Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HP/MS LARM!  (läst 25201 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tesso

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
HP/MS LARM!
« skrivet: 09 april 2011, 10:24:15 »
Nibe 1225-8(bergvärme) har mer och mer frekvent börjat larma hp/ms larm. Började i januari med någon enstaka gång. först gick en huvudsäkring här så det är klart att den larmar vid strömfall, fanns lite luft i radiatorsystemet. Senaste veckan har den larmat varannan dag och nu finns det bannemig inte luft i systemet. Hade en servicekille ute i torsdags som inte hittade något fel "skräll" men i fredags em var det dags igen... Nu har jag dragit igång luftvärmepumpen(luft/luft och niben värmer nu bara vv inte radiatorerna. Detta för att "ha mer på fötter" när jag kontaktar firman på måndag igen.

Någon som har en ide om vad som felas. Pumpen är från 2009(mars) och den visar vad jag tror är "normala" värden på kb+-ca 3 grader) och vvfr+vvretur (ca 7 grader) när kompressorn är igång.

Tack på förhand
Therese
Nibe 1225-8 installerad 2009-02-12. 100kvm+ 45 kvm källare.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: HP/MS LARM!
« Svar #1 skrivet: 09 april 2011, 14:00:20 »
Vad står det i menyn 3b på VV-stopp? Jag hade problem under inkörningen med HP/MS larm. Fann ut att VV-stopp ska stå på (A) . efter den inställningen har jag aldrig fått fler larm.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: HP/MS LARM!
« Svar #2 skrivet: 09 april 2011, 15:56:24 »
Är det HP eller MS den löser på?
Motorskyddet måste återställas innan den kan startas igen, medan högtryckspressostaten återgår av sig själv vid omstart.

Är det HP så kolla att inget stryper flödet över VP, termostater mm bör vara fullt öppna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tesso

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: HP/MS LARM!
« Svar #3 skrivet: 09 april 2011, 16:32:04 »
Är det HP eller MS den löser på?
Motorskyddet måste återställas innan den kan startas igen, medan högtryckspressostaten återgår av sig själv vid omstart.

Är det HP så kolla att inget stryper flödet över VP, termostater mm bör vara fullt öppna.

Alla termostater är fullt öppna, vi har stäng av, luftat och startat den igen kompressorn går och allt verkar normalt tills.....larm löser ut igen vet ej om det är hp eller ms den löser på?? Eftersom den startar snällt misstänker jag att det inte är motorskyddet??
Nibe 1225-8 installerad 2009-02-12. 100kvm+ 45 kvm källare.

Utloggad Tesso

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: HP/MS LARM!
« Svar #4 skrivet: 09 april 2011, 16:46:49 »
Vad står det i menyn 3b på VV-stopp? Jag hade problem under inkörningen med HP/MS larm. Fann ut att VV-stopp ska stå på (A) . efter den inställningen har jag aldrig fått fler larm.

Den står på (A), tack då var det kollat. One down 1000 to go huvuddunk
Nibe 1225-8 installerad 2009-02-12. 100kvm+ 45 kvm källare.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: HP/MS LARM!
« Svar #5 skrivet: 10 april 2011, 08:30:02 »
Det kan även vara kärvande växelventil, prova att lossa motordelen och motionera den på spaken.
Om den går trögt är det läge att få växelventilen utbytt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tesso

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: HP/MS LARM!
« Svar #6 skrivet: 10 april 2011, 09:15:32 »
Det kan även vara kärvande växelventil, prova att lossa motordelen och motionera den på spaken.
Om den går trögt är det läge att få växelventilen utbytt.

Ok får kolla det på måndag när servicekillen kommer ut, för övrigt kan jag säga att nu när den bara värmer vv är det inget larm som löser ut.. dock har ett tjutande ljud i rören uppkommit när den värmer vattnet efter bad...låter som att man "tjuvöppnar" en kran och det då låter i ledningarna. kan detta vara växelventilen??
Nibe 1225-8 installerad 2009-02-12. 100kvm+ 45 kvm källare.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: HP/MS LARM!
« Svar #7 skrivet: 10 april 2011, 11:52:58 »
Det kan även vara kärvande växelventil, prova att lossa motordelen och motionera den på spaken.
Om den går trögt är det läge att få växelventilen utbytt.

Ok får kolla det på måndag när servicekillen kommer ut, för övrigt kan jag säga att nu när den bara värmer vv är det inget larm som löser ut.. dock har ett tjutande ljud i rören uppkommit när den värmer vattnet efter bad...låter som att man "tjuvöppnar" en kran och det då låter i ledningarna. kan detta vara växelventilen??

Mycket möjligt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad babbo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: HP/MS LARM!
« Svar #8 skrivet: 02 juli 2011, 16:26:08 »
Hej jag fick HP/MS larm idag stäng av bergvärmen på strömbrytaren stäng alla kranar. På inkommande slang som går till expansionskärlet där i mellan finns det ett filter som måste rengöras annars indikeras HP/MS LARM.Finns ett på vattnet också,alltså 2 st skall det finnas.Har bara gjort rent det ena med andra ord spriten som går ner i berghålet första gången på 8 år som jag fick göra rent filtret gjorde det en gång när anläggningen var nystartad.Det är ett billigt alternativ jag kommer ej svara er eftersom jag är aldrig på forum OBS. GÖR RENT FILTRERNA FÖRST SJÄLV INNAN NI GÖR NÅGOT ANNAT.EFTERSOM DET ÄR ETT BILLIGT ALTERNATIV.Kan ni inte, rådfråga någon innan ni skall börja pilla på pumpar och kretskort m.m .M.V.H. john

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: HP/MS LARM!
« Svar #9 skrivet: 02 juli 2011, 16:32:11 »
Löser den på HP lär det inte vara filtret i köldbäraren, däremot värmebäraren kan det mycket väl vara. Högtryckspressostaten löser ut när det blir för högt tryck, dvs för varmt på varma sidan, vilket orsakas av att varma sidan inte kan göra av med sin värme ordentligt. Lågtryckspressostaten är precis tvärt om, den löser ut när det blir för lågt tryck, dvs för kallt på kalla sidan, vilket orsakas av att den inte kan ta upp värme från köldbäraren ordentligt. Utöver det kan det också vara fråga om köldmediebrist och liknande.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad babbo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: HP/MS LARM!
« Svar #10 skrivet: 02 juli 2011, 16:44:50 »
Hej jag gjorde rent filtret och det fungerar klockrent utan HP/ms LARM efteråt,sedan kan det vara andra faktorer som det kan vara mvh john

Utloggad DanielRo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HP/MS LARM!
« Svar #11 skrivet: 24 januari 2014, 09:55:12 »
Hej,
jag lånar den här tråden istället för att skapa en egen.
Jag har problem med HP/MS-larm på min NIBE Fighter 1215.
Smutsfiltren är rengjorda. Systemet är avluftat. Termostaterna är strypta i själva ventilen (inte med ratten) med olika värden beroende på rum. Kurvan är inställd på 9 med en förskjutning på mellan +2 och +4 beroende på hur mycket vi fryser. Har mellan 18-19 grader inne. Tappade värmen helt i källaren då jag öppnade termostaterna fullt på övervåningen. Har en dygnsförbrukning på 130-140 kWh just nu med -5 till -8 grader ute när elpatronen går till. Nånting känns fel...

Utloggad Bölemannen

  • Kan lite om mycket och fortsätter att införskaffa mig nya kunskaper
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Böle i Norrbotten
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HP/MS LARM!
« Svar #12 skrivet: 24 januari 2014, 10:15:12 »
Du bör nog lämna lite fler uppgifter för att man ska kunna ge tips om vad du ska kontrollera. Vilket  :dt: har du pÃ¥ varma resp. kalla sidan. Hur ofta har larm utlöst senaste tiden m.m.
Nibe fighter 1215/7 kW. Värmer upp ca 200 m2 i ett plan med ytterligare 75 m2 övervåning och högt i tak resterande 125m2. Huset från -41, ligger i Böle 1 mil från Piteå, totalrenoverat under 2000-talet med golvvärme, 3-glas fönster och ca 400 m nedgrävd k-slang. Bränner ca 5 m3 ved i braskamin. 2013-09-1 nybyggt garage 50m2 värms av en Fujitsu 12lec-n LLVP. Installerat en Fujitsu 12-ltcn hösten 2014 i stugan.
2017-06-01 installerat solcellsanläggning, 10,5 kWp, 60 m2 paneler på taket som utökades 2017-09-22 till 16,5 kWp och totalt 100 m2, lutning 43 grader i sydvästlig riktning.
Huset:
http://e-logger.se/pub?Liljeholm&p=1
Garaget:
http://www.e-logger.se/pub?Liljeholm1
Solcellsanläggningen:
https://monitoringpublic.solaredge.com/solaredge-web/p/site/public?name=Lillmorav.%203&locale=sv_SE#/dashboard

Utloggad DanielRo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HP/MS LARM!
« Svar #13 skrivet: 24 januari 2014, 14:01:48 »
Jag är osäker på hur jag ska läsa av deltat. Vet att man inte skall göra det medan man gör varmvatten i alla fall. Kan du hjälpa mig med vilka värden jag ska läsa av?

Det larmar kanske var tredje dag? Resetar genom att stänga av och på pumpen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: HP/MS LARM!
« Svar #14 skrivet: 24 januari 2014, 14:10:26 »
När kompressorn gått i minst 10 minuter skall du läsa av värden för KB-in, KB-ut, VB-f och VB-r.

Om du misstänker att kompressorn ger för dålig uteffekt kan du även köra värmepumpen på enbart elpatron 6 kW och läsa av deltaT på vbf/vbr, stäng sedan av elpatron, och starta kompressorn, läs efter ca 10 minuter åter av vbf/vbr, deltaT över vbf/vbr skall vara högre när kompressorn går än när du värmer med 6 kW elpatron.

Borde värmepumpen inte alltid stanna på driftspressostat istället för på HP, oavsett om den värmer tappvarmvatten eller radiatorkrets?
Om/när den stannar på driftspressostaten så kommer ju inget larm, eller?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!