Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?  (läst 41926 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poggan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« skrivet: 08 januari 2010, 18:45:13 »
Hej!

Hur funkar era pumpar hemma hos er, nu när det blivit riktigt, riktigt kallt ute.

Ange gärna vilken pump ni har samt storlek på hus, även vart ni bor. Kanske någon form av snittförbrukning/dag önskas..... :)

Vi skall själva välja ett nytt värmesystem, och då lutar det åt CTC (väldigt många i området där jag bor har installerat en sådan).

Har läst trådar där folk börbrukar hiskeliga mängder med el medans andra bara jublar över sin installation av vp.

Så man börjar ju bli lite orolig själv, tom innan vi köpt prylarna.

MVH Patrik
« Senast ändrad: 08 januari 2010, 18:58:43 av Poggan »

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #1 skrivet: 08 januari 2010, 18:57:12 »
 funkar fint i Sthlm för mig. Kör pÃ¥ till minus 15.

Passa på att kolla eran framlednings och returtemp nu när det är kallt. För hög framledningstemp, vilket ger hög temp på returen, är det vanligaste problemet att värmepumpen stannar innan leverantörens utlovade minimigräns.
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad maxsalomon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2010, 19:18:53 »
Hej,

Kan inte klaga. Vid -10 kör pumpen och lyckas hålla panntemp 38 gr. Temp in/ut 34/38 vilket visar att det produceras energi. Någon gång under dagen måste pumpen klarat att nå framledningstemp då när jag kom hem vid 16.00 shunten hade precis börjat räkna ned. När det är mindre än -2 kör pumpen ~24 h och vid kallare börjar den spetsa. Har övre panna på max 3kW så när pumpen kör hela tiden kan således förbrukningen max bli ca 140 kWh/d. Men eftersom patronen inte kör hela tiden blir det ju inte så mycket. Men det skall tilläggas att jag när det är kallt eldar 2 brasor i kakelugnen. Man kan då hålla 20 gr inomhus på 190 m2 + ca 14 gr i 110 m2 källare.


Max
Eco air 109 + Ecoel låg installerad mars 09. Tegelhus södra skåne190 m2 + 110 m2 källare. Tidigare förbrukning 30000-35000 kwh (gas)

Utloggad ScatCat

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2010, 19:22:35 »
Hej
Jo tack, vår pump fungerar som den ska. Kopplar dock ifrån när kvicksilvret går under -15, vilket jag inte har lust att ändra på.

Just nu står det och väger vid -15 C, aktuella data:
Elpanna 4,5 kW
Vp in 38 C, ut 39 C. Borde ge ca 4 kW värme i snitt vid denna temp.
Vi verkar ha en brytpunkt vid -4 C då värmepumpen inte klarar värmen själv längre.
Framledning 42 C, betydligt sänkt från fabriksinställningen.
Panna ställd på börvärde 50 C, kompromiss mellan varmvattentemperatur och besparing.
Innetemp behagliga 21 C, men katterna sitter på elementen.....
Vi har ingen central termostat utan reglerar framledning mot utetemp och sedan med rumstermostater. Vi har alltid 21 C inne, utom när det blåser mycket.

Vid runt -10 C ute på dygnet så drar huset idag totalt ca 120 kWh per dygn mot förr med elpanna ca 190 kWh. Det är 63% av tidigare förbrukning. Sett över de 14 månader som pumpen gått så har vi en förbrukning av ca 53% av vad vi skulle haft med elpanna.

Det enda oförutsedda problemet är all den is som bildas under värmepumpen och som idag måste spettas bort. Jobbigt! Måste ordna detta bättre på något sätt. Lyfta pumpen något och gräva ut framför kanske. En balja under kan ju vara något men det gäller ju att inte glömma att tömma den.
CTC Eco Air 107 och EcoEl, installerad oktober 2008. Villa i Sollentuna (15 km norr Stockholm) från 1970 på 120 m2 plus källare 120 m2 och varmgarage. 32000 kWh/år med el-panna. Vinden isolerad med 30 cm, innerglasen utbytta mot 2-glaskasetter.

Utloggad Poggan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #4 skrivet: 08 januari 2010, 19:56:24 »
Hej igen!

Tänkte bara flika in här lite.

Efter lite sökande på Google så kom jag fram till ett erbjudande som lyder:

KOMPLETT ENHET:

CTC EcoAir 105 Luft/vattenvärmepump.
EcoEl Elpanna för EcoAir.
Expansionskärl + cirkulationspump.
Borttransport av bef panna.
Installation och driftsättning
6 års kostnadsfri försäkring! 82600 kr efter avdrag Normalpris: 94400

Visserligen en 105:a men en 107:a är ju inte så mkt dyrare.

Jag antar att detta är ett väldigt bra pris. Frågan är bara VAD som ingår i installationen. För jag förmodar att man behöver göra lite med elen hemma hos oss. Kanske någon vänlig själ kan säga vad som behöver göras, hur pannan&utedel kopplas in när det gäller elbiten.

Annars tycker jag att priset är SUPER!

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #5 skrivet: 08 januari 2010, 20:12:49 »
Funkar fint för mig också.

Kör med övre elpatron pÃ¥ 3kW. Pumpen hÃ¥ller nu huset med värme vid -13 grader sen gör min höga VP-IN temp att den stänger ner.  Mitt problem är inte pump/panna utan den dÃ¥liga isoleringen i huset. BlÃ¥ser det sÃ¥ kyls huset snabbt ner, mina golv är kalla vid väggarna och de skulle ha isolerats idag, men det blir senare. Golvet är 11 grader vid ytteväggarna nu  :)

Sparade ca 63% på värmekostnaden under det senaste året, tror inte man kan spara så mycket mer. Ska också byta mina sämsta radiatorer för att minska framledningstempen
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #6 skrivet: 08 januari 2010, 20:17:36 »
Hej igen!

Tänkte bara flika in här lite.

Efter lite sökande på Google så kom jag fram till ett erbjudande som lyder:

KOMPLETT ENHET:

CTC EcoAir 105 Luft/vattenvärmepump.
EcoEl Elpanna för EcoAir.
Expansionskärl + cirkulationspump.
Borttransport av bef panna.
Installation och driftsättning
6 års kostnadsfri försäkring! 82600 kr efter avdrag Normalpris: 94400

Visserligen en 105:a men en 107:a är ju inte så mkt dyrare.

Jag antar att detta är ett väldigt bra pris. Frågan är bara VAD som ingår i installationen. För jag förmodar att man behöver göra lite med elen hemma hos oss. Kanske någon vänlig själ kan säga vad som behöver göras, hur pannan&utedel kopplas in när det gäller elbiten.

Annars tycker jag att priset är SUPER!



gott du tycker det men det är nog ett ganska vanligt pris.....vårat standardpris är ca 95000:- tar man sedan bort rotavdraget så lur det ca 83 000:-

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #7 skrivet: 08 januari 2010, 20:23:35 »
Hej igen!

Tänkte bara flika in här lite.

Efter lite sökande på Google så kom jag fram till ett erbjudande som lyder:

KOMPLETT ENHET:

CTC EcoAir 105 Luft/vattenvärmepump.
EcoEl Elpanna för EcoAir.
Expansionskärl + cirkulationspump.
Borttransport av bef panna.
Installation och driftsättning
6 års kostnadsfri försäkring! 82600 kr efter avdrag Normalpris: 94400

Visserligen en 105:a men en 107:a är ju inte så mkt dyrare.

Jag antar att detta är ett väldigt bra pris. Frågan är bara VAD som ingår i installationen. För jag förmodar att man behöver göra lite med elen hemma hos oss. Kanske någon vänlig själ kan säga vad som behöver göras, hur pannan&utedel kopplas in när det gäller elbiten.

Annars tycker jag att priset är SUPER!
Hallå
Vet ej var i landet du bor,kanske stog men jag inte såg.
Bor själv i Kalmar Län och bedriver även min verksamhet här.
Här i småbyarna där jag bor ligger en 105:a med samma installation som du nämde på:
75250:-Inkl.moms och efter rot-avdrag,107:an ca 5000:- dyrare.
Då monteras även en 25amp brytare samt 6kvadr.elkabel imellan brytare och panna.
6kvadr.elkabel och 25amp bryt kopplas alltid in oavsett storlek och modell.
Uppsäkring till 25amp samt kabel och jobb ifrån proppskåp till brytare ingår ej.
P.S priset kan variera med någon 1000-lapp beroende var i huset pannrummet ligget och vart man vill ha utedelen.
Men i stort sett...
Ha dé
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad Gr1pen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kävlinge
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • GripagÃ¥rden
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #8 skrivet: 08 januari 2010, 20:24:04 »
Tycker det är många som blir förundrade över att pumpen går många timmar per dygn eller att man måste spetsa med el när det blir kallt etc. Pumpen blir givetvis mindre effektiv desto kallare det är ute. Samtidigt så handlar det ju egentligen mer om huset än pumpen. Har man dimensionerat rätt så är det nog inga problem när temperaturen sjunker. Själv jag fått erfara att förra ägaren till vårt hus nog snålade lite när han installerade en Eco EL /Air 107. Den är nog i minsta laget för vårt hus (gammal Skånelänga någon gång från slutet av 1800/början på 1900). Ner till 0 grader klarar vi oss på bara pumpen innan vi måste börja spetsa med el, medan vissa andra med kanske modernare eller mindre hus verkar klara sej med enbart pumpen ner till -15 eller kanske tom lägre. Så hellre en storlek större pump än en mindre. Kanske lite dyrare drifmässigt med en större, men betydligt dyrare i längde med en för liten.
1800-tals skånelänga utanför Kävlinge 150 + 50 m2 + 30 m2 gästrum i annexbyggnad.
CTC EcoEl 1550 + EcorAir 107 v2 (installerad 2005) placerad i annexbyggnad med rör i kulvert in till boningshus. Kompletterad 2013 med Luft/luft Panasonic 2E15.

Utloggad Poggan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #9 skrivet: 08 januari 2010, 20:57:43 »
Jo, jag håller med!

Visst har det med huset att göra i högsta grad, absolut! Jag har avsikt att gå upp en "storlek" på vp:n för att vara lite "safe".

Men så länge huset "känns" välisolerat idag så borde jag nog inte vara så orolig, känns det som iaf.



Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #10 skrivet: 08 januari 2010, 20:58:58 »
Tycker det är många som blir förundrade över att pumpen går många timmar per dygn eller att man måste spetsa med el när det blir kallt etc. Pumpen blir givetvis mindre effektiv desto kallare det är ute. Samtidigt så handlar det ju egentligen mer om huset än pumpen. Har man dimensionerat rätt så är det nog inga problem när temperaturen sjunker. Själv jag fått erfara att förra ägaren till vårt hus nog snålade lite när han installerade en Eco EL /Air 107. Den är nog i minsta laget för vårt hus (gammal Skånelänga någon gång från slutet av 1800/början på 1900). Ner till 0 grader klarar vi oss på bara pumpen innan vi måste börja spetsa med el, medan vissa andra med kanske modernare eller mindre hus verkar klara sej med enbart pumpen ner till -15 eller kanske tom lägre. Så hellre en storlek större pump än en mindre. Kanske lite dyrare drifmässigt med en större, men betydligt dyrare i längde med en för liten.
Hallå
Jag tycker nog lite tvärt om,hellre lite för liten pump än för stor.
Då tänker jag på ant.start och stopp per dygn.
Risken finns att med en förstor pump kan det bli alldeles för många start/stopp och det sliter i längden.
Bättre med en mindre så att den får jobba mera,det är den byggd för.
Allt för många överdimensionerar.
Jag brukar räkna med att pumpen skall klara ca 60-70% av toppeffekten på årets kallaste dag.
Ha dé
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad petepete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #11 skrivet: 08 januari 2010, 21:08:11 »
Hej!

Hur funkar era pumpar hemma hos er, nu när det blivit riktigt, riktigt kallt ute.

Ange gärna vilken pump ni har samt storlek på hus, även vart ni bor. Kanske någon form av snittförbrukning/dag önskas..... :)

Vi skall själva välja ett nytt värmesystem, och då lutar det åt CTC (väldigt många i området där jag bor har installerat en sådan).

Har läst trådar där folk börbrukar hiskeliga mängder med el medans andra bara jublar över sin installation av vp.

Så man börjar ju bli lite orolig själv, tom innan vi köpt prylarna.

MVH Patrik

Hej!

Jag har ca170m2 1 1/2 plans hus som värms till 21,5-22 grader+ 60m2 garage som värms till ca 11 grader. (Har ecoel+ecoair 107) 120m2 av huset är i princip inte isolerat alls,(byggt 1904, plankväggar) garaget och 50m2 av boytan är tillbyggt det senaste året, 120+45mm stenull. Beläget i Falkenberg. Jag klarar mig till ca 3-4 minusgrader utan att det behövs eltillskott för att värma upp huset. Just nu ångrar man att man inte valde en 109:a istället för 107, men ctc:s beräkning på nätet förordade tom 105.
Man får dock tänka på att det är extremt kallt för att vara i Falkenberg just nu. Förbrukning vid ca -10 är ungefär 155kwh per 24h inkl. hh-el.

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #12 skrivet: 08 januari 2010, 21:15:34 »
"Just nu ångrar man att man inte valde en 109:a istället för 107, men ctc:s beräkning på nätet förordade tom 105."

Samma sak för mig så här i efterhand. Beräkningarna sa en 107a kanske tom en 105. Skulle jag välja idag skulle jag ta en 109a. Många starter ser jag inte som ett problem, kan alltid öka stop/start diffen den tiden på året det är aktuellt.
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #13 skrivet: 08 januari 2010, 21:32:26 »
När man räknar och dimensionerar på ctc's hemsida (om det är där ni räknat),så står det klart och tydligt att ni ska ta kontakt med eran lokala ctc installatör för en närmare analys och en mera korrekt bedömning.
Har ni inte gjort det så kan ni sitta där med eran fel dimensionerade värmepump.
Det finns många faktorer som inte finns med på beräkn.prog.på nätet,som vi installatörer har i andra prog.
visst kan man öka diffen på start/stop men det ska ju inte behövas,då blir ju vv lidande det märks om man råkar duscha innan pumpen ska starta.
Ha dé
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad Poggan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Hur fungerar era CTC maskiner i kylan?
« Svar #14 skrivet: 08 januari 2010, 21:39:34 »
Då är jag lite rätt ute ang. att välja en 107:a ist. för en 105:a känns det som.

Huset som vi har är följande:

Byggt 1957 (ursp. tegel) nu träfasad+tilläggsisolering.
Ca 80m²+80m² (delvis uppvärmd källare).
Ingen tilläggsisolering på vinden.
Fönster är delvis 2-glas resp. 3-glas. (dock skall 2 fönster bytas, men tror inte det påverkar så mkt)
Ny ytterdörr
Vill gärna ha ca 20° inomhus.




nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!