligt kan reglera temperaturen på radiatortermostaterna.

Förstår du nu Rinnan att jag har mina misstankar mot denna typ av lösningar som medger att man som installatör kan komma, installera, ställa upp kurvan, instruera kunden att reglera tempen med sina termostater som vanligt - för att sedan dra därifrån och aldrig mer höra av kunden.

Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 27 januari 2012, 21:29:26 »

Hur kan jag ha fått det till att du sa så (65grader i retur)  Sc:,h

De har fler nackdelar än 2.

1. Investeringskostnad
2. Utrymmeskrav
3. Värmeförluster
4. Kräver extern cirkpump (driftskostnader)
5. Ökar risken för att även dåligt injusterade system fungerar synbart bra = kan resultera i väldigt låg årsmedel-COP
6. Komplicerar hela installationen, vilket gör det svårt för både installatör och anläggningsägare att trimma in systemet på ett bra/effektivt sätt

De huvudsakliga fördelarna är av arten komfortförbättringar och eventuellt livslängdsökande driftsförhållanden.

1. Mindre knäppningar i radiatorer/rörledningar
2. Längre gångtider för kompressorn
3. Möjlighet att styra rumstempen med hjälp av radiatortermostater
4. Möjlighet att ha olika flöden i interna och externa kretsen

Fördelarna är inte försumbara, precis som fördelarna med automatlåda är helt uppenbara, trots detta är det en liten andel av bilarna som har automatlåda, och rätt få värmepumpsanläggningar som säljs med arbetstank.
Bakgrunden till detta är naturligtvis att både säljare och köpare som regel är eniga om att "anläggningen" oavsett om det är en bil eller en värmepump som regel gör det kunden vill även utan de fördelar som extrapengarna kan ge.

Om du hade köpt ewalds apha pump för 1400kr här på forumet så hade du tjänat på att ha två stycken pumpar. För den pumpen drar mindre än din interna CP som måste gå 100% av tiden när du har värmebehov bara för att räkna integral. Min externa CP drar aldrig över 15w, och det är precis en sådan som han sålde ny i kartong här på forumet.

1400kr inte 4000kr. Men visst går man ut på stan och köper den är den så klart lite dyrare än 1400. Påstår inget annat. Grundfos alpha 2 på nätet ny i kartong i sverige, kostar inklusive moms 25-60 2319kr.

Jag var ju lyckligt lottad och fick ett antal offerter när jag upphandlade bergvärme i våras. De som var öppna för att diskutera något annat än en jackapålösning (ca 30%) tog fram priser för tank. I samtliga fall så blev extra kostnaden under 15000kr för tank, rördragning och strömsnål ext. cirkulationspump.

Gissningsvis tjänar dom en del på att installera värmepump och har för vana att inte debitera extratjänster i samband med bergvärmen såsom det vore ett helt eget och separat arbete. Men precis som oraklet nämner tidigare - så lär det bli dyrare om du bara ringer, och redan har bergvärme exempelvis, och beställer en tank etc.

Ingen påstår ju att alla ska ha tank. Diskussionen kretsade kring folk som _har_ tank... Jag hade inte heller behövt tank, om jag inte hade valt att överdimensionera och om jag hade valt att frångå termostater i säg ett 80-100% system.

Om man läser ett inlägg i en tråd där tanklösningar diskuteras  - som om att alla ska ha tank, då är det klart man blir utmanad eller tycker att det är fel. Men det är ju ingen som säger det i denna tråd.

Bara för att du råkar ha ett konverterat (nybbygt) radiatorsystem och en värmepump som passar bra in i det systemet och därmed kan täcka ditt energibehov med 100% så behöver ju inte det betyda att alla har dom förutsättningarna. Lika lite som alla har dina förutsättningar i sina befintliga hus och system -  har alla ett behov av en tank. What's the issue?

För övrigt har vi de senaste veckorna i en tidigare tråd rätt ut ett antal personer som kopplat sina 4-rörs tankar fel. En av dom var en feldokumenterad thermia extendermaskin som krävde flera samtal till deras support och krav på svar med stöd från forumet innan man fick reda på att tanken blivit felkopplad på grund av en dålig ritning från thermia. Jag ser fram emot flera lösningar, inte bra CTC, som riktar sig mot de som söker annat än en jackapålösning.

 
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 27 januari 2012, 20:45:34 »

Jag påverkar deltat hur jag vill både på Kalla sidan, mellan tank och VP och i värmesystemet.  Dessa blir det man vill, det som fluktuerar är det i värmesystemet och i viss mån de andra också men pratar vi tiondelsgrader typ.  ;)

Åhh  du kan inte ana hur mkt jag önskar att du bodde närmare mig eller tvärtom.  Jag skulle gett dig detta gratis bara för att visa för dig att jag inte hittar på allt *vinkar*
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 27 januari 2012, 20:21:59 »

OK, 13500 kr för materialet.
Att jobbet inte kostar mer tror jag inte på, men det är upp till läsarna att bedöma, jag vidhåller att ett rimligt pris rent generellt för den typen av utrustning ligger på ca 20 000 kr allt inräknat.
Detta behöver vi inte debattera ytterligare, vi har olika uppfattningar helt enkelt.

Du kan inte påverka DeltaT med en arbetstank, tillgängligt flöde ger ju med automatik den typen av difftemp om du vill hålla dig till "tillgängligt flöde" (i vart fall när energibehovet är stort = det är kallt ute.)
När det är varmare ute kommer deltaT iofs att vara lågt i tanklösningen, och högt om man kör utan tank, men starttempen på en anläggning med mindre volym kommer även att vara lågt, drifttiderna korta, och den tid det tar för varmt vatten att gå ett varv i systemet gör att värmepumpen under större delen av tiden får arbeta med mer eller mindre rumstemp (runt 20°C) på returen, vilket ger hög COP trots högt deltaT.

I ett system med arbetstank kommer temperaturen inte att sjunka lika mycket under stilleståndstiderna, det innebär att vbr ligger högre när kompressorn startar, och den imaginära besparingen av optimala flöden och difftemperaturer inte blir så stor som man först kan förledas tro.

Det finns en hel del parametrar som beräkningsprogrammen inte tar hänsyn till, men som i praktiken gör att enkla anläggningar ofta går mer ekonomiskt än man kan tro.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 27 januari 2012, 20:11:30 »

vad blir kostnaden är den stora frågan för en  installation som innefattar säkerställda driftförutsättningar ,
en tank ca 8000kr , en pump ca 4000 kr om man väljer det värsta som finns för en normal villa.
ca 2000 om man tar en normal pump. plus ett par kopplingar säg 1500. 13500kr  installationen blir enklare så någon mer tid ser jag inte att det skulle behövas

Lågflödes system 12 kw i effekt behov. tillgänligt flöde är 0,14 lps. då blir tillgänglig installtions effekt i ett sånt system 6 kwh vid 10 graders delta.. tittar jag i en schablon program nu på en normal villa med dessa förutsättningar blir spets köpet 6960kwh per år :'( :'(
En 10 kw maskin köper man ca 830 kwh med  , men deltat är ca 16 grader  huvuddunk det innebär hysteres problem elpannedrift knäppningar mm mm mm .
detta är vad en tank kan få bort i ett sånt här räkne exempel. tillägas ska att man ligger och reglerar på som sämst ca 3 grader över och under börvärde för intergral reglering Thumbsup  ( om det inte är ett drift förhållande i början av värmesäsongen börvärde typ 25 grader på rad krets). På vissa ställen ligger intergaralen och reglerar på ja mina vänner 1 grad när man som intresserad installatör har gett styret dom förutsättningar vvs tekniskt som krävs för en kanon reglering.
Sammanfattar jag det som tekniker får jag det till att det tar ca 2 år innan tanken är betald .  funktions besparingen på ca 30  år innan tanken behöver bytas  * 6000 kwh   blir en hyffsad slant . så ser jag på det . rätt eller fel tänkt ja det får ni konsumenter avgöra .
cocacola *vinkar*
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 27 januari 2012, 20:09:10 »

Jag vet ju inte exakt vad alla andra ska ha, men detta kostar det, varken mer eller mindre
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 27 januari 2012, 20:06:46 »

Tja, om du verkligen skulle erkänna vad det kostar så tror jag att min uppskattning ligger väldigt nära sanningen.
Sen förstår jag att du som har intresse av att få sälja en anläggning som du känner att du kan stå för vill hålla ned priset, både här i forumet och kanske t.o.m i de anläggningar du monterar, men med tanke på att besökarna i detta forum inte bara finns i Storstockholm måste vi ändå försöka röra oss med adekvata siffror över vad det kostar att investera i ökad komfort och flexibilitet i form av en arbetstank lite mer generellt med normala prispåslag och timpenningar.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 27 januari 2012, 19:57:26 »

Jag tar inte 7500 för en radiator. Den summan är ungefär snittet av vad jag vet att andra firmor tar för det. 10000 är det dyraste jag sett.  detta gäller då att dra nya stammar i huset också eftersom rörsystemet måste anpassas för de nya radiatorerna.

För din information så byter jag dina raddar för 6500 per st om du har ett normalt hus.

Ultra moderna CP,, ja det är en Alhpa2

Som jag skrivit i 2 inlägg nu  TANKEN kostar 8000 kr  sen Alpha 2 på det.  Installationen ingår ju typ om man köper hela kittet.  det blir ju dyrare att bara köpa till en tank med CP och man måste bygga om systemet för att få in tanken.
Men vid en installation, alltså om du köper en BV av mig så blir ungefär 13-14K dyrare med tank.  Och då kan du sedan få all effekt du vill, samt att du får de fördelar jag beskrev.

Nej jag vill inte bara reta dig, absolut inte,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,det är bara en bonus :) ;D ;D ;D  jag skojar nu  på hedersord   hugg inte på det är du snäll *vinkar*
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 27 januari 2012, 19:46:58 »

Tja, det är upp till läsarna att bedöma.
Tar man 7500 kr för att byta ut en radiator har jag extremt svårt att se hur det bara skall kunna kosta 8000 kr att sätta in en stor arbetstank med tillhörande ultramodern cirkpump, det ter sig för mig som helt obegripligt, eller att någon skriver inlägg bara för att irritera mig.  ???
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 27 januari 2012, 19:42:31 »

Som jag sa och du missade att läsa, tanken kostar typ 8 lax  sedan pump och lite jobb, men det blir inte så mkt jobb om det installeras direkt. Våt CP!!, alla är våta, trodde du visste att de kyls av mediat de sitter i och därmed får vi tillbaka lite( 80% typ) av all den dyra drivströmmen som en extra cp kostar oss.

Vad gäller hålen så vet jag att det blir så,, loggar grabben från faktiska anlägningar ;)

Vi vill ha långa stillestånd men inte för lång gång tid, ja jag vet att du får lång gångtid med tank och att det är en av de bra sakerna med den. Men allt måste avvägas, det är inte svart eller vitt,,,, avvägning och anpassning, då och bara då så blir det  Thumbsup istället för sisådär.

 *vinkar*
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 27 januari 2012, 19:25:58 »

Med en våt cirkpump som är så effektiv som du anspelar räcker det absolut inte med några 8000 kr, förmodligen närmare 20 000 kr inkl installation och injustering om installatören tar betalt för extrajobbet.
För typer som dig, som är beredda att arbeta gratis för att få sälja en arbetstank blir det kanske annorlunda, men i ett forum som detta måste vi vara ärliga och redovisa adekvata kostnader för anläggningsdelar och funktioner som kräver investeringar i både material och konsultationer.
När det gäller drifttider och stilleståndstider är det nog faktiskt så att det mest lönsamma är att ha tätt mellan starterna, det allra mest effektiva är att ha så korta gångtider att brinen inte hinner cirkulera mer än precis ett varv (10-15 minuter) innan värmepumpen slår av.
Detta går naturligtvis stick i stäv med teorin om längre livslängd vid långa gångtider och få start och stopp, men din teori om att hålet återhämtar sig och ger högre COP tror jag inte alls på.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 27 januari 2012, 19:18:03 »

De har fler nackdelar än 2.

1. Investeringskostnad                                                  Ja som jag sa ungefär 8lax
2. Utrymmeskrav                                                           japp de tar en del plats 60x60   
3. Värmeförluster                                                         såklart en del, men försumbart
4. Kräver extern cirkpump (driftskostnader)                  ja det krävs en cp  som drar typ 20w och som dessutom är våt Thumbsup
5. Ökar risken för att även dåligt injusterade system fungerar synbart bra = kan resultera i väldigt låg årsmedel-COP
6. Komplicerar hela installationen, vilket gör det svårt för både installatör och anläggningsägare att trimma in systemet på ett bra/effektivt sätt

Håller inte med om de sista 2 :)

Dessutom så får din maskin längre stillestånd vilket gör att ditt hål återhämtar sig, man får alltså varmare kb i snitt Thumbsup
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 27 januari 2012, 19:07:42 »

Det är dessutom ypperligt ovanligt att vi har ett system med 65grader i retur. Jag kan inte förstå hur du kan få det till att jag sa detta.

En arbetstank har flera fördelar
Ger VP optimala förutsättningar
Volymtank
knäppkärl

Den har 2 st minus  kostar pengar och tar plats, finns inga mer minustecken kring en riktigt byggd arbetstank.
 *vinkar*   

Hur kan jag ha fått det till att du sa så (65grader i retur)  Sc:,h

65 retur 72 fram såklart.  I de fall där vi måste det, inte annars.

De har fler nackdelar än 2.

1. Investeringskostnad
2. Utrymmeskrav
3. Värmeförluster
4. Kräver extern cirkpump (driftskostnader)
5. Ökar risken för att även dåligt injusterade system fungerar synbart bra = kan resultera i väldigt låg årsmedel-COP
6. Komplicerar hela installationen, vilket gör det svårt för både installatör och anläggningsägare att trimma in systemet på ett bra/effektivt sätt

De huvudsakliga fördelarna är av arten komfortförbättringar och eventuellt livslängdsökande driftsförhållanden.

1. Mindre knäppningar i radiatorer/rörledningar
2. Längre gångtider för kompressorn
3. Möjlighet att styra rumstempen med hjälp av radiatortermostater
4. Möjlighet att ha olika flöden i interna och externa kretsen

Fördelarna är inte försumbara, precis som fördelarna med automatlåda är helt uppenbara, trots detta är det en liten andel av bilarna som har automatlåda, och rätt få värmepumpsanläggningar som säljs med arbetstank.
Bakgrunden till detta är naturligtvis att både säljare och köpare som regel är eniga om att "anläggningen" oavsett om det är en bil eller en värmepump som regel gör det kunden vill även utan de fördelar som extrapengarna kan ge.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 27 januari 2012, 18:55:46 »

[quote author=David Rinnan link=topic=45809.ms



Att lura ett värmesystem att fungera med hjälp av reglerdatorn brukar leda till kraftig övertemp med dåligt COP som följd.
[/quote

+1 David  ett bra inlägg .
Ska det bli bra måste allt va i balans
Cocacola
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 27 januari 2012, 18:33:02 »

jag kör manuell

speciellt nu med 2wd. Automat med 2wd är bara skit när det är halt.

Och med det vrid moderna motorer har (ja även volvos senaste turboetanol) så behöver man ju aldrig växla :)

Att lura ett värmesystem att fungera med hjälp av reglerdatorn brukar leda till kraftig övertemp med dåligt COP som följd.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 27 januari 2012, 18:31:13 »

Rickard,  självklart blir det inte R407c i en VP som ska göra 72.  Det blir Viessmann med R134a.  Senare kanske det kan bli Opteon XP-10 maskiner :)

Nu missuppfattar du vad jag menade med stressa.  Jag sa bara att det kanske kan gå att stressa systemet lite, det skulle i så fall ske om det fanns en möjlighet till det. det upptäcker man när man är på plats och inspekterar distributionssystemet. Det är dessutom ypperligt ovanligt att vi har ett system med 65grader i retur. Jag kan inte förstå hur du kan få det till att jag sa detta.

En arbetstank har flera fördelar
Ger VP optimala förutsättningar
Volymtank
knäppkärl

Den har 2 st minus  kostar pengar och tar plats, finns inga mer minustecken kring en riktigt byggd arbetstank oavsett om det är std 4-rörs eller en UVL tank.

Den senare ger dig dessutom några andra fördelar, du behöver inte fundera på hur du ska koppla, och den skiktar upp tanken på ett bra sätt.
 *vinkar*     
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 27 januari 2012, 18:24:11 »

Rinnan, du har helt rätt, jag vet naturligtvis att det är en fördel med arbetstank och +100% effekttäckning.
Däremot är det sällan arbetstanken löser några problem som vi dryftar i detta forum.
SOm regel beror problemen som redovisas i detta forum på dåligt inställd reglerdator, dåligt intrimmade radiatorsystem, undermåliga shuntgrupper, 2-eller 3 cirkpumpar som motarbetar varann, och en mängd andra VVS och reglertekniska problem som huvudsakligen beror på ointresserade installatörer och okunniga anläggningsägare.
Med ett väl injusterat värmeavgivande system, och en väl injusterad reglerdator är det väldigt sällan några problem kvar som en arbetstank kan lösa i den dagliga driften.

Vill man ha en mer flexibel anläggning, ha möjlighet att låta termostater strypa bort allt flöde (du skall få se när vårsolen börjar göra sitt), värma med solfångare, vedpanna, vattenmantlad kamin eller andra värmekällor, ja då är en ack/arbetstank bra att ha.
Det enda jag vänder mig emot är att det skulle vara lösningen på alla problem-

80-90% av alla problem löser man genom att justera in radiatorer/golvvärme/reglerdator - övriga 10-20% kan kräva andra insatser, ibland en arbetstank, ibland fler/större radiatorer.
Att investera i en arbetstank är nog lite som att köpa ny bil och lägga till 25 000 kr för en automatlåda, extremt få ångrar sig, men långt ifrån alla anser det vara värt pengarna.

Om jag får gissa så kör du Rinnan en bil med automatlåda.

Själv har jag manuell låda.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 27 januari 2012, 17:18:12 »

Eftersom UVL tanken finns att köpa så kan den ju inte vara så hemlig så jag tycker att du (oraklet) kan beskriva konstruktionen så vi får veta hur den kan funka så bra och vad som skiljer mot tex en ukv tank det är bra reklam att skriva att den är bäst utan att förklara varför det funkar inte längre  *vinkar*.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 27 januari 2012, 16:53:54 »

det där med stressa. Det är nog närmast det faktum att man fristående kan öka/sänka flödet utan att påverka värmepumpen. Om jag skruvar upp flödet så hämtar jag mer effekt ur tanken momentant. Värmepumpen anpassar sig genom längre körningar exempelvis. Jag parkerar mig där jag vill och behöver inte fundera på värmepumpen.

Om tanken är stor nog att hantera dubbla effekten mot vad jag hämtar ut och värmepumpen har dubbla effekten kan jag sedan ligga och köra på halva effektuttaget. Värmepumpen går 50%. Man kan vända och vrida lite hur som helst. Dom två delarna lever egna liv. Men hänger ändå ihop med hjälp av tanken.

Framför allt gillar jag det faktum att deltat ökar vid högre framledningstemperaturer vilket ju därmed också ökar effektuttaget och till slut kommer man ofta till en punkt där tanken inte längre används i samma utsträckning, typ.

Men främst handlar det ju om flexibiliteten. Inte löser man universums sammantagna problem med den. Men det är ett lysande sätt att slippa spets då man ju kan överdimensionera sin värmepump. Hur mycket blir ju en fråga om budget och storlek på tank, vilket också hänger ihop :)

Men lite har väl diskussionen kanske spårat ur. Det rörde sig främst om effekten av ett lägre flöde på den ena eller andra sidan.  :D

Men kör på!
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 27 januari 2012, 16:42:33 »

Att stressa systemet betyder väl att man ökar flödet så att man kommer i närheten av brusande radiatorsystem?
I andra inlägg pekar du på vikten av att flödena skall vara de som dimensioneringsprogrammet säger, och då ligger man normalt sett långt ifrån brusande system.
På denna punkt talar du mot dig själv (anser jag), har jag fel får du gärna förklara vad du menar med att stressa systemet.

Tanken kan ge din värmepump bra förutsättningar, men det finns ju ingen som helst automatik att så skulle ske om inte installatör och anläggningsägare är fullt på det klara över hur man skall trimma in anläggningen i sin helhet.
Detta är också anledningen till att jag ibland varnar för att man skall tro att en arbetstank lösningen på alla problem.

Vilka värmepumpar med R407C som köldmedia klarar 72 på fram och 65 på retur?

En värmepump med max 65 grader på vbf, som körs upp till 65 grader tål ingen elspets, tror du verkligen fortfarande att det går så vet jag inte om det är någon ide att debattera detta vidare.
Det skulle i så fall kräva en ordentlig förklaring från din sida så att det går bemöta med relevanta argument från min sida.
Till alla som tror att man kan ligga och mata ut 65 grader med en värmepump som löser ut på driftspressostaten om tempen stiger ytterligare så måste jag få varna för att gå på Oraklets påstående om att man skulle kunna spetsa med el under dessa förhållanden.
Så snart elspets adderas börjar systemtemperaturen stiga och värmepumpen kommer obönhörligen att stoppa på driftspressostaten, om än inte omedelbart så stannar den så snart vattnet cirkulerat ett varv i systemet (inom några minuter).

Dessutom finns det ingen möjlighet att tack vare tanken säkerställa att en värmepump "verkligen lämna dessa 65 grader", önskad temperatur bestäms av kurvlutningen, och faktisk framledningstemp är enbart ett resultat av värmepumpens uteffekt och den värmeavgivande ytans uteffekt.
En tank gör varken till eller från. (Den ger längre gångtider, men är ingen garant för att man kan hålla sig precis på gränsen till att värmepumpen löser ut)
Den saken måste man lösa med parametrering av max temperatur i styrdatorn,. och det kan man i så fall göra både med och utan tank.

En arbetstank har två fördelar.

1. Den tillåter olika flöden i den interna och externa cirkulationen.
2. Den ger värmepumpen längre drifttider (färre start/stopp)

I allt övrigt är det små skillnader i effektivitet som man kan vinna med en acktank, och eftersom systemet blir mer komplicerat ökar även risken för att anläggningen trimmas in på ett ej optimalt sätt.
Dessutom ökar energiförlusterna, och man får en extra cirkpump som kan öka förbrukningen om den inte är av den nya effektiva (dyra) sorten.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 27 januari 2012, 13:18:18 »

Nja, 65 grader i retur på en pump som bara klarar 65 graders framlednmingstemp är extremt högt, helt enkelt omöjligt.

Du framställer tanken som en lösning för att få konventionella värmepumpar att klara av att arbeta i system som kräver högre temperatur än värmepumparna kan ge, och när det ifrågasätts av mig så börjar du tala om ANDRA typer av värmepumpar, med andra köldmedier som kan tillverka högre temperaturer (med lägre COP).
Detta har fortfarande inte just något att göra med arbetstanken, utan tanken kan bara vara en fördel för att ge radiatorkrets och värmepump optimala flödesförhållanden i de fall det behövs.
Effektiviteten/kapaciteten kan bara öka marginellt tack vare en tank, och hur man än vänder och vrider på denna fråga så är det främst en fråga om att tanken kan behövas i anläggningar där värmepumpens och värmesystemets behov av flöde skiljer sig markant.

I övrigt har den väldigt liten påverkan på anläggningens effektivitet.
Tvärt om finns det stor risk att en anläggning med arbetstank, som inte justeras in optimalt, kan ge en sämre årsmedel-COP än vad som skulle varit fallet om man kört utan tank.

65 retur 72 fram såklart.  I de fall där vi måste det, inte annars.
Tanken ger din VP perfekta förhållanden jämt, annars så kanske vi har lite för lite flöde och då kan vi ie få ut de temp som den kan ge, den bryter då och blir en elpanna.
Tanken ger de konventionella 65 graders pumparna möjlighet att verkligen lämna dessa 65 grader, sedan så får man spetsa lite.  Dessutom så kan du med en tank stressa dit raddsystem så långt det går, VP har ju alltid perfekta förhållanden ;)  Då kanske du skulle klara dig med 65. Utan tank så kan du inte göra det eftersom du då får missljud i systemet. 
 *vinkar*
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 27 januari 2012, 11:38:14 »

Att det finns värmepumpar som kan göra varmt vatten har INGET alls med olika typer av tankar att göra.
Skall du göra varmare vatten än normalt med en konventionell värmepump så kräver det låg returtemp för att kunna fungera, och om du ökar deltaT i tanken så minskar du samtidigt radiatorernas uteffekt, och ökar ytterligare behovet av hög temp på framledningen.

En arbetstank ökar vattenvolymen vilket ger längre driftstider på värmepumpen, den tillåter även olika stora flöden på interna och externa kretsen.
Tanken som sådan gör inte att man kan trolla vare sig med temperaturer eller uteffekter.
På marginalen kanske man kan värma ett hus ned till ett par grader lägre temp tack vare ett jämnare uttag av effekt med bibehållet hög temp på vbf, men det är bara på marginalen.

nu tillför vi mer än 0 till samtalet!

huset behöver 10kw vid DUT. Tidigare uppvärmningssystem hade vid dut 80 grader framledning.
Utan utjämnande arbets/bufferttank kommer vi troligen inte att klara av att skicka ut 10kw med en värmepump.
Med en arbetstank borde vi kunna ha en 14kw som vi vid DUT mosar på (det lär ju behövas givet att vi måste ligga högt upp i temperatur så dags). Och vi vill ju ha lite extra så att om vi måste stoppa för en stund så har vi i alla fall hunnit leverera in mer än vad huset skulle kräva momentant.

På rad-sidan handlar det därefter att ha det flöde och delta som krävs för att kunna plocka 10kw. Vi går kontinuerligt. Förutsättningarna hade inte vart bra för en VP utan tank kanske (14kw mot ett högtempsystem som vill ha 10kw). Jag vet inte om vi lyckas men vi har alla fall gjort så gott vi kan.

Kanske har jag fel. Svårt att tänka hela vägen innan lunch.  :D

Men det jag tänkte säga var att är det inte just skillnaden i flöde som gör att vi klarar biffen.......
Skrivet av: Topdoor
« skrivet: 27 januari 2012, 10:46:56 »

Jahaa så då går ( mår ) min vp bara bra då,det va skönt att veta.  ;D  ;D  *roflmao*
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 27 januari 2012, 10:08:37 »

65 i retur är väl inte så lågt ???

Tanken ger vp förutsättningarna som den vill ha, det är den uppgift tanken har.

Tanken ska inte bli full innan integral räknat ner och vp stängt av. 

Vi kommer nog inte längre här, så jag lämnar tråden *vinkar*

Nja, 65 grader i retur på en pump som bara klarar 65 graders framlednmingstemp är extremt högt, helt enkelt omöjligt.

Du framställer tanken som en lösning för att få konventionella värmepumpar att klara av att arbeta i system som kräver högre temperatur än värmepumparna kan ge, och när det ifrågasätts av mig så börjar du tala om ANDRA typer av värmepumpar, med andra köldmedier som kan tillverka högre temperaturer (med lägre COP).
Detta har fortfarande inte just något att göra med arbetstanken, utan tanken kan bara vara en fördel för att ge radiatorkrets och värmepump optimala flödesförhållanden i de fall det behövs.
Effektiviteten/kapaciteten kan bara öka marginellt tack vare en tank, och hur man än vänder och vrider på denna fråga så är det främst en fråga om att tanken kan behövas i anläggningar där värmepumpens och värmesystemets behov av flöde skiljer sig markant.

I övrigt har den väldigt liten påverkan på anläggningens effektivitet.
Tvärt om finns det stor risk att en anläggning med arbetstank, som inte justeras in optimalt, kan ge en sämre årsmedel-COP än vad som skulle varit fallet om man kört utan tank.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 27 januari 2012, 09:59:55 »

65 i retur är väl inte så lågt ???

Tanken ger vp förutsättningarna som den vill ha, det är den uppgift tanken har.

Tanken ska inte bli full innan integral räknat ner och vp stängt av. 

Vi kommer nog inte längre här, så jag lämnar tråden *vinkar*
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 27 januari 2012, 09:52:53 »

När tanken är full är tanken full. (om det är rätt kopplat)
Om tanken blir full trots att du har kallt i huset så beror det på för liten värmeavgivande yta, eller rättare sagt, en för lågt ställd kurvlutning i reglerdatorn.
Har man lågt flöde i radiatorkretsen måste man kompensera detta genom att öka kurvlutningen i reglerdatorn.
När du ökar flödet i externa kretsen så ökar värmeavgivningen på radiatorer/golvvärme, och du kan hålla tillräckligt varmt i huset med den kurvlutning du valt i styren.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 27 januari 2012, 09:45:18 »

Nu vet jag ju inte om mitt problem beror på hur reglersystemet i min Stiebel-Eltron fungerar.

Min tank är en vanlig 4-rörs tank. Anslutningarna är, uppifrån och ned:

1) rad fram
2) VP fram
3) rad retur + returgivare i dykrör, Stiebel reglerar på returen
4) VP retur

Det som händer om interna flödet är större än externa flödet är att tanken fylls på uppifrån, och när returgivaren känner att tanken är full så stannar VP:n. Om man har större externt flöde än internt så undviker man detta.

Det är möjligt att det skulle fungera bättre med en VP som reglerar på framledningen.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 27 januari 2012, 09:43:33 »

Rickard,  du har fel.  Vi kan göra 72 grader med en vanlig VP. Denna heter VIESSMANN VITOCAL 350G sedan kan man om man vill fixa 80 med andra maskiner, detta blir dock dyrt och det kanske kan gå att stressa 80 graderssystemet så att vi klarar oss med 72.

Det finns andra saker i världen än dem som du kanske är van vid. Det värsta jag hört talas om är 130 grader med kompressor.  Definitivt inte villa grejer nu, men 72 är inga problem med vanlig std maskin

Sedan så kan man ju spetsa om man vill det

Att det finns värmepumpar som kan göra varmt vatten har INGET alls med olika typer av tankar att göra.
Skall du göra varmare vatten än normalt med en konventionell värmepump så kräver det låg returtemp för att kunna fungera, och om du ökar deltaT i tanken så minskar du samtidigt radiatorernas uteffekt, och ökar ytterligare behovet av hög temp på framledningen.

En arbetstank ökar vattenvolymen vilket ger längre driftstider på värmepumpen, den tillåter även olika stora flöden på interna och externa kretsen.
Tanken som sådan gör inte att man kan trolla vare sig med temperaturer eller uteffekter.
På marginalen kanske man kan värma ett hus ned till ett par grader lägre temp tack vare ett jämnare uttag av effekt med bibehållet hög temp på vbf, men det är bara på marginalen.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 27 januari 2012, 09:42:26 »

Rickard,  du har fel.  Vi kan göra 72 grader med en vanlig VP. Denna heter VIESSMANN VITOCAL 350G sedan kan man om man vill fixa 80 med andra maskiner, detta blir dock dyrt och det kanske kan gå att stressa 80 graderssystemet så att vi klarar oss med 72.

Det finns andra saker i världen än dem som du kanske är van vid. Det värsta jag hört talas om är 130 grader med kompressor.  Definitivt inte villa grejer nu, men 72 är inga problem med vanlig std maskin

Sedan så kan man ju spetsa om man vill det
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 27 januari 2012, 09:35:48 »

Jag hävdar ju att du har fel i ditt påstånde där Rickard. Om vi tar ett befintligt hus, ditt tex och leker med tanken att du har ett vanligt hederligt gammalt system som höll ditt hus varmt med säg olja och 70 grader fram eller 80 för den delen vid Dut. 

Då kommer detta att fungera kanon, det vet jag för det gör det på runt 20 ställen där jag byggt samma sak fast med kopplingar och UKV eller strömmsnäs ackar på tot 4500l.

VVS ingenjörer har helt enkelt byggt in alla grejer i tanken så att det blir enklare för mig och vem som nu kopplar grejerna.  Du får ta det som reklam om du vill och självfallet får du radera inläggen. Som jag ser det så får folk möjligheten att köpa en bättre typ av tank med allt klart från fabrik istället för typ UKV och sedan ska man börja designa själv.

Om jag inte berättar att den finns, så kommer alla eventulla tankköpare att fortsätta köpa UKV eller liknande produkter. Sedan kommer dem att stå och klia sig i huvudet och undra hur de ska göra. Lösningen finns ju redan, det är bara 4 anslutningar att koppla på och kopplar man rören inåt så får man inga"fula rör" synligt Thumbsup

Och som sagt, inga pengar till mig.

Jag förstår överhuvudtaget inte vad du menar med ditt inlägg.
Menar du på fullt allvar att du kan värma ett hus som kräver 80 graders vbf med en värmepump som bara kan ge ut 65 grader på vbf bara för att du ansluter en tank?
Det stämmer naturligvis inte.

Det enda tanken kan tillföra är att du kan ligga med en stabilt temp nära värmepumpens maximala temperatur i något större utsträckning än om du inte har tanken, i övrigt finns det ingen magi som gör att det fungerar på annorlunda sätt än utan tank.
Att tanken i vissa fall möjliggör ett högre flöde i externa kretsen, med låg deltaT, utan att det påverkar värmepumpen negativt är väl den enda fördelen med en tank, och det kan göra att man klarar någon enstaka grad lägre utetemp än annars, men någon revolution kan man aldrig åstadkomma med en tank som gör att alla typer av radiatorsystem fungerar med en värmepump där tempen på framledningen är begränsad.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 27 januari 2012, 09:27:37 »

Nu förenklar du lite väl mycket.
Om du kopplar tanken, som vissa gör, med väldigt stor fördröjning mellan systemsidan och VP sidan så kan körningen avslutas, fast den inte borde, så att säga. Eller oavsett koppling beroende på vart framledningsgivaren sitter. Eller om flödet på rad sidan är sådant att värmeavgivningen inte är tillräckligt, trots att ytan finns i huset.

Men med en vanlig 3-4 rörs arbetstank där kopplingen är juste utförd enligt normala systembeskrivningar kan man utan några större problem kunna köra med både lägre och högre flöde på radiatorsidan än på värmepumpen. Men självklart finns det en gräns. och självklart kommer en optimal koppling fungera bättre än en ickeoptimal. Det är ingen svart magi men det går heller inte redogöra i detalj då det finns så många områden att täcka. Allt från rördimensioner till flöden och effekter.

Så frågan blir då i fall flödet som tipo hade var så pass lågt att det blev dålig funktion eller i fall han inte utvärderade läget tillräckligt. Ditt svar tillför 0



Nja, det håller jag inte med om.
Tipo hade problem med att värmepumpen stannade för att tanken var fulladdat, men den borde ha gått kontinuerligt för att hålla huset varmt.
Citera
I början gick min pump med tank i typ 20 minuter och stannade sedan i 20 minuter, och startade igen. Efter att jag justerat pumparna så att den externa hade större flöde än den interna så kunde den gå kontinuerligt.
Antingen berodde det på att tanken inte var fulladdat (och då har du rätt), men om det var så som Tipo påstår så kan det bara bero på för lågt flöde i externa kretsen/för liten värmeavgivande yta, eller en reglering för externa kretsen som inte var inställt på ett bra sätt, eller t.o.m med en reglekonflikt i förhållande till regleringen som styrde värmepumpen och den interna kretsen.

Så hemst mycket hokus pokus är det inte med arbetstankar, om man inte ansluter dem fel, men rent generellt stämmer det jag skrev i mitt tidigare inlägg.
Om värmepumpen stannar trots att den skulle behöva gå så beror det på att det värmeavgivande systemet inte klarar av att göra av med den producerade effekten.
(Eller att tanken är felaktigt inkopplad)
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 27 januari 2012, 09:25:55 »

Jag hävdar ju att du har fel i ditt påstånde där Rickard. Om vi tar ett befintligt hus, ditt tex och leker med tanken att du har ett vanligt hederligt gammalt system som höll ditt hus varmt med säg olja och 70 grader fram eller 80 för den delen vid Dut. 

Då kommer detta att fungera kanon, det vet jag för det gör det på runt 20 ställen där jag byggt samma sak fast med kopplingar och UKV eller strömmsnäs ackar på tot 4500l.

VVS ingenjörer har helt enkelt byggt in alla grejer i tanken så att det blir enklare för mig och vem som nu kopplar grejerna.  Du får ta det som reklam om du vill och självfallet får du radera inläggen. Som jag ser det så får folk möjligheten att köpa en bättre typ av tank med allt klart från fabrik istället för typ UKV och sedan ska man börja designa själv.

Om jag inte berättar att den finns, så kommer alla eventulla tankköpare att fortsätta köpa UKV eller liknande produkter. Sedan kommer dem att stå och klia sig i huvudet och undra hur de ska göra. Lösningen finns ju redan, det är bara 4 anslutningar att koppla på och kopplar man rören inåt så får man inga"fula rör" synligt Thumbsup

Och som sagt, inga pengar till mig.
 
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 27 januari 2012, 09:17:02 »

Om man inte har tillräckligt stora värmeavgivande ytor så kommer värmepumpen alltid att stanna utan att det blir tillräckligt varmt i huset.
Detta oavsett om man har acktank, arbetstank, volymtank - eller ej.
Det tar bara lite längre tid om värmepumpen får arbeta med en större vattenvolym.

Nu förenklar du lite väl mycket.
Om du kopplar tanken, som vissa gör, med väldigt stor fördröjning mellan systemsidan och VP sidan så kan körningen avslutas, fast den inte borde, så att säga. Eller oavsett koppling beroende på vart framledningsgivaren sitter. Eller om flödet på rad sidan är sådant att värmeavgivningen inte är tillräckligt, trots att ytan finns i huset.

Men med en vanlig 3-4 rörs arbetstank där kopplingen är juste utförd enligt normala systembeskrivningar kan man utan några större problem kunna köra med både lägre och högre flöde på radiatorsidan än på värmepumpen. Men självklart finns det en gräns. och självklart kommer en optimal koppling fungera bättre än en ickeoptimal. Det är ingen svart magi men det går heller inte redogöra i detalj då det finns så många områden att täcka. Allt från rördimensioner till flöden och effekter.

Så frågan blir då i fall flödet som tipo hade var så pass lågt att det blev dålig funktion eller i fall han inte utvärderade läget tillräckligt. Ditt svar tillför 0

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 27 januari 2012, 08:59:24 »

Tanken är en vanlig tank, med diverse VVS teknik inbyggt i den.  Dessa grejer kan man ju koppla själv om man vill, och det är så jag gjort fram tills nu.  Fördelarna man får är en arbetstank/volymtank/knäppkärl som verkilgen fungerar fint utan att man behöver kunna något om hur och vad och varför, det bara funkar. Den ser ut som ett kylskåp, vit och fyrkantig. Och den ger VP förutsättningar att fungera oavsett vad som händer i systemet, man kan dessutom överdimensionera VP om man vill. 16kw i ett 8kw hus är inga problem.

Jag har inget ekonomiskt intresse i denna tank, jag får andra fördelar av mitt ÅF:skap för dessa produkter, konsultation osv. :)

Hojta till så får du köpa en och testa Rickard, om du har plats *vinkar*
   

Även detta inlägg är ren reklam, du tillför inget alls till debatten när det gäller uppbyggnad eller funktion som vi kan relatera till, eller debattera om, och om du inte kan komma med mer info så kommer jag därför att radera inlägget som ett reklaminlägg.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 27 januari 2012, 08:57:26 »

Om man inte har tillräckligt stora värmeavgivande ytor så kommer värmepumpen alltid att stanna utan att det blir tillräckligt varmt i huset.
Detta oavsett om man har acktank, arbetstank, volymtank - eller ej.
Det tar bara lite längre tid om värmepumpen får arbeta med en större vattenvolym.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 27 januari 2012, 08:56:47 »

Det jag menade var förstås att det vore intressant med lite info om vad som gör UVL-tanken bra/annorlunda mot andra tankar.
Att framhålla en viss typ av tank ter sig ju rätt meningslöst om du inte vill/kan/får förklara på vilket sätt den är bättre, och det inte finns offentlig information att inhämta om tanken.
För att förtydliga, så rör sig den typen av uttalande om ren reklam, eftersom det inte finns någon möjlighet för oss andra att analysera, kommentera eller kritisera det du som företagare med intresse i produkten framhåller skulle vara en lösning som trollar med de fysikaliska reglerna som påverkar andra produkter på marknaden. (Min uppfattning av de inlägg du gjort/gör om denna tank)
Tanken är en vanlig tank, med diverse VVS teknik inbyggt i den.  Dessa grejer kan man ju koppla själv om man vill, och det är så jag gjort fram tills nu.  Fördelarna man får är en arbetstank/volymtank/knäppkärl som verkilgen fungerar fint utan att man behöver kunna något om hur och vad och varför, det bara funkar. Den ser ut som ett kylskåp, vit och fyrkantig. Och den ger VP förutsättningar att fungera oavsett vad som händer i systemet, man kan dessutom överdimensionera VP om man vill. 16kw i ett 8kw hus är inga problem.

Jag har inget ekonomiskt intresse i denna tank, jag får andra fördelar av mitt ÅF:skap för dessa produkter, konsultation osv. :)

Hojta till så får du köpa en och testa Rickard, om du har plats *vinkar*
   
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 27 januari 2012, 08:41:46 »

Om externa flödet är mindre än interna kommer VP:n att stanna när tanken är fulladdad, oberoende av hur mycket värme huset behöver.

I början gick min pump med tank i typ 20 minuter och stannade sedan i 20 minuter, och startade igen. Efter att jag justerat pumparna så att den externa hade större flöde än den interna så kunde den gå kontinuerligt.

Tanken värms ju upp när returen cirkulerar runt i den och den värmen får du sedan ut när VP:n har stannat. Radiatorerna svalnar betydligt långsammare med tank.

Jag har nu en steglöst justerbar extern pump, och jag har justerat flödet på den så att det är något lite högre än det interna flödet, och nu fungerar det kanon. Radiatorerna är varma hela tiden, även när VP:n står.

[Edit]

Om du har större flöde på interna CP:n blir det ju som en IVT med bypass där flödena är fel, VP:n stannar på hög retur trots avv huset behöver värme.

Med en vettig inställning så komer värmepumpen gå kontinuerligt när och om den behöver göra det.
Om värmepumpen är överdimensionerad vid 0 grader så kommer den inte gå kontinuerligt då. Ger den lika eller mindre än vad huset behöver så går den kontinuerligt. 

Beroende på vilken tanklösning och koppling man har är detta en enkel match alternativt lite knep o knåp för att uppnå. Men det är ingen svart magi.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 27 januari 2012, 07:50:22 »

Nej det behöver inte bli så Tipo.  Det kan fungera fint ändå, UVL Thumbsup

Hmm, ok, det kanske var för att flödena var markant olika. Installatören hade ju lämnat båda pumparna på full fart och när jag sänkte externa pumpen till 2:an pga oljud i rören så blev effekten denna.

Jag har nu interna pumpen på 2:an, och hade den externa på ca 5m, har nu för att testa sänkt den externa till ca 3m. Tyvärr (!) är det ju lite för varmt för värmesystemsexperiment.  ^-^
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 27 januari 2012, 07:20:14 »

Det jag menade var förstås att det vore intressant med lite info om vad som gör UVL-tanken bra/annorlunda mot andra tankar.
Att framhålla en viss typ av tank ter sig ju rätt meningslöst om du inte vill/kan/får förklara på vilket sätt den är bättre, och det inte finns offentlig information att inhämta om tanken.
För att förtydliga, så rör sig den typen av uttalande om ren reklam, eftersom det inte finns någon möjlighet för oss andra att analysera, kommentera eller kritisera det du som företagare med intresse i produkten framhåller skulle vara en lösning som trollar med de fysikaliska reglerna som påverkar andra produkter på marknaden. (Min uppfattning av de inlägg du gjort/gör om denna tank)
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 26 januari 2012, 22:52:40 »

Nej den är bara att köpa. Det gör jag :)
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 26 januari 2012, 22:35:01 »

Man borde ha en cp som håller deltat över raddarna helt konstant borde kunna ge en lägre kurva men det kanske finns såna.

När alla mina är öppna nu så är allt tyst. Jag har parkerat på gränsen. Ökar jag lite nu så börjar det låta i vissa radiatorer och rör. Jag skulle inte vilja varva upp och ner på radsidan.

En tryckstyrd pump däremot säkerställer ju mer eller mindre att trycket över varje beståndsdel är konstant. Dvs om några raddar stryper ner så ökar inte flödet över de andra raddarna.

Här finns det massa intressanta tankar man kan ha i ett system med intelligenta termostater vars övergripande flöde övervakas av en central styrenhet i kombination med en tryckstyrd pump.. hmmm

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!