Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny unik världsnyhet!  (läst 43125 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #15 skrivet: 27 januari 2006, 08:42:11 »
FÃ¥r verkligen hoppas att det inte är ett "Thermia" reklam trick :( 

Är det inte så att har du behov av en liten vp (5-6kw i dagens mått) så kan du kanske klarar dig med ett djupt hål, typ 200meter istället för 120-130 meter.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #16 skrivet: 27 januari 2006, 08:43:33 »
Hej drjukebox.

Vadan denna inställning? ;)

Inställning? VadÃ¥ jag skeptisk? Kan man inte lita pÃ¥ reklam???  ;) ;) ;)
« Senast ändrad: 27 januari 2006, 08:53:09 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad PeterB

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: KolmÃ¥rden / Norrköping
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Daxs för värmepump!
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #17 skrivet: 27 januari 2006, 09:25:15 »
Jaha ja... Så hade jag äntligen bestämt mig efter 1001 funderingar å fastnat för 1130-10... enda kruxet var osäkerheten om den skulle "räcka till"...
men så knatade man på mässan igår, å såg till min häpnad att dom släpper 1130-12 nu i feb... som klippt å skuren för mig!

sÃ¥ vred jag pÃ¥ skallen Ã¥ ser "den dära varma glödheta prylen i mitten i montern" benäms av vissa som 1250... men rackarns sÃ¥ marigt det var att försöka pumpa personalen pÃ¥ info om den... men liite fick man reda pÃ¥ iaf!  ::)

sÃ¥ nu vette sjutton om man ska vänta tills i höst när den kommer ??? undrar hur mycket man skulle "tjäna" pÃ¥ att vänta?... ??? 

Lärdom av mässan:
GÃ¥ aldrig pÃ¥ en mässa om du tror att du redan bestämt dig!  huvuddunk huvuddunk huvuddunk


Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #18 skrivet: 27 januari 2006, 10:41:37 »
Det borde inte vara ngt problem att vänta, det kostar inte så mycket extra att :) För om du bestämmer dig nu har du säker en liten väntetid :( och sedan gäller det att den kommer innan nästa vinter och dyara period.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #19 skrivet: 27 januari 2006, 11:49:18 »
Citera
Är det inte så att har du behov av en liten vp (5-6kw i dagens mått) så kan du kanske klarar dig med ett djupt hål, typ 200meter istället för 120-130 meter.

Nån stor skillnad på behovet av djup blir det inte, det är ju jättemånga här som inte behöver nåt tillskott!

Bra vattenvolym i lågtempsraddar.
Eller liten volym i lågtempsraddar.

Då kan man lätt täcka hela värmebehovet utan att behöva förlänga borran mera än marginellt.
Vid normal dimensionering så täcks ju 90-95% av energibehovet, det är det som styr en borras djup.
Viss liiiten hänsyn kan man ev behöva ta till pumpens effekt, men det är knappast ens nödvändigt.

SÃ¥ 5-10% extra borra.  OssÃ¥ tillägg pÃ¥ borran om den har bättre COP, det har vi ju inte hört nÃ¥t om än!?

Antagligan är utvecklingen av värmepumpar på det stadie som T-Forden vari i sin tid.

 Serieproducerad funkar men kan utvecklas i det oändliga!?



Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad wazza

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gotta know!
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #20 skrivet: 27 januari 2006, 11:58:52 »
Offerten jag fick från installatören av märke X, förutsatte 50 meter djupare borrhål, det klarar inte många riggar av på en borra.

Iden är att inte ha någon ts alls, dvs ingen elvärmepatron över huvud taget.
Då måste installationen klara DUT -35 istället för -20.

Alltså måste kompressorn klara ca 11 kW i stället för ca 8 kW.

Knappt 500 kWh/Ã¥r kan jag leva med.

22 000 dividerat med 1/3 av 480 ger vid 1 sek /kW, 137 år i payoff!
140 m2 byggt 1939, tilläggsisolerad fasad och vind.
Thermia Optimum TWS 8 och 145 meter aktiv borra.
Carrier SilenTech 42HQV035R+38VYX035R till garaget

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #21 skrivet: 27 januari 2006, 12:08:34 »
Offerten jag fick från installatören av märke X, förutsatte 50 meter djupare borrhål, det klarar inte många riggar av på en borra.

Iden är att inte ha någon ts alls, dvs ingen elvärmepatron över huvud taget.
Då måste installationen klara DUT -35 istället för -20.

Alltså måste kompressorn klara ca 11 kW i stället för ca 8 kW.

Knappt 500 kWh/Ã¥r kan jag leva med.

22 000 dividerat med 1/3 av 480 ger vid 1 sek /kW, 137 år i payoff!

Det borde gå att komplettera hålet med en bit jordvärmeslinga?

Det verkar väldigt mycket antingen jord eller bergvärme. De flesta har väl en plätt på tomten där man skulle kunna gräva ner några meter slang men som kanske inte räcker till hela försörjningen av värmepumpen. Man borde då kunna borra ett "lagom" djupt hål och lägga till jordvärme och få vettig ekonomi i värmepumen.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #22 skrivet: 27 januari 2006, 12:18:57 »
Citera
Alltså måste kompressorn klara ca 11 kW i stället för ca 8 kW.

Knappt 500 kWh/Ã¥r kan jag leva med.

Extra djupet som behövs, är för att klara ett uttag som blir om 500 kwh ersätts av VP drift. Alltså ca 350 kwh/år...

Den högre effekten ska inte va nåt man behöver ta hänsyn till, på en normaldjup borra.
Då talar ja om en gammaldags pump, med en varvtalsreglerad så kommer ju full effekt nästan aldrig att tas ut.

Så skillnaden på borrdjup blir inte stor.

Jag klarar också mitt tillskottsbehov utan att plånboken töms, det är helt ok.
Men det är väl kul med utveckling.  Jag är iofs liite tveksam om det blir nÃ¥n stor skillnad pÃ¥ COP, cirkpumpen pÃ¥ kalla sidan drar en del ström det blir mycket mera timmar där... 

Lite ytjord till en något vek bergborra tror jag stenhårt på!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad wazza

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gotta know!
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #23 skrivet: 27 januari 2006, 13:44:04 »
På fullvarv skulle vp'n klara att krama ur sig 16 kW! Vid 100 Hz alltså.

De andra släpper sina varvtalsstyrda komressorer under året också, så det ska bli ett intressant race i höst. Alla tre håller ju på att testa idén redan.

140 m2 byggt 1939, tilläggsisolerad fasad och vind.
Thermia Optimum TWS 8 och 145 meter aktiv borra.
Carrier SilenTech 42HQV035R+38VYX035R till garaget

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #24 skrivet: 27 januari 2006, 14:37:57 »
De andra släpper sina varvtalsstyrda komressorer under året också, så det ska bli ett intressant race i höst. Alla tre håller ju på att testa idén redan.


Vilka andra släpper varvtalstyrda ???
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #25 skrivet: 27 januari 2006, 16:00:36 »
Det är inte bara 1130-12 som kommer i feruari utan även 1130-15 och 1130-17.
Motsvarande för 1230 tycks inte vara på g. Det blir väl 1250 istället?
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad Erkki

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vasa
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #26 skrivet: 28 januari 2006, 16:01:25 »
På fullvarv skulle vp'n klara att krama ur sig 16 kW! Vid 100 Hz alltså.

De andra släpper sina varvtalsstyrda komressorer under året också, så det ska bli ett intressant race i höst. Alla tre håller ju på att testa idén redan.

Fullvarv vid 100 Hz och 16 kW? Vad är det riktigt för kompressorer de hittat då? :) Vilka är de andra två du syftar på?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #27 skrivet: 29 januari 2006, 10:16:26 »
Det skulle vara interesant och få veta om dom tänker "övervarva " motorn, för om jag inte missminner mig så ökar den induktiva ressestansen till det dubbla vid en frekvensökning till det dubbla.
Det innebär ju att verkningsgraden minskar med stigande varvtal så frågan är hur mycket det "kostar" och vad vinsten egentligen blir med varvtalsstyrning av en markvärmepump.

För det är ju så att för att få ut en viss effekt måste man stoppa in motsvarande effekt, minskar då verkningsgraden så kanske den vinst man skulle få ut äts opp av förlusten. Sc:,h

Det skulle vara kul om någon som har mer fakta än några vaga minnen kunde dela med sig av sina kunskaper, som ni kanske förstår så tillhör jag inte dom "varvtalsfrälsta" ännu, men man kan ju ändra sig.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #28 skrivet: 29 januari 2006, 13:06:39 »
Det skulle vara interesant och få veta om dom tänker "övervarva " motorn, för om jag inte missminner mig så ökar den induktiva ressestansen till det dubbla vid en frekvensökning till det dubbla.
Det innebär ju att verkningsgraden minskar med stigande varvtal så frågan är hur mycket det "kostar" och vad vinsten egentligen blir med varvtalsstyrning av en markvärmepump.

För det är ju så att för att få ut en viss effekt måste man stoppa in motsvarande effekt, minskar då verkningsgraden så kanske den vinst man skulle få ut äts opp av förlusten. Sc:,h

Det skulle vara kul om någon som har mer fakta än några vaga minnen kunde dela med sig av sina kunskaper, som ni kanske förstår så tillhör jag inte dom "varvtalsfrälsta" ännu, men man kan ju ändra sig.

Om man inte har en herrgård så antar jag att 100 Hz och 16 kW är ett driftfall som blir ytterst sällsynt, i ett normalstort hus med maxeffektbehov på 10 kW komer VP:n att jobba med max ca 60 Hz om man antar att förhållandet uteffekt/frekvens är någorlunda linjärt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ny unik världsnyhet!
« Svar #29 skrivet: 29 januari 2006, 15:19:23 »
FrÃ¥gan är väl hur mycket mer av förluster man fÃ¥r när man ökar frekvensen, och vilken vinst man gör. 
Det är ju tillförd effekt x verkningsgrad som bestämmer uteffekten och med högre frekvens får man lägre verkningsgrad så jag undrar Sc:,h Sc:,h Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!