Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Temperatur nedre panna ?  (läst 6798 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad trumpetaren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Temperatur nedre panna ?
« Svar #15 skrivet: 13 oktober 2009, 18:51:11 »
Hej!
Ett förtydligande till Risse!
Jo, jag har spelat trumpet, dock inte nu längre!

Kretskortet i värmepumpen byttes ut pga av ett fel som gjorde att motorskyddet utlöstes.
Den ändringen som gjordes i Eco El  v3 från 2006 var att kortet som sitter bakom displayen byttes mot ett sådant som finns i Eco El v3 levererade under 2009. Detta kort byttes inte ut pga något fel. Förklaringen till bytet är ganska enkel om man ser till vad som blev effekten av bytet. Flödet ströps och uteffekten minskar. Bakgrunden till kortbytet torde vara att man ville skona värmepumpen och därmed minska de reklamationskostnader man tidigare har haft på sina värmepumpar.  Jag funderar dock mycket på om denna ändring som CTC har gjort är förenligt med det krav som jag tycker man bör kunna ställa på en värmepump idag, nämligen att den bör kunna producera åtminstone 55 gradigt varmvatten utan hjälp av elpatron.

För att få upp temperaturen på varmvattnet i elpannan måste du ha tillskottsvärme. Själv har jag satt eleffekten till 1,5kw och pannans börvärde till 50 gr. Då brukar jag få  53 gradigt varmvatten.

Mvh


Trumpetaren

Utloggad RISSE

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Temperatur nedre panna ?
« Svar #16 skrivet: 15 oktober 2009, 08:00:39 »
Hej !

Kan bara hålla med. Är också lite besviken på att pumpens prestanda har försämrats på 3 år (2006-2009).
Man tycker att det skulle vara tvärtom.
Jag ställde några frågor till CTC om detta:

Fråga 1: Tidigare versioner (2006) av EcoAir V3 klarar enligt uppgift 50 grader VPin.
Har detta sänkts på senare versioner och isåfall varför ?

Fråga 2: Om nedre pannans börvärde är ställt till (55) vid varmvattenkörning, varför slår pumpen ifrån så fort tempen ändras från 54 till 55 grader på VPut. Borde inte pumpen värma 55-gradigt vatten och slå ifrån när den kommer upp till 56 grader (=VPut)
(om pumpens VPin inte kommer upp till 48 grader innan förstås)

Fråga 3: Kan inställningen VPut ändras från 55 till 56 grader på min anläggning
med tanke på kort rördragning och låga hetgaser?



Svar 1: Tidigare versioner saknade den givare som nu finns i värmepumpen. Tidigare fanns bara den givaren som i dag mäter panna nedre, hade man då lång rördragning kunde temperaturen bli högre än de tillåtna 55° detta medförde problem med bla hetgas och driftstörningar som följd.

Svar 2: Brytpunkten är satt till max 55 så när temperaturen mäter 55 bryter man, detta är gjort bla av hänsyn till kompressorn.

Svar 3: Nej

I efterhand undrar man varför CTC drar alla installationer över en kam. Gradtalet 55 är ju en parameter som är ställbart och det borde ingå i en installations optimering att ställa in det från fall till fall. Det är väl många som har installationer
med kort rördragning (som jag), där kompressorn utan problem nog skulle klara några grader till. Min pumps hetgaser
har tex. aldrig varit över 100 grader vid 4:e körningen. Brukar ligga strax över 90 grader !

Vad tycker ni andra ?

Mvh. RISSE




Utloggad skuggan_pm

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: Temperatur nedre panna ?
« Svar #17 skrivet: 15 oktober 2009, 08:40:24 »
Håller med Risse.

CTC har helt klart lyckats med konstycket att försämra sin produkt för oss användare genom att sänka maxtemperaturen tycker jag. Att prata om 55-gradigt vatten i sina broschyer när man i verkligheten skapar en droppe 55-gradigt vatten och sen stänger pumpen är tveksam marknadsföring tycker jag.   fiR:
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu också en Daikin Stylish

Utloggad trumpetaren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Temperatur nedre panna ?
« Svar #18 skrivet: 16 oktober 2009, 09:02:43 »
Hej!

Bra jobbat Risse! Nu vet du mer om hur CTC:s värmepumpar fungerar än de flesta av CTC:s ”certifierade” installatörer. Hur många av dessa tror Du känner till skillnaden mellan tidigare versioner (2006) av CTC EcoAir v3 och de som levererats under 2009?

När många andra värmepumpstillverkare under tiden 2006-2009  har lyckats höja max VPut från 55 gr till 65 gr har CTC lyckats med konststycket att sänka max VPut från 55 gr till i praktiken 53gr eftersom värmepumpen slår ifrån vid VPin 48 gr.

Man kan ju bara ana varför inte CTC har gått ut och talat om dessa förändringar av sina ”nya” värmepumpar. Det känns som om CTC hamnat på efterkälken i konkurrensen med övriga tillverkare.

CTC har gjort vissa generella förändringar av hur värmepumparna styrs. Det får den konsekvensen som Risse har påtalat. Oavsett korta eller långa rördragningar, dåliga rörisoleringar så får samtliga installationer sämre prestanda.

CTC kunde ha jobbat med en annan förändring som hade får olika konsekvenser beroende på hur installationen ser ut. Varför inte använda sig av hetgastemperaturen och max VPut som parametrar för när kompressorn skall slå ifrån??



Mvh

Trumpetaren

Utloggad sgolsson

  • Novis på VP
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
SV: Temperatur nedre panna ?
« Svar #19 skrivet: 16 oktober 2009, 10:05:45 »
Hej !

Har läst alla era inlägg om detta med att det inte går att få högre temp på VPut än 55 grader. När jag valde panna 2008, så föreslog min leverantör EcoAir 107 Polar Edition, bl. a pga att där kan man höja VPut till 58 grader (=standardinställningen). Och EcoAir bryter heller inte förrän VPin blir 51 grader. 
Dessutom är Polaredition från början försedd med en uppvärmd ränna under maskinen för kondensvattnet. Jättebra- kondensvattnet fryser aldrig under maskinen.
Och till sist så var det samma pris på Polaredition som den vanliga 107.  Varför visste inte leverantören eftersom han alltid levererade Polarediton-versionen.
Vid något tillfälle frågade jag CTC om det var någon annan skillnad mellan versionerna och fick till svar att Polaredition var något effektivare när det var riktigt kallt- fungerar ned till minus 20 grader påstod man.  Vilket man kanske ibland behöver i norra Sverige. I övriga delar av Sverige (jag bor i södra Sverige- Borås) så var det ingen skillnad i kapacitet mellan versionerna.
På min fråga varför man då säljer 2 olika versioner med i princip samma kapacitet, så sa CTC att PolarEdition kostade något mer - ca 3000 kr. Men den merkostnaden beror ju på den uppvärmda kondensvattenskålen påstod jag. Den kan man ju eftermontera till en kostnad av ca 4000 kr.
Ja något mer besked kunde CTC inte lämna !!!!!

sgolsson
EcoEl 1550 och EcoAir 107 Polar Edition, installerad 2008
1-plansvilla, byggd 1970 i Västergötland
Boyta 100 m2 plus källare 100 m2 plus garage 30 m2.
Hela ytan värmes

Utloggad tomtom

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Temperatur nedre panna ?
« Svar #20 skrivet: 17 oktober 2009, 11:32:25 »
Hej

Har också frågat CTC: Maskinen med R407 ger bättre COP .

MVH


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!