Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 1245 - 10 kw med 175 liter volym  (läst 1301 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
1245 - 10 kw med 175 liter volym
« skrivet: 21 november 2013, 13:23:20 »
Hej, har ett par trÃ¥dar om detta igÃ¥ng, men ibland är det enklare att starta en ny.  Nu hr jag räknat igenom systemet (se bilaga) och till min pump frÃ¥n 2011 sÃ¥ har jag ca 135 liter i radiatorerna och ytterligare 40 i golvvärmen (källare/tillbyggnad). Läser pÃ¥ forumet att bra volym är allt mellan 20-25 och 50 liter per kW. Skall sätta in en UKV nästa vecka för att fÃ¥ ned antaet starter, men stora frÃ¥gan är om det är 100 el 200 liter som jag skall ha utöver den befintliga.  DÃ¥blir ju volymen 275 med den lilla och 375 med den större. Jag föredrar den mindre men vad är för/nackdelarna med att gÃ¥ upp en storlek till ?

Olof
240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: 1245 - 10 kw med 175 liter volym
« Svar #1 skrivet: 21 november 2013, 13:34:24 »
Har du råd och plats så är det bara bra med en storlek större. Om det sen är försvarbart rent ekonomiskt är en annan sak.
VP'n kan jobba lite tightare runt börvärdet så att COP blir nån % bättre, så du sparar säkert 100:- per år med den större...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
SV: 1245 - 10 kw med 175 liter volym
« Svar #2 skrivet: 23 november 2013, 17:58:14 »
Rörmannen (en friskus som är 70+ och fortfarande verksam  tummenupp) har just varit här och rekommenderade en NIBE UKV 200, den har ocksÃ¥ fördelen att den har fötter för placering direkt pÃ¥ golvet vilket inte snikversionen (UKV 100) har - den skall hängas pÃ¥ en vägg.  Det blir den större tanken och som Smurfen pÃ¥pekade sÃ¥ kan det ju vara fiffigt att helt enkelt stänga av radiatorerna (matningen till huset) och ändÃ¥ köra pumpen mot tanken och golvvärmeslingorna om det blir lite rÃ¥tt och kallt i källaren.  Fiffigt!  Tack för det.  FrÃ¥ga; dÃ¥ har jag (vid hela slingan inkopplad) 175 + 200 = 375 liter i systemet. LÃ¥ter det rimligt ? Om jag stänger av huset sÃ¥ fÃ¥r jag ändÃ¥ mer än vad jag har idag (det är ca 40 liter i golvvärmen) sÃ¥ jag har ju kört i tvÃ¥ Ã¥r med lite för liten volym vilket är förklaringen till det lite höga antalet starter. 

Rörmannen är pÃ¥ semester nÃ¥gra veckor sÃ¥ jag Ã¥terkommer med lite loggningsdata lagom till jul  tOOmten
240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!