Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: När bör man sluta jobba?  (läst 4484 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

B-s

  • Gäst
B-s
När bör man sluta jobba?
« skrivet: 31 januari 2017, 17:30:15 »
Hej pÃ¥ er  :) :)

Jag har jobbat heltid i många år och börjar nu fråga mej, behöver jag verkligen jobba till pensionen???
Behöver jag inte mer fritid istället, fyller nu 57år så det är bara 5 år till 62?
Vad tycker ni och vad har ni för råd att ge?

Saggar man bara ner sej snabbt eller blir man lycklig av all sol, motion och resor m.m.m.m.

Jag har mycket jag kan fylla dagarna med, och tösen kommer hem från utlandet nu, kanske skall vara lite mer med henne ?
Finns mycket att underhÃ¥lla ocksÃ¥, och  altaner och uterum som inte är färdiga , rishögar oeldade, fiskespö och bÃ¥t och mc etc etc

Och hur fungerar det "mellan 2 jobb m.a.p. rätt till ersättning", vill ju heller inte vara en belastning.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: När bör man sluta jobba?
« Svar #1 skrivet: 31 januari 2017, 17:34:38 »
Du måste testa själv.

Din dotter vill gissningsvis inte umgÃ¥s  varje vecka med dig.

Har du ett trevligt arbete, så är det bättre att jobba deltid än att sluta helt.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: När bör man sluta jobba?
« Svar #2 skrivet: 31 januari 2017, 17:49:44 »
Egentligen beror det väl mest på om du har råd att sluta jobba, och hur du trivs på jobbet.
För vissa blir det en stor omställning att sluta jobba helt, för andra så är det "fullt upp" även efter pensionen.
Jag hoppas kunna sluta några år i förväg, men det hänger ju mest på om man har ekonomi så det räcker ihop.
Tror aldrig att jag skulle kunna låtsas vara arbetslös och uppbära bidrag för det.

Jag utnyttjade däremot friåret (9 månader) som fanns några år när jag startade eget, året efter sa jag upp mig från mitt gamla jobb.
Det var ett bra system tycker jag.

Finns det en arbetslös ungdom som kan ta en 58-årings jobb så ser jag inget större fel i det systemet.
Rent generellt tycker jag att det vore dags för en arbetstidförkortning, varför inte sluta till lunch på fredagar, eller kanske ännu hellre, 9 timmars arbetsdag 4 dar i veckan.

Jag vet att i princip alla produktionsrekord inom industrin kommer under långhelger och semesterperioder när driften får rulla på utan störande ingenjörer som "skall testa en sak" eller underhållspersonal som måste få tillgång till delar av anläggningen för att kunna reparera än det ena och än det andra.
Så inom många industrier tror jag det skulle bli en win-win situation med 4 dagars arbetsvecka, 36 timmar med bibehållen lön.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: När bör man sluta jobba?
« Svar #3 skrivet: 31 januari 2017, 18:53:22 »
Haha, vet inte om det är en trolltråd. tummenupp

Säg upp dig och bli arbetslös vid 62år, skulle dom erbjuda dig ett jobb du inte kan slingra dig ifrån, klaga på lönen och säg att du får dra igång en strejk så slipper du det jobbet. ;)

När du väl går i pension tar du ut tjänstepensionen på kortast möjliga tid, framförallt om du bor dyrt och flott så får resterande skattebetalare pröjsa delar av din hyra i form av bostadsbidrag. ;)

Tänk på att om du är hantverkare har du betydligt mer att ge på svartjobben som 62 åring jämfört med en som är 67 år, förresten är nästan alla hantverkare över 50 trasiga, så en sjukskrivning från 60-62 år kanske är en bra och lugnare nertrappning från arbetslivet och dessutom kan du ju ta dom svartjobb du tycker passar.

Har du inte ett hantverksyrke som slitit sönder din kropp kan du göra som alla andra, skylla pÃ¥ psyket för det gÃ¥r inte att kontrollera mer än vid följdfrÃ¥gor, ja du kanske kan göra ett examensarbete pÃ¥ just detta och sälja till folk som vill sluta jobba.  ;)

Min fd bästis slutade jobba när han var runt 20-22år, obegripligt. "mår inte bra"
Han har jobbat massor med svart och ändå finns det folk i hans närhet som påstår att han kan inte ha ett jobb Sc:,h nä jag håller med för han har drabbats av latmasken och valt att leva på bidrag istället.
När väl jag ska gå i pensions kanske jag inser att han gjorde rätt val. dontknow

Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: När bör man sluta jobba?
« Svar #4 skrivet: 31 januari 2017, 20:11:07 »
Jag fyller 62 i mars. Ska pÃ¥ anställningsintervju i morgon  ^-^

Blev friställd i november och skulle väl kunna pensionera mig, men frun har 7 år kvar och jag känner inte för att gå hemma ensam.

Jag hade tänkt jobba till 67, men vi får se hur det blir.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: När bör man sluta jobba?
« Svar #5 skrivet: 31 januari 2017, 20:32:38 »
Om man nu vill ha lite glädje av pension?
Har du råd? Medan du står någorlunda på friska ben.
Du lär inte ångra dig. Tiden räcker inte till om man ska hinna med alt som missat.
Själv -2år är jag skyldigt skattmasen och sen att man står på egna ben, helt suveränt.
Jiri
 
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

B-s

  • Gäst
B-s
SV: När bör man sluta jobba?
« Svar #6 skrivet: 31 januari 2017, 20:55:09 »
RÃ¥d?  Hur mycket pengar behöver man egentligen ??? ?

Nöjd med lite gröt eller en omellett på morgonen, ett träningskort, en gammal bil, ett par Ryan air resor till Spanien.
Tänkte brygga lite öl också, det kan inte vara så dyrt. Whiskey och ved har jag redan.
Dyraste är väl renoveringskontot, får väl ta ett lån eller sälja något, men inte motorcykeln.
Vad jag säger är att jag kan nog leva ganska billigt, har inget behov att brascha.

Tiden känns dock mer och mer som en bristvara.
Vad missar jag?

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: När bör man sluta jobba?
« Svar #7 skrivet: 31 januari 2017, 21:06:20 »
Bara till det nödvändiga(räkningar),resten är till nöjen.
Man har inte så stora behov, lite friskluft och nöjd med tillvaro.
Med vänlig hälsning Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: När bör man sluta jobba?
« Svar #8 skrivet: 31 januari 2017, 23:15:27 »
Jag valde att pensionera mig för drygt två år sedan då jag fyllt 62 och jag kan säga att jag inte ångrat mig en minut. Full tjänstepension de första fem åren, i stället för 10 år eller livstid. För vem vet hur länge man lever?

MÃ¥nga som är i 55-Ã¥rs Ã¥ldern eller runt den Ã¥ldern tror att de är lika pigga vid 65, sÃ¥ de planerar vad de ska göra när de pensionerar sig. NÃ¥, dÃ¥ kan jag upplysa om att man vanligtvis är lÃ¥ngtifrÃ¥n lika pigg vid 65, visst det finns undantag, men de är fÃ¥ om man jobbat hÃ¥rt. SÃ¥ min slutsats blir att tar man pension tidigare än vid 65 Ã¥rs Ã¥lder sÃ¥ orkar man betydligt mer. Detta under förutsättning att man har ekonomi för detta, eftersom pensionen blir lägre ju tidigare man väljer att gÃ¥ i pension. Men för min del har det i alla fall varit ett lyckokast.  tummenupp
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: När bör man sluta jobba?
« Svar #9 skrivet: 01 februari 2017, 17:17:55 »
Jag är 73 nu, gick i pension för 10 år sedan. Jag ångrar det inte även om jag saknar mina kollegor och och arbetsuppgifterna på verket. Men Jag haft fullt upp med nya gamla huset, det är det bästa jag vet att bygga snickra rita fiska och så jag ger dig förstås rådet att att om du har råd så gå hem och förverkliga dig själv!
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: När bör man sluta jobba?
« Svar #10 skrivet: 03 februari 2017, 08:51:05 »
Slutade jobba ganska många år innan 65 och håller med föregående inlägg om att sakna kollegorna.
Trots att jag aldrig hade en tråkig dag på jobbet så tycker jag livet är toppen nu (bäst hittills). Speciellt sedan frugan också slutade jobba. Hon blev så avundsjuk på mig så hon slutade också i förtid.

Om det skall funka riktigt bra så är det nog viktigt:
- att man har ordentligt med fritidsintressen så att man har fullt upp hela tiden
- att man sparat ihop en "rejäl" summa pengar sÃ¥ att man göra precis det man vill utan att behöva snÃ¥la. I vÃ¥rt fall började vi medvetet förbereda oss för en eventuell tidigare pension runt 20 Ã¥r i förväg 
 
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: När bör man sluta jobba?
« Svar #11 skrivet: 03 februari 2017, 09:05:55 »
Ni var tidigt ute, på den tiden var det inte så många som sparade till pensionen på annat sätt än genom att amortera på huset.
Men det är ju inget riktigt sparande om man inte är beredd att sälja huset när man går i pension, eller börja låna upp på det igen...

Jag började spara mer målmedvetet för 6-7 år sedan, och det har faktiskt tagit sig rätt bra trots att Nokia aldrig blev någon hit....
Sålde dem med 50% förlust för en månad sedan, tur det inte var så mycket pengar man satsat.
Det kapital jag hittills satt in pÃ¥ IPS, Tjänstepension och ISK har vuxit med 61% sedan 2011-10-11 när jag började.  tummenupp

Känns lite surt att Trump skulle komma och skapa oro på världsmarknaden, jag är skeptisk till börsens utveckling framöver, men jag är ju bara 52 än, så jag borde hinna med både en nedgång och en uppgång till innan jag skall börja ta ut pengarna.
Min dröm är ett andra boende i ett varmt land, i vart fall prova på det och se om man trivs.
Eller att man hyr något i längre perioder under vintern.
Blir det inget av det så blir det nog mer fiske än det blivit hittills, både hemikring och i trakterna runt Arjeplog som jag känner rätt väl sedan jag var barn och följde mina föräldrar dit varje vårvinter och sommar fram till 13-årsåldern.

Har jobbat och jobbar rätt mycket ideellt också, och det är ju också en sak man kan lägga lite mer tid och engagemang på om man blir dagledig.
Fast frågan är om jag kan sluta med mina forum så länge det finns livsgnista i mig Sc:,h
I så fall skall någon komma med ett bra bud på det hela, eller att grabben vill ta över.

Fördelen med forum är att jag kan arbeta med det i princip när jag vill, och varifrån som helst.
Webbshoppen måste säljas, överlämnas eller avvecklas den dagen man tar beslutet...
« Senast ändrad: 03 februari 2017, 09:09:21 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: När bör man sluta jobba?
« Svar #12 skrivet: 03 februari 2017, 10:56:09 »
I vårt fall bestämde vi oss för i början av 90-talet att betala av alla lån vi hade. 1999 var sista kronan återbetald (studielånet). Sedan satte vi upp målet att när vi blir 60 skall vi ha sparat ihop så mycket att vi kan leva på bara besparingar i 5 år med samma levnadsstandard som de senaste 5-10 åren

Vi har en del aktier och har även provat att spara i aktieindexobligationer, statens premieobligationer, fonder mm. Utan undantag har det varit negativt för oss med dessa placeringar jämför med att ha pengarna på banken. Så nu är det bara bankkonton som gäller.

Många möten med "placeringsexperter" har jag varit på. Särskilt ett kommer jag ihåg. Han (på ett välrenomerat företag) berättade och visade underlag på hur dom placerade pengar, höll järnkollen på utvecklingen och agerade så att mina pengar i princip skulle vara helt utan risk och med en mycket bra "garanterad" förräntning.
Eftersom förräntningen påstods bli mycket högre än låneräntan frågade jag honom hur många miljoner han hade placerat i denna fantastiska placering. Då blev det bara tyst. Så jag avslutade mötet och har inte hört av honom igen.

Nej tacka vet jag "banken". DÃ¥ kan jag läsa ett par sidor i kontoutdragen varje kväll och fröjdas över hur kapitalet bara ökar och ökar. 
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: När bör man sluta jobba?
« Svar #13 skrivet: 03 februari 2017, 10:59:57 »
 tummenupp

Vi sparade av barnens barnbidrag i 18 år, allemansfonder, och det hade nog varit bättre med räntan på banken.
Lite värdetillväxt blev det, men som sagt...

Nu placerar jag direkt i Aktier efter eget huvud, visst kan det bli fel, men jag tror och hoppas att risken är mindre i alla fall.
Jag fÃ¥r grÃ¥ta mig till sömns när börsen faller med 50% i nästa kris.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: När bör man sluta jobba?
« Svar #14 skrivet: 03 februari 2017, 11:25:55 »
Är man intresserad av aktier tror jag säkert att det på lång sikt kan vara bra att placera pengarna där. Men är man som jag totalt ointresserad och okunnig om aktier så har i alla fall jag kommit fram till att jag gör bäst i att hålla mig borta från dessa.
Precis som i andra sammanhang som man inte begriper sig på.

Och jag dra bara en djup suck varje gång jag måste sälja aktier (händer bara vid tvångsinlösen). Det är ju ett rent h-e att räkna fram omkostnadsbelopp och annat på en del aktier som jag har. Och när jag går in på nätet och försöker hitta hjälp så är det första jag läser ".. jaha du, den här aktien har tom experterna problem med att räkna ut omkostnadsbeloppet på...." så hittills har det bara blivit schablonmetoden jag använt.

Och jag har fått ännu större motvilja över dess dj-a aktier som det är så förb-at besvärligt att hantera. Och jag lovar mig själv än en gång att inte sälja våra Teliaaktier förrän kursen överstiger introduktionserbjudandet. Så det lär nog dröja länge innan jag behöver bekymra mig om att räkna på åtminstone dessa.
« Senast ändrad: 03 februari 2017, 11:28:10 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!