Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Funderar pÃ¥ att byta bil?  (läst 3466 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
Funderar på att byta bil?
« skrivet: 19 december 2016, 03:33:32 »
Hej.

När jag numera kör betydligt mera än jag gjort tidigare så funderar jag på att byta bil.
Har nu en V70-04 T5a, är ju en väldigt trevlig bil att både åka i och att köra men den är ju ingen idealisk pendlarbil rent ekonomiskt.

Har blivit sugen på en nyare S60 med dieselmotor. Dock lite osäker vilken av dessa olika dieslar jag ska kika efter att prova.

Vill ju gärna ha en bil som är relativt pigg och rolig att köra, min gamla är ju det och den nya bör ju inte vara tråkigare :)
Har ju även blivit med husvagn så en sådan bör den ju också orka med hyggligt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Funderar på att byta bil?
« Svar #1 skrivet: 19 december 2016, 07:55:13 »
HAr en bekant som köpte en S60 bensin för några år sedan, han är skithöjd, t.o.m med bränsleförbrukningen.
Det är rätt dyrt att köpa och äga (nybilspriset högt, Service, reparationer, skatt dyrare än på en bensinare) en diesel, så räkna gärna på de faktiska kostnaderna innan du slår till.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Funderar på att byta bil?
« Svar #2 skrivet: 19 december 2016, 08:15:28 »
Så stor skillnad är det väl inte på skatten nu för tiden? En S60 D5 med 224hk kostar 1520:- per år.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Funderar på att byta bil?
« Svar #3 skrivet: 19 december 2016, 08:21:11 »
933 kr för en bensin -2016

Här finns en jämförelse som iofs är några år gammal men ändå: http://teknikensvarld.se/bensin-eller-diesel-vi-jamfor-kostnaderna-119071/

Glöm inte heller partikelfiltret:
"Varning för partikelfilter!
En viktig detalj att komma ihåg är dieselpartikelfiltret i avgassystemet. Kostnaden för att byta ett uttjänt filter kan vara skyhög och bara för att biltillverkaren säger att filtret ska hålla bilens livslängd så är det inte säkert att det stämmer. Allt hänger på hur bilen har körts. Undersök noga med just ditt bilmärke vad som gäller för din modell och vilka kostnader som ett byte innebär."

Jag har själv två dieselbilar, men kommer troligen inte att köpa någon mer.
« Senast ändrad: 19 december 2016, 08:24:58 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Funderar på att byta bil?
« Svar #4 skrivet: 19 december 2016, 08:56:57 »
Ja, partikelfiltren är nästa dieselgate... Men om man kör lite längre sträckor regelbundet så ska det inte vara nåt problem.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
SV: Funderar på att byta bil?
« Svar #5 skrivet: 19 december 2016, 12:05:04 »
Hej tack för svar så långt.

Hade tänkt mig en S60 med några år på nacken, runt 2011-2014.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Funderar på att byta bil?
« Svar #6 skrivet: 19 december 2016, 13:39:42 »
Märkligt att en Flexifuel på 145hk nästan (skiljer 300kr) har lika hög skatt som Volvo diesel med 225hk.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • Karma +0/-0
SV: Funderar på att byta bil?
« Svar #7 skrivet: 19 december 2016, 22:35:29 »
Läste nåt om att man planerar nya formler för hur fordonsskatten skall beräknas från 2018 -2019 och det kommer tydligen missgynna dieselbilar, så titta lite på det och överväg ev bensinare. Moderna bensinare drar inte så mycket mer än en diesel.
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Funderar på att byta bil?
« Svar #8 skrivet: 23 december 2016, 23:48:14 »
Tror den senaste dieselboomen kommer med tung huvudvärk de närmaste åren. begpriserna kommer att gå ned pga av alla tjänstedieslar som ska bytas in nästa år, så kortsiktigt kanske man kan göra en bra affär.
Men i längden kommer det att bli dyrare att köra omkring i en oljebrännare.
Avgasrening, dieselverbot i städer, höjda skatter på både bilen och bränslet med ökade insikter om vilka emissioner som verkligen blir följden.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Funderar på att byta bil?
« Svar #9 skrivet: 25 december 2016, 17:59:00 »
Volvo har väl bara partikel filter på sin 1.6 diesel?

Hursomhelst är partikel filter inte dyrare än att byta bromsbelägg om man anstränger sig.

Som allt annat är priserna på filter skyhöga i Sverige.

Jag köpte mitt filter från England för 2600kr inkl frakt till dörren. Bilmeken tog 1000kr för att byta och nollställa datorn.

Ford vill ha 13 000kr!

Varför skulle beg priserna på tjänstedieslar gå ned?
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • Karma +0/-0
SV: Funderar på att byta bil?
« Svar #10 skrivet: 25 december 2016, 18:49:44 »
Volvo har väl bara partikel filter på sin 1.6 diesel?

Hursomhelst är partikel filter inte dyrare än att byta bromsbelägg om man anstränger sig.

Som allt annat är priserna på filter skyhöga i Sverige.

Jag köpte mitt filter från England för 2600kr inkl frakt till dörren. Bilmeken tog 1000kr för att byta och nollställa datorn.

Ford vill ha 13 000kr!

Samma visa hos Volvo men där kostar original filtret runt 8000kr, pirat kostar runt 2500kr.  Det man skall vara medveten om är att piratfiltren är av annan konstruktion än original och hÃ¥ller inte alls lika länge.  De billiga filtren bestÃ¥r av Cordierite medans original filtren bestÃ¥r av Kiselkarbid vilket ger klart längre livslängd.  Har läst om piratfilter som gav upp innan 4000 mil. Originalfiltren hÃ¥ller oftast uppemot 15-19000 mil beroende pÃ¥ hur man kör.  Lite av ett lotteri vad som blir billigast i längden. Byter gör man själv , dock krävs nollning i motorns styrenhet.

(Detta gäller icke underhÃ¥llsfria partikelfilter som kräver eolystillsats i bränslet) 

Byte av underhållsfritt filter lär kosta skjortan, finns de som blivit tvungen att göra det också.
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Funderar på att byta bil?
« Svar #11 skrivet: 25 december 2016, 19:10:46 »
Skulle tro att många köper piratfiltret, byter, och byter sedan bort bilen och köper "aldrig mer en diesel"...
Även jag tror att beggade dieslarna kommer att bli billiga framöver.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Funderar på att byta bil?
« Svar #12 skrivet: 26 december 2016, 18:36:51 »
Citerar ett inlägg jag skrev 2012:
""""
Här blir det ingen "Miljödiesel". I kväll berättade grannen som i förra veckan bytte partikelfilter för 43000 kronor att nu hade motorn skurit (troligen pga problemen med filtret). Verkstaden ringde och erbjöd sig montera en annan motor för 160000 kronor. Det blir över 200000 kronor på två veckor.
"""
Det var en Subaru Forester. Och grannen är säljare och kör ständigt långa sträckor över hela Sverige.
« Senast ändrad: 26 december 2016, 18:38:47 av Huddinge »
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Funderar på att byta bil?
« Svar #13 skrivet: 26 december 2016, 21:34:31 »
Volvo har väl bara partikel filter på sin 1.6 diesel?

Hursomhelst är partikel filter inte dyrare än att byta bromsbelägg om man anstränger sig.

Som allt annat är priserna på filter skyhöga i Sverige.

Jag köpte mitt filter från England för 2600kr inkl frakt till dörren. Bilmeken tog 1000kr för att byta och nollställa datorn.

Ford vill ha 13 000kr!

Varför skulle beg priserna på tjänstedieslar gå ned?

Citera
begpriserna kommer att gå ned pga av alla tjänstedieslar som ska bytas in nästa år
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Funderar på att byta bil?
« Svar #14 skrivet: 26 december 2016, 22:38:13 »
Citerar ett inlägg jag skrev 2012:
""""
Här blir det ingen "Miljödiesel". I kväll berättade grannen som i förra veckan bytte partikelfilter för 43000 kronor att nu hade motorn skurit (troligen pga problemen med filtret). Verkstaden ringde och erbjöd sig montera en annan motor för 160000 kronor. Det blir över 200000 kronor på två veckor.
"""
Det var en Subaru Forester. Och grannen är säljare och kör ständigt långa sträckor över hela Sverige.


Om han betalade 43000 för byte av partikelfilter så är han otroligt lättlurad och godtrogen. Därför såg verkstaden sin chans att 'erbjuda' ett motorbyte för 160000.

Jag vet tvÃ¥ bekanta som har bytt motorer i hyfsat nya bilar. En Saab och en Citroën.  Det har gÃ¥tt pÃ¥ 40-50000:-.
Byte av partikelfilter borde gå på i storleksordningen 5-15000:-

Han borde anmäla verkstaden för ocker, men eftersom han har betalat så har han förmodligen för mycket pengar för att bry sig.. .
« Senast ändrad: 26 december 2016, 22:40:37 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Funderar på att byta bil?
« Svar #15 skrivet: 26 december 2016, 22:43:27 »
Jo, rätt skrämmande faktiskt.
Men så är det nog ofta tyvärr om man går till fel verkstad och inte har en aning om vad saker och ting kostar.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Funderar på att byta bil?
« Svar #16 skrivet: 26 december 2016, 22:47:25 »
"– Jag har precis bytt en dieselmotor på en Subaru. Den hade gått mer än 10 000 mil och motorbytet kostade kunden 60 000 kronor, säger Fredrik Donner."
http://teknikensvarld.se/fabrikationsfel-pa-subarus-dieselmotor-119441/

Har man betalat 100 000 mer så är man verkligen lurad...
Sen har jag väldigt svÃ¥rt att se sambandet mellan dÃ¥ligt partikelfilter och skuren motor.  Sc:,h
Hur många bensinmotorer har skurit på grund av problem med katalysatorn?
Nån mer motorkunnig får gärna förklara.
« Senast ändrad: 26 december 2016, 23:29:16 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Funderar på att byta bil?
« Svar #17 skrivet: 26 december 2016, 23:59:19 »
Volvos 1.6 dieslar trycker ner diesel i oljan om den rensar filtret ofta pga korta körningar eller att det börjar bli tätt.
Olje volymen ökar och tillslut börjar den gå på sin egen olja och börjar tokvarva. Hjälper inte stänga av nyckeln utan det gäller att fö död på den med växeln, bromsa och släppa koppling, annars varvar de ihjäl sig.

Verkar va vanligt på V50 som folk inte har bytt partikelfiltret vid utsatta intervall på 12000 mil.
Det konstiga är att Ford från 2010Inte har samma partikelfilter med någon vätska utan ett som "skall hålla bilen ut" när det är samma motor.

har flera bekanta som har långmilare som inte haft några problem.
BMW 35000 mil. Peugeot 38000 mil
Själv har jag aldrig kört mina mer än 10000 mil så det har funkat fint.
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Funderar på att byta bil?
« Svar #18 skrivet: 27 december 2016, 21:03:38 »
Motorraset jag nämnde tror jag mycket riktigt hade att göra med att motoroljan späddes ut med diesel vid igensatt filter. Däremot var det inte fråga om övervarvning utan att oljan blev förstörd. Det stod en del om det då, men jag hittar inte artiklarna.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • Karma +0/-0
SV: Funderar på att byta bil?
« Svar #19 skrivet: 27 december 2016, 21:22:57 »
Inte bara Volvo som råkar ut för tjuvrus i dieseln, bifogad video visar en Pegga, finns flera filmer på YT om man söker på runaway diesel

Det handlar mycket om att ha totalkoll på bilen, dvs hur ofta sker regenerering, hålla koll på oljestickan, bränsleförbrukning.

EDIT : Volvo tog bort sin lösning runt 2011-2012 , därefter har alla underhållsfria partikelfilter.

Läckande spridare kan orsaka precis samma fel med stigande oljenivå och tjuvrus och det kan man ju få på vilken modern diesel som helst.





« Senast ändrad: 27 december 2016, 21:25:47 av HÃ¥kke »
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Funderar på att byta bil?
« Svar #20 skrivet: 27 december 2016, 21:43:56 »
Att ingen försöker få stopp på motorn :(
Effektivast är nog rycka en slang till insuget och strypa lufttilförslen men ej med handen
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • Karma +0/-0
SV: Funderar på att byta bil?
« Svar #21 skrivet: 27 december 2016, 22:12:01 »
Att lägga i en hög växel, bromsa och släppa uppkopplingen funkar pÃ¥ manuella bilar, men hur fÃ¥r man stopp pÃ¥ en automat? GÃ¥r väl inte att lägga i en växel vid sÃ¥dana varvtal frÃ¥n P-läget ? 

Har sett nån video där en lastbilsmotor skenar i en verkstad, de slänger in en handduk i insuget varvid motorn stannar.
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Funderar på att byta bil?
« Svar #22 skrivet: 28 december 2016, 08:43:09 »
P på automat är samma spm neutral. Så strypa luften är nog så man får göra. Klart man blir chockad och blir ett jäkla motorljud på en motor som liger på maxvarv.
Dom är ganska seglivade märker man
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!