Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Billigt boende?  (läst 45832 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1160
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Billigt boende?
« Svar #15 skrivet: 07 februari 2012, 17:47:04 »
Hej  *vinkar*
Ang Bräcke fastigheten undrar om spåren som skymtar i bakgrunden fortfarande används ? Verkar som man måste passera spåren för att ta sig till den mysiga sjön.
Kan tänka mig att man störs de första åren när snälltågen passerar...... :)

Gillade köksspisen skarpt. En sån skulle jag vilja ha.
Uppskattade även plastdunkarna på köksgolvet. Undras vad dom kan innehålla ? :D



M v h tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Billigt boende?
« Svar #16 skrivet: 07 februari 2012, 18:48:40 »
Ja, det var många frågor. Man bör väl fundera lite kring det.  Sc:,h

Vet inte om spåren fortfarande används. E 14 syns i alla fall inte på kartan som visas. Då är det kanske inte heller tågen från Östersund till Stockholm som passerar detta ställe  Sc:,h

Källarne ligger mer mot Finland vad jag minns. Tågen från Östersund passerar Pilgrimstad och Gällö ....  Sc:,h

Vill man t.ex. hyra ut till turister ska man ju fundera hur de skulle ta sig dit och vad det finns i närheten. Dom vill kanske grilla och fiska ... men också handla och festa ....

När det gäller huset allmänt så tänker jag ju på en renovering.  :D
Plastdunkarna innehåller kanske vatten ... men det borde väl finnas en vattenkran någonstans i huset 
« Senast ändrad: 07 februari 2012, 19:01:44 av Ewald »

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Billigt boende?
« Svar #17 skrivet: 07 februari 2012, 19:46:04 »
http://www.hemnet.se/bostad/fritidshus-svenljunga-kommun-faxhult-holsjovagen-7-1920355

Denna fastighet är kanske ngt om man vill locka Sverige turister ....  Thumbsup

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1160
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Billigt boende?
« Svar #18 skrivet: 07 februari 2012, 20:13:18 »
Hej  *vinkar*
Omgivningarna såg ju onekligen mycket trevligt ut.
Synd att det inte stod något hus på tomten....

Du kanske kan starta en camping ?
Går nog att klämma in många husvagnar å tält på tomten.

Sen är det ju frågan vad grannarna tycker om det ::)

M v h tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Billigt boende?
« Svar #19 skrivet: 07 februari 2012, 20:25:04 »
@ Tycke

Det ska förstås vara ett hus jag letar efter. En villa där man kan bo och kanske hyra ut delvis för att ha råd med finansieringen. Så hade jag tänkt att det skulle gå till.  Thumbsup

Denna verkar bra. Borde gå att hyra ut till sommarturister ..

http://www.hemnet.se/bostad/fritidshus-2rum-slutarp-falkopings-kommun-slutarp-karlsro-2-2177658
« Senast ändrad: 07 februari 2012, 20:34:21 av Ewald »

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1160
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Billigt boende?
« Svar #20 skrivet: 07 februari 2012, 20:47:55 »
Hej  *vinkar*

Du kommer säkerligen finna flera intressanta objekt.  :)

Har en kollega som hyr ut sitt hus några veckor varje sommar.
Jag frågade om det inte var obehagligt eller olustigt att lämna ut huset till främlingar.
Han påstod att huset aldrig hade varit så välstädat å fint som när gästerna lämnade tillbaks nycklarna  :)

Småland är ju populära marker för tyska turister. Vet inte vad det beror på.
Har släkt i ett litet samhälle i Småland. Bor väl runt 2000 människor där runt omkring. Jobben har försvunnit....vet att några tyskar köpt hus t.om inne i samhället.
Går nog att köpa ett hus ifrån 250000 kr då ingår kommunalt vatten å allt.

Som jämförelse kan jag ju nämna att den dagen vi får kommunalt vatten å avlopp där jag bor så väntar en liten nätt avgift på runt 200000 kr."anslutningsavgift"
Sedan tillkommer kostnaderna för att dra in det ifrån tomtgränsen.

Gissa om jag INTE längtar efter det.. fiR:

M v h tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1160
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Billigt boende?
« Svar #21 skrivet: 07 februari 2012, 21:01:12 »
Hej  *vinkar*
Den sista såg ju trevlig ut  :)
En nackdel i mina ögon dock är det var en liten tomt.
Man får inte glömma att man som kille ibland behöver besöka de yttre regionerna för att pissa in revir. (utan att grannarna tittar snett eller tror att man blottar sig) ::)

Sen får man hoppas att det inte är svinstallar man ser i bakgrunden....

M v h tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Billigt boende?
« Svar #22 skrivet: 07 februari 2012, 21:25:17 »
Köpa ngn stuga som man sen kan hyra ut till turister som semestrar i Sverige?

Men vilken bank skulle finansiera detta? Sen vill jag samtidigt bo där själv ... Thumbsup

Vilken bank som helst lånar dej en 1/2-miljon bara du har ett fast jobb.

Kolla på alla som kör runt i BMW och Audi.
Tror du dom betalar kontant  ::)
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Billigt boende?
« Svar #23 skrivet: 07 februari 2012, 22:20:17 »
Vilken bank som helst lånar dej en 1/2-miljon bara du har ett fast jobb.

Kolla på alla som kör runt i BMW och Audi.
Tror du dom betalar kontant  ::)

Ja, fast banken gillar inte tidsbegränsade anställningar, projektanställningar osv. ... vissa banker i alla fall  huvuddunk

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Billigt boende?
« Svar #24 skrivet: 07 februari 2012, 22:51:00 »
Ja, fast banken gillar inte tidsbegränsade anställningar, projektanställningar osv. ... vissa banker i alla fall  huvuddunk

Det beror ju på vad man skall ha pengarna till.
Det går alltid att diskutera med banken.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1160
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Billigt boende?
« Svar #25 skrivet: 07 februari 2012, 23:16:56 »
Hej  *vinkar*
Tror som TokJan att du har större chans om det är boende som lånet gäller.
Det beror ju på vad man skall ha pengarna till.
Det går alltid att diskutera med banken.
Även fast bankerna ser över sina utlåningar!
Så vill dom till syvende å sist tjäna pengar på dig med  ;)

M v h tyke   :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Billigt boende?
« Svar #26 skrivet: 08 februari 2012, 00:09:41 »
Vet inte om spåren fortfarande används. E 14 syns i alla fall inte på kartan som visas. Då är det kanske inte heller tågen från Östersund till Stockholm som passerar detta ställe  Sc:,h

Källarne ligger mer mot Finland vad jag minns. Tågen från Östersund passerar Pilgrimstad och Gällö ....  Sc:,h

Det är stambanan, sträckan mellan Ånge och Långsele, som passerar 5 meter från huset. Den är ganska vältrafikerad...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Billigt boende?
« Svar #27 skrivet: 08 februari 2012, 08:52:44 »
Hej  *vinkar*
Tror som TokJan att du har större chans om det är boende som lånet gäller.Även fast bankerna ser över sina utlåningar!
Så vill dom till syvende å sist tjäna pengar på dig med  ;)

M v h tyke   :D

Jag vet att bankerna alltid vill tjäna pengar ....  huvuddunk

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Billigt boende?
« Svar #28 skrivet: 08 februari 2012, 08:53:51 »
Det är stambanan, sträckan mellan Ånge och Långsele, som passerar 5 meter från huset. Den är ganska vältrafikerad...

Okej, bra att veta. Det är definitivt något att fundera på innan man köper ...

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Billigt boende?
« Svar #29 skrivet: 08 februari 2012, 09:37:09 »
Det är stambanan, sträckan mellan Ånge och Långsele, som passerar 5 meter från huset. Den är ganska vältrafikerad...

Nästan 42 km mellan Bräcke och Gastsjö enligt googlemaps ....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!