Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Solvvärme till VV produktion etc  (läst 3954 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders_W

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
Solvvärme till VV produktion etc
« skrivet: 04 mars 2004, 16:52:40 »
Enligt det jag läst kan man spara kanske 2500 kwh
med en vanlig solvärmeinstallation på VV-produktion.
Räknar man med att det kanske kostar runt 25000:-
att installera detta så blir det svårt med pay-off tiden.
Sen har vi det här med återladdning.....kan kanske ge något?
Sen kanske man kan räkna hem viss vinst i högre
in-temp stor del av Ã¥ret dÃ¥ man under ej VV-produktionstid kör det hela mot  borrhÃ¥let....dvs man laddar vattnet och tar hem högre in-temp direkt utan Ã¥terladdning av berget.
Någon som har erfarenheter? Någon som räknat hem det hela?
Tips?

admin

  • Gäst
admin
Re:Solvvärme till VV produktion etc
« Svar #1 skrivet: 04 mars 2004, 18:40:44 »
Jag tror nog att det går räkna hem, t.ex. borö har system som de säljer som är bidragsberättigade med 7000 kr (?) kr.

Kan du göra mycket av installationen själv tror jag att det ska gå räkna hem. Jag har ett par arbetskompisar som räknat på det, om jag inte minns fel blev pay-off-tiden ca 7 år. Inte allt för dåligt.

Detta var dock inte sammanbundet med VP-drift (vedeldare). DÃ¥ tillkommer det kanske en del kostnader?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Re:Solvvärme till VV produktion etc
« Svar #2 skrivet: 04 mars 2004, 19:42:01 »
Solvärme i kombination med värmepump lönar sig inte. Värmen från pumpen är för billig. På sommaren fungerar dessutom pumpen som bäst, det är hög temperatur på köldbäraren. Solvärme är bara lönsamt om den ersätter olja eller direktel. Märkligt nog så ser man fler solfångare i Sverige än i södra Frankrike, norra Italien och Österrike.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

admin

  • Gäst
admin
Re:Solvvärme till VV produktion etc
« Svar #3 skrivet: 04 mars 2004, 20:15:26 »
Håller i.o.f.s. med Roland, men man kan inte enbart räkna på att värmepumpens driftskostnad är 1/3 av direktel.

Faktum är att man kanske kan förlänga värmepumpens livslängd med ett antal år om den i princip aldrig behöver starta under april-sept. (detta förutsatt att en värmepumps livslängd avgörs till ungefär lika delar av antalet start/stopp som till antalet driftstimmar)

Räknar man på detta sätt så blir de kW-timmar som värmepumpen producerar under dessa månader relativt dyra...

Jag har sett uträkningar gjorda av de som säljer vedpannor som visar på att en värmepumps totala driftskostnad inte ligger så mycket under direktverkande el.

Då har de räknat med räntekostnader för investeringen, underhåll samt en livslängd på ca 12 år...

Erik K

  • Gäst
Erik K
Re:Solvvärme till VV produktion etc
« Svar #4 skrivet: 04 mars 2004, 21:40:54 »
Kanske lite utanför ämnet.Men för den som har luft/luft värmepump,borde solvärme för tappvarmvattnet vara standard.Jag köpte ett paket för 20-tusen med VVB på 300 liter,monterade den själv,och fick 7000 i bidrag.I höstas hade jag solvatten till början av November,och nu har jag solvatten sedan en vecka tillbaks.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Re:Solvvärme till VV produktion etc
« Svar #5 skrivet: 05 mars 2004, 22:02:38 »
Vedpannetillverkare verkar göra värmepumpkalkyler ungefär som fan läser bibeln. Även med en kort avskrivningstid som 12 år är värmepumpar klart lönsamma om uppvärmningsbehovet är 30 000 kWh/år eller mer. Sen är det klart att kommer man ner till 10 000 kWh/år är bergvärme inte ett lönsamt alternativ.
Det går inte att säga generellt att bergvärme är bra eller dåligt, allt beror på förutsättningarna.

Det spelar inte så stor roll om en solfångare ökar pumpens livslängd med ett par år. Nuvärdet av en skillnad i livslängd på 14 jämfört med 16 år är högst ca 2000 kr för en pump som kostar 45 000 kr. Det blir inte mycket solfångare för de pengarna. Det finns heller inga belägg för att antalet starter inverkar nämnvärt på pumpens livslängd. Däremot verkar det ha blivit snudd på religion för en del värmepumpägare detta med långa gångtider trots att det teoretiskt försämrar verkningsgraden.

För egen del räknar jag med att pumparna om 15 år har blivit så pass mycket bättre att jag inte kommer att sörja över att behöva skaffa en ny. Jag har därför inte brytt mig om att skaffa en ackumulatortank, kom fram till att den inte var värd pengarna.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Solvvärme till VV produktion etc
« Svar #6 skrivet: 05 mars 2004, 22:49:03 »
Citera
Rickard:
Jag har sett uträkningar gjorda av de som säljer vedpannor som visar på att en värmepumps totala driftskostnad inte ligger så mycket under direktverkande el.

Om man inte värderar sin egen tid, rygg och bekvämlighet till nÃ¥nting.  :o

Det finns en break-even punkt under vilken en värmepump inte lönar sig. Helt klart. Men med stigande elpriser så sjunker den. För min del låg break-even på ett kWh-pris på 28 öre inklusive skatt och nätavgift och kapitalkostnad. Räknat åt andra hållet skulle en energiförbrukning under 15000 kWh inte ha gått att räkna hem.

Med det energibehov jag har (40000kWh/Ã¥r) och om pumpen hÃ¥ller i 15 Ã¥r sÃ¥ har jag sparat 250000 räknat pÃ¥ dagens elpris och ändÃ¥ betalat av hälften av lÃ¥net. SÃ¥ även om en ny pump kostar 50000 att installera för att täcka upp de sista 15 Ã¥rens amortering sÃ¥ blir den totala besparingen nästan en halv miljon under de 30 Ã¥r som mitt lÃ¥n löper. Men dÃ¥ sitter man nog pÃ¥ "hemmet" sen en tid tillbaka men haft jäkligt kul för pengarna som elbolaget och staten inte fick!  ;D ;D ;D 8) 8) 8)
« Senast ändrad: 05 mars 2004, 22:52:26 av PerF »
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

admin

  • Gäst
admin
Re:Solvvärme till VV produktion etc
« Svar #7 skrivet: 06 mars 2004, 01:19:14 »
Om det inte framgÃ¥tt tidigare, sÃ¥ hÃ¥ller jag med  8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)

Försöker bara vara objektiv.

Och jag vet att det går att räkna hem en solvärmeanläggning, låt vara att det framförallt är vedeldare som kan göra detta, men ändå... :P

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Solvvärme till VV produktion etc
« Svar #8 skrivet: 06 mars 2004, 09:49:26 »
Om det inte framgÃ¥tt tidigare, sÃ¥ hÃ¥ller jag med  8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)

Jo, det var väl vedpannesäjarna som hade avvikane Ã¥sikt!?   ;)
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!